Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Inlägg av Bruno »

Vem av er har gjort Marcus Engström så upprörd? ;)

Teknikens Värld nr 4 (10 feb 2022)
Teknikens värld - nej tack till Teslaägare2.jpg
Teknikens värld - nej tack till Teslaägare.jpg
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Inlägg av holden »

Well, kanske för att vi aldrig upplevt något problem med värmen.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Inlägg av Bruno »

holden skrev:
Well, kanske för att vi aldrig upplevt något problem med värmen.
Har läst om att några med MY hade problem med värmen? Vet inte hur stort problemet var eller varför chefredaktören har problem med dessa personer? :roll:
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Inlägg av Tellus »

Han har väl hängt på tåget för sent och sitter i sista vagnen och är bitter
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Inlägg av mati »

Vadå guds gåva? En gåva brukar ju vara gratis eller? En Tesla är väl inte gratis. Vad menar han? :P
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Inlägg av UrbanL »

Jag undrar bara hur journalisten gick till väga?

-”Svara nu! Visst har du haft problem med värmen i din bil?”

-”Nej, det vågar jag inte uttala mig om.” [tittar nervöst runt om kring sig utifall det står någon Tesla Bot i skuggorna]
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Inlägg av Legato »

Han klappar bara sin läsarkrets medhårs. Det är bara att kika på TVs kommentarsfält på Facebook så ser man att det till största delen är LHS:are med utbrett elbilshat. Värst av alla elbilar är såklart Tesla...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Inlägg av MWall »

holden skrev:
Well, kanske för att vi aldrig upplevt något problem med värmen.
Men många har haft problem. Bevisligen. Så vad vinner ni på att förneka? Det är fan inte sunt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
holden skrev:
Well, kanske för att vi aldrig upplevt något problem med värmen.
Men många har haft problem. Bevisligen. Så vad vinner ni på att förneka? Det är fan inte sunt.
Fast det där är ju rent nonsens. Givetvis så fungerar värmen i en överväldigande majoritet av alla Teslor. Varför skulle de som har fungerande bilar uttala sig om problem i andra bilar, det är ju helt meningslöst. Ska alla BMW-ägare uttala sig om motorbränder också?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
johanh
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 sep 2017 19:19
Ort: Frillesås

Re: Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Inlägg av johanh »

Legato skrev:
MWall skrev:
holden skrev:
Well, kanske för att vi aldrig upplevt något problem med värmen.
Men många har haft problem. Bevisligen. Så vad vinner ni på att förneka? Det är fan inte sunt.
Fast det där är ju rent nonsens. Givetvis så fungerar värmen i en överväldigande majoritet av alla Teslor. Varför skulle de som har fungerande bilar uttala sig om problem i andra bilar, det är ju helt meningslöst. Ska alla BMW-ägare uttala sig om motorbränder också?
Eftersom min fru är BMW-ägare är jag rätt glad att det inte är en diesel med den förhöjda risken för motorbränder. :)
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Inlägg av holden »

MWall skrev:
holden skrev:
Well, kanske för att vi aldrig upplevt något problem med värmen.
Men många har haft problem. Bevisligen. Så vad vinner ni på att förneka? Det är fan inte sunt.
Vem har förnekat vad undrar jag. Alla som kör bilar från VAG har således förnekat diesel-gate eller hur ska man tolka deras tystnad, de borde likt flagellanter vandra över gator och torg och gissla sig med niosvansade katter.
Senast redigerad av holden, redigerad totalt 1 gånger.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 422
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Inlägg av DanneB »

MWall skrev:
holden skrev:
Well, kanske för att vi aldrig upplevt något problem med värmen.
Men många har haft problem. Bevisligen. Så vad vinner ni på att förneka? Det är fan inte sunt.
Många av vadå? Vad jag vet så är det bara nya MY som har haft en del problem och det är ju en bråkdel av alla Tesla-ägare som har en sådan.
Hade du sagt många MY-ägare har haft problem, så kanske. Men jag tror inte alla ens där, har haft dessa problem.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5404
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

DanneB skrev:
MWall skrev:
holden skrev:
Well, kanske för att vi aldrig upplevt något problem med värmen.
Men många har haft problem. Bevisligen. Så vad vinner ni på att förneka? Det är fan inte sunt.
Många av vadå? Vad jag vet så är det bara nya MY som har haft en del problem och det är ju en bråkdel av alla Tesla-ägare som har en sådan.
Hade du sagt många MY-ägare har haft problem, så kanske. Men jag tror inte alla ens där, har haft dessa problem.
Det var samma sak med Model 3 när den fick värmepump. Så det är inte alls bara Model Y, och ingen har sagt att det gäller alla bilar. Det är ditt påhitt.

När man läser här börjar jag förstå journalistens vinkel till viss del. Det har skrivits flera långa trådar här på forumet av ägare som haft värmeproblem i sina M3 och MY. Men när någon utomstående påpekar problemet så förnekas det direkt av Teslasekten på TCS.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1565
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Inlägg av Klintan »

Antar att journalisten kontaktat flera av de som skrivit om sina problem, utan att få någon att ställa upp. Därför frustrationen.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Inlägg av Walker »

Nicke Nyfiken skrev:
DanneB skrev:
MWall skrev:
holden skrev:
Well, kanske för att vi aldrig upplevt något problem med värmen.
Men många har haft problem. Bevisligen. Så vad vinner ni på att förneka? Det är fan inte sunt.
Många av vadå? Vad jag vet så är det bara nya MY som har haft en del problem och det är ju en bråkdel av alla Tesla-ägare som har en sådan.
Hade du sagt många MY-ägare har haft problem, så kanske. Men jag tror inte alla ens där, har haft dessa problem.
Det var samma sak med Model 3 när den fick värmepump. Så det är inte alls bara Model Y, och ingen har sagt att det gäller alla bilar. Det är ditt påhitt.

När man läser här börjar jag förstå journalistens vinkel till viss del. Det har skrivits flera långa trådar här på forumet av ägare som haft värmeproblem i sina M3 och MY. Men när någon utomstående påpekar problemet så förnekas det direkt av Teslasekten på TCS.
Fel igen Nicke Nyfiken. Det förnekas inte av ”sekten”, utan sätts i perspektiv. Att några haft problem med en uppdatering (som åtgärdades) betyder inta att ALLA, eller ens merparten har haft problem. De med problem skriver om det i forum, medan alla utan problem bara kör runt i sina bilar. Så var/är det med alla bilar. Bara för att jag skriver att min Ioniq 5 är skräp betyder det inte att alla andra uppfattar bilen som oduglig. Jag körde 4600 mil med min 3’a utan minsta problem i drygt 2,5 år - varför skulle jag då gnälla på dålig kvalitet, fukt i baklysena, lacksläpp, panelgaps mm - när jag själv aldrig upplevde det?
Jag må tillhöra ”sekten” - för att hitta på fel bara för att sjunga med i hatkören , det tänker jag inte göra.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Inlägg av Bjelke »

Klintan skrev:
Antar att journalisten kontaktat flera av de som skrivit om sina problem, utan att få någon att ställa upp. Därför frustrationen.
Det vore iaf en logisk förklaring :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Inlägg av Franz »

Tur att man får reda på hur dålig bil man har (MY) för annars hade jag ju missat det hela. Här har jag ju gått och fått för mig att värmen varit riktigt bra hela vintern men det är ju tydligen bara något jag fått för mig :D
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Inlägg av Legato »

Walker skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
DanneB skrev:
MWall skrev:
holden skrev:
Well, kanske för att vi aldrig upplevt något problem med värmen.
Men många har haft problem. Bevisligen. Så vad vinner ni på att förneka? Det är fan inte sunt.
Många av vadå? Vad jag vet så är det bara nya MY som har haft en del problem och det är ju en bråkdel av alla Tesla-ägare som har en sådan.
Hade du sagt många MY-ägare har haft problem, så kanske. Men jag tror inte alla ens där, har haft dessa problem.
Det var samma sak med Model 3 när den fick värmepump. Så det är inte alls bara Model Y, och ingen har sagt att det gäller alla bilar. Det är ditt påhitt.

När man läser här börjar jag förstå journalistens vinkel till viss del. Det har skrivits flera långa trådar här på forumet av ägare som haft värmeproblem i sina M3 och MY. Men när någon utomstående påpekar problemet så förnekas det direkt av Teslasekten på TCS.
Fel igen Nicke Nyfiken. Det förnekas inte av ”sekten”, utan sätts i perspektiv. Att några haft problem med en uppdatering (som åtgärdades) betyder inta att ALLA, eller ens merparten har haft problem. De med problem skriver om det i forum, medan alla utan problem bara kör runt i sina bilar. Så var/är det med alla bilar. Bara för att jag skriver att min Ioniq 5 är skräp betyder det inte att alla andra uppfattar bilen som oduglig. Jag körde 4600 mil med min 3’a utan minsta problem i drygt 2,5 år - varför skulle jag då gnälla på dålig kvalitet, fukt i baklysena, lacksläpp, panelgaps mm - när jag själv aldrig upplevde det?
Jag må tillhöra ”sekten” - för att hitta på fel bara för att sjunga med i hatkören , det tänker jag inte göra.
Helt enig. Har man problemfria Teslor så verkar det som att vissa förväntar sig att man ska hitta på problem så att man passar in i deras mall över hur Teslaägande ska vara...
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5404
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Walker skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
DanneB skrev:
MWall skrev:
holden skrev:
Well, kanske för att vi aldrig upplevt något problem med värmen.
Men många har haft problem. Bevisligen. Så vad vinner ni på att förneka? Det är fan inte sunt.
Många av vadå? Vad jag vet så är det bara nya MY som har haft en del problem och det är ju en bråkdel av alla Tesla-ägare som har en sådan.
Hade du sagt många MY-ägare har haft problem, så kanske. Men jag tror inte alla ens där, har haft dessa problem.
Det var samma sak med Model 3 när den fick värmepump. Så det är inte alls bara Model Y, och ingen har sagt att det gäller alla bilar. Det är ditt påhitt.

När man läser här börjar jag förstå journalistens vinkel till viss del. Det har skrivits flera långa trådar här på forumet av ägare som haft värmeproblem i sina M3 och MY. Men när någon utomstående påpekar problemet så förnekas det direkt av Teslasekten på TCS.
Fel igen Nicke Nyfiken. Det förnekas inte av ”sekten”, utan sätts i perspektiv. Att några haft problem med en uppdatering (som åtgärdades) betyder inta att ALLA, eller ens merparten har haft problem. De med problem skriver om det i forum, medan alla utan problem bara kör runt i sina bilar. Så var/är det med alla bilar. Bara för att jag skriver att min Ioniq 5 är skräp betyder det inte att alla andra uppfattar bilen som oduglig. Jag körde 4600 mil med min 3’a utan minsta problem i drygt 2,5 år - varför skulle jag då gnälla på dålig kvalitet, fukt i baklysena, lacksläpp, panelgaps mm - när jag själv aldrig upplevde det?
Jag må tillhöra ”sekten” - för att hitta på fel bara för att sjunga med i hatkören , det tänker jag inte göra.
Prova att läs igen vad jag skev om ALLA.

Sedan var mitt svar till DanneB som förnekade att det skulle finnas någon annan än Model Y som drabbats av värmeproblem.

Att värmeproblemen skulle bero på ett problem med en uppdatering för vissa är bara nonsens.
På Model 3 var det temp och trycksensorer som fick bytas på de bilar som hade problem med värmen.
På Model Y är det vanligaste värmeproblemet att ett luftspjäll fryser fast i öppet läge, och då slutade värmepumpen att ge värme. Detta har Tesla hjälpligt ”fixat” OTA genom att låta värmepumpen gå även när spjället är öppet, vilket ger högre förbrukning och meningen med värmepumpen försvinner till stor del. Så problemet med fastfrusna spjäll är inte fixat, det är bara kamouflerat.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Inlägg av jonasl »

Spjället verkar också motioneras vid vissa väderförhållanden, även på parkerade bilar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 422
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Inlägg av DanneB »

Nicke Nyfiken skrev:
Prova att läs igen vad jag skev om ALLA.

Sedan var mitt svar till DanneB som förnekade att det skulle finnas någon annan än Model Y som drabbats av värmeproblem.

Att värmeproblemen skulle bero på ett problem med en uppdatering för vissa är bara nonsens.
På Model 3 var det temp och trycksensorer som fick bytas på de bilar som hade problem med värmen.
På Model Y är det vanligaste värmeproblemet att ett luftspjäll fryser fast i öppet läge, och då slutade värmepumpen att ge värme. Detta har Tesla hjälpligt ”fixat” OTA genom att låta värmepumpen gå även när spjället är öppet, vilket ger högre förbrukning och meningen med värmepumpen försvinner till stor del. Så problemet med fastfrusna spjäll är inte fixat, det är bara kamouflerat.
Har inte satt mig in i det hela, men den enda varianten jag hört haft problem är MY. Men jag förnekar inte att t.ex. vissa M3 också haft det, om det är så, bara inte hört något om det.
Har själv inte haft några problem med min och inte tänkt byta, så varför gräva ner sig i vad vissa av de andra bilarna har för problem? :)

Problemet med dessa artiklar och många kommentarer som håller med, är att de får det att låta som om alla Teslor har dessa problem. "Ni Tesla-ägare" som det står i tidningen i första inlägget. Detta kommer sedan spridas och Svenssons tar det som fakta och upprepar det som fakta till alla de känner.
De flesta i Sverige vet inte vad faktakoll är för något, utan tror på vad som står i tidningen eller vad de hör från någon de känner. Därför man ofta får höra av kunder man möter, att hur dum man måste vara om man kör elbil eller att de tror elbilar bara är skitbilar som går sönder direkt, miljöförstörare etc. etc..
Därav får du också ställa in dig på att möta mothugg i dessa frågor. ;)
Tesla Model S 90D
Magnus85
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 feb 2021 09:42

Re: Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Inlägg av Magnus85 »

Alltså jag som har en tesla som snart bytt hälften av alla synliga komponenter och börjat samla på mig flertalet saker åt gången innan jag anmäler för reparation, har inte samma bild som er andra om hur fantastisk tesla är.

Det här är med största sannolikhet första och sista teslan jag äger men det kan tyvärr dröja innan jag byter bil eftersom teslas räckvidd och laddinfrastruktur är det enda som fungerar om man trycker över 10.000mil per år och vill åka elbil.

Hade jag kört 1500-2500mil om året hade jag bytt efter första vändan med service station för att fixa garantiarbetet som anmäldes 20min efter jag hämtat ut bilen.
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Inlägg av Frippanecci »

Den där Marcus är en sopa.

Det finns bara Tesla, allt annat är skräp - och att påstå motsatsen är bara självförnekelse.

Provkörde en Taycan igår, aldrig att jag skulle byta en M3P mot den.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Inlägg av Jaegaern »

Jag har då inte haft några problem med min Y LR. Hämtad i September och körd hela vintern. (Även -20 eller vad det var som kallast).
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Teknikens Värld - nej tack till övertygade Tesla-ägare

Inlägg av Bruno »

Frippanecci skrev:
Den där Marcus är en sopa.

Det finns bara Tesla, allt annat är skräp - och att påstå motsatsen är bara självförnekelse.

Provkörde en Taycan igår, aldrig att jag skulle byta en M3P mot den.
Vad var dåligt med Taycan (som du ser det)? Har en kompis som har beställt en så jag vill kunna retas med honom i april ;)
Skriv svar