USB-C och trådlös laddning?
Moderator: Redaktion
USB-C och trådlös laddning?
Hittar ingen egen tråd kring detta, kanske ligger info i väntrummet eller senaste nytt men inget som jag hittat.
Vi mottog vår MY LR i December -21, då utan USB-C och trådlös laddning vilket vi hade blivit informerade om.
Är det någon som har fått detta eftermonterat ännu på sin bil?
Saknas det fortfarande i bilar som levereras idag?
Tesla verkar inte ha någon direkt prognos när vi frågar.
Vi mottog vår MY LR i December -21, då utan USB-C och trådlös laddning vilket vi hade blivit informerade om.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: USB-C och trådlös laddning?
Det var vanligt på M3 i höstas, men detta är den första MY jag läst om. Min som levererades 18/2 har både USB-C och laddplatser, men det finns ingen datatrafik i dessa USB-C.Misbehave skrev:Hittar ingen egen tråd kring detta, kanske ligger info i väntrummet eller senaste nytt men inget som jag hittat.
Lägg ett ärende i appen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Saknades på min december bil också, fick den dock monterad i början på januari.
Har hämtat ut min Y och funderar på hur vi laddar mobiler och iPads under färd? Alltså, inte via trådlösa laddningen, utan via USB bak och i mittenkoncollen.
Behöver man köpa nya laddkapblar till Apple-produkter med miniusb ingång? Kan man ladda i vilken USBingång som helst?
Tack,
Behöver man köpa nya laddkapblar till Apple-produkter med miniusb ingång? Kan man ladda i vilken USBingång som helst?
Tack,
Moodys skrev:Har hämtat ut min Y och funderar på hur vi laddar mobiler och iPads under färd? Alltså, inte via trådlösa laddningen, utan via USB bak och i mittenkoncollen.
Tack,
USB-C -> Lightning behövs. Finns nästan överallt, till och med IKEA säljer till bra pris!
- Icerman
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Är det någon skillnad på detta och att använda en adapter USB-c till USB-a och använda en UsbA till lightning (dvs vanlig Laddkabel som följer med iphones) får inte detta att funka iallafall. Vet ju iofs inte om usb-c portarna fungerar. Cigguttag och trådlösladdning fungerar.DeltaUV skrev:Moodys skrev:Har hämtat ut min Y och funderar på hur vi laddar mobiler och iPads under färd? Alltså, inte via trådlösa laddningen, utan via USB bak och i mittenkoncollen.
Tack,
USB-C -> Lightning behövs. Finns nästan överallt, till och med IKEA säljer till bra pris!
Model Y LR -22
Ok, tack.,men i de nya laddarna till iPhone så ser det ut att vara sådana, kan det stämma?DeltaUV skrev:Moodys skrev:Har hämtat ut min Y och funderar på hur vi laddar mobiler och iPads under färd? Alltså, inte via trådlösa laddningen, utan via USB bak och i mittenkoncollen.
Tack,
Får åka iväg och hämta mina i så fall.
När man sätter en adapter, är det viktigt att hålla koll på vad det är för adapter..
I praktiken är adaptern en ny sladd, som också måste ha samma stöd som sladden...
Kedjan är inte starkare än sin svagaste länk och i detta fall kan adaptern vara den svaga länken..
Tex, om du stoppar in sladd som stödjer power delivery i ett uttag som har Power delivery men sätter i en adapter mellan som inte stödjer protokollet power delivery, kommer du inte kunna ladda telefonen snabbare än vad adaptern tillåter..
I praktiken är adaptern en ny sladd, som också måste ha samma stöd som sladden...
Kedjan är inte starkare än sin svagaste länk och i detta fall kan adaptern vara den svaga länken..
Tex, om du stoppar in sladd som stödjer power delivery i ett uttag som har Power delivery men sätter i en adapter mellan som inte stödjer protokollet power delivery, kommer du inte kunna ladda telefonen snabbare än vad adaptern tillåter..
Nuvarande Model 3/Model Y som levereras kommer endast med ett USB-uttag för dataöverföring, det i handskfacket.
USB-uttagen i mittkonsolen kan endast användas på laddning. Tyvärr!
- mikebike
- Teslaägare
Och man kan inte spela upp musik från USB-minne.Femulen skrev:Nuvarande Model 3/Model Y som levereras kommer endast med ett USB-uttag för dataöverföring, det i handskfacket.

Jo, för mig funkar det om du tar bort kameraminnet och sätter usb med musik i handskfacketmikebike skrev:Och man kan inte spela upp musik från USB-minne.Femulen skrev:Nuvarande Model 3/Model Y som levereras kommer endast med ett USB-uttag för dataöverföring, det i handskfacket.
Så man kan inte längre koppla in handkontroller för spel i mittkonsolen?Femulen skrev:Nuvarande Model 3/Model Y som levereras kommer endast med ett USB-uttag för dataöverföring, det i handskfacket.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- mikebike
- Teslaägare
Det finns inte något sådant val bland programkällorna (MY).Femulen skrev:Jo, för mig funkar det om du tar bort kameraminnet och sätter usb med musik i handskfacketmikebike skrev:Och man kan inte spela upp musik från USB-minne.Femulen skrev:Nuvarande Model 3/Model Y som levereras kommer endast med ett USB-uttag för dataöverföring, det i handskfacket.
Nej.martinot skrev:Så man kan inte längre koppla in handkontroller för spel i mittkonsolen?Femulen skrev:Nuvarande Model 3/Model Y som levereras kommer endast med ett USB-uttag för dataöverföring, det i handskfacket.
Det finns inte något sådant val bland programkällorna (MY).mikebike skrev:Femulen skrev:Jo, för mig funkar det om du tar bort kameraminnet och sätter usb med musik i handskfacketmikebike skrev:Och man kan inte spela upp musik från USB-minne.Femulen skrev:Nuvarande Model 3/Model Y som levereras kommer endast med ett USB-uttag för dataöverföring, det i handskfacket.
USB dyker upp som en ikon bland dom valbara när du satt in minnet i handskfacket.
- mikebike
- Teslaägare
Nej, och jag har talat med SC som bekräftat att USB tagits bort som programkälla på MY 2022.Femulen skrev:Det finns inte något sådant val bland programkällorna (MY).mikebike skrev:Femulen skrev:Jo, för mig funkar det om du tar bort kameraminnet och sätter usb med musik i handskfacketmikebike skrev:Och man kan inte spela upp musik från USB-minne.Femulen skrev:Nuvarande Model 3/Model Y som levereras kommer endast med ett USB-uttag för dataöverföring, det i handskfacket.
USB dyker upp som en ikon bland dom valbara när du satt in minnet i handskfacket.
Ah, tråkigt!
Jag har en M3LR 2022 och jag höll på länge innan det funkade. Sorry!
Jag har en M3LR 2022 och jag höll på länge innan det funkade. Sorry!
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Det finns tredjepartsprodukt som ger datamöjlighet på USBportarna fram.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Bokat Cybertruck
Hej, har du någon länk eller info om dessa?kenjon skrev:Det finns tredjepartsprodukt som ger datamöjlighet på USBportarna fram.

- drbager
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/johanemil622445
Min son och jag har spelat bilspelet med kontroll kopplad till usb-port i mittkonsolen på vår MY Performance som levererades juni 2022.mikebike skrev:Det finns inte något sådant val bland programkällorna (MY).Femulen skrev:Jo, för mig funkar det om du tar bort kameraminnet och sätter usb med musik i handskfacketmikebike skrev:Och man kan inte spela upp musik från USB-minne.Femulen skrev:Nuvarande Model 3/Model Y som levereras kommer endast med ett USB-uttag för dataöverföring, det i handskfacket.
Nej.martinot skrev:Så man kan inte längre koppla in handkontroller för spel i mittkonsolen?Femulen skrev:Nuvarande Model 3/Model Y som levereras kommer endast med ett USB-uttag för dataöverföring, det i handskfacket.
Då ska jag prova att flytta över grejerna från andra bilen innan jag köper nytt 

- mikebike
- Teslaägare
Intressant. Har de återinfört möjligheten att spela musik från USB också?drbager skrev:Min son och jag har spelat bilspelet med kontroll kopplad till usb-port i mittkonsolen på vår MY Performance som levererades juni 2022.mikebike skrev:Det finns inte något sådant val bland programkällorna (MY).Femulen skrev:Jo, för mig funkar det om du tar bort kameraminnet och sätter usb med musik i handskfacketmikebike skrev:Och man kan inte spela upp musik från USB-minne.Femulen skrev:Nuvarande Model 3/Model Y som levereras kommer endast med ett USB-uttag för dataöverföring, det i handskfacket.
- drbager
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/johanemil622445
Har ingen sticka med musik på att testa med. Testade också att köra en switch-kontroll trådlöst via 8bitdo-adapter (via dongel för usb-a till usb-c) och det gick också fint.
Undrar om det är skillnad på MYP MIG och MYLR MIC?
I manualen står det:
"Anm
För vissa fordon tillverkade efter 1 november 2021 har USB-portarna i mittkonsolen endast stöd för att ladda enheter. Använd USB-porten i handskfacket för alla andra funktioner."
I manualen står det:
"Anm
För vissa fordon tillverkade efter 1 november 2021 har USB-portarna i mittkonsolen endast stöd för att ladda enheter. Använd USB-porten i handskfacket för alla andra funktioner."
- mikebike
- Teslaägare
Det kan mycket väl vara så...Bruno skrev:Undrar om det är skillnad på MYP MIG och MYLR MIC?
I manualen står det:
"Anm
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Nej, men länken finns här i forumet. Men att hitta den....Bruno skrev:Hej, har du någon länk eller info om dessa?kenjon skrev:Det finns tredjepartsprodukt som ger datamöjlighet på USBportarna fram.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck