Högt motorljud framifrån över 40km/h
Moderator: Redaktion
-
Högt motorljud framifrån över 40km/h
Har köpt en begagnad model 3 från 2020 med 4000mil på mätaren.
Allt är till belåtenhet förutom "motorljudet". Det är en AWD och främre motorn alternativt något i drivlinan
surrar från 40km/h och uppåt. Över 55 blir det rikitgt störande.
Ljudet kan närmast beskrivas som en fyrtakts motorbåt eller motorcykel på ganska högt varv.
Inte så starkt såklart men mer för att beskriva karaktären. Ljudet är lika oavsett accelleration eller regenerering.
Är det normalt? Låter en RWD ingenting?
Allt är till belåtenhet förutom "motorljudet". Det är en AWD och främre motorn alternativt något i drivlinan
surrar från 40km/h och uppåt. Över 55 blir det rikitgt störande.
Ljudet kan närmast beskrivas som en fyrtakts motorbåt eller motorcykel på ganska högt varv.
Inte så starkt såklart men mer för att beskriva karaktären. Ljudet är lika oavsett accelleration eller regenerering.
Är det normalt? Låter en RWD ingenting?
Re: Högt motorljud framifrån över 40km/h
Fritt spånat, kolla om ljudet förändras då du svänger hastigt höger vänster om vartannat, med lite fart så klart. I så fall. Hjullager.
Hade det på min mellan 7000 - 8000 mil
/Peter
Hade det på min mellan 7000 - 8000 mil
/Peter
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
-
Det påverkas inte av åkriktningen. Ljudet följer hastigheten.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Verkar inte normalt, testa spela in ljudet och posta här och sedan eventuellt service bokning
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Litet långskott: Det kan inte vara däcken och mer specifikt slitna klackar på framhjulen?
Brukar uppstå ljud/resonans omkring de hastigheterna och låter som något pulserande.
Har upplevt det mer i min 3a mot tidigare ICE-bilar, troligen då inget motorljud tar över på samma sätt.
Brukar uppstå ljud/resonans omkring de hastigheterna och låter som något pulserande.
Har upplevt det mer i min 3a mot tidigare ICE-bilar, troligen då inget motorljud tar över på samma sätt.
-
Intressant! Skall testa byta till sommardäcken!
Ljudet är enbart relaterat till fart o ej acc/regenerering vilket kan tyda på att det är däcken!
Ljudet är enbart relaterat till fart o ej acc/regenerering vilket kan tyda på att det är däcken!
Blev ett jävla oväsen när bromsbeläggen höll på att ta slut.
Nya dubbdäck kan låta ordentligt illa i de hastigheterna, om du nu har det. Försvinner efter några hundra mil. Fick hjullagren bytta på ny Audi, då verkstan trodde det var problemet, när det var dubbarna som lät.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Catching dåSkipperO skrev:Nya dubbdäck kan låta ordentligt illa i de hastigheterna, om du nu har det. Försvinner efter några hundra mil. Fick hjullagren bytta på ny Audi, då verkstan trodde det var problemet, när det var dubbarna som lät.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Min bil uppvisade precis samma symptom. Ljudet började vid 40 km/h och blev markant vid 70 km/h och uppåt. Misstänkte också att det var vinterdäcken så jag bytte till sommar uppsättningen men problemet kvarstod.
Besökte Tesla idag som provkörde bilen och konstaterade att det var ett hjullager. Jag fick lämna in bilen direkt då man inte ville att jag skulle fortsätta köra den. Så nu har jag lånebil.
Jag blev förvarnad om att det var väldigt lång leveranstid på hjullager just nu..
Besökte Tesla idag som provkörde bilen och konstaterade att det var ett hjullager. Jag fick lämna in bilen direkt då man inte ville att jag skulle fortsätta köra den. Så nu har jag lånebil.
Jag blev förvarnad om att det var väldigt lång leveranstid på hjullager just nu..
MYP 2024
Såld: M3LR 2019
Såld: M3LR 2019
-
Åh tack för infon! Jag testade med sommardäcken också idag och det gjorde ingen skillnad! Funderar på att boka service men närmaste som visas är Upplands Väsby. (21 mil bort) Segt att åka dit o fram o tillbaka med lånebil.
Alternativet är kanske att lämna tillbaka den till Carla bil med 14 dagars ångerrätt. Men Model 3 med dragkrok växer inte på träd så jag vill gärna behålla just denna bil.
Alternativet är kanske att lämna tillbaka den till Carla bil med 14 dagars ångerrätt. Men Model 3 med dragkrok växer inte på träd så jag vill gärna behålla just denna bil.
-
Har nu bokat service 19:e April i Sollentuna. Försökte få mobil på platsservice men de återkom och menade att bilen eventuellt behöver lyftas upp och det görs bara på verkstad.
Troligaste är väl fel på hjullager vilket verkar vara återkommande på 2020 års modell.
Hoppas verkligen att det är lagren och att de finns hemma på hyllan. Jag testade med sommardäck men det gjorde ingen skillnad förutom att bilen blev stötig i fjädringen.
Troligaste är väl fel på hjullager vilket verkar vara återkommande på 2020 års modell.
Hoppas verkligen att det är lagren och att de finns hemma på hyllan. Jag testade med sommardäck men det gjorde ingen skillnad förutom att bilen blev stötig i fjädringen.
- tompanhuhu
- Teslaägare
Bytte mitt trasiga hjullager på Mekonomen, det var ca 2 månaders leveranstid på hjullager och jag kunde inte få lånebil. Bara gratulera er som lyckas få en sån!
(Tesla hade 2 månaders leveranstid, Mekonomen 1 dag)
(Tesla hade 2 månaders leveranstid, Mekonomen 1 dag)
-
Bra info! Tack! Kanske ska kolla om det går att köpa ett hjullager på mekonomen det verkar ganska enkelt att byta själv. Har ingen lust att åka 22 mil till Teslas verkstad med besked att de vill ha bilen i 2 månader.
-
Lite googling ger att vissa leverantörer har haft lager men de är slut. Hos Mekonomen finns inget för Tesla med mina sökmetoder. Ebay har i Litauen och Bildelsbasen har några stycken begagnade. Svårt att höra om det är höger hjullager eller vänster som är dåligt. Låter nog lite mer åt höger dock.
-
Fick hem ett hjul-lager från en skrot i Uppsala. tog ca 1,5 timme att byta på vänster sida. Bra att göra rent bromsdetaljerna som börjat kärva samtidigt. Åkte ut o provade men oljudet var kvar. In i garaget o byta högra lagret, nu tog jobbet en halvtimme. Ut provade HELT TYST!! Supernöjd nu kan jag avboka servicetiden hos Tesla o njuta en perfekt bil. Tog säkert mindre tid än att besöka SC 20 mil bort. Väldigt lättmekat dessutom!!
Härligt!christerljung skrev:Fick hem ett hjul-lager från en skrot i Uppsala. tog ca 1,5 timme att byta på vänster sida. Bra att göra rent bromsdetaljerna som börjat kärva samtidigt. Åkte ut o provade men oljudet var kvar. In i garaget o byta högra lagret, nu tog jobbet en halvtimme. Ut provade HELT TYST!! Supernöjd nu kan jag avboka servicetiden hos Tesla o njuta en perfekt bil. Tog säkert mindre tid än att besöka SC 20 mil bort. Väldigt lättmekat dessutom!!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jag upplever också ett ljud på en 2 veckor gammal M3 LR, startar runt 35km/h och fortsätter uppåt för att vara "värst" vid 70km/h och sedan avta igen. Det är dock inte konstant utan kommer och går lite, detta kanske sållar bort hjullager? Det är som ett högfrekvent gnisslande / vibrerande, låg ljudnivå men precis tillräckligt för att man (jag) ska störa sig på det. Låter som att det kommer från vänster fram, låter både vid framdrift och regenerering, har inte märkt någon skillnad då jag ändrar körriktning. Drivning/lager/dämpning?
Ringde Tesla och frågade om detta (pratade med en amerikansk representant) och beskrev ljudet och beteendet. Hon sa att det var "ett känt ljud på nya M3 men ingenting farligt" men rekommenderade mig ett servicebesök. Bokade det första som fanns i Upplands väsby, 3e maj..
Ringde Tesla och frågade om detta (pratade med en amerikansk representant) och beskrev ljudet och beteendet. Hon sa att det var "ett känt ljud på nya M3 men ingenting farligt" men rekommenderade mig ett servicebesök. Bokade det första som fanns i Upplands väsby, 3e maj..
-
Det fanns inget högfrekvent i mitt oljud och det var ganska påtagligt i samma hastigheter som du beskriver. Snarare var mitt ljud lite murrigt som om man körde med jättegrova däck. Bara en anings förändring när ratten ruckades lite växelvis höger/vänster.