Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Angående de digitala speglarna skulle jag nog snarare betala extra för att slippa dem tror jag.
Det större batteriet är inte heller så mycket större att jag skulle kämpa för att få det. Vad kan det ge? 2 mil extra eller nåt? Ioniq 5 har ju bra räckvidd ändå. Och ligger man inte på marginalen hela tiden så tror jag inte att några kWh spelar någon större roll faktiskt.
Det större batteriet är inte heller så mycket större att jag skulle kämpa för att få det. Vad kan det ge? 2 mil extra eller nåt? Ioniq 5 har ju bra räckvidd ändå. Och ligger man inte på marginalen hela tiden så tror jag inte att några kWh spelar någon större roll faktiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Håller med dig Mati. Ser inte det som något bra värt väntan och extra pengar för dessutom i andra hänsyn sämre spec bil.mati skrev:Angående de digitala speglarna skulle jag nog snarare betala extra för att slippa dem tror jag.
Det större batteriet är inte heller så mycket större att jag skulle kämpa för att få det. Vad kan det ge? 2 mil extra eller nåt? Ioniq 5 har ju bra räckvidd ändå. Och ligger man inte på marginalen hela tiden så tror jag inte att några kWh spelar någon större roll faktiskt.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
skulle väl kanske vara den där kamera där bak i så fall, men jag vet inte om den är värd väntetiden i sig direkt.
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag har inte sett en bild på kameran, var den är placerat. Är ju rätt så avgörande, är inte mycket på baksidan som håller sig rent tyvärr.Chilla skrev:skulle väl kanske vara den där kamera där bak i så fall, men jag vet inte om den är värd väntetiden i sig direkt.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Såå intressant att höra från fler som har gjort samma resa som jag. Har kört e-tron i två år och har nu haft en Ioniq 5 parallellt i garaget under 3 månader.
Garagegrannen kom förbi och skojade om jag höll på att byta ner mig. Fattar skämtet, men ärligt talat håller jag med er andra om att I5 inte behöver skämmas för sig. Eller för helvete, det är ju e-tron som skall skämmas. Det är inte mycket som den gör bättre ens på det den skall vara bäst på. OK, luftfjädringen kanske är liiite mer förfinad över små ojämnheter. Och… nä kommer inte på något mer.
Hyundaiens fjädring är kanonfin den med. Och ljudnivån är jämförbar. Tycker faktiskt att akustikrutorna verkar göra ett fantastiskt jobb när det gäller att stänga ute yttervärlden. Det blir som en kokong-effekt som ger en väldigt speciell premiumkänsla. Vad det nu är…? Borde iaf ha valt till dem i Audin också.
Otroliga utrymmen. Finfina stolar. Skitsnygg. Laddar snabbt. Snål är den också. OK, allt är snålt i jämförelse med e-tron, men så länge man inte höjer hastigheten alltför mycket så tycker jag Hyundaien är överraskande effektiv.
Kvalitetskänslan blandar högt och lågt. Absolut mest högt. Skillnaden mellan Essential och Advanced är avgrundsdjup. Men väntar på den dag jag får det inre dörrhandtaget i handen.
Men även e-tron har sina mindre smickrande sidor på materialsidan. Skrapa lite på plasten på sidorna av mittkonsolen eller handskfacket och få rysningar. Som att dra naglarna över en griffeltavla.
I5 förtjänar verkligen alla lovord. Hade de bara kunnat leverera bilar hade detta kunnat vara en riktig bästsäljare.
Garagegrannen kom förbi och skojade om jag höll på att byta ner mig. Fattar skämtet, men ärligt talat håller jag med er andra om att I5 inte behöver skämmas för sig. Eller för helvete, det är ju e-tron som skall skämmas. Det är inte mycket som den gör bättre ens på det den skall vara bäst på. OK, luftfjädringen kanske är liiite mer förfinad över små ojämnheter. Och… nä kommer inte på något mer.
Hyundaiens fjädring är kanonfin den med. Och ljudnivån är jämförbar. Tycker faktiskt att akustikrutorna verkar göra ett fantastiskt jobb när det gäller att stänga ute yttervärlden. Det blir som en kokong-effekt som ger en väldigt speciell premiumkänsla. Vad det nu är…? Borde iaf ha valt till dem i Audin också.
Otroliga utrymmen. Finfina stolar. Skitsnygg. Laddar snabbt. Snål är den också. OK, allt är snålt i jämförelse med e-tron, men så länge man inte höjer hastigheten alltför mycket så tycker jag Hyundaien är överraskande effektiv.
Kvalitetskänslan blandar högt och lågt. Absolut mest högt. Skillnaden mellan Essential och Advanced är avgrundsdjup. Men väntar på den dag jag får det inre dörrhandtaget i handen.
Men även e-tron har sina mindre smickrande sidor på materialsidan. Skrapa lite på plasten på sidorna av mittkonsolen eller handskfacket och få rysningar. Som att dra naglarna över en griffeltavla.
I5 förtjänar verkligen alla lovord. Hade de bara kunnat leverera bilar hade detta kunnat vara en riktig bästsäljare.
Re: Förboka din Ioniq 5
Som jag förstår det sitter den innanför bakrutan, så en smutsig bakruta gör att kameran blir lika användbar som att se i backspegeln, dvs funkar dåligt.Tessi19 skrev:Jag har inte sett en bild på kameran, var den är placerat. Är ju rätt så avgörande, är inte mycket på baksidan som håller sig rent tyvärr.Chilla skrev:skulle väl kanske vara den där kamera där bak i så fall, men jag vet inte om den är värd väntetiden i sig direkt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Det finns en sak där e-tron definitivt slår Ioniq 5 på fingrarna med en fet slägga. Helljuset. No more comments.
Tack och lov går det att åtgärda med extraljus. Åtminstone för oss lyckligt lottade som bor i ett land där extraljus är tillåtet. Annars håller jag med. Det är ett bottenbetyg för Audi, eller ett toppbetyg för Hyundai. Eller både och.
Det där med förbrukningen är också intressant. Det är många som har frågat mig om Ioniq har bättre räckvidd än e-tron, dvs när jag säger att den är bättre på nästan allt. Och det har den ju, ungefär 20% mer på pappret. Och alla drar då samma slutsats.
- Jaha, har den så mycket större batteri alltså?
- Nej, Ioniq har faktiskt ett mycket mindre batteri än e-tron. Men den är vansinnigt mycket snålare.
Det är då folk börjar reagera. När det gäller förbränningsmotorer är ju tyskarna erkänt duktiga och de flesta skulle anta att en Audi är snålare än en jämförbar koreansk bil. Jag har i det sammanhanget många gånger fått frågan varför Ioniq5 är så snål. Jag brukar då svara att den egentligen inte är det. Det är e-tron som är så ineffektiv. Audi har misslyckats med att bygga en effektiv elbil helt enkelt. Bara det faktum att Ioniq 5 är 700kg lättare än e-tron talar sitt tydliga språk.
Tack och lov går det att åtgärda med extraljus. Åtminstone för oss lyckligt lottade som bor i ett land där extraljus är tillåtet. Annars håller jag med. Det är ett bottenbetyg för Audi, eller ett toppbetyg för Hyundai. Eller både och.
Det där med förbrukningen är också intressant. Det är många som har frågat mig om Ioniq har bättre räckvidd än e-tron, dvs när jag säger att den är bättre på nästan allt. Och det har den ju, ungefär 20% mer på pappret. Och alla drar då samma slutsats.
- Jaha, har den så mycket större batteri alltså?
- Nej, Ioniq har faktiskt ett mycket mindre batteri än e-tron. Men den är vansinnigt mycket snålare.
Det är då folk börjar reagera. När det gäller förbränningsmotorer är ju tyskarna erkänt duktiga och de flesta skulle anta att en Audi är snålare än en jämförbar koreansk bil. Jag har i det sammanhanget många gånger fått frågan varför Ioniq5 är så snål. Jag brukar då svara att den egentligen inte är det. Det är e-tron som är så ineffektiv. Audi har misslyckats med att bygga en effektiv elbil helt enkelt. Bara det faktum att Ioniq 5 är 700kg lättare än e-tron talar sitt tydliga språk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Hajfenan hörde jag, sen skrev någon nyligen att det blev flyttat till spoilern. Fortfarande skitigt där, men den kanske funkar bättre ändå.Tessi19 skrev:Jag har inte sett en bild på kameran, var den är placerat. Är ju rätt så avgörande, är inte mycket på baksidan som håller sig rent tyvärr.Chilla skrev:skulle väl kanske vara den där kamera där bak i så fall, men jag vet inte om den är värd väntetiden i sig direkt.
Den är inte innanför rutan iaf.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Inte? Är du säker?DanneLKPG skrev:Hajfenan hörde jag, sen skrev någon nyligen att det blev flyttat till spoilern. Fortfarande skitigt där, men den kanske funkar bättre ändå.Tessi19 skrev:Jag har inte sett en bild på kameran, var den är placerat. Är ju rätt så avgörande, är inte mycket på baksidan som håller sig rent tyvärr.Chilla skrev:skulle väl kanske vara den där kamera där bak i så fall, men jag vet inte om den är värd väntetiden i sig direkt.
Den är inte innanför rutan iaf.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Nu börjar det likna nåt! Med dagens varma väder (2-8 grader på första halvan och sen 10-15 grader på andra halvan) här i mellersta norrland blev det riktigt fina siffror.
17,33kWh/100km på 3-4 mil 110-115km/h, 2-3 mil stadskörning, resten landsväg 70-80-90. Dubbdäcken på fortfarande.
17,33kWh/100km på 3-4 mil 110-115km/h, 2-3 mil stadskörning, resten landsväg 70-80-90. Dubbdäcken på fortfarande.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Var och kika på Ioniq 5 på lokala bilhallen för några veckor sedan och den behöver inte alls skämmas för sig. Riktigt fin och bra kvalitet på inredningen. Helt klart premium (med rätt paket). Det kanske är det segmentet Hyundai vill träffa med bilen. Det enda jag personligen inte gillade var ”skärmarna” som kändes lite B. Varken E-tron eller Ioniq är bättre eller sämre när det kommer till premiumkänsla båda är likvärdiga i mitt tycke! (Om man jämnför likvärdiga utrustningspaket). Skulle lätt kunna byta ut min e-tron mot en Ioniq 5 om den bara hade haft större/bättre bagageutrymme.Wilson skrev:Såå intressant att höra från fler som har gjort samma resa som jag. Har kört e-tron i två år och har nu haft en Ioniq 5 parallellt i garaget under 3 månader.
Garagegrannen kom förbi och skojade om jag höll på att byta ner mig. Fattar skämtet, men ärligt talat håller jag med er andra om att I5 inte behöver skämmas för sig. Eller för helvete, det är ju e-tron som skall skämmas. Det är inte mycket som den gör bättre ens på det den skall vara bäst på. OK, luftfjädringen kanske är liiite mer förfinad över små ojämnheter. Och… nä kommer inte på något mer.
Hyundaiens fjädring är kanonfin den med. Och ljudnivån är jämförbar. Tycker faktiskt att akustikrutorna verkar göra ett fantastiskt jobb när det gäller att stänga ute yttervärlden. Det blir som en kokong-effekt som ger en väldigt speciell premiumkänsla. Vad det nu är…? Borde iaf ha valt till dem i Audin också.
Otroliga utrymmen. Finfina stolar. Skitsnygg. Laddar snabbt. Snål är den också. OK, allt är snålt i jämförelse med e-tron, men så länge man inte höjer hastigheten alltför mycket så tycker jag Hyundaien är överraskande effektiv.
Kvalitetskänslan blandar högt och lågt. Absolut mest högt. Skillnaden mellan Essential och Advanced är avgrundsdjup. Men väntar på den dag jag får det inre dörrhandtaget i handen.
Men även e-tron har sina mindre smickrande sidor på materialsidan. Skrapa lite på plasten på sidorna av mittkonsolen eller handskfacket och få rysningar. Som att dra naglarna över en griffeltavla.
I5 förtjänar verkligen alla lovord. Hade de bara kunnat leverera bilar hade detta kunnat vara en riktig bästsäljare.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Förboka din Ioniq 5
Underskatta inte bagaget. Det är många som gör det, men det är en synvilla tror jag. Det ser onekligen ynkligt ut, men det är det inte. Av någon anledning får mina två hundar betydligt bättre plats i Ioniq5 jämfört med e-tron. Det var helt oväntat, jag trodde nämligen själv att bagaget var mindre än i e-tron. Jag hade redan planerat för att behöva sätta en av hundarna i baksätet, med sele och så. Men det är helt onödigt. De har gott om plats där bak. Och kör man dessutom fram baksätet så är bagaget helt otroligt stort. Det tar visserligen bort lite benutrymme för passagerare som sitter i baksätet, men det beror ju helt på hur lång man är.Nect skrev:Skulle lätt kunna byta ut min e-tron mot en Ioniq 5 om den bara hade haft större/bättre bagageutrymme.
Det enda som stör, om man kan kalla det så, är utrymmet under golvet som tas upp av en stor subwoofer. Det är det som faller bort och som gör att e-tron får bättre siffror på pappret. Men jag har aldrig använt det ändå i e-tron. Ingen skillnad för min del.
Å andra sidan har Ioniq 5 en ordentlig frunk, åtminstone RWD-versionen. Den använder vi faktiskt flitigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Såhär ser det ut när temperaturen hela tiden håller sig mellan 10 och 14 grader. Ungefär samma blandade körning som du beskriver. 14,9kWh/100km. Helt klart bättre än förväntat. Det blir roligt att se om det blir ännu lägre på sommarn.MrRun skrev:Nu börjar det likna nåt! Med dagens varma väder (2-8 grader på första halvan och sen 10-15 grader på andra halvan) här i mellersta norrland blev det riktigt fina siffror.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Infon är från min ÅF och han hade fått infon på något internt möte.HelectriC skrev:Inte? Är du säker?DanneLKPG skrev:Hajfenan hörde jag, sen skrev någon nyligen att det blev flyttat till spoilern. Fortfarande skitigt där, men den kanske funkar bättre ändå.Tessi19 skrev:Jag har inte sett en bild på kameran, var den är placerat. Är ju rätt så avgörande, är inte mycket på baksidan som håller sig rent tyvärr.Chilla skrev:skulle väl kanske vara den där kamera där bak i så fall, men jag vet inte om den är värd väntetiden i sig direkt.
Den är inte innanför rutan iaf.
Skulle den vara innanför rutan så kommer den vara totalt värdelös och inte göra någon nytta så jag hoppas inte man är så dum.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Har du lagt på sommardäck än, eller är det ytterligare en grej som kan sänka förbrukningen lite till?mati skrev:Såhär ser det ut när temperaturen hela tiden håller sig mellan 10 och 14 grader. Ungefär samma blandade körning som du beskriver. 14,9kWh/100km. Helt klart bättre än förväntat. Det blir roligt att se om det blir ännu lägre på sommarn.MrRun skrev:Nu börjar det likna nåt! Med dagens varma väder (2-8 grader på första halvan och sen 10-15 grader på andra halvan) här i mellersta norrland blev det riktigt fina siffror.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
Nej, det är med vinterdäck. Dubbfria Hakka R3.Bjelke skrev:Har du lagt på sommardäck än, eller är det ytterligare en grej som kan sänka förbrukningen lite till?mati skrev:Såhär ser det ut när temperaturen hela tiden håller sig mellan 10 och 14 grader. Ungefär samma blandade körning som du beskriver. 14,9kWh/100km. Helt klart bättre än förväntat. Det blir roligt att se om det blir ännu lägre på sommarn.MrRun skrev:Nu börjar det likna nåt! Med dagens varma väder (2-8 grader på första halvan och sen 10-15 grader på andra halvan) här i mellersta norrland blev det riktigt fina siffror.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Härligt det, riktigt bra!mati skrev:Såhär ser det ut när temperaturen hela tiden håller sig mellan 10 och 14 grader. Ungefär samma blandade körning som du beskriver. 14,9kWh/100km. Helt klart bättre än förväntat. Det blir roligt att se om det blir ännu lägre på sommarn.MrRun skrev:Nu börjar det likna nåt! Med dagens varma väder (2-8 grader på första halvan och sen 10-15 grader på andra halvan) här i mellersta norrland blev det riktigt fina siffror.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Mitt problem med småbarn och bilstolar är att baksätet måste vara längst bak för att få plats.mati skrev:Underskatta inte bagaget. Det är många som gör det, men det är en synvilla tror jag. Det ser onekligen ynkligt ut, men det är det inte. Av någon anledning får mina två hundar betydligt bättre plats i Ioniq5 jämfört med e-tron. Det var helt oväntat, jag trodde nämligen själv att bagaget var mindre än i e-tron. Jag hade redan planerat för att behöva sätta en av hundarna i baksätet, med sele och så. Men det är helt onödigt. De har gott om plats där bak. Och kör man dessutom fram baksätet så är bagaget helt otroligt stort. Det tar visserligen bort lite benutrymme för passagerare som sitter i baksätet, men det beror ju helt på hur lång man är.Nect skrev:Skulle lätt kunna byta ut min e-tron mot en Ioniq 5 om den bara hade haft större/bättre bagageutrymme.
Det enda som stör, om man kan kalla det så, är utrymmet under golvet som tas upp av en stor subwoofer. Det är det som faller bort och som gör att e-tron får bättre siffror på pappret. Men jag har aldrig använt det ändå i e-tron. Ingen skillnad för min del.
Å andra sidan har Ioniq 5 en ordentlig frunk, åtminstone RWD-versionen. Den använder vi faktiskt flitigt.
Då blev det mindre utrymme kvar. Upplevde även bagaget som lägre (höjdmässigt). Vi har skuffen full både bredd, längd och höjd när vi åker till fjälls.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Förboka din Ioniq 5
http://www.vibilagare.se/nyheter/hyunda ... de-elbilar
Bara idén är ju befängd!
Bara idén är ju befängd!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Förboka din Ioniq 5
I min är det ingen synvilla. Den sluttande luckan gör att 1/3 av bagageutrymmet inte kan användas för saker som har en högre höjd än 30-40 cm. Som hantverkare måste jag fälla baksätet nästan varje gång jag ska ha med lite verktyg. Obegripligt hur man måste ha så högt lastgolv. Teslan har ju t o m stort utrymme UNDER golvet.mati skrev:Underskatta inte bagaget. Det är många som gör det, men det är en synvilla tror jag. Det ser onekligen ynkligt ut, men det är det inte. Av någon anledning får mina två hundar betydligt bättre plats i Ioniq5 jämfört med e-tron. Det var helt oväntat, jag trodde nämligen själv att bagaget var mindre än i e-tron. Jag hade redan planerat för att behöva sätta en av hundarna i baksätet, med sele och så. Men det är helt onödigt. De har gott om plats där bak. Och kör man dessutom fram baksätet så är bagaget helt otroligt stort. Det tar visserligen bort lite benutrymme för passagerare som sitter i baksätet, men det beror ju helt på hur lång man är.Nect skrev:Skulle lätt kunna byta ut min e-tron mot en Ioniq 5 om den bara hade haft större/bättre bagageutrymme.
Det enda som stör, om man kan kalla det så, är utrymmet under golvet som tas upp av en stor subwoofer. Det är det som faller bort och som gör att e-tron får bättre siffror på pappret. Men jag har aldrig använt det ändå i e-tron. Ingen skillnad för min del.
Å andra sidan har Ioniq 5 en ordentlig frunk, åtminstone RWD-versionen. Den använder vi faktiskt flitigt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Förboka din Ioniq 5
info från ÅF har dock tidigare visat sig vara mer gissningar än fakta, så just det är kanske inte vad man ska lita på. Men jag är inte heller 100% säker, så det återstår att se.DanneLKPG skrev:Infon är från min ÅF och han hade fått infon på något internt möte.HelectriC skrev:Inte? Är du säker?DanneLKPG skrev:Hajfenan hörde jag, sen skrev någon nyligen att det blev flyttat till spoilern. Fortfarande skitigt där, men den kanske funkar bättre ändå.Tessi19 skrev:Jag har inte sett en bild på kameran, var den är placerat. Är ju rätt så avgörande, är inte mycket på baksidan som håller sig rent tyvärr.Chilla skrev:skulle väl kanske vara den där kamera där bak i så fall, men jag vet inte om den är värd väntetiden i sig direkt.
Den är inte innanför rutan iaf.
Skulle den vara innanför rutan så kommer den vara totalt värdelös och inte göra någon nytta så jag hoppas inte man är så dum.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
man kanske kan ha en liten dispenser med avgaslukt som sprutas ut också, så är illusionen av en fossilbil fullständig?Walker skrev:http://www.vibilagare.se/nyheter/hyunda ... de-elbilar
Bara idén är ju befängd!
På den seriösa sidan, så måste ju den artikeln vara förberedd för 1 april. Jag kan verkligen inte se att någon skulle vilja ha tillbaks vibrationer.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Ett för tidigt aprilskämt kanske? Ungefär som Toyotas fejk-växellåda.Walker skrev:http://www.vibilagare.se/nyheter/hyunda ... de-elbilar
Bara idén är ju befängd!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Nu gällde jämförelsen e-tron och inte Tesla. Och bakluckan på e-tron sluttar minst lika mycket som på Ioniq 5.Walker skrev:I min är det ingen synvilla. Den sluttande luckan gör att 1/3 av bagageutrymmet inte kan användas för saker som har en högre höjd än 30-40 cm. Som hantverkare måste jag fälla baksätet nästan varje gång jag ska ha med lite verktyg. Obegripligt hur man måste ha så högt lastgolv. Teslan har ju t o m stort utrymme UNDER golvet.
E-tron har dessutom en betydligt högre kant, det är alltså svårt att lyfta in grejer. Mina hundar kunde inte hoppa in i e-tron själv pga den höga kanten. Det går däremot bra i Ioniq.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Äh va fan, vi har ju Bollebacken!Nect skrev:Mitt problem med småbarn och bilstolar är att baksätet måste vara längst bak för att få plats.mati skrev:Underskatta inte bagaget. Det är många som gör det, men det är en synvilla tror jag. Det ser onekligen ynkligt ut, men det är det inte. Av någon anledning får mina två hundar betydligt bättre plats i Ioniq5 jämfört med e-tron. Det var helt oväntat, jag trodde nämligen själv att bagaget var mindre än i e-tron. Jag hade redan planerat för att behöva sätta en av hundarna i baksätet, med sele och så. Men det är helt onödigt. De har gott om plats där bak. Och kör man dessutom fram baksätet så är bagaget helt otroligt stort. Det tar visserligen bort lite benutrymme för passagerare som sitter i baksätet, men det beror ju helt på hur lång man är.Nect skrev:Skulle lätt kunna byta ut min e-tron mot en Ioniq 5 om den bara hade haft större/bättre bagageutrymme.
Det enda som stör, om man kan kalla det så, är utrymmet under golvet som tas upp av en stor subwoofer. Det är det som faller bort och som gör att e-tron får bättre siffror på pappret. Men jag har aldrig använt det ändå i e-tron. Ingen skillnad för min del.
Å andra sidan har Ioniq 5 en ordentlig frunk, åtminstone RWD-versionen. Den använder vi faktiskt flitigt.
Då blev det mindre utrymme kvar. Upplevde även bagaget som lägre (höjdmässigt). Vi har skuffen full både bredd, längd och höjd när vi åker till fjälls.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19