beg S max 500tkr

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Andez
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 mar 2022 17:53

beg S max 500tkr

Inlägg av Andez »

Hejsan ny här på forumet och har läst på en massa trådar om köpråd och kollat många youtube videor men har fortfarande lite frågetecken.

Jag funderar på att köpa en model S budget Max 500tkr har idag inte möjlighet att ladda hemma men det kommer snart. Bor nära och kör ofta förbi SuC så bör inte vara ett problem tänker jag? Finns också gott om andra laddstationer för att inte alltid behöva snabb ladda.
Detta för mig till min första fundering finns det inget sätt att säkert säga om bilen har lifetime free SuC?

Jag kör i snitt ca 200mil/månad mycket kortare sträckor till och från jobbet (2mil tor) men nu även en del längre sträckor främst ca 300 mil tor till fritidshus vilket vad jag förstått dem större 85-90kw batterierna även på en äldre bil bör klara? Men har en SuC halvvägs så jag bör klara mig även på en t.ex 60kw?
Men kollar man på ABRP på en resa Stockholm - Vemdalen så klarar inte en 60kw den resan gissar för ABRP inte räknar med annat än SuC?

Hur stor skillnad är det på awd kontra rwd? Kör ju en del till södra Dalarna där det kan vara ganska ordentliga vintrar så kanske är bäst att satsa på awd?

Hur stor skillnad är det på luftfjädring och inte? Och är det något särskilt att tänka på om man hittar en med luftfjädring?

8 år garanti på batteri och drivlina innebär att en 2015 bör ha ca 1 år kvar något annat man bör tänka på?
Hur stor skillnad är det egentligen på en som gått ca 12-15t mil kontra 25-30t mil

Ludicrous vs utan gissar att detta är samma som P eller inte? och vad jag förstått så har dem sena pre facelift mindre problem än dem tidiga facelift?

Dem uppenbara och kända problemen med handtag, Mcu osv har jag koll på men på en äldre bil vad bör man ha extra koll på och hur svårmeckade är Tesla jämfört med andra bilar?

Just nu har jag tittat lite på denna
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... k/99572829
Är dock en bit att åka för att titta. Har gått som taxi och står inget om free SuC? annars känns det som den har allt jag vill ha.

Var förbi och tittade på denna som finns riktigt nära igår.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... e/99891496
Den har allt jag vill ha utom MCU2 och elektrisk baklucka. Går det att eftermontera elektrisk baklucka och ungefär vad kostar det? Hur kan man se om dem uppdaterat minnet på en MCU1?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: beg S max 500tkr

Inlägg av Bjelke »

Fri SuC finns inget enkelt sätt att helt säkert kolla numera, men före 2017 och Tesla inte ägt den efter
första ägaren bör vara safe.
Luftfjädringen är najs men kan krångla och bli dyrt… (kan funka bra länge också)
Ludicrous är ett tillägg på performance och bara på fyrhjulsdrivna bilar.
Storleken på batteriet spelar nästan ingen roll egentligen längre när det finns så många laddare :) men
laddhastigheten på SuC kan vara strypt på äldre bilar (främst 85-batterierna).
Många delar är lika som på fossilare så ungefär lika att mecka med, lite klent med bra verkstäder
utanför Teslas egna än så länge däremot och ibland svårt att hitta/få tag i reservdelar.
Jag skulle säga att det är marginell skillnad på en som gått 12 tusen mil och en som gått 25 tusen, det är
skicket som man vill kolla (som vilken bil som helst)…
Fyrhjulsdrift är riktigt najs på tuffare underlag men den bakhjulsdrivna går ändå ruskigt bra, jag körde en
sån typ 23 tusen mil iaf här i Hälsingland (dubbfritt var däremot ingen höjdare med våra riktigt dryga
vintrar, varken med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Andez
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 mar 2022 17:53

Re: beg S max 500tkr

Inlägg av Andez »

Så det troliga är alltså att t.ex. denna som annonseras som "free supercharge" inte har det om jag förstår rätt då den ägts av tesla 2017
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... e/99925990

Medans denna som inte ägts av Tesla men inte annonseras som "free supercharge" faktiskt har det?
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... k/99572829
Eller kan det också påverkas av om den körts i yrkestrafik? läste något om att Tesla spärrat SuC för Taxibilar?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: beg S max 500tkr

Inlägg av Klintan »

2017 tog inte Tesla bort fri SuC när de hanterade begbilar, det började med mycket senare.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2294
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: beg S max 500tkr

Inlägg av frippe »

Det går nog att ringa tesla och fråga om bilen X har fri SuC. Det virvlade förbi någon i en tesla grupp på facebook som gjort det. Sedan ska det väl stå på kontot, om det är fri SuC, står så i min app på telefonen. Dock oklart då om det följer med bilen. Men där borde det vara tiden när bilen togs i drift som avgörs före våren 2017 följer fri SuC med bilen, efter det enbart första ägaren.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: beg S max 500tkr

Inlägg av Andreasson »

Det är ingen fara att köpa en Tesla med många mil. En elbil slits inte alls på samma sätt som en fossilbil. Jag har själv kört min 2015 85D 36.200mil nu. Bilen känns fortfarande som ny. Självfallet har jag fått reparera en del på den, men inget allvarligt. Jag gissar att jag har en reparationskostnad om ca 1,50 kr/mil. Jag har bytt alla fyra dörrhandtag, en ljusinsats fram, MCU , 12V batteri och lite annat. Luftfjädringen funkar fortfarande utan anmärkning. Försök få tag i en 85D, så får du fyrhjulsdrift och faktiskt lägre förbrukning! NextGen-stolarna tycker jag också är viktiga!
Lycka Till!
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Andez
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 mar 2022 17:53

Re: beg S max 500tkr

Inlägg av Andez »

Tack för snabba och vettiga svar.
Lutar åt att det blir 90D:n även om den gått som taxi så ser den ut att vara i bra skick och fick bekräftat från Tesla som svarade snabbt på Mail att den har free SuC. Den har MCU2 efter som den har Netflix, AP1 och luft fjädring ända som inte står är CCS2.
Ska ringa handlaren imorgon så får vi se hur det går.
Skriv svar