Skjuta på leveranstid

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

bst

Skjuta på leveranstid

Inlägg av bst »

Beställde en Model Y i torsdags med uppskattad leverans i Juli. Har aldrig ens provsuttit en Tesla men tänkte att det ger mig lite tid att göra det innan jag bestämmer mig. Idag fick jag meddelande om att jag är matchad med en bil och att den kommer mellan 11:e-25:e mars.
Blir nu lite stress att hinna provköra och bestämma mig. Har googlat runt efter kontaktuppgifter till Tesla men hittar inga alls. Vissa skriver att man kan messa via Teslaappen men jag hittar ingen sådan funktion. Finns det någon som kan hjälpa mig med hur man gör för att skjuta på leveransen?

/tack på förhand
Användarvisningsbild
BAG
Teslaägare

Re: Skjuta på leveranstid

Inlägg av BAG »

Det var kort lev tid :o
Vilken konfiguration beställde du?
MY LR lev 2022-06-29
Porsche 911 SC -80
bst

Inlägg av bst »

LR, grå, 19 tumshjul.
Ja det var lite väl kort leveranstid. Jag skulle gärna skjuta på den ngt men vet inte hur man kontaktar Tesla för detta. Tacksam för upplysningar.
inb7000

Inlägg av inb7000 »

bst skrev:
Beställde en Model Y i torsdags med uppskattad leverans i Juli. Har aldrig ens provsuttit en Tesla men tänkte att det ger mig lite tid att göra det innan jag bestämmer mig. Idag fick jag meddelande om att jag är matchad med en bil och att den kommer mellan 11:e-25:e mars.
Blir nu lite stress att hinna provköra och bestämma mig. Har googlat runt efter kontaktuppgifter till Tesla men hittar inga alls. Vissa skriver att man kan messa via Teslaappen men jag hittar ingen sådan funktion. Finns det någon som kan hjälpa mig med hur man gör för att skjuta på leveransen?

/tack på förhand
Det är inte superlogiskt men...

tesla.com → scrolla längst ner → kontakta oss → hitta oss (under försäljning och service) → kolla på kartan efter "stores & galleries" och klicka upp en av dem, där finns mailadress till sales.

De har varit snabba de gånger jag kontaktat dem.
bst

Inlägg av bst »

Tack så mycket för hjälpen, skall testa det.
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare

Inlägg av np519 »

Du kan också gå in på nya eller begagnade bilar och chatta med dem. Det är nog enklast att komma i kontakt med dem.
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
bst

Inlägg av bst »

Ok. Tack för svar. Märkligt att det är så svårt att få telefonkontakt. Jag föredrar generellt personlig kontakt framför digital. Får försöka med skriftlig kommunikation i detta fall.
Användarvisningsbild
sebiva
Teslaägare

Inlägg av sebiva »

bst skrev:
Ok. Tack för svar. Märkligt att det är så svårt att få telefonkontakt. Jag föredrar generellt personlig kontakt framför digital. Får försöka med skriftlig kommunikation i detta fall.
Det finns telefonnummer till Service center där man (i alla fall när jag köpte min) kan prata med säljare och hantera sin order. Till exempel: https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... norrkoping
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Det är bara att tacka nej så
Skjuts leveransen. Men vill du inte ha bilen innan 1 juli? Du missar ev de 70.000 annars.

Säger du nej nu så säljer de din till någon annan och de kan ej garantera någon ny innan juli.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

sebiva skrev:
bst skrev:
.../ Märkligt att det är så svårt att få telefonkontakt. Jag föredrar generellt personlig kontakt framför digital. Får försöka med skriftlig kommunikation i detta fall.
Det finns telefonnummer till Service center där man (i alla fall när jag köpte min) kan prata med säljare och hantera sin order. Till exempel: https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... norrkoping
Tror inte det är så svårt att få telefonkontakt. Den här frågan har varit uppe ett antal gånger tidigare på forumet. Som nämnts ovan av andra – det kan vara lite knepigt att hitta telefonnummer till säljare på hemsidan, men när väl folk hittat ett telefonnummer så har det så vitt jag vet inte hänt att de skrivit tillbaka på forumet om att ingen skulle ha svarat på numret till säljare...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
bst

Inlägg av bst »

Ja jag får testa att ringa runt till de olika säljställena imorgon. Tack så mycket för tipsen här ang telefonkontakt. Borde dock finnas ett lättillgängligt nummer där man kan nå Tesla centralt och ställa frågor, men jag antar att de vill ha det så. Precis som så många andra företag gör de väl allt för att hålla nere personalkostnaderna.
pejvic skrev:
Skjuts leveransen. Men vill du inte ha bilen innan 1 juli? Du missar ev de 70.000 annars.

Säger du nej nu så säljer de din till någon annan och de kan ej garantera någon ny innan juli.
Ja efter att ha läst på lite så inser jag att miljöbonusen kan brinna inne efter Juni. Bara så galet kort ledtid, tryckte på beställning lite på kul i torsdags och pang så skall man få bilen inom en till tre veckor. Måste iallafall hinna provsitta innan jag bestämmer mig.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

Hej!

Jag står inför lite samma fråga så jag lånar tråden lite. Gäller Model 3 LR

Vi håller på att bygga hus, så banken ser ogärna att vi tar ytterligare lån (är skuldfria idag, men huset blir dyrt). Totalt sett när huset är klart landar vi på cirka 71% belåning och det finns således utrymme, men eftersom banken säger nej så får vi snällt vänta...

Var inne på Tesla i helgen i Malmö och provkörde den bil jag beställt i november. När jag beställde bilen så var uppskattad leverans i februari. Fick nyss besked om att bilen är leveransklar 15-25 mars. I samband med att jag provkörde så passade jag på att fråga om man kunde skjuta upp leveransen och i s å fall hur länge. Fick till svar att man kostnadsfritt kan skjuta upp leveransen i högst ett kvartal, och att man samtidigt behåller priset man hade när man beställde bilen (skiljer ca 60 000 kr!).

När jag senare mailade min "kontakt" på Tesla så skrev han att "vi kan försöka hålla samma pris", inget definitivt besked alltså.

Frågan är väl om ni experter här känner till hur det ligger till egentligen? Är det praxis (avtalat) att man automatiskt får behålla samma pris om man väljer att skjuta på sin leverans?

Min andra fråga rör bonusen. Läste (https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-elbilar/) att den redan är slut för i år, men att man kommer skjuta till extrapengar för att täcka upp. Samt att bilar över 700 000 kr inte kommer få någon bonus. Då min bil kostar under 700 000 kr när ordern lades, är det då riskfritt att skjuta upp min leverans tills i augusti? Är det någon som vet hur de där 700 000 kr räknas - är det bilens ordervärde, eller nuvarande värde?

Tacksam för svar! Mitt första inlägg här, så vänligen be mig starta ny tråd om det behövs.
Senast redigerad av enoch85, redigerad totalt 1 gånger.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
Sean
Teslaägare

Inlägg av Sean »

enoch85 skrev:
Hej!

Jag står inför lite samma fråga så jag lånar tråden lite.

Vi håller på att bygga hus, så banken ser ogärna att vi tar ytterligare lån (är skuldfria idag, men huset blir dyrt). Totalt sett när huset är klart landar vi på cirka 71% belåning och det finns således utrymme, men eftersom banken säger nej så får vi snällt vänta...

Var inne på Tesla i helgen i Malmö och provkörde den bil jag beställt i november. När jag beställde bilen så var uppskattad leverans i februari. Fick nyss besked om att bilen är leveransklar 15-25 mars. I samband med att jag provkörde så passade jag på att fråga om man kunde skjuta upp leveransen och i s å fall hur länge. Fick till svar att man kostnadsfritt kan skjuta upp leveransen i högst ett kvartal, och att man samtidigt behåller priset man hade när man beställde bilen (skiljer ca 60 000 kr!).

När jag senare mailade min "kontakt" på Tesla så skrev han att "vi kan försöka hålla samma pris", inget definitivt besked alltså.

Frågan är väl om ni experter här känner till hur det ligger till egentligen? Är det praxis (avtalat) att man automatiskt får behålla samma pris om man väljer att skjuta på sin leverans?

Min andra fråga rör bonusen. Läste (https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-elbilar/) att den redan är slut för i år, men att man kommer skjuta till extrapengar för att täcka upp. Samt att bilar över 700 000 kr inte kommer få någon bonus. Då min bil kostar under 700 000 kr när ordern lades, är det då riskfritt att skjuta upp min leverans tills i augusti? Är det någon som vet hur de där 700 000 kr räknas - är det bilens ordervärde, eller nuvarande värde?

Tacksam för svar! Mitt första inlägg här, så vänligen be mig starta ny tråd om det behövs.
Spelar ingen roll vad du betalar för för för den. Skatteverkets nybilsprislista säger 719. I din sits hade jag löst ett löst lån med dnb. Sen pyntat in när din bank okejar. Du har en bra uppsida med 60k billigare plus en bonus på 70k
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare

Inlägg av enoch85 »

Sean skrev:

Spelar ingen roll vad du betalar för för för den. Skatteverkets nybilsprislista säger 719. I din sits hade jag löst ett löst lån med dnb. Sen pyntat in när din bank okejar. Du har en bra uppsida med 60k billigare plus en bonus på 70k
Tack! :)

Jag kanske var lite otydlig, och ser nu att diskussionen gäller Model Y. Jag pratar om en Model 3 LR. Är det samma sak enligt Skatteverket?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

pejvic skrev:

Min SA sa att det är orderdatumet som styr. Så tackar man nej ett kvartal hamnar man inte sist i kön utan ligger kvar längst fram. Han sa att jag troligen kommer bli matchad i maj när jag nu tackat nej till mars.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare

Inlägg av enoch85 »

enoch85 skrev:
Sean skrev:

Tack! :)

Jag kanske var lite otydlig, och ser nu att diskussionen gäller Model Y. Jag pratar om en Model 3 LR. Är det samma sak enligt Skatteverket?
Kan besvara min egen fråga:

22TE0001 Model 3 Long Range AWD,
miljöbil
619 900 kr
22TE0002 Model 3 Performance AWD,
miljöbil
689 900 kr
22TE0003 Model 3 Standard Range+
RWD, miljöbil
559 900 kr

Alltså borde jag inte omfattas av de nya kraven.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Det nya ”kraven” nämnde de inget om idag, bara att de skulle skjuta till mer pengar och att det fortfarande är 70000kr. Kanske gäller året ut.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare

Inlägg av enoch85 »

kenjon skrev:
Det nya ”kraven” nämnde de inget om idag, bara att de skulle skjuta till mer pengar och att det fortfarande är 70000kr. Kanske gäller året ut.
Ja, det kommer ju sänkas till 50 000 kr år 2023. Dock tycker jag att bilar som är sålda under 2022 borde få 70 000 kr. Det är lite lurigt det där...
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

enoch85 skrev:
kenjon skrev:
Ja, det kommer ju sänkas till 50 000 kr år 2023. Dock tycker jag att bilar som är sålda under 2022 borde få 70 000 kr. Det är lite lurigt det där...
Första datum taget i bruk (påställd i trafik) har och kommer alltid gälla. Annars blir det kaos.
jag skulle teckna mig för minst 30 teslor i år med leverans livet ut annars.
Skriv svar