Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

_TonyV skrev:
_TonyV skrev:
pejvic skrev:
_TonyV skrev:
Vilar på beställningsknappen, Vit, svart inredning.

Men företags leasing så funderar på EAP .
- Den lägger till på förmånsvärdet väl ?
- Vad kostar det uppgradera efteråt ifall man inte tar det nu?
- Sen undrar jag till nyttan med den.. är väl eg. filbyten utan att behöva slå av / på autopilot.
Resten är 'måla rosa på grisen',, blaha blaha Eller vad säger forumet?

Vinterdäck tänker jag man köper privat till nästa vinter då slipper man den förmånen, eller?
Dragkroken lite samma...

Sen 19 eller 20... svårt val.. provade en med 19' dubbfria v-däck och ja den kändes ok...
Ja EAP kan du också köpa privat men ta bilen först så ser du om du saknar det. Sen kan du köpa det i appen och ångra dig efter några dagar om du ej är nöjd!
Vinterdäckens förmånsvärde kommer du undan om du bara köper däcken separat på firman. Du kan tex skifta på nuvarande fälgar eller privat införskaffa några beg eller liknande.
Okej tack..
Ska ringa säljaren kolla om några andra grejer, de borde ha EAP priset som uppgradering.
Tänker ochså foliera bort vita och då kanske 20' mörka fälgar är att föredra.
Så efter en tur till Sätra så är en vit MY LR med svart inredning & 20' fälg beställd, utan EAP. Maj lev
Tydligen så kostar EAP uppgradering inte extra i appen. Så det kan man välja till efteråt ifall det känns rätt.
Men en veckas prövotid ville säljaren inte kännas vid.

Eller så kollar man efter lagerbilar konstant på Teslas hemsida ;-)
Kul Grattis! Nä en veckas prövotid känner de inte till för det är ingen som vet om det kommer.
Dock kan du få prövotid genom att köpa till EAP och sedan ångra det.

I Sverige så har vi något som kallas Distanshandelslagen. Dvs allt du köper på distans har man 14 dagar på sig att returnera.
Det är lätt för de att inte känna till det då de bara jobbar där men lagen är lagen. Bara att testa det i två veckor sen är det alla pengar tillbaka som gäller.
Dvs om man ångrar sitt köp. De som jobbar där jobbar ju heller inte med distansförsäljning, utan har bara en hjälpande roll och presenterar varorna.
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas774651

Inlägg av Icerman »

Då är även min väntan över.

Planerade in den ca 6km långa promenaden till SC Mölndal så jag skulle ha lite tid att syna bilen innan avtalad tid igår eftermiddag.

Skinande sol och en pod i öronen som jag nu i efterhand märker att jag inte hörde mkt av då mina tankar var på annat håll.

Efter ca en timmes promenad anländer jag teslas mkt lugna parkering. Hittade snabbt bilen och började syna den likt en knarkhund. Stod ett gäng likadana bredvid så jag kunde jämföra passning i de fall jag var osäker på om det var inom marginalen. Generellt mkt bra passning och inga repor vad jag kunde se. Det enda jag reagerade på var listen på förardörren som såg sned ut och som inte matchade bakdörren.

Bestämde mig för att gå in till utlämningen trots att klockan var 20 min innan utsatt tid. Som ensam kund fick jag ett lugnt och förtroende ingivande första möte. Påtalade min finding ang listen och de tog sig gott om tid att gå med ut och titta. Efter lite bändande och tryckande på listen så var den riktigt på plats. Hade jag kunnat fixat själv :) . Blev lämnad ensam med nyckelkorten och jag kollade det mesta invändigt som jag inte kunnat göra tidigare. Allt såg fint ut.

Tuffade i sakta mak hemåt och fick köra en del omvägar så att kamerorna skulle hinna kalibrera sig.

Fartgupp kändes dunsigt som det påtalats tidigare och jag var inte riktigt säker på om ljudvolymen från väg var ett snäpp värre än jag förväntat mig. Antar att den skall köras in också.

Väl hemma, i med den sladden från den nyinstallerade Easeeboxen. Efter lite fipplande hoppade laddningen igång, skönt då man inte riktigt vet om elektrikern gjort sitt jobb.

Nu står den på uppfarten och skall få mudflaps samt lite skärmtryckande för att installera senaste uppdatering. 2 veckor till inbokad ppf samt lackbehandling så det blir till att ta det lite vackert till dess.

Hoppas ni som väntar får en lika bra upplevelse som jag fick igår.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Åker mellan Stockholm och Göteborg nu och har hittills mött 6 biltransporter med Tesla, främst Model Y. Och då har jag inte ens kommit till Norrköping …

Förhoppningsvis står även min på någon av dem så uppgraderingen från Model 3 sker snart! :-)
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Ni som gjort inbyte via tesla, hur lång tid brukar de ta på sig innan de skickar värderingen?
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Väntrum Model Y

Inlägg av themax »

Ilduce77 skrev:
Ni som gjort inbyte via tesla, hur lång tid brukar de ta på sig innan de skickar värderingen?
En vecka ungefär men kan gå snabbare.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Spanat precis söder om Sundsvall idag; en transport på väg norrut stående vid sidan av vägen med 6-7 bilar. Röda, vita, blåa hann jag iaf se. Så snart några lyckliga som får hämta i Umeå antar jag. :D
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Jo jag skall hämta nästa vecka i Umeå är det tänkt. :) Vit.
Tesla Y LR -22 EAP
backe

Inlägg av backe »

BrooklynS skrev:
Jo jag skall hämta nästa vecka i Umeå är det tänkt. :) Vit.
Samma här :) Vit MY i Umeå, torsdag smäller det.
Användarvisningsbild
Swedius
Teslaägare

Inlägg av Swedius »

Åkte Sthlm till Norrköping imorse för uthämtning av en MY. Mötte 4-5 långtradarekipage med Teslor. Många bilar som byter ägare nu!

Bra personal i Norrköping också, allt gick smidigt. 41 % batteri kvar när jag rullade ut från centret. Laddade i SC 10 min bort. Över huvud taget gick allt som på räls idag faktiskt!
Användarvisningsbild
jonasjonas
Teslaägare

Inlägg av jonasjonas »

Beställde en vit Y LR i fredags. Beställde en med 19" och förväntad lev i Juli. Gjorde jag bort mig med tanke på att miljöbonusen för bilar över 700k ska försvinna första juli? Hur ändrar jag isf beställning till en bil med 20" istället som beräknas till maj?
Model 3 LR -20
BMW i3 -22
Model Y Performance - beställd
Användarvisningsbild
Swedius
Teslaägare

Inlägg av Swedius »

Ilduce77 skrev:
Blev uppringd dagen efter jag skickat in info om inbytesbilen/tagit bilder, sedan ytterligare 2 dagar för värdering som uppdaterades ytterligare en gång under veckan. Upplever att det gick snabbt!
Användarvisningsbild
Swedius
Teslaägare

Inlägg av Swedius »

jonasjonas skrev:
Beställde en vit Y LR i fredags. Beställde en med 19" och förväntad lev i Juli. Gjorde jag bort mig med tanke på att miljöbonusen för bilar över 700k ska försvinna första juli? Hur ändrar jag isf beställning till en bil med 20" istället som beräknas till maj?
Ring Tesla varje dag och fråga vilka lediga bilar de har tillgängliga. Så hittade jag "min" som jag reserverade och knappt 1 v senare hämtade ut.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Nu har jag lagt beställning på en Model Y LR vit med 20” , leverans i Maj.

Vet vi om de kommer bygga några LR i Berlin nu ? När får man spec på sin bil i appen ??

Ser verkligen fram emot en Model Y och känns som det är läge för att få bonus innan 1 Juli.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare

Inlägg av Jjonas »

Honkan skrev:
Nu har jag lagt beställning på en Model Y LR vit med 20” , leverans i Maj.

Vet vi om de kommer bygga några LR i Berlin nu ? När får man spec på sin bil i appen ??

Ser verkligen fram emot en Model Y och känns som det är läge för att få bonus innan 1 Juli.
Det ska troligtvis bara byggas P I början i Berlin.

Ett tips är att vara beredd att ta leverans när som helst. Kan gå mycket fortare.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Hur uppfattar ni inbyte hos tesla, får ni det ni vill ha ?
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Honkan skrev:
Nej, de bjöd lägst av alla för min Model 3 2021.
Jag tror det var 514', men jag fick 562' av Carla.se
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Choke »

mikebike skrev:
Honkan skrev:
Tvärtom för mig - Tesla bjöd allra bäst. Inte ens Skoda bjöd mer för min Scout - skilde 20 000 kr
Bytet gick även förvånansvärt smidigt trots det tagit nästan tre månader sedan jag bekräftade inbytet.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

mikebike skrev:
Honkan skrev:
Samma här, tesla bjöd runt 360 för vår sr+. Annan firma bjöd 425.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Honkan skrev:
Tesla bjöd 3650:- över vad jag fick hos min favorithandlare, så jag ser hellre att han får chans att tjäna lite pengar på att bilen har FSD. Tesla skulle säkert ta bort det innan de säljer den vidare och hoppas att någon lägger in åtskilliga tusenlappar för att få det igen …
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Får se vad de säger , har en Audi A6 Allroad 2015 som gått 11000 mil :)
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Hejdå väntrummet, en MY och en M3 hämtade i Malmö idag. Polestaren har fått sällskap av min frus MY och mina föräldrar har köpt M3:an. Lite konstigt att hämta bilarna utan att få en genomgång men det funkade bra. Upptäckte på vägen hem att jag blev bländad av min frus MY, så första serviceärendet är inlagt.

Vi fick stanna i Kristianstad för att ladda på väg hem till Småland, väldigt smidig laddning på SuC men dåligt med matställen i närheten :)
20220321_185817.jpg
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inlägg av Xeik »

Maw skrev:
Hejdå väntrummet, en MY och en M3 hämtade i Malmö idag. Polestaren har fått sällskap av min frus MY och mina föräldrar har köpt M3:an. Lite konstigt att hämta bilarna utan att få en genomgång men det funkade bra. Upptäckte på vägen hem att jag blev bländad av min frus MY, så första serviceärendet är inlagt.

Vi fick stanna i Kristianstad för att ladda på väg hem till Småland, väldigt smidig laddning på SuC men dåligt med matställen i närheten :)
Snyggt!

Testa att köra kalibreringen av strålkastarna i servicemenyn. Kan ju möjligtvis räcka för att lösa bländningen.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Xeik skrev:
Maw skrev:

Snyggt!

Testa att köra kalibreringen av strålkastarna i servicemenyn. Kan ju möjligtvis räcka för att lösa bländningen.
Tack för tipset, ska prova det! :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Jurre

Inlägg av Jurre »

När brukar man få begäran om att betala kontantinsatsen?

Vi hämtar på fredag och kör finans via dnb.
Skriv svar