Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnannanJon
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 jan 2022 00:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av EnannanJon »

Hämtade min igår två dagar tidigare än bokad tid så säger hejdå till väntrummet :)
B98ECD7A-E4A5-41DA-BA02-E9759EF8ED16.jpeg
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ilduce77 »

Grattis! :)
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av R2D2 »

Ni som har hämtat ut era Model Y nu, är justeringen för svankstödet tillbaka i passagerarstolen?
Har för mig att jag läst att de plockade bort detta eftersom det användes så sällan samt i kombination av komponentbrist.
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 jul 2016 09:19

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasperh »

Jjonas skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jjonas skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jjonas skrev:
Beställde en LR för någon vecka sedan med uppskattad leverans i juli. Blev matchad och bokad hämtning på onsdag.

Så med andra ord... Bli inte avskräckta av leveranstiden som står på hemsidan.
Vilken spec?
Blå LR, svart klädsel, 20".
Såg en idag. Riktigt snygg!
Snyggast. 8-)
Ska hämta en sån imorgon! Taggnings-nivå = hög :D
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 feb 2022 10:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tiimpan »

Har leveransfönster 23/3-31/3. Skulle fått sms nr2 för snart 1 vecka sedan men orkade inte vänta så ringde dom. Leverans måndag 28/3!! Härligt :)
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 233
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Icerman »

Har det funkat bra för er som hämtat nyligen? Tänker på uppkoppling mm
Även läst mig till att det kan dröja lite tills man får tillgång till funktioner i appen, hur har det varit för er?
Skall hämta imorn....sitter lite på nålar nu :D
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
Ladrene
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 jan 2022 22:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ladrene »

En liten spaning:
Såg för någon timme sedan en bättre långtradare lastad till bredden med MY på Götgatan Södermalm i Stockholm. (av alla ställen?)
Merparten eller kanske t.o.m. alla: vita.
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

Beställde en vit MY LR för två veckor sedan, med indikerad leverans i maj. Verkar som att det gått fortare än så för många nyligen? Tänker att bilen nästan måste vara på båten innan jag beställde om de ska klara den tiden.
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
Sean
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 feb 2022 16:21

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sean »

CLi skrev:
Beställde en vit MY LR för två veckor sedan, med indikerad leverans i maj. Verkar som att det gått fortare än så för många nyligen? Tänker att bilen nästan måste vara på båten innan jag beställde om de ska klara den tiden.
j

Jag beställde 14e feb. Bilen tillverkades 5e feb. Och tar leverans nu den 20e mars. Men förstår att det bara är flyt då det sker mest leveranser sista månaden i kvartalet. Exempelvis har även de som beställt i januari fått leverans i mars. Av de jag känner..
MickeWijk
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 feb 2022 09:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MickeWijk »

Tiimpan skrev:
Har leveransfönster 23/3-31/3. Skulle fått sms nr2 för snart 1 vecka sedan men orkade inte vänta så ringde dom. Leverans måndag 28/3!! Härligt :)
Ringde du försäljning eller något annat bra nummer? Är i samma situation

/M
Användarvisningsbild
D_zlatan
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 08 mar 2022 14:43

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av D_zlatan »

Bara att vänta som gäller tyvärr, Har själv fått flera SMS men fick nu upphämtning 23e Mars, då har jag ännu inte fått fakturan.
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 feb 2022 10:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tiimpan »

MickeWijk skrev:
Tiimpan skrev:
Har leveransfönster 23/3-31/3. Skulle fått sms nr2 för snart 1 vecka sedan men orkade inte vänta så ringde dom. Leverans måndag 28/3!! Härligt :)
Ringde du försäljning eller något annat bra nummer? Är i samma situation

/M
Ringde försäljning.
aftersun
Inlägg: 40
Blev medlem: 04 sep 2020 13:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av aftersun »

Var hittar ni nummer att ringa? Ringer ni lokala Tesla centers eller ngt centralt nummer?
Jurre
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 mar 2022 08:18

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jurre »

Ny här på forumet och i väntrummet.

Vi beställde 6/3 en vit med svart inredning och 19"

Fick igår besked om matchning, hämtar fredag 25:e.
Så väntan blev inte så lång direkt... :)
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 846
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av _TonyV »

Vilar på beställningsknappen, Vit, svart inredning.

Men företags leasing så funderar på EAP .
- Den lägger till på förmånsvärdet väl ?
- Vad kostar det uppgradera efteråt ifall man inte tar det nu?
- Sen undrar jag till nyttan med den.. är väl eg. filbyten utan att behöva slå av / på autopilot.
Resten är 'måla rosa på grisen',, blaha blaha Eller vad säger forumet?

Vinterdäck tänker jag man köper privat till nästa vinter då slipper man den förmånen, eller?
Dragkroken lite samma...

Sen 19 eller 20... svårt val.. provade en med 19' dubbfria v-däck och ja den kändes ok...
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

_TonyV skrev:
Vilar på beställningsknappen, Vit, svart inredning.

Men företags leasing så funderar på EAP .
- Den lägger till på förmånsvärdet väl ?
- Vad kostar det uppgradera efteråt ifall man inte tar det nu?
- Sen undrar jag till nyttan med den.. är väl eg. filbyten utan att behöva slå av / på autopilot.
Resten är 'måla rosa på grisen',, blaha blaha Eller vad säger forumet?

Vinterdäck tänker jag man köper privat till nästa vinter då slipper man den förmånen, eller?
Dragkroken lite samma...

Sen 19 eller 20... svårt val.. provade en med 19' dubbfria v-däck och ja den kändes ok...
Ja EAP kan du också köpa privat men ta bilen först så ser du om du saknar det. Sen kan du köpa det i appen och ångra dig efter några dagar om du ej är nöjd!
Vinterdäckens förmånsvärde kommer du undan om du bara köper däcken separat på firman. Du kan tex skifta på nuvarande fälgar eller privat införskaffa några beg eller liknande.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 846
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av _TonyV »

pejvic skrev:
_TonyV skrev:
Vilar på beställningsknappen, Vit, svart inredning.

Men företags leasing så funderar på EAP .
- Den lägger till på förmånsvärdet väl ?
- Vad kostar det uppgradera efteråt ifall man inte tar det nu?
- Sen undrar jag till nyttan med den.. är väl eg. filbyten utan att behöva slå av / på autopilot.
Resten är 'måla rosa på grisen',, blaha blaha Eller vad säger forumet?

Vinterdäck tänker jag man köper privat till nästa vinter då slipper man den förmånen, eller?
Dragkroken lite samma...

Sen 19 eller 20... svårt val.. provade en med 19' dubbfria v-däck och ja den kändes ok...
Ja EAP kan du också köpa privat men ta bilen först så ser du om du saknar det. Sen kan du köpa det i appen och ångra dig efter några dagar om du ej är nöjd!
Vinterdäckens förmånsvärde kommer du undan om du bara köper däcken separat på firman. Du kan tex skifta på nuvarande fälgar eller privat införskaffa några beg eller liknande.
Okej tack..
Ska ringa säljaren kolla om några andra grejer, de borde ha EAP priset som uppgradering.
Tänker ochså foliera bort vita och då kanske 20' mörka fälgar är att föredra.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

Ja om du tar 20 tum då hinner du få 70.000 i bonus. Bilen kan du bara klicka hem i telefonen eller på webben. Ringer du någon där så gör de exakt likadant och de vet ej så mkt.

Hur menar du eap som uppgradering? Du klickar i det nu, annars direkt i teslaappen sen. Kostar samma.
Haft alla 3/Y
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Arctic Drifter »

pejvic skrev:
Ja om du tar 20 tum då hinner du få 70.000 i bonus. Bilen kan du bara klicka hem i telefonen eller på webben. Ringer du någon där så gör de exakt likadant och de vet ej så mkt.

Hur menar du eap som uppgradering? Du klickar i det nu, annars direkt i teslaappen sen. Kostar samma.
Jag tycker det är svårt att hitta info om detta, är det 1 juni 2022 som är brytpunkten för när maxgränsen på 700 000 kr i listpris avgör om man får klimatbonus eller inte?
Vet att det först sas från 2022 men att det blev framflyttat... men när jag gogglar hittar jag ingen officiell info utan bara nyhetsartiklar.

Det senaste officiella jag hittar är detta:
https://rkrattsbaser.gov.se/sfst?bet=2017:1334
Tesla Model Y Performance
Guden
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 mar 2022 01:27

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Guden »

Arctic Drifter skrev:
pejvic skrev:
Ja om du tar 20 tum då hinner du få 70.000 i bonus. Bilen kan du bara klicka hem i telefonen eller på webben. Ringer du någon där så gör de exakt likadant och de vet ej så mkt.

Hur menar du eap som uppgradering? Du klickar i det nu, annars direkt i teslaappen sen. Kostar samma.
Jag tycker det är svårt att hitta info om detta, är det 1 juni 2022 som är brytpunkten för när maxgränsen på 700 000 kr i listpris avgör om man får klimatbonus eller inte?
Vet att det först sas från 2022 men att det blev framflyttat... men när jag gogglar hittar jag ingen officiell info utan bara nyhetsartiklar.

Det senaste officiella jag hittar är detta:
https://rkrattsbaser.gov.se/sfst?bet=2017:1334
Jag håller med, jag tror inte att förslaget som ligger har spikats ännu. Utan det är mest spekulationer som har blivit en sanning. Men jag har ingen aning! Hoppas det faller mellan stolarna ett tag till
Melon Must
Inlägg: 221
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Melon Must »

I februari lades förslaget ut på remiss. I förslaget föreslås att reglerna börja gälla 1:a Juli. När och om det kommer röstas igenom i riksdagen vet jag inte. Min förhoppning är att man skjuter på det.

https://www.regeringen.se/49314b/conten ... -00498.pdf

Edit: 1:a juli
Senast redigerad av Melon Must, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 11072
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

Melon Must skrev:
I februari lades förslaget ut på remiss. I förslaget föreslås att reglerna börja gälla 1:a Juni. När och om det kommer röstas igenom i riksdagen vet jag inte. Min förhoppning är att man skjuter på det.

https://www.regeringen.se/49314b/conten ... -00498.pdf
1:a Juli.
Melon Must
Inlägg: 221
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Melon Must »

Fredrik j skrev:
1:a Juli.

Det har du rätt i, editerar.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 846
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av _TonyV »

_TonyV skrev:
pejvic skrev:
_TonyV skrev:
Vilar på beställningsknappen, Vit, svart inredning.

Men företags leasing så funderar på EAP .
- Den lägger till på förmånsvärdet väl ?
- Vad kostar det uppgradera efteråt ifall man inte tar det nu?
- Sen undrar jag till nyttan med den.. är väl eg. filbyten utan att behöva slå av / på autopilot.
Resten är 'måla rosa på grisen',, blaha blaha Eller vad säger forumet?

Vinterdäck tänker jag man köper privat till nästa vinter då slipper man den förmånen, eller?
Dragkroken lite samma...

Sen 19 eller 20... svårt val.. provade en med 19' dubbfria v-däck och ja den kändes ok...
Ja EAP kan du också köpa privat men ta bilen först så ser du om du saknar det. Sen kan du köpa det i appen och ångra dig efter några dagar om du ej är nöjd!
Vinterdäckens förmånsvärde kommer du undan om du bara köper däcken separat på firman. Du kan tex skifta på nuvarande fälgar eller privat införskaffa några beg eller liknande.
Okej tack..
Ska ringa säljaren kolla om några andra grejer, de borde ha EAP priset som uppgradering.
Tänker ochså foliera bort vita och då kanske 20' mörka fälgar är att föredra.
Så efter en tur till Sätra så är en vit MY LR med svart inredning & 20' fälg beställd, utan EAP. Maj lev
Tydligen så kostar EAP uppgradering inte extra i appen. Så det kan man välja till efteråt ifall det känns rätt.
Men en veckas prövotid ville säljaren inte kännas vid.

Eller så kollar man efter lagerbilar konstant på Teslas hemsida ;-)
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
SwedishAdvocate
Inlägg: 5679
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

aftersun skrev:
Var hittar ni nummer att ringa? Ringer ni lokala Tesla centers eller ngt centralt nummer?
Rätt säker på att de ringer "Store"-numret hos närmsta 'lokala' Tesla Center.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar