Lobbyverksamhet

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Lobbyverksamhet

Inlägg av Gustafsson »

pegs skrev:
Enklaste sättet att få Norrköping att sätta upp 50 stolpar är väl att säga att det redan finns i Linköping Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
+1 :lol:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

pegs skrev:
Enklaste sättet att få Norrköping att sätta upp 50 stolpar är väl att säga att det redan finns i Linköping Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men hahaha :D
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Själv var jag på DalaEnergi för någon månad seda som sköter elnät och satt upp en del schuko-stolpar för ett par år sedan här och var. Det lät som om att de tänker byta ut alla emot Typ-2 stolpar. Dom är aktiva inom Leksand, Rättvik, Gagnef och Säters kommuner.
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

Teslaspolen skrev:
Själv var jag på DalaEnergi för någon månad seda som sköter elnät och satt upp en del schuko-stolpar för ett par år sedan här och var. Det lät som om att de tänker byta ut alla emot Typ-2 stolpar. Dom är aktiva inom Leksand, Rättvik, Gagnef och Säters kommuner.
DalaEnergi är nog bäst i landet. Bra för mig som har päronen i Falun :)
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Har fortsatt min verksamhet genom att maila lite p-hus i Norrköping, rätt roligt. I Söderköping hittade jag en stolpe till häromdagen, totalt 5x2 uttag typ 2 visserligen bara 7,3kW var men ändå.

Q1 ska p-huset Lyckan montera 4 laddstolpar meddelar dom. Tack Lundbergs!

Maxihuset tittar på det men har inte kommit så långt eftersom det väntar en större ombyggnad (igen).

P-huset ankaret svarar att dom skickar det vidare till berörd person.

Funderar starkt på att dra det där linköpingskortet det tipsades om och se om det blir mer fart på dom. Dags och maila kommunen igen kanske...
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

Det här var intressant. Jag ska börja maila lite kommuner och köpcentrum också tror jag.

Har du någon bra mall eller exempel på text för ett mail?
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag håller precis på att bearbeta Q-park via mail... Deras områdesavsvarige för Gävleborgs län.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

jtesla skrev:
Det här var intressant. Jag ska börja maila lite kommuner och köpcentrum också tror jag.

Har du någon bra mall eller exempel på text för ett mail?

Tror det nästan är bättre med personligt utformade mail.. Får man flera mail från olika personer som ser väldigt lika varandra börjar folk kanske tvivla på hur pass äkta det är...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Skicka mig gärna kontaktuppgifter till bakåtsträvare ni stöter på.

Kanske ett meddelande typ "hej från Sveriges största märkesklubb för elbilar. Vi har hört från våra hundratals köpstarka medlemmar att det är omöjligt att besöka er" kan få mer fart på dem. Med vänliga påminnelser om att antal elbilar fördubblas varje år och det börjar betraktas som omodernt att inte kunna erbjuda laddmöjligheter.

Ifall nån har missat så tibor.blomhall snabela teslaclubsweden.se
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Så här skrev jag sist men jag brukar variera mig en del. Tror det är bra om man inte skickar exakt samma.

Hej.

Som elbilist saknar jag möjlighet till laddning i många p-hus. Generellt är Norrköping en av dom sämre städerna i Sverige när det kommer till laddningsmöjligheter. I P-Huset ankaret borde ni ha alla möjligheter i världen att åstadkomma något bra. Om det kostar lite extra pengar gör inget men att kunna ladda medan man besöker Norrköping är inte helt enkelt i dagsläget. Vanliga 3-fas uttag eller typ 2 uttag räcker gott.

Ett tips från en miljövänlig bilist.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag försökte sälja in idén till Gällivares turistbyrå att de borde ha laddare då de är sista pusselbiten i att köra till Riksgränsen via Sverige, istället för via Norge. De köpte det inte
Visit Gällivare skrev:
Tyvärr så vet vi inte var man kan ladda el bilar. Men jag rekomederar er att ta kontakt med någon av våra bensinstationer, dom bör nog veta var man ska ladda el bilarna.

Skickar här lite telefonnummer.
Nu kan man ladda i Luleå eller Kalix (Kalix öppnade med 22 kW växelström förra månaden), och sedan borde man kunna ta sig till Gällivare med långlunch om det bara skulle finnas snabb laddning. Men det gör det inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
JFAH

Inlägg av JFAH »

bylund skrev:
Jag försökte sälja in idén till Gällivares turistbyrå att de borde ha laddare då de är sista pusselbiten i att köra till Riksgränsen via Sverige, istället för via Norge. De köpte det inte
Visit Gällivare skrev:
Tyvärr så vet vi inte var man kan ladda el bilar. Men jag rekomederar er att ta kontakt med någon av våra bensinstationer, dom bör nog veta var man ska ladda el bilarna.

Skickar här lite telefonnummer.
Nu kan man ladda i Luleå eller Kalix (Kalix öppnade med 22 kW växelström förra månaden), och sedan borde man kunna ta sig till Gällivare med långlunch om det bara skulle finnas snabb laddning. Men det gör det inte.
JAg har också varit på gällivare omladdplatser. Det är verkligen mörker i de höär trakterna. Kalix initiativet är bra. JAg var på Nilles i överkalix också, men med svagt intresse, Men om felr skriver och hör av sig? Det är ju ett klassiskt väg hak...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
Jag håller precis på att bearbeta Q-park via mail... Deras områdesavsvarige för Gävleborgs län.
Superbt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Jag har mailat lite synpunkter till Huddinge kommun.
Hej,

Tack för svar! Det är jättebra att det finns en strategi. Här är mina viktigaste synpunkter:

- Platser med ”långsamladdning” (shuko <16A enfas) vid affärsinrättningar och dylikt där man inte parkerar mer än några timmar är inte bra. De elbilar som kopplar in sig där gör det antagligen mest för att uppmuntra satsningen men i förlängningen kommer platserna i stort sett vara outnyttjade. Detta kan man se på flera håll, vilket har fått kommuner och näringsidkare att tro att behovet inte finns och därför lägga ner satsningen. Istället bör man direkt satsa på riktiga ladduttag med hög effekt – 16/32A trefas eller 32A enfas för all destinationsladdning.
- Långsamladdning duger utmärkt på kvällsparkering, pendlarparkering och på arbetsplatser.
- Elbilar som inte laddar är ett lika stort problem som när fossilbilar felparkerar på laddplatser. Därför bör man skylta med P-förbudsskylt med tilläggstavla ”Gäller ej fordon som laddar” och bötfälla alla bilar som inte är inkopplade, även elbilar.
- Att ha som målsättning att de attraktivaste platserna ska vara laddplatser leder i realiteten till att dessa upptas av bilar som inte laddar eller inte behöver ladda i högre utsträckning.

MVH
Hej,

Tack för dina synpunkter gällande elbilsuttag!
Jag vill först och främst meddela att kommunstyrelsen nyligen antagit ett parkeringsprogram med nya riktlinjer gällande parkering. Jag bifogar det så kan du se vilka åtgärder som preciseras där. Bland annat är det nu ett krav att eluttag för bil och cykel ska finnas vid nybyggnation. Vi ska även utreda vidare utreda efterfrågan på laddplatser och bilpoolsplatser inför uppförande av framtida parkeringsanläggningar, samt möjligheten att komplettera befintliga anläggningar med laddplatser och bilpoolsplatser.

Det finns flera olika nätverk i länet som arbetar för att utveckla ett mer robust system av laddplatser. Kommunerna runt om i länet samverkar i frågan.

Vi försöker i dagsläget kartlägga vart man vill ladda sin bil, om inte vid hemmet. Vilka platser som är mest strategiska utifrån vilken typ av laddning som de som vill ladda är ute efter.

Dessutom har vi nu rätt att reglera parkeringar med laddstolpar endast för de som laddar.

Du får gärna höra av dig om du har tips eller idéer om vad som är viktigt att tänka på utifrån en elbilskonsuments-perspektiv eller om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning

Tora Landgren
Projektledare
08-535 365 86

HUDDINGE KOMMUN
141 85 Huddinge
Kommunstyrelsens förvaltning
Samhällsbyggnadsavdelningen
http://www.huddinge.se

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Utmärkt initiativ och svar! Jag ska försöka lobba lite här i Kalmar men ville ha Teslan innan så att jag mer praktiskt vet hur det är att ladda.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

kanylbullen skrev:
Jag har mailat lite synpunkter till Huddinge kommun.
Hej,

Tack för svar! Det är jättebra att det finns en strategi. Här är mina viktigaste synpunkter:

- Platser med ”långsamladdning” (shuko <16A enfas) vid affärsinrättningar och dylikt där man inte parkerar mer än några timmar är inte bra. De elbilar som kopplar in sig där gör det antagligen mest för att uppmuntra satsningen men i förlängningen kommer platserna i stort sett vara outnyttjade. Detta kan man se på flera håll, vilket har fått kommuner och näringsidkare att tro att behovet inte finns och därför lägga ner satsningen. Istället bör man direkt satsa på riktiga ladduttag med hög effekt – 16/32A trefas eller 32A enfas för all destinationsladdning.
- Långsamladdning duger utmärkt på kvällsparkering, pendlarparkering och på arbetsplatser.
- Elbilar som inte laddar är ett lika stort problem som när fossilbilar felparkerar på laddplatser. Därför bör man skylta med P-förbudsskylt med tilläggstavla ”Gäller ej fordon som laddar” och bötfälla alla bilar som inte är inkopplade, även elbilar.
- Att ha som målsättning att de attraktivaste platserna ska vara laddplatser leder i realiteten till att dessa upptas av bilar som inte laddar eller inte behöver ladda i högre utsträckning.

MVH
Mycket bra skrivet! Nyckeln här är att 16A Schuko är odugligt vid butiker, offentliga parkeringsplatser och liknande där folk inte övernattar. Ändå är det detta nästan alla som sätter upp laddstolpar väljer att installera - sannolikt för att det är billigt; man vill känna lite på efterfrågan innan man tar beslut om en större investering. Och då blir det som en självuppfyllande profetia - ladduttagen används inte eftersom de inte tillför något.
Om man skulle sätta upp bensintankstationer där bensinen fylls på via kanyler så skulle ytterst få använda sådana bensinstationer eftersom det skulle ta flera dygn att tanka bilen, men det betyder ju inte att det inte finns efterfrågan på vanliga bensinstationer.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Ett litet problem för mig och möjligen andra hybtid ägare är om alla "långsamladdare" byts ut till nått snabbare som det sen tas betalt för utifrån tid. Inte bara då att man måste betala för mer effekt än vad som behövs, om man står längre än 2-3h är batteriet fullt och då betalar man för tid man inte ens laddar. (T.ex har jag under kvällstid parkerat i garage i Stockholm... Det är inte så att man alltid kan sticka förbi och flytta bilen efter ett par timmar då... Inte heller om man parkerar och är på jobb.)

Jag vet att vissa här tycker att hybrider inte har nått på laddplatser att göra, men har själv en uppfattning att dom är en del i förändringen och acceptansen av elbilar. (Samt så är dom lätt en kraftigare inkörsport till elbil än vad marijuana är till tyngre droger! ;) Danni är mitt vittne! )

Det behövs en blandning av laddare för att få så många som möjligt att köra på el fram till den dag då vår fordonspark består av enbart elbilar.
Blir det för dyrt att, på offentliga platser eller i garage, ladda när man inte kan ta emot mer än 17-18km/h kommer många hybridägare köra på sina fossilmotorer när de egentligen kunde ha kört på batteri.

Jag kan tänka mig att betala 3-4kr per kwh.. Men om man vid en 11kw-laddare måste betala säg 35kr/h blir det väldigt dyra mil om jag bara kan ladda max 3.7kwh under den tiden.. Milkostnaden blir då över 20kr... Nästan 3ggr så mkt som med dieseln just nu..
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

joel80 skrev:
Jag vet att vissa här tycker att hybrider inte har nått på laddplatser att göra, men har själv en uppfattning att dom är en del i förändringen och acceptansen av elbilar. (Samt så är dom lätt en kraftigare inkörsport till elbil än vad marijuana är till tyngre droger! ;) Danni är mitt vittne! )
Haha, ja, när man väl har fått blodad tand... Sen visste jag såklart redan när jag köpte laddhybriden att det var en Tesla jag egentligen ville ha.

Men jag tycker absolut laddhybrider har på laddplatser att göra. De kan göra väldigt stor miljönytta, men på grund av den begränsade räckvidden krävs det då att de pluggas in i stort sett så fort man får chansen. Och jag tror faktiskt laddhybrider kan hjälpa till att ge infrastrukturen en större skjuts tack vare ökad efterfrågan. Däremot kanske man kan låta bli att koppla in sin laddhybrid på snabbladdare som CHAdeMO, det är faktiskt bara ohyfsat.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Håller absolut med! Just därför är det kanske vettigt att i nuläget bygga lite varierat, och faktiskt inte satsa allt på snabbladdare.

Kostnadsmässigt vad gäller el-distribution så kan det ju bli rätt dyrt om man ska ha t.ex 20st 11 eller 22kw-stolpar istället för säg 15 st 3,7kw och 5st 11/22kw. (För 3-fas 16A, eller i bästa fall 32A är nog det snabbare alternativet som är vettigt för t.ex garage och köpcentran.. dom ger väl ca 6-12mil i timmen?) MEN.... de stolpar som sätts upp och bara är 3,7kw nu bör kunna uppgraderas till 3-fas framöver, när elbilarna blir fler och behov av snabbare laddning ökar.

Min lilla tro är att om bara tillgången till laddplatser ökas, så att man utan större problem kan hitta en laddplats så gott som var man än ska, så kommer 3,7kw räcka rätt långt. Då kommer man få sina mil tillbaka under dagen, och endast när man åker långresor behöver man kraftigare laddning... och det har ju redan Tesla fixar rätt fint. :)
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Nu har jag mailat ett likande mail till ansvarig på Håbo kommun
Hej,

Jag har haft elbil i snart ett år och bor i Skokloster. Jag tänkte bidra med lite tips angående publik laddning:

- Ägare till laddbara fordon i allmänhet, och ägare till rena elbilar i synnerhet, väljer gärna att handla där det finns laddplatser. Detta oavsett om man behöver ladda eller inte - eftersom man upplever att man stödjer övergången till elbilar om man nyttjar publik laddning.
- Platser med ”långsamladdning” (shuko-kontakt <16A enfas) vid affärsinrättningar och dylikt där man inte parkerar mer än några timmar är egentligen inte bra. De elbilar som kopplar in sig där gör det antagligen mest för att uppmuntra satsningen men i förlängningen kommer platserna i stort sett vara outnyttjade. Detta kan man se på flera håll, vilket har fått kommuner och näringsidkare att tro att behovet inte är så stort och därför lägga ner eller avvakta med mera satsningar. Istället bör man direkt satsa på riktiga ladduttag (Mode-3, Type-2) med hög effekt – 22kW, 32A trefas.
- Långsamladdning duger däremot på kvällsparkering, pendlarparkering och på arbetsplatser.
Om man ska ta betalt för laddningen, vilket jag såklart inte vill uppmuntra utöver eventuell p-avgift, så ska man åtminstone se till att acceptera vanligt betalkort vid laddstolpen. Man bör absolut inte kräva någon form av abonnemang eller egna appar. Detta är faktiskt EU-direktiv som kommer börja gälla i framtiden så det är lika bra att göra rätt från början.
- Elbilar eller hybrider som inte laddar är nästan ett lika stort problem som när fossilbilar felparkerar på laddplatser. Därför bör man skylta med P-förbudsskylt med tilläggstavla ”Gäller ej fordon som laddar” och bötfälla alla bilar som inte är inkopplade, även elbilar.
- Många som satsar på laddplatser har som målsättning att de attraktivaste platserna ska vara laddplatser. Detta leder i realiteten till att dessa i högre utsträckning upptas av bilar som inte laddar eller inte skulle behöva ladda. Istället är det bättre att avsätta några platser lite längre bort från entréer och liknande.

Jag hoppas detta kan vara till någon hjälp.

MVH

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Det blev som vanligt typ ingenting...

http://mobil.nt.se/nyheter/norrkoping/n ... 40787.aspx

Dom behöver inte sälja elen, dom kan ju ge bort den på samma sätt som dom ger bort tryckluft till cyklisterna.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Men hur hänger det här ihop? En av de bilfientliga miljöpartisterna hade lagt motionen??? :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar