Prishöjning Model Y
Moderator: Redaktion
Prishöjning Model Y
Det var väl bara en tidsfråga efter höjningen på Model 3. Nu är det ännu mer osannolikt att de kommer sänka under 700…
Re: Prishöjning Model Y
Ja long range lär kanske inte komma under 700, men en MY standard range skulle jag gissa dyker upp för under 700.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Kommer de verkligen börja ta den till Europa bara pga svenska regler? Jag tror inte det.
Andrahandsvärdet på bilarna gick definitivt upp nu, beställning med leverans efter halvårsskiftet blir 80k dyrare än de som tar emot bilar nu!
Andrahandsvärdet på bilarna gick definitivt upp nu, beställning med leverans efter halvårsskiftet blir 80k dyrare än de som tar emot bilar nu!
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR AWD 2022
Ett riktigt fynd idag för den som ropar in en ännu icke prishöjd P med leverans innan årskfiftet och därmed ytterligare 70.000 i rabatt.
Model 3 är höjd med 45-70.000.
Eller tar en vild chansning och köper en LR med leverans i Juli, och gamblar på att den hämtas innan sista juni.
Model 3 är höjd med 45-70.000.
Eller tar en vild chansning och köper en LR med leverans i Juli, och gamblar på att den hämtas innan sista juni.
-
Än så länge med 10 000 kr och enbart på LR!DjuDju skrev:Hur mycket har dom höjt priset på MY?
Ok, blev fundersam nämligen då jag beställde en MYP för ett par dagar sedan och priset var densamme.il_concorde skrev:Än så länge med 10 000 kr och enbart på LR!DjuDju skrev:Hur mycket har dom höjt priset på MY?
Ok, vad gör jag?
Har beställning expected Juli (Röd LR 19” svart interiör).
Spelar iskall och hoppas att den kommer tidigt så jag får bonus eller ändrar beställning till 20” och får expected Juni?
Vill verkligen inte ha 20” pga komfort. Har de bra andrahandsvärde?
Kan i ärlighetens namn tänka mig att chansa och får jag den inte före bonus (eller de ändrar något så den kommer under 700, typ mjukvara kortare range) och om jag inte får bonus - avboka den och fortsätta med befintlig dieseltraktor.
Spelar iskall och hoppas att den kommer tidigt så jag får bonus eller ändrar beställning till 20” och får expected Juni?
Kan i ärlighetens namn tänka mig att chansa och får jag den inte före bonus (eller de ändrar något så den kommer under 700, typ mjukvara kortare range) och om jag inte får bonus - avboka den och fortsätta med befintlig dieseltraktor.
-
Sitter i samma sits. Funderar på att avvakta och se om beslutet om ändringarna i bonus klubbas igenom i april. Funderar på att försöka byta till 20” för att få leverans före juli. Får väl sälja hjulen billigt till någon som vill ha i så fall. Någonstans såg jag ett rykte om att orderdatumet skulle gälla för 700’ gränsen och i så fall är man safe.Berguv skrev:Ok, vad gör jag?
Låter ju märkligt. Med dagens system kan ju transportstyrelsen enkelt kolla i sitt eget register efter datum. Om det skulle vara orderdatum måste man ju ge sig ut och kräva in och granska information från biltillverkare/återförsäljare.Melon Must skrev:Någonstans såg jag ett rykte om att orderdatumet skulle gälla för 700’ gränsen och i så fall är man safe.
En byråkratisk mardröm och lite godtycklig.
Ja, det ryktet kan du slänga i papperskorgen.Fredrik j skrev:Låter ju märkligt. Med dagens system kan ju transportstyrelsen enkelt kolla i sitt eget register efter datum. Om det skulle vara orderdatum måste man ju ge sig ut och kräva in och granska information från biltillverkare/återförsäljare.Melon Must skrev:Någonstans såg jag ett rykte om att orderdatumet skulle gälla för 700’ gränsen och i så fall är man safe.
-
Ja det är säkert inte så. Hade väl varit ganska lätt att bifoga orderdokument i ansökan i och för sig. Leveranstiderna kommer antagligen inte bli kortare framöver så på ett sätt hade det varit mer rätt att ha regler som gäller från orderdatum om man vill att bonusen ska påverka köparna i någon riktning. Det är hela poängen med bonus, det ska inte bara vara lite extra belöning som kan komma om man har tur.Fredrik j skrev:Låter ju märkligt. Med dagens system kan ju transportstyrelsen enkelt kolla i sitt eget register efter datum. Om det skulle vara orderdatum måste man ju ge sig ut och kräva in och granska information från biltillverkare/återförsäljare.Melon Must skrev:Någonstans såg jag ett rykte om att orderdatumet skulle gälla för 700’ gränsen och i så fall är man safe.
-
Ja, det ryktet kan du slänga i papperskorgen.[/quote]PAK skrev:
Nä nu spär jag bara på det så snart är det en sanning.
precis, så skulle jag göra. Gambla. jag tror att de hinner trycka ut den innan sista juni. Annars skulle jag inte avboka, utan säg bara nej till leveransen så skjuts den, så ändrar du till annan konfiguration eller en model3. Eller så kommer Tesla med något eget incitament innan nästa kvartalsslut, 0,25 ränta, eller någon prissänkning i samband med leveransstarten av LR från Berlin, eller sänkta produktionskostnader med megacasting eller något annat.Berguv skrev:Ok, vad gör jag?
Eller också ändrar du till en P just nu och får den i Maj.
Finns också en möjlighet till - det är att du är beredd att ta annan färg och kan bli matchad nu i mars. Det kommer löpande folk som säger nej till leveranser.
Då får ju transportstyrelsen ta ställning till tusentals olika format. Hur ska man kunna kontrollera äktheten i dokumentet? Det ligger ju i både säljaren och köparens intresse att bonusen betalas ut.Melon Must skrev:Hade väl varit ganska lätt att bifoga orderdokument i ansökan i och för sig.
Tror du har för höga tankar om människors ärlighet.
Kunde annars vara kul att få bonus på en Cybertruck när den levereras...Fredrik j skrev:Då får ju transportstyrelsen ta ställning till tusentals olika format. Hur ska man kunna kontrollera äktheten i dokumentet? Det ligger ju i både säljaren och köparens intresse att bonusen betalas ut.Melon Must skrev:Hade väl varit ganska lätt att bifoga orderdokument i ansökan i och för sig.
Tror du har för höga tankar om människors ärlighet.
Elbilist sedan 2014
Tack för alla inspel.
Kom på ett upplägg till. Försök få tag på en vit - foliera. Borde kunna få en foliering till ca strax under extrapengarna för röda lacken?
Köper kontant - tänker att jag får en fräsch lack när den säljs?
MVH
Kom på ett upplägg till. Försök få tag på en vit - foliera. Borde kunna få en foliering till ca strax under extrapengarna för röda lacken?
Köper kontant - tänker att jag får en fräsch lack när den säljs?
MVH
-
Har sett två youtube-reviews där dom nämnde att dom inte kände någon komfortskillnad mellan 19 och 20-tums. Det är väl mer ett logiskt antagande att 19 är bekvämare, men inget jag sett bevisat i test.Berguv skrev:Ok, vad gör jag?
Försök provköra en 20-tums, om du kan åka till någon stad som erbjuder, eller till och med utge sig för att vara spekulant på en begagnad på blocket eller liknande. Ska själv till gbg och provköra nästa månad.
Har själv med funderat om jag skulle byta till 20" för att kapa någon månad på leveranstiden.
Men känns som att däckpriset springer iväg en aning så fort man ska byta, samt eventuell försämrad komfort.
Men känns som att däckpriset springer iväg en aning så fort man ska byta, samt eventuell försämrad komfort.
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
- Frippanecci
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
R2D2 skrev:Har själv med funderat om jag skulle byta till 20" för att kapa någon månad på leveranstiden.
Men du får en mycket snyggare bil.

Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
Beställd:
CyberTruck
Frippanecci skrev:R2D2 skrev:Har själv med funderat om jag skulle byta till 20" för att kapa någon månad på leveranstiden.
Jag vet... men jag hade hoppats på att ett par svarta 19" skulle duga till sommardäcken och sen använda Gemini 19" till vinterdäcken

Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
- Frippanecci
- Teslaägare
R2D2 skrev:Frippanecci skrev:R2D2 skrev:Har själv med funderat om jag skulle byta till 20" för att kapa någon månad på leveranstiden.
Jag vet... men jag hade hoppats på att ett par svarta 19" skulle duga till sommardäcken och sen använda Gemini 19" till vinterdäcken
Go Big or go Home.. Du kommer inte att ångra dig, och gör som jag - skifta bara gummit på fälgarna.
Mina 20" vinterdäck kostar 8k och räcker iaf 3 vintrar, plus 500kr skifte x 6 - så jag får åka flott för 1/3 av vad vinterfälgar kostar.
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
Beställd:
CyberTruck
- Frippanecci
- Teslaägare
Ilduce77 skrev:Vilka är det?
Söker tips på bra vinterhjul.
Här finns ett exempel (till M3P)
https://www.dackleader.se/bildack/pirel ... _kQAvD_BwE
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
Beställd:
CyberTruck
Precis det är min plan också. Gemini fälgarna åker på vinterdäcken och så några schyssta svarta 19" fälgar till sommarenR2D2 skrev:Frippanecci skrev:R2D2 skrev:Har själv med funderat om jag skulle byta till 20" för att kapa någon månad på leveranstiden.

Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)
Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)