+1pegs skrev:Enklaste sättet att få Norrköping att sätta upp 50 stolpar är väl att säga att det redan finns i Linköping
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Moderator: Redaktion
+1pegs skrev:Enklaste sättet att få Norrköping att sätta upp 50 stolpar är väl att säga att det redan finns i Linköping
Men hahahapegs skrev:Enklaste sättet att få Norrköping att sätta upp 50 stolpar är väl att säga att det redan finns i Linköping
DalaEnergi är nog bäst i landet. Bra för mig som har päronen i FalunTeslaspolen skrev:Själv var jag på DalaEnergi för någon månad seda som sköter elnät och satt upp en del schuko-stolpar för ett par år sedan här och var. Det lät som om att de tänker byta ut alla emot Typ-2 stolpar. Dom är aktiva inom Leksand, Rättvik, Gagnef och Säters kommuner.
jtesla skrev:Det här var intressant. Jag ska börja maila lite kommuner och köpcentrum också tror jag.
Har du någon bra mall eller exempel på text för ett mail?
Nu kan man ladda i Luleå eller Kalix (Kalix öppnade med 22 kW växelström förra månaden), och sedan borde man kunna ta sig till Gällivare med långlunch om det bara skulle finnas snabb laddning. Men det gör det inte.Visit Gällivare skrev:Tyvärr så vet vi inte var man kan ladda el bilar. Men jag rekomederar er att ta kontakt med någon av våra bensinstationer, dom bör nog veta var man ska ladda el bilarna.
Skickar här lite telefonnummer.
JAg har också varit på gällivare omladdplatser. Det är verkligen mörker i de höär trakterna. Kalix initiativet är bra. JAg var på Nilles i överkalix också, men med svagt intresse, Men om felr skriver och hör av sig? Det är ju ett klassiskt väg hak...bylund skrev:Jag försökte sälja in idén till Gällivares turistbyrå att de borde ha laddare då de är sista pusselbiten i att köra till Riksgränsen via Sverige, istället för via Norge. De köpte det inteNu kan man ladda i Luleå eller Kalix (Kalix öppnade med 22 kW växelström förra månaden), och sedan borde man kunna ta sig till Gällivare med långlunch om det bara skulle finnas snabb laddning. Men det gör det inte.Visit Gällivare skrev:Tyvärr så vet vi inte var man kan ladda el bilar. Men jag rekomederar er att ta kontakt med någon av våra bensinstationer, dom bör nog veta var man ska ladda el bilarna.
Skickar här lite telefonnummer.
Superbtjoel80 skrev:Jag håller precis på att bearbeta Q-park via mail... Deras områdesavsvarige för Gävleborgs län.
Hej,
Tack för svar! Det är jättebra att det finns en strategi. Här är mina viktigaste synpunkter:
- Platser med ”långsamladdning” (shuko <16A enfas) vid affärsinrättningar och dylikt där man inte parkerar mer än några timmar är inte bra. De elbilar som kopplar in sig där gör det antagligen mest för att uppmuntra satsningen men i förlängningen kommer platserna i stort sett vara outnyttjade. Detta kan man se på flera håll, vilket har fått kommuner och näringsidkare att tro att behovet inte finns och därför lägga ner satsningen. Istället bör man direkt satsa på riktiga ladduttag med hög effekt – 16/32A trefas eller 32A enfas för all destinationsladdning.
- Långsamladdning duger utmärkt på kvällsparkering, pendlarparkering och på arbetsplatser.
- Elbilar som inte laddar är ett lika stort problem som när fossilbilar felparkerar på laddplatser. Därför bör man skylta med P-förbudsskylt med tilläggstavla ”Gäller ej fordon som laddar” och bötfälla alla bilar som inte är inkopplade, även elbilar.
- Att ha som målsättning att de attraktivaste platserna ska vara laddplatser leder i realiteten till att dessa upptas av bilar som inte laddar eller inte behöver ladda i högre utsträckning.
MVH
Hej,
Tack för dina synpunkter gällande elbilsuttag!
Jag vill först och främst meddela att kommunstyrelsen nyligen antagit ett parkeringsprogram med nya riktlinjer gällande parkering. Jag bifogar det så kan du se vilka åtgärder som preciseras där. Bland annat är det nu ett krav att eluttag för bil och cykel ska finnas vid nybyggnation. Vi ska även utreda vidare utreda efterfrågan på laddplatser och bilpoolsplatser inför uppförande av framtida parkeringsanläggningar, samt möjligheten att komplettera befintliga anläggningar med laddplatser och bilpoolsplatser.
Det finns flera olika nätverk i länet som arbetar för att utveckla ett mer robust system av laddplatser. Kommunerna runt om i länet samverkar i frågan.
Vi försöker i dagsläget kartlägga vart man vill ladda sin bil, om inte vid hemmet. Vilka platser som är mest strategiska utifrån vilken typ av laddning som de som vill ladda är ute efter.
Dessutom har vi nu rätt att reglera parkeringar med laddstolpar endast för de som laddar.
Du får gärna höra av dig om du har tips eller idéer om vad som är viktigt att tänka på utifrån en elbilskonsuments-perspektiv eller om du har fler frågor.
Med vänlig hälsning
Tora Landgren
Projektledare
08-535 365 86
HUDDINGE KOMMUN
141 85 Huddinge
Kommunstyrelsens förvaltning
Samhällsbyggnadsavdelningen
http://www.huddinge.se
Mycket bra skrivet! Nyckeln här är att 16A Schuko är odugligt vid butiker, offentliga parkeringsplatser och liknande där folk inte övernattar. Ändå är det detta nästan alla som sätter upp laddstolpar väljer att installera - sannolikt för att det är billigt; man vill känna lite på efterfrågan innan man tar beslut om en större investering. Och då blir det som en självuppfyllande profetia - ladduttagen används inte eftersom de inte tillför något.kanylbullen skrev:Jag har mailat lite synpunkter till Huddinge kommun.
Hej,
Tack för svar! Det är jättebra att det finns en strategi. Här är mina viktigaste synpunkter:
- Platser med ”långsamladdning” (shuko <16A enfas) vid affärsinrättningar och dylikt där man inte parkerar mer än några timmar är inte bra. De elbilar som kopplar in sig där gör det antagligen mest för att uppmuntra satsningen men i förlängningen kommer platserna i stort sett vara outnyttjade. Detta kan man se på flera håll, vilket har fått kommuner och näringsidkare att tro att behovet inte finns och därför lägga ner satsningen. Istället bör man direkt satsa på riktiga ladduttag med hög effekt – 16/32A trefas eller 32A enfas för all destinationsladdning.
- Långsamladdning duger utmärkt på kvällsparkering, pendlarparkering och på arbetsplatser.
- Elbilar som inte laddar är ett lika stort problem som när fossilbilar felparkerar på laddplatser. Därför bör man skylta med P-förbudsskylt med tilläggstavla ”Gäller ej fordon som laddar” och bötfälla alla bilar som inte är inkopplade, även elbilar.
- Att ha som målsättning att de attraktivaste platserna ska vara laddplatser leder i realiteten till att dessa upptas av bilar som inte laddar eller inte behöver ladda i högre utsträckning.
MVH
Haha, ja, när man väl har fått blodad tand... Sen visste jag såklart redan när jag köpte laddhybriden att det var en Tesla jag egentligen ville ha.joel80 skrev:Jag vet att vissa här tycker att hybrider inte har nått på laddplatser att göra, men har själv en uppfattning att dom är en del i förändringen och acceptansen av elbilar. (Samt så är dom lätt en kraftigare inkörsport till elbil än vad marijuana är till tyngre droger!Danni är mitt vittne! )
Hej,
Jag har haft elbil i snart ett år och bor i Skokloster. Jag tänkte bidra med lite tips angående publik laddning:
- Ägare till laddbara fordon i allmänhet, och ägare till rena elbilar i synnerhet, väljer gärna att handla där det finns laddplatser. Detta oavsett om man behöver ladda eller inte - eftersom man upplever att man stödjer övergången till elbilar om man nyttjar publik laddning.
- Platser med ”långsamladdning” (shuko-kontakt <16A enfas) vid affärsinrättningar och dylikt där man inte parkerar mer än några timmar är egentligen inte bra. De elbilar som kopplar in sig där gör det antagligen mest för att uppmuntra satsningen men i förlängningen kommer platserna i stort sett vara outnyttjade. Detta kan man se på flera håll, vilket har fått kommuner och näringsidkare att tro att behovet inte är så stort och därför lägga ner eller avvakta med mera satsningar. Istället bör man direkt satsa på riktiga ladduttag (Mode-3, Type-2) med hög effekt – 22kW, 32A trefas.
- Långsamladdning duger däremot på kvällsparkering, pendlarparkering och på arbetsplatser.
Om man ska ta betalt för laddningen, vilket jag såklart inte vill uppmuntra utöver eventuell p-avgift, så ska man åtminstone se till att acceptera vanligt betalkort vid laddstolpen. Man bör absolut inte kräva någon form av abonnemang eller egna appar. Detta är faktiskt EU-direktiv som kommer börja gälla i framtiden så det är lika bra att göra rätt från början.
- Elbilar eller hybrider som inte laddar är nästan ett lika stort problem som när fossilbilar felparkerar på laddplatser. Därför bör man skylta med P-förbudsskylt med tilläggstavla ”Gäller ej fordon som laddar” och bötfälla alla bilar som inte är inkopplade, även elbilar.
- Många som satsar på laddplatser har som målsättning att de attraktivaste platserna ska vara laddplatser. Detta leder i realiteten till att dessa i högre utsträckning upptas av bilar som inte laddar eller inte skulle behöva ladda. Istället är det bättre att avsätta några platser lite längre bort från entréer och liknande.
Jag hoppas detta kan vara till någon hjälp.
MVH