Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Bara 27 sålda Jaguar I-Pace i år.
Varför går det så trögt?
lite för många nackdelar som elbil, riktigt långsam laddning, hög förbrukning, trögt infotainment. Men som bil gillar jag den verkligen. Hade den varit 300k billigare så hade den sålt som smör, men jag tror inte Jaguar vill positionera sig i det segmentet.
Håller med. Gillar bilen mycket i grunden, men falla för mig främst på laddhastighet och förbrukning. Precis som du gillar jag inte heller dålig/seg infotianment (även blivit lite bättre på faceliften av iPace, så är det långt kvar till Tesla och Polestar/Volvo/Goolge).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
Gargamel skrev:
MWall skrev:
Gargamel skrev:
Den i-Pace jag fick ett leasinförslag på så hamnade
förmånsavgiften på 6820kr/månad och bilen:

JAGUAR I-Pace EV400 AUTO AWD Signature SE ( 5000738623SIP ) 960 900 kr
3 år fabriksgar max 100.000 km, 6 år rostskyddsgar, 3 år vagnskadegar, 3 år
lackgar utan milbegränsning, 3 år J. Care assist i Europa

Nästan vad jag idag betalar för min EQC.

Ja, det är ju direkta konkurrenter i samma pris- och storleksklass så det är väl inte så konstigt?
Jag fick bilden av att i-pacen skulle vara billigare att leasa än eqc:n, men, det var nog bara lockpriser på typ 4000kr/mån eller vad det var jag såg på deras hemsida.
De sålde en billigare modell under en begränsad tid. Det var inte den som var billigare att leasa?

Jo, I-Pace 320. Samma batteristorlek och allt men "bara" 320 istället för 400 hästar.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av GreenMachine »

martinot skrev:
Det strategiska felet som Jaguar gjort, är att satsa på en plattform som är en kompromiss som skall klara allt mellan ICE, hybrider och BEV, vilket sällan blir något bra i längden. De var relativt tidigt ute med i-pace, men hade de tidigare sett BEV/hybrid-trenden komma så snabbt som den gjort, så hade de för länge sedan satsat på en renodlad elektrisk plattform.

Detta felbeslut att satsa på en framtid där ICE är lika viktigt, har lett till elektriska bilar med sämre effektivitet och sämre teknologi. Som det lilla företag de är, så kommer det att vara finansiellt svårt för de att kasta bort de flera miljarder som de satsat felaktigt på en ny plattform med ICE som en stor komponent. Detta samt att de kommer förlora flera års felutveckling som kommer göra att det lilla momentum de faktiskt haft med i-Pace på marknaden, tyvärr nog kommer gå förlorad. Deras felaktiga strategier kommer att kosta de både finansiellt och i förlorad TTM med nya (konkurrenskraftigare) elbilar.

Jag har alltid gillar Jaguar som klassisk ikon ibland bilmärken (har flera böcker om de hemma), men de är nog (tyvärr) möjligen ett av de första offren i att satsat för mycket på ICE, i en värld som snabbt går elektriskt (hybrid + BEV).

Det sagt, för den som är intresserad av att köpa en i-Pace (som är en mycket trevlig elbil, förutom just hög förbrukning), så tror jag inte det är någon större risk. Bolaget, även om det knäcks finansiellt, kommer att leva ett tag till även självständigt, för att på sikt säkert bli uppköpta av någon annan biltillverkare (både Jaguar och LR är allt för starka varumärken för att läggas ner).

Kanske skulle utgöra ett fint komplement till Hyundai/KIA, som har både modern teknologi och en kostnadseffektiv produktion, men inte så många premiumbilar eller varumärken med hög status inom koncernen.

Vet inte riktigt var du fått det där med ICE kommer ifrån. JLR har ju uttalat tydligt att de inte kommer att jobba vidare med ICE alls och att samtliga Jaguar går på el vid 2025 och alla LandRovers till 2030.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av martinot »

GreenMachine skrev:
Vet inte riktigt var du fått det där med ICE kommer ifrån. JLR har ju uttalat tydligt att de inte kommer att jobba vidare med ICE alls och att samtliga Jaguar går på el vid 2025 och alla LandRovers till 2030.
Tidigare elbilen i-Pace var på en renodlad batteriplattform, som var helt optimerad för detta.

Nu går de, vilket jag tycker är ett steg tillbaka, till en ICE-baserad hybridplattform som alltid blir en kompromiss för att kunna husera både fossilmotorer och elmotorer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av GreenMachine »

HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Bara 27 sålda Jaguar I-Pace i år.
Varför går det så trögt?
lite för många nackdelar som elbil, riktigt långsam laddning, hög förbrukning, trögt infotainment. Men som bil gillar jag den verkligen. Hade den varit 300k billigare så hade den sålt som smör, men jag tror inte Jaguar vill positionera sig i det segmentet.
Har både en Model X och sedan ett halvår tillbaka en Ipace EV400 SE och fattar jag inte heller varför inte fler kör Ipace. Laddhastigheten kan jag hålla med om lite för låg och så saknar jag att kunna ställa in hur bilen ska ladda men numera så tar jag Jaggan 2 gånger av 3 istället för Teslan om jag ska ut och åka. Förbrukningen är inte högre/lägre än vad man kan tycka är normalt för en sådan bil. Har aldrig varit över 200 för mig i alla fall utan vanligtvis runt 170-180 sådär.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av MWall »

GreenMachine skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Bara 27 sålda Jaguar I-Pace i år.
Varför går det så trögt?
lite för många nackdelar som elbil, riktigt långsam laddning, hög förbrukning, trögt infotainment. Men som bil gillar jag den verkligen. Hade den varit 300k billigare så hade den sålt som smör, men jag tror inte Jaguar vill positionera sig i det segmentet.
Har både en Model X och sedan ett halvår tillbaka en Ipace EV400 SE och fattar jag inte heller varför inte fler kör Ipace. Laddhastigheten kan jag hålla med om lite för låg och så saknar jag att kunna ställa in hur bilen ska ladda men numera så tar jag Jaggan 2 gånger av 3 istället för Teslan om jag ska ut och åka. Förbrukningen är inte högre/lägre än vad man kan tycka är normalt för en sådan bil. Har aldrig varit över 200 för mig i alla fall utan vanligtvis runt 170-180 sådär.

Jag tycker I-Pace är för dyr är jag rädd. Hade det funnits begagnade för runt 500' så hade jag funderat på det. Jag är inte så intresserad av "infotainment". Ibland lyssnar jag inte ens på radio. Finns det blåtand så jag kan ansluta mobilen så räcker det bra.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av GreenMachine »

Radio, bluetoth och CarPlay inga problem men priset är kanske lite svårare att göra något åt, men så är det ju en Jagga också. :D
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Gargamel »

mikebike skrev:
Gargamel skrev:
MWall skrev:
Gargamel skrev:
Den i-Pace jag fick ett leasinförslag på så hamnade
förmånsavgiften på 6820kr/månad och bilen:

JAGUAR I-Pace EV400 AUTO AWD Signature SE ( 5000738623SIP ) 960 900 kr
3 år fabriksgar max 100.000 km, 6 år rostskyddsgar, 3 år vagnskadegar, 3 år
lackgar utan milbegränsning, 3 år J. Care assist i Europa

Nästan vad jag idag betalar för min EQC.

Ja, det är ju direkta konkurrenter i samma pris- och storleksklass så det är väl inte så konstigt?
Jag fick bilden av att i-pacen skulle vara billigare att leasa än eqc:n, men, det var nog bara lockpriser på typ 4000kr/mån eller vad det var jag såg på deras hemsida.
De sålde en billigare modell under en begränsad tid. Det var inte den som var billigare att leasa?
Det var under denna eller förra veckan jag kollade på deras site, så ganska nyligen.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2302
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Off Grid Byggaren »

När fick I-Pace trefas laddning egentligen?

Det är ju inte någon storsäljare, men MY 2019 börjar närma sig 500 000:- som begagnade, och det är väl ändå rätt prisvärt?
I-Pace.JPG
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av CrazyGang »

Off Grid Byggaren skrev:
När fick I-Pace trefas laddning egentligen?

Det är ju inte någon storsäljare, men MY 2019 börjar närma sig 500 000:- som begagnade, och det är väl ändå rätt prisvärt?
I-Pace.JPG
2021 års modell, heter oftast EV320 och är isf strypt till 320hk och ganska enkelt utrustad.

Gillar I-Pace av någon anledning men det känns som en chansning mtp lätt bedagad teknik och glest servicenät. Har svårt att se hur den kommer stå sig värdemässigt jämfört alla modernare konstruktioner som börjat komma i volym nu (EV6, Ioniq 5, Polestar 2, VW MEB-bilarna etc). 500.000 köper rätt mycket bil om man inte snöat in på en udda britt…
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

CrazyGang skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
När fick I-Pace trefas laddning egentligen?

Det är ju inte någon storsäljare, men MY 2019 börjar närma sig 500 000:- som begagnade, och det är väl ändå rätt prisvärt?
I-Pace.JPG
2021 års modell, heter oftast EV320 och är isf strypt till 320hk och ganska enkelt utrustad.

Gillar I-Pace av någon anledning men det känns som en chansning mtp lätt bedagad teknik och glest servicenät. Har svårt att se hur den kommer stå sig värdemässigt jämfört alla modernare konstruktioner som börjat komma i volym nu (EV6, Ioniq 5, Polestar 2, VW MEB-bilarna etc). 500.000 köper rätt mycket bil om man inte snöat in på en udda britt…
Nej, 320 har samma tillbehörsmöjligheter som 400. Det är absolut ingen skillnad på bilarna utom acceleration och pris. Batteriet är lika stort och alla tillval finns. 320 och 400 har sålts parallellt. 320 har aldrig ersatt 400.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av CrazyGang »

Absolut. Men de EV320 som finns till salu är oftast den enklare ”S” medan EV400 är mer vanliga som ”SE” och ”HSE” med panorama, luftfjädring osv.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2302
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Tillverkas de inte av Magna i Österike?

Men 2021 bilarna är väldigt dyra begagnade, då borde en ny fyrhjulsdriven MEB bil vara ett bättre köp.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av MWall »

Off Grid Byggaren skrev:
Tillverkas de inte av Magna i Österike?

Men 2021 bilarna är väldigt dyra begagnade, då borde en ny fyrhjulsdriven MEB bil vara ett bättre köp.

Ja det är klart de är ganska dyra och säkert sämre totalekonomi än i en MEB-bil. Men det är ju nåt annat än t ex en ID.4 också. Tycker jaggan är rätt snygg och så gillar jag att det är skinn nästan överallt i inredningen. Och så är den ju mer sällsynt. Mer exklusiv helt enkelt, på flera sätt. Skulle tippa på att den har bättre köregenskaper än en MEB också.

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... _/99826509
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Tillverkas de inte av Magna i Österike?

Men 2021 bilarna är väldigt dyra begagnade, då borde en ny fyrhjulsdriven MEB bil vara ett bättre köp.

Ja det är klart de är ganska dyra och säkert sämre totalekonomi än i en MEB-bil. Men det är ju nåt annat än t ex en ID.4 också. Tycker jaggan är rätt snygg och så gillar jag att det är skinn nästan överallt i inredningen. Och så är den ju mer sällsynt. Mer exklusiv helt enkelt, på flera sätt. Skulle tippa på att den har bättre köregenskaper än en MEB också.

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... _/99826509
Det där är en 3 år gammal bil med 7200 mil på mätaren, för 630k.
Vem vid sina sinnes fulla bruk köper den istället för en ny MYP? :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Walker »

taliz skrev:
MWall skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Tillverkas de inte av Magna i Österike?

Men 2021 bilarna är väldigt dyra begagnade, då borde en ny fyrhjulsdriven MEB bil vara ett bättre köp.

Ja det är klart de är ganska dyra och säkert sämre totalekonomi än i en MEB-bil. Men det är ju nåt annat än t ex en ID.4 också. Tycker jaggan är rätt snygg och så gillar jag att det är skinn nästan överallt i inredningen. Och så är den ju mer sällsynt. Mer exklusiv helt enkelt, på flera sätt. Skulle tippa på att den har bättre köregenskaper än en MEB också.

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... _/99826509
Det där är en 3 år gammal bil med 7200 mil på mätaren, för 630k.
Vem vid sina sinnes fulla bruk köper den istället för en ny MYP? :lol:
Typ någon som inte gillar Tesla. Någon som nostalgiskt försöker sy ihop dåtid med framtid. Typ någon som absolut vill ha en Jaguar och inte vänder på slantarna.
Det finns nog ett par tre stycken därute.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
MWall skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Tillverkas de inte av Magna i Österike?

Men 2021 bilarna är väldigt dyra begagnade, då borde en ny fyrhjulsdriven MEB bil vara ett bättre köp.

Ja det är klart de är ganska dyra och säkert sämre totalekonomi än i en MEB-bil. Men det är ju nåt annat än t ex en ID.4 också. Tycker jaggan är rätt snygg och så gillar jag att det är skinn nästan överallt i inredningen. Och så är den ju mer sällsynt. Mer exklusiv helt enkelt, på flera sätt. Skulle tippa på att den har bättre köregenskaper än en MEB också.

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... _/99826509
Det där är en 3 år gammal bil med 7200 mil på mätaren, för 630k.
Vem vid sina sinnes fulla bruk köper den istället för en ny MYP? :lol:

Det kan man ju tycka om man vill men det har i alla tider kostat mer att köpa exklusiva bilar. Jaguaren har både för- och nackdelar jämfört mot en MYP så det handlar väl om tycke och smak?

Jaguaren har:

Head up display
Matrix LED (som fungerar)
Äkta skinn lite överallt (istället för galon/hårdplast)
Adaptiva luftdämpare
Ventilerade säten
Apple Carplay
Skyltläsning (som fungerar)
Regnsensor (som fungerar)

Säkert har den även adekvat ljudisolering. ;)

Men visst, den är dyr. Finns dock exemplar som är sämre utrustade som kostar 100' mindre.

En ny MYP har också fördelar. Appen, superchargers, vagnskada? Nåt mer? Lite snabbare kanske?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av MWall »

Walker skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Tillverkas de inte av Magna i Österike?

Men 2021 bilarna är väldigt dyra begagnade, då borde en ny fyrhjulsdriven MEB bil vara ett bättre köp.

Ja det är klart de är ganska dyra och säkert sämre totalekonomi än i en MEB-bil. Men det är ju nåt annat än t ex en ID.4 också. Tycker jaggan är rätt snygg och så gillar jag att det är skinn nästan överallt i inredningen. Och så är den ju mer sällsynt. Mer exklusiv helt enkelt, på flera sätt. Skulle tippa på att den har bättre köregenskaper än en MEB också.

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... _/99826509
Det där är en 3 år gammal bil med 7200 mil på mätaren, för 630k.
Vem vid sina sinnes fulla bruk köper den istället för en ny MYP? :lol:
Typ någon som inte gillar Tesla. Någon som nostalgiskt försöker sy ihop dåtid med framtid. Typ någon som absolut vill ha en Jaguar och inte vänder på slantarna.
Det finns nog ett par tre stycken därute.

Ja, tycker man att klassiska egenskaper som materialval, komfort och hög utrustningsnivå (som fungerar!) är dåtid så visst. Då gör den väl det.

Jag skrev ett inlägg häromdagen om självgoda Tesla-förare. Här har vi ett bra exempel på hur man (inte bara du) försöker förlöjliga egenskaper som Tesla är mindre bra på. Varför inte bara erkänna att man kan prioritera olika saker? Är det modernt med dålig ljudisolering och dåligt fungerande basfunktioner så gillar jag inte modernitet. ;)
Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 aug 2021 22:17
Ort: Åkersberga

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av zimpan »

Tillverkare prioriterar också olika. Tror nog att Tesla är kapabla att ljudisolerade bättre om de ville. Men de prioriterar vikt (= energieffektivitet) högre. Jaguar gör en annan prioritering. Finns inga bilar utan kompromisser. Bra att det finns alternativ för alla, tänk vad tråkigt om alla bilar hade samma egenskaper. Vad som är modernt kan man diskutera men för mig känns energieffektivitet som något modernt.
TM3 LR -21 MIC
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av MWall »

zimpan skrev:
Tillverkare prioriterar också olika. Tror nog att Tesla är kapabla att ljudisolerade bättre om de ville. Men de prioriterar vikt (= energieffektivitet) högre. Jaguar gör en annan prioritering. Finns inga bilar utan kompromisser. Bra att det finns alternativ för alla, tänk vad tråkigt om alla bilar hade samma egenskaper. Vad som är modernt kan man diskutera men för mig känns energieffektivitet som något modernt.

Ljudisolering väger inte så mycket har jag för mig. Det är nog andra prioriteringar Tesla gjort som medfört de problemen. Hjulupphängning som fortplantar ljud och vibrationer samt karmlösa dörrar.

Är nog mest här i Sverige som vi lider av det. T ex dansk eller tysk kör ju på slätare asfalt och lider inte alls av det på samma sätt.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Walker »

Försökte inte alls förlöjliga eller spela självgod. Har haft möjligheten att köra i-Pace ordentligt i trafik och på bana. Inte så övertygad om att den känns mer premium än min 3’a. Krångligt infotainmentsystem och trång kupé och lika bra ihopskruvad och likvärdig kvalitetskänsla som min dåvarande Škoda Octavia. Engelska bilar (inklusive Jaguar) är väl inte direkt kända genom decennierna för stabil och hög kvalitet? Mer för lite udda och exklusiva lösningar och konstruktioner (vem minns inte Lucas elsystem där man t o m vände på +/-)
Nä, jag tyckte - helt ärligt - att i-Pacen var ok, men inget jag ville ha. För mycket ”bil 1.0” helt enkelt. Sedan erkänner jag att min syn på bilar inte är facit på något sätt. Därför finns det en marknad även för Jaggan (som dessutom är byggd i Österrike)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1156
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av MangeT »

Nu kör jag en model 3 sedan några veckor och tidigare en model S men tycker att I-Pacen är jäkligt snygg från utsidan.
Har aldrig suttit i någon så svårt att säga om insidan. Finns en ett par kvarter bort så ser en ibland och tycker den är riktigt snygg att se på.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av MWall »

Walker skrev:
Försökte inte alls förlöjliga eller spela självgod. Har haft möjligheten att köra i-Pace ordentligt i trafik och på bana. Inte så övertygad om att den känns mer premium än min 3’a. Krångligt infotainmentsystem och trång kupé och lika bra ihopskruvad och likvärdig kvalitetskänsla som min dåvarande Škoda Octavia. Engelska bilar (inklusive Jaguar) är väl inte direkt kända genom decennierna för stabil och hög kvalitet? Mer för lite udda och exklusiva lösningar och konstruktioner (vem minns inte Lucas elsystem där man t o m vände på +/-)
Nä, jag tyckte - helt ärligt - att i-Pacen var ok, men inget jag ville ha. För mycket ”bil 1.0” helt enkelt. Sedan erkänner jag att min syn på bilar inte är facit på något sätt. Därför finns det en marknad även för Jaggan (som dessutom är byggd i Österrike)
Nej, kvaliteten på engelska bilar kan man diskutera. :lol: Det är väl mest att jag är svag för skinnklädda instrumentbrädor o dyl. 8-) Tycker helt enkelt den ser påkostad och ombonad ut interiört. Åtminstone på bilder. Har även hört att den ska vara bra att köra.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av CrazyGang »

Kollade försäkringspremien: Dubbelt upp mot min TM3 trots liknande effekt och prestanda. 25k/år. :shock:
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Walker »

MWall skrev:
Walker skrev:
Försökte inte alls förlöjliga eller spela självgod. Har haft möjligheten att köra i-Pace ordentligt i trafik och på bana. Inte så övertygad om att den känns mer premium än min 3’a. Krångligt infotainmentsystem och trång kupé och lika bra ihopskruvad och likvärdig kvalitetskänsla som min dåvarande Škoda Octavia. Engelska bilar (inklusive Jaguar) är väl inte direkt kända genom decennierna för stabil och hög kvalitet? Mer för lite udda och exklusiva lösningar och konstruktioner (vem minns inte Lucas elsystem där man t o m vände på +/-)
Nä, jag tyckte - helt ärligt - att i-Pacen var ok, men inget jag ville ha. För mycket ”bil 1.0” helt enkelt. Sedan erkänner jag att min syn på bilar inte är facit på något sätt. Därför finns det en marknad även för Jaggan (som dessutom är byggd i Österrike)
Nej, kvaliteten på engelska bilar kan man diskutera. :lol: Det är väl mest att jag är svag för skinnklädda instrumentbrädor o dyl. 8-) Tycker helt enkelt den ser påkostad och ombonad ut interiört. Åtminstone på bilder. Har även hört att den ska vara bra att köra.
Snygg ratt. Det kan man i a f inte beskylla Teslan för. :lol: :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar