Hjulinställning
Moderator: Redaktion
Hjulinställning
Hej alla!
Jag måste göra en hjulinställning på min 2021 model 3 LR då det är lite ojämt däckslitage. Jag tänkte först boka det hos Euromaster där jag har min däckhotell men jag ser nu att man kan boka det på tesla SC via appen. Ni som har gjort hjulinställning, var har ni gjort det. Är det någon skillnad? Kanske i pris?
Hur många av er ha behövt göra det på en bil som är bara några månader "gammal"? Är det vanligt? Jag antar att det är inget Tesla har gjort själv innan leverans. Men jag antar att det finns ingen chans att det går på garantin eller?
Allt gott!
Jag måste göra en hjulinställning på min 2021 model 3 LR då det är lite ojämt däckslitage. Jag tänkte först boka det hos Euromaster där jag har min däckhotell men jag ser nu att man kan boka det på tesla SC via appen. Ni som har gjort hjulinställning, var har ni gjort det. Är det någon skillnad? Kanske i pris?
Hur många av er ha behövt göra det på en bil som är bara några månader "gammal"? Är det vanligt? Jag antar att det är inget Tesla har gjort själv innan leverans. Men jag antar att det finns ingen chans att det går på garantin eller?
Allt gott!
Re: Hjulinställning
Har haft problem med att däcken slitits på insidan och gjorde då en hjulinställning hos Tesla. Beställde genom appen.
Men det har fortsatt ändå, men inte lika mycket om jag kört "normalt".
I slutet av förra sommaren buskörde jag lite mer på kurviga vägar och då slets däcken på utsidan istället.
Så insidan är mer när däcken gräver ner sig vid rak acceleration och utsidan vid kurvtagningar.
Nu har jag kört i Chill-läget närmare 2000mil och vinterdäcken ser ut som nya.
Men det har fortsatt ändå, men inte lika mycket om jag kört "normalt".
I slutet av förra sommaren buskörde jag lite mer på kurviga vägar och då slets däcken på utsidan istället.
Så insidan är mer när däcken gräver ner sig vid rak acceleration och utsidan vid kurvtagningar.
Nu har jag kört i Chill-läget närmare 2000mil och vinterdäcken ser ut som nya.
Tesla Model S 90D
Re: Hjulinställning
Ok. Ja mina däck slits mer på insidan också. Så vänta, det du säger är att jag kan skippa hjulinställningen och busköra lite i kurviga vägar för att jämna ut det istället?DanneB skrev:Har haft problem med att däcken slitits på insidan och gjorde då en hjulinställning hos Tesla. Beställde genom appen.
Men det har fortsatt ändå, men inte lika mycket om jag kört "normalt".
I slutet av förra sommaren buskörde jag lite mer på kurviga vägar och då slets däcken på utsidan istället.
Så insidan är mer när däcken gräver ner sig vid rak acceleration och utsidan vid kurvtagningar.
Nu har jag kört i Chill-läget närmare 2000mil och vinterdäcken ser ut som nya.
Re: Hjulinställning
Är du säker på det?Fluff skrev:Ok. Ja mina däck slits mer på insidan också. Så vänta, det du säger är att jag kan skippa hjulinställningen och busköra lite i kurviga vägar för att jämna ut det istället?DanneB skrev:Har haft problem med att däcken slitits på insidan och gjorde då en hjulinställning hos Tesla. Beställde genom appen.
Men det har fortsatt ändå, men inte lika mycket om jag kört "normalt".
I slutet av förra sommaren buskörde jag lite mer på kurviga vägar och då slets däcken på utsidan istället.
Så insidan är mer när däcken gräver ner sig vid rak acceleration och utsidan vid kurvtagningar.
Nu har jag kört i Chill-läget närmare 2000mil och vinterdäcken ser ut som nya.
Jag trodde min gjorde det också, men det visade sig att spåren i däcken hade olika djup som nya.
Spåren längst in var inte lika djupa som de andra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hjulinställning
Intressant. Nja, helt säker är jag inte. Det var mekanikern som skiftade mina däck i höstas som sa att han märkte det och att jag borde göra en hjulinställning för att inte behöva byta sommardäck redan efter 1-1,5 säsong. Sen har jag knappt kört på vintern och nu så jag har inte tagit tag i det, men förbereder nu en lång resa så jag ville åtgärda det.taliz skrev:Är du säker på det?
Jag trodde min gjorde det också, men det visade sig att spåren i däcken hade olika djup som nya.
Spåren längst in var inte lika djupa som de andra.
Vad var det för däck? Mina är "original" Michelin pilot sport på 18" hjulen.
Re: Hjulinställning
Gör hjulinställning där det är billigast, både Euromaster och andra däckfirmor såväl som Tesla klarar av jobbet. Se till att de ställer in hjulen utifrån den position på fjädring du normalt kör - om det är en S/X med luftfjädring, vilket det inte verkar vara här.
Jag betalade nyligen 2582 kr hos Tesla SC för en hjulinställning av min X. Kan fungera som referenspunkt för dig. Vet inte om det kostar lika mycket på 3/Y som S/X.
Jag betalade nyligen 2582 kr hos Tesla SC för en hjulinställning av min X. Kan fungera som referenspunkt för dig. Vet inte om det kostar lika mycket på 3/Y som S/X.
MX LR (Raven) 2019
Re: Hjulinställning
Vart åkte ni och gjorde hjulinställning? Vore toppen om man kunde få ett tips i södra Stockholmsområdet om en verkstad som har gjort Tesla (Model Y).
Re: Hjulinställning
Tesla SC gör det. De finns i Södra Stockholm.Dizzycap skrev:Vart åkte ni och gjorde hjulinställning? Vore toppen om man kunde få ett tips i södra Stockholmsområdet om en verkstad som har gjort Tesla (Model Y).
MX LR (Raven) 2019
Re: Hjulinställning
Fick detta problem med däcken som levererades med min TM3 och tänkte att det måste vara fabrikationsfel då däcken i övrigt hade en del kvar att ge. Tog det till min lokala däckhandlare och det första han sa när han såg det var "Är det en Tesla?".
Tydligen väldigt vanligt med felaktiga och dåliga hjulinställningar på dessa bilar, redan från leverans.
Tesla ville ha över 3000 kr för en hjulinställning och min lokala däckhandlare gjorde det för en knapp tusing.
Det var som att köra en helt ny bil efteråt.
Sen kan jag väl erkänna att det där med däckrotation (byta plats på hjulen var 1000 mil) kanske jag tar till mej lite mer nu med facit i hand.
Tydligen väldigt vanligt med felaktiga och dåliga hjulinställningar på dessa bilar, redan från leverans.
Tesla ville ha över 3000 kr för en hjulinställning och min lokala däckhandlare gjorde det för en knapp tusing.
Det var som att köra en helt ny bil efteråt.
Sen kan jag väl erkänna att det där med däckrotation (byta plats på hjulen var 1000 mil) kanske jag tar till mej lite mer nu med facit i hand.
Re: Hjulinställning
eh.... sinnessjukt snett. min m3 bakaxel slet också däck snett inifrån. men denna...Gr1pen skrev:Fick detta problem med däcken som levererades med min TM3 och tänkte att det måste vara fabrikationsfel då däcken i övrigt hade en del kvar att ge. Tog det till min lokala däckhandlare och det första han sa när han såg det var "Är det en Tesla?".
Tydligen väldigt vanligt med felaktiga och dåliga hjulinställningar på dessa bilar, redan från leverans.
Tesla ville ha över 3000 kr för en hjulinställning och min lokala däckhandlare gjorde det för en knapp tusing.
Det var som att köra en helt ny bil efteråt.
Sen kan jag väl erkänna att det där med däckrotation (byta plats på hjulen var 1000 mil) kanske jag tar till mej lite mer nu med facit i hand.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Hjulinställning
Vår M3P 2019 som vi haft sedan ny har nu gått drygt 6000mil, både sommar och vinterdäck är långt ifrån slut och inte snedslitna. Aldrig gjort hjulinställning.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Hjulinställning
Grattis till dig Tant LättfotTellus skrev:Vår M3P 2019 som vi haft sedan ny har nu gått drygt 6000mil, både sommar och vinterdäck är långt ifrån slut och inte snedslitna. Aldrig gjort hjulinställning.
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Hjulinställning
Ja det är konstigt, har gjort massa 0-100 vid rödljusen, men jag kör sällan snabbt på kurviga vägar, mest raksträckor till jobbet.ME3 skrev:Grattis till dig Tant LättfotTellus skrev:Vår M3P 2019 som vi haft sedan ny har nu gått drygt 6000mil, både sommar och vinterdäck är långt ifrån slut och inte snedslitna. Aldrig gjort hjulinställning.
Har fortkörningsförsäkring för jag kör ofta lite över och fullgas vid omkörningar använder jag nästan dagligen.
Så det måste vara en kombination av bra däckkvalité, perfekt hjulinställning från fabrik och sällan kurviga vägar.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- TeslaKotte
- Teslaägare
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 14 jan 2022 07:06
- Ort: Stockholm
Re: Hjulinställning
Också nyfiken!
Har velat mellan Däckgruppen Vasastan och NB Gummi ett stenkast där ifrån som också verkar ha gott omdöme
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3686
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Hjulinställning
NB Gummi brukar rekommenderas av många som kör bil på bana och är noga med hjulinställningen, i alla fall förr om åren.
Model Y LR AWD 2022
Re: Hjulinställning
De har en kille som är känd och gör bra jobb på Vasastan. Ja jag får se. Åker in imorgon.TeslaKotte skrev: ↑10 okt 2023 10:30Också nyfiken!
Har velat mellan Däckgruppen Vasastan och NB Gummi ett stenkast där ifrån som också verkar ha gott omdöme
Hoppas det blir bättre.
Model 3 LR -21
Re: Hjulinställning
Det är nog inte speciellt konstigt.
Tesla slänger ihop bilarna. Och skryter om det, trots att det ofta inte blir speciellt bra.
Hjulinställningen blir som den blir, en del har tur, andra inte.
Det är precis som med att kolla över bilen vid leverans. Det finns några som alltid skriker på facebookgrupperna att det inte behövs, för deras bil var minsann flawless.
Men det hjälper ju inte alls de som har mindre tur med det.
En hjulinställning är så grymt mycket billigare än ett enda förstört däck så rent principiellt bör man nog inleda ett ägarskap med att kolla med tuna hjulinställningen på ett oberoende ställe.
Ungefär 70% av alla model S med 21” verkar fullständigt förstöra bakhjulen inom 1000 mil.
Jag har inte riktigt hunnit kolla än* men en tusing är billigt mot snednötta hjul. Tesla verkar kalla det normalt slitage och lämpa över problemet på kunden.
*) har dock kollat alla füra hjulen visuellt minst en gång per vecka. Hjulinställning ska ske.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Hjulinställning
Ellte Bil finns i Tumba. Auktoriserad Tesla-verkstad som jag har bra erfarenheter av efter ett skadeärende i somras på min Model 3. Har för mig att de tog typ 1300 för en hjulinställning.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Hjulinställning
Skruvat av 21" sommarhjulen nu på PLAID, gått 1200 mil. Ej snedslitna och drygt 5mm kvar! Dom har väl ca 7mm nya.AAKEE skrev: ↑10 okt 2023 13:32Det är nog inte speciellt konstigt.
Tesla slänger ihop bilarna. Och skryter om det, trots att det ofta inte blir speciellt bra.
Hjulinställningen blir som den blir, en del har tur, andra inte.
Det är precis som med att kolla över bilen vid leverans. Det finns några som alltid skriker på facebookgrupperna att det inte behövs, för deras bil var minsann flawless.
Men det hjälper ju inte alls de som har mindre tur med det.
En hjulinställning är så grymt mycket billigare än ett enda förstört däck så rent principiellt bör man nog inleda ett ägarskap med att kolla med tuna hjulinställningen på ett oberoende ställe.
Ungefär 70% av alla model S med 21” verkar fullständigt förstöra bakhjulen inom 1000 mil.
Jag har inte riktigt hunnit kolla än* men en tusing är billigt mot snednötta hjul. Tesla verkar kalla det normalt slitage och lämpa över problemet på kunden.
*) har dock kollat alla füra hjulen visuellt minst en gång per vecka. Hjulinställning ska ske.
M3P som totalt gått 8200 mil har original sommar och vinterdäck fortfarande, sommardäcken drygt 2mm kvar, vinter drygt 3mm kvar. Aldrig gjort hjulinställning.
Fremont for the win!
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Hjulinställning
Läser man trådar om förstörda däck på nya model S så verkar runt 30% klara sig, och 70% förstör däcken.Tellus skrev: ↑20 okt 2023 16:16
Skruvat av 21" sommarhjulen nu på PLAID, gått 1200 mil. Ej snedslitna och drygt 5mm kvar! Dom har väl ca 7mm nya.
M3P som totalt gått 8200 mil har original sommar och vinterdäck fortfarande, sommardäcken drygt 2mm kvar, vinter drygt 3mm kvar. Aldrig gjort hjulinställning.
Fremont for the win!
700 mil, än så länge har inte mönstret slitits jättesnett men ena sidan av däcken (insidan bak) har slitaget betydligt längre ut på mönstret och en uppenbar färgskillnad på mönstret på utsidan som tyder på att det inte nöter jämnt.
Fram är det precis tvärtom.
Ena bakdäcket, andra ser likadant ut men såklart spegelvänt. Sliter mer på insidan. Ena framdäcket, andra ser lika…Det är uppenbart att det sliter mer runt hörnet på utsidan på bägge framhjul. Det är extremt uppenbart att det inte är ”Fremont for the Win” utan snarare ”Fremont sucks”.
Det är väl i huvudsak fyra problem som kombineras:
-Fremont suger på att montera ihop bilar. Punkt*.
-Tesla gör en hjulinsetup som kombinerar ”normal” och ”low” så den är inte bra i nåt läge.
-Enligt första punkten så suger Tesla totalt på hjulinställningen så de värden man får är [slumpen] som styr, inte [Professionalism].
-Model S är byggd så att det blir (för) mycket negativ camber speciellt bak i low. Runt 2 grader, vilket är bra på Nordschleife om man har bråttom men mindre bra för däcken till vardags.
På Teslamotorsclub.com finns massor med exempel på hjul som ser ut såhär, och det brukar kanske bara behövas 800-1200 mil eller så innan de tom får punktering. Det är inte en bil utan massor. Jag ids inte ens försöka uppskatta hur många poster och bilder om förstörda däck.
En hjulinställning hjälper, det är nästan ett måste för att säkerställa att man inte förstör hjulen. Som jag fattar det tar Tesla noll ansvar för undermålig hjulinställning. Man får stå för de nya däcken och hjulinställningen själv.
I USA är det någon form av garanti på pilot sport 4s, så en del har fått det av Michelin.
Jag övervägde att köpa ett kit med justerbara bärarmar för att seta upp allt ordentligt på en gång, men tydligen har Tesla ibland vägrat reparera annat i USA om bilen inte är orörd.
Jag inväntar att främre halfshafts ska börja skaka ordentligt innan jag gör ngt åt det (förutom hjulinställning som är ett måste, och då inte ska göras sv tesla i normalläget utan i low eftersom bilen automatiskt går i low på landsväg).
Det finns en billig lösning med ett shims som monteras där övre bärarmen sitter i bilen och som minskar negativa cambern med cirka en grad.
N2itive justerbara länkarmar:
https://n2itive.me/
Macsboost shims:
www.macsboost.com/product/macsboost-tes ... palladium/
*[Edit]Höll på glömma asterisken. Teknikern som var här i förrgår och bokstavligen repade min bil menade att min huv som inte sitter snyggt för fem öre knappt går justera för att det övriga på bilen sitter så snett, och att man kommer tvingas leva med det pga att ”Den är ju byggd i Fremont”.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Hjulinställning
Jo det är lite för många citroner i Fremont, skoja lite med "Fremont for the win"
Men generellt så är det driftsäkra bilar. Har aldrig haft så lite fel sedan jag bytte till Tesla jämfört med tidigare ~ 70 bilar.
Men då är det framförallt model 3 och Y och nu nya S.
3 och Y har hamnat bra i flera tester i driftsäkerhet och problemfrihet och framförallt kundnöjdhet.
Men vissa exemplar har "skönhetsfel" pga slarvig tillverkning.
Gäller att kolla bilen noga vid leverans och använda ångerrätten om man ej är nöjd.
Hjulinställning kan vara bra att göra direkt efter leverans, Tesla borde står för kalaset om man kan visa protokoll att hjulen står fel.
Jag tror inte problemet är så stort, stora flertalet har rätt inställda hjul från fabrik och skriver ej om det på forumsidor.
Men generellt så är det driftsäkra bilar. Har aldrig haft så lite fel sedan jag bytte till Tesla jämfört med tidigare ~ 70 bilar.
Men då är det framförallt model 3 och Y och nu nya S.
3 och Y har hamnat bra i flera tester i driftsäkerhet och problemfrihet och framförallt kundnöjdhet.
Men vissa exemplar har "skönhetsfel" pga slarvig tillverkning.
Gäller att kolla bilen noga vid leverans och använda ångerrätten om man ej är nöjd.
Hjulinställning kan vara bra att göra direkt efter leverans, Tesla borde står för kalaset om man kan visa protokoll att hjulen står fel.
Jag tror inte problemet är så stort, stora flertalet har rätt inställda hjul från fabrik och skriver ej om det på forumsidor.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Hjulinställning
Japp, tog det med Fremont men ville bara vara tydlig så ingen tar det helt fel.Tellus skrev: ↑20 okt 2023 21:27Jo det är lite för många citroner i Fremont, skoja lite med "Fremont for the win"
Men generellt så är det driftsäkra bilar. Har aldrig haft så lite fel sedan jag bytte till Tesla jämfört med tidigare ~ 70 bilar.
Men då är det framförallt model 3 och Y och nu nya S.
3 och Y har hamnat bra i flera tester i driftsäkerhet och problemfrihet och framförallt kundnöjdhet.
Men vissa exemplar har "skönhetsfel" pga slarvig tillverkning.
Gäller att kolla bilen noga vid leverans och använda ångerrätten om man ej är nöjd.
Hjulinställning kan vara bra att göra direkt efter leverans, Tesla borde står för kalaset om man kan visa protokoll att hjulen står fel.
Jag tror inte problemet är så stort, stora flertalet har rätt inställda hjul från fabrik och skriver ej om det på forumsidor.
Överlag verkar det vara rätt vanligt med snedslitna hjul även på 3 och Y, och det är nog läge att kolla på de med, om man inte vill åka på en tråkig överraskning.
Min A6 biturbo gick 33K mil innan jag sålde den, ganska många omgångar däck och den slet inget snett någon gång. Gjorde aldrig hjulinställning! (Ioffsg är enstaka fall inget bevis i någon riktning, men ändå).
Har du kollat dina sommarhjul noga på Plaiden, så du är 100 att det inte börjar slita snett?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5