Förstår inte frågan. Fördelen jämfört med vad?holden skrev:Och var menar du att fördelen ligger med det upplägget?mati skrev:Det är klart att det är möjligt. Jag eftermonterade dragkroken på min e-tron efter ett drygt halvår. Därmed ökade förmånsvärdet på bilen. Min redovisningsbyrå räknade bara ut det nya förmånsvärdet och så fick jag betala mer förmånsskatt från och med den månaden när dragkroken monterades. Det verkade inte vara krångligt alls.
Om det var "lagligt" utifrån leasingavtalet vet jag inte. Bilen blev ju knappast förstörd i och med att den blev med dragkrok.
För min nuvarande Ioniq gjorde jag samma sak, fast dragkroken monterades innan leverans. Men jag betalade den på separat faktura och den ingår inte i leasingavtalet. Däremot så betalar såklart förmånsskatt för den.
Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
Moderator: Redaktion
Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
Jämfört med att köpa tillbehören med bilen från början, det som diskuteras är ju huruvida man kan komma undan skatt genom att köpa tillbehör senare.mati skrev:Förstår inte frågan. Fördelen jämfört med vad?holden skrev:Och var menar du att fördelen ligger med det upplägget?mati skrev:Det är klart att det är möjligt. Jag eftermonterade dragkroken på min e-tron efter ett drygt halvår. Därmed ökade förmånsvärdet på bilen. Min redovisningsbyrå räknade bara ut det nya förmånsvärdet och så fick jag betala mer förmånsskatt från och med den månaden när dragkroken monterades. Det verkade inte vara krångligt alls.
Om det var "lagligt" utifrån leasingavtalet vet jag inte. Bilen blev ju knappast förstörd i och med att den blev med dragkrok.
För min nuvarande Ioniq gjorde jag samma sak, fast dragkroken monterades innan leverans. Men jag betalade den på separat faktura och den ingår inte i leasingavtalet. Däremot så betalar såklart förmånsskatt för den.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
Enligt min revisor så är det en fördel för företaget (för mig som lesingtagare spelar det däremot ingen roll) att köpa tex. vinterhjul separat utanför leasingen momsmässigt (man kan då dra av hela momsen istället för bara halva).holden skrev:Jämfört med att köpa tillbehören med bilen från början, det som diskuteras är ju huruvida man kan komma undan skatt genom att köpa tillbehör senare.mati skrev:Förstår inte frågan. Fördelen jämfört med vad?holden skrev:Och var menar du att fördelen ligger med det upplägget?mati skrev:Det är klart att det är möjligt. Jag eftermonterade dragkroken på min e-tron efter ett drygt halvår. Därmed ökade förmånsvärdet på bilen. Min redovisningsbyrå räknade bara ut det nya förmånsvärdet och så fick jag betala mer förmånsskatt från och med den månaden när dragkroken monterades. Det verkade inte vara krångligt alls.
Om det var "lagligt" utifrån leasingavtalet vet jag inte. Bilen blev ju knappast förstörd i och med att den blev med dragkrok.
För min nuvarande Ioniq gjorde jag samma sak, fast dragkroken monterades innan leverans. Men jag betalade den på separat faktura och den ingår inte i leasingavtalet. Däremot så betalar såklart förmånsskatt för den.
Att vissa däremot köper dragkrok i efterhand, kan ju bero på att som för MY (som tex. denna tråden handlar om) så har de inte ens funnits att få vid leverans.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
Den här diskussionen spårade (som vanligt)… Det är ju som mati säger. Drt går inte ens att beställa Y med dragkrok. Klart man får eftermontera. Tillbehör man köper till sin leasingbil (som dragkrok t ex) får företaget givetvis dra moms på (om företaget är momsberättigat v s). Det gäller alla kostnader företaget har på bilen. Därför är det mer fördelaktigt att ta de kostnaderna på företaget och inte med privat, skattade slantar. Att man sedan får betala förmånsvärde på dragkroken är en annan sak men lika självklar. Frågan jag var tveksam på men TROR är ok är om man slipper förmånsvärde på lösa vinterdäck (förbrukningsvara) men att vinterHJUL är förmånspliktiga (det vet jag att de är).
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
Att köpa tillbehör som inte ingår i leasingen behöver inte alls vara fördelaktigt, det påverkar företagets resultat och sedan beror allt på hur du tar dig ur leasingen efter tre år med restvärden etc. plus förmånsvärdena, många faktorer som jag inte ens skulle orka räkna på - därför köper jag bilen med vinterhjul. Att t.ex foliera bilen för 50 tkr är ju ett sätt att höja förväntat restvärde, knappast attraktivt när man företagsleasar.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
Jaha, okej. I mitt fall, dvs dragkrokarna, var det inte möjligt. Ingen av bilarna kunde levereras med dragkrok från fabrik. Eftermontering, och därmed separat faktura, var enda alternativet.holden skrev:Jämfört med att köpa tillbehören med bilen från början, det som diskuteras är ju huruvida man kan komma undan skatt genom att köpa tillbehör senare.
Om det är en fördel eller nackdel vet jag inte. Det enda jag ville poängtera var att det är fullt möjligt att göra så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
Att det skulle vara mer fördelaktigt att köpa grejer med privata, skattade, slantar än att betala med oskattade pengar och slippa momsen - det har jag väldigt svårt att se. Skulle det dessutom menligt påverka företagets resultat tror jag att företaget i grunden inte har råd att leasa bilen ö h t.holden skrev:Att köpa tillbehör som inte ingår i leasingen behöver inte alls vara fördelaktigt, det påverkar företagets resultat och sedan beror allt på hur du tar dig ur leasingen efter tre år med restvärden etc. plus förmånsvärdena, många faktorer som jag inte ens skulle orka räkna på - därför köper jag bilen med vinterhjul. Att t.ex foliera bilen för 50 tkr är ju ett sätt att höja förväntat restvärde, knappast attraktivt när man företagsleasar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
Att det skulle vara mer fördelaktigt att köpa grejer med privata, skattade, slantar än att betala med oskattade pengar och slippa momsen - det har jag väldigt svårt att se. Skulle det dessutom menligt påverka företagets resultat tror jag att företaget i grunden inte har råd att leasa bilen ö h t.[/quote]
Det beror helt på andrahandsvärdet av grejerna. Om man köper mycket saker till bilen såsom fälgar, folieringar, lackskydd mm så är det ju guld att dra det på företaget. Men jobbigt om det ger förmånsvärde. Har man en Y idag tex utan värdetapp så är det tveksamt om man kan ha den billigare på företaget.
Jag tog min sista Y privat, och den första trean på mitt eget bolag. Fördelar på bolaget är att dra halva momsen, att man får 87500 i miljöbonus. Men försäkriingen är 10.000 dyrare per år. Och man har ett surt förmånsvärde att betala. Det beror också på hur man kan använda pengarna som stannar i bolaget. Hur man får ut dem ur bolaget osv. Och omvänt hur man finansierar den privat.
Det finns ingen självklar kalkyl men i mitt fall så kommer jag att ha Y:n billigare privat än på mitt bolag som även det har råd med bilen.
Det beror helt på andrahandsvärdet av grejerna. Om man köper mycket saker till bilen såsom fälgar, folieringar, lackskydd mm så är det ju guld att dra det på företaget. Men jobbigt om det ger förmånsvärde. Har man en Y idag tex utan värdetapp så är det tveksamt om man kan ha den billigare på företaget.
Jag tog min sista Y privat, och den första trean på mitt eget bolag. Fördelar på bolaget är att dra halva momsen, att man får 87500 i miljöbonus. Men försäkriingen är 10.000 dyrare per år. Och man har ett surt förmånsvärde att betala. Det beror också på hur man kan använda pengarna som stannar i bolaget. Hur man får ut dem ur bolaget osv. Och omvänt hur man finansierar den privat.
Det finns ingen självklar kalkyl men i mitt fall så kommer jag att ha Y:n billigare privat än på mitt bolag som även det har råd med bilen.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
Att köpa vinterhjulen från Tesla är ju rätt dyrt. Det ”påverkar resultatet” mer än om man köper dem separat utanför leasingen. Att köpa privat är är mycket sämre då företaget ju måste betala en hög lön + sociala avgifter för att du ska kunna köpa dem för lön.
Men fördelen är som skrivits att grejerna sedan är dina egna och inte företagets.
Jag köpte begagnade fälgar, Tesla original, på skroten för en billig peng och behåller således kanske hjulen till nästa bil om jag nu byter. På så sätt kan jag använda vilka vinterdäck jag vill dessutom.
Men fördelen är som skrivits att grejerna sedan är dina egna och inte företagets.
Jag köpte begagnade fälgar, Tesla original, på skroten för en billig peng och behåller således kanske hjulen till nästa bil om jag nu byter. På så sätt kan jag använda vilka vinterdäck jag vill dessutom.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
Om du menar att köpa bilen så nej. Jag har gett 660.000kr för bilen och om vi då tex utgår från att jag betalar i mitt fall 500kr i månaden i försäkring och enligt teslakalkylen skulle den kunna vara så mkt som 10ggr dyrare att ta påGustafsson skrev:Att köpa vinterhjulen från Tesla är ju rätt dyrt. Det ”påverkar resultatet” mer än om man köper dem separat utanför leasingen. Att köpa privat är är mycket sämre då företaget ju måste betala en hög lön + sociala avgifter för att du ska kunna köpa dem för lön.
Men fördelen är som skrivits att grejerna sedan är dina egna och inte företagets.
Jag köpte begagnade fälgar, Tesla original, på skroten för en billig peng och behåller således kanske hjulen till nästa bil om jag nu byter. På så sätt kan jag använda vilka vinterdäck jag vill dessutom.
företaget.
Då utgår jag från att den är värd ca 660 om ett år. Det kan ju vara både mer och mindre men idag kostar en -21 runt 750 verkar det som så högst troligt så får man 660 ett år efter.
Det kan ju faktiskt vara så att man får
Betalt för att äga den privat till och med.
Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
Om du köper fälgar beg. hur räknas de då gällande förmånsbeskattning?Gustafsson skrev:Att köpa vinterhjulen från Tesla är ju rätt dyrt. Det ”påverkar resultatet” mer än om man köper dem separat utanför leasingen. Att köpa privat är är mycket sämre då företaget ju måste betala en hög lön + sociala avgifter för att du ska kunna köpa dem för lön.
Men fördelen är som skrivits att grejerna sedan är dina egna och inte företagets.
Jag köpte begagnade fälgar, Tesla original, på skroten för en billig peng och behåller således kanske hjulen till nästa bil om jag nu byter. På så sätt kan jag använda vilka vinterdäck jag vill dessutom.
Har själv funderat på att eventuellt göra så som du. Vill ogärna höja förmånsvärdet som är rätt så låg för min bil (4 544 kr/mån).
Vad fick du betala för fälgarna på skroten? Var det 18" Tesla original?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
Allt detta krångel för att företaget ska kunna dra hel istället för halv moms på vinterhjulen verkar vara en usel return of investment, ska du sedan sälja hjulen ska det också bokföras separat eftersom det inte ingick i leasingen, redan där har du tappat halva uppsidan.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
Svårt att veta vem du avser. Om du avser mig så är jag inne på Gustafssons intressanta idé att köpa de beg. och privat (och hålla de helt utanför firman).holden skrev:Allt detta krångel för att företaget ska kunna dra hel istället för halv moms på vinterhjulen verkar vara en usel return of investment, ska du sedan sälja hjulen ska det också bokföras separat eftersom det inte ingick i leasingen, redan där har du tappat halva uppsidan.
Annars så är det inget märkligt bokföringsmässigt om man vill göra det på företaget. Momsen dras av precis som alla andra varor med moms på firman, även om det sätts som biltillbehör (eller liknande). Som jag förstått det på bilförsäljare så är det nästan praxis hos alla bolag (små som stora) att göra så att köpa vinterhjul och annat liknande separat, av just sagda momsskäl som andra referat till i tråden. Antar därför att det är lönsamt (annars så hade nog de flesta bolag inte gjort så).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
Exakt så gjorde jag på min första trea. Köpte dem privat på blocket. När jag sålde bilen efter att ha löst leasingen så fick köparna swisha mig privat för fälgarna som jag då aldrig tagit upp i företaget och därmed ej heller betalt förmånsbeskattning på. För övrigt gick jag lite plus på hjulen också….martinot skrev:Svårt att veta vem du avser. Om du avser mig så är jag inne på Gustafssons intressanta idé att köpa de beg. och privat (och hålla de helt utanför firman).holden skrev:Allt detta krångel för att företaget ska kunna dra hel istället för halv moms på vinterhjulen verkar vara en usel return of investment, ska du sedan sälja hjulen ska det också bokföras separat eftersom det inte ingick i leasingen, redan där har du tappat halva uppsidan.
Annars så är det inget märkligt bokföringsmässigt om man vill göra det på företaget. Momsen dras av precis som alla andra varor med moms på firman, även om det sätts som biltillbehör (eller liknande).
Och sparade därmed väldigt mkt pengar både direkt till företaget och till mig privat.
Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
Låter som en bra idé!pejvic skrev:
Exakt så gjorde jag på min första trea. Köpte dem privat på blocket. När jag sålde bilen efter att ha löst leasingen så fick köparna swisha mig privat för fälgarna som jag då aldrig tagit upp i företaget och därmed ej heller betalt förmånsbeskattning på. För övrigt gick jag lite plus på hjulen också….
Och sparade därmed väldigt mkt pengar både direkt till företaget och till mig privat.

Skall checka Blocket och andra ställen efter 18":are till bra pris.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
Allt beror på relationen mellan förmånsvärde och värdeminskning.
Min nuvarande S kostade 1,1 miljoner efter bonus. Fick inbytespris på den hos Fordonsbolaget på 590' för några månader sen efter ~42 månaders leasing. Förmånsvärdet har väl snittat ~6000:-/mån brutto. (Mindre före höjningen, mer efter)
Värdeminskning: 510 tkr, eller ca 12 tkr per månad.
Värdet av en företagskrona är 63,52 öre för privatekonomin (bolagsskatt + utdelningsskatt). Då "kostar" värdeminskningen mig 7 622:-/mån.
Kostnaden för förmånsvärdet är 31,42% i sociala avgifter och 32,85% i kommunalskatt (Uppsala). Det ger 3856:-/mån i extra utgifter för bolaget. Vilket då motsvarar 2 449:-/mån privat.
Leasingbilen har då kostat mig 10 071:-/mån, vilket trots allt är lite mindre än 12 000:-/mån. Skillnaden är inte superstor längre men för 1-2 år sen var det en grotesk skillnad. Nu har värdeminskningen avstannat och nästan vänt uppåt.
Min nuvarande S kostade 1,1 miljoner efter bonus. Fick inbytespris på den hos Fordonsbolaget på 590' för några månader sen efter ~42 månaders leasing. Förmånsvärdet har väl snittat ~6000:-/mån brutto. (Mindre före höjningen, mer efter)
Värdeminskning: 510 tkr, eller ca 12 tkr per månad.
Värdet av en företagskrona är 63,52 öre för privatekonomin (bolagsskatt + utdelningsskatt). Då "kostar" värdeminskningen mig 7 622:-/mån.
Kostnaden för förmånsvärdet är 31,42% i sociala avgifter och 32,85% i kommunalskatt (Uppsala). Det ger 3856:-/mån i extra utgifter för bolaget. Vilket då motsvarar 2 449:-/mån privat.
Leasingbilen har då kostat mig 10 071:-/mån, vilket trots allt är lite mindre än 12 000:-/mån. Skillnaden är inte superstor längre men för 1-2 år sen var det en grotesk skillnad. Nu har värdeminskningen avstannat och nästan vänt uppåt.
Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
Ja, då kommer vi ju till samma slutsats.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
Det är som sagt svårt att räkna exakt men i exemplet på en model 3 2019 som har 85% värde kvar efter 3 år nu när den löpte ut i mars 2022 så bör det alltså alltid vara billigare att skippa företagsleasingen i sitt eget bolag, och istället ta ut pengar och betala kalaset privat, eller hur?MWall skrev:Allt beror på relationen mellan förmånsvärde och värdeminskning.
Min nuvarande S kostade 1,1 miljoner efter bonus. Fick inbytespris på den hos Fordonsbolaget på 590' för några månader sen efter ~42 månaders leasing. Förmånsvärdet har väl snittat ~6000:-/mån brutto. (Mindre före höjningen, mer efter)
Värdeminskning: 510 tkr, eller ca 12 tkr per månad.
Värdet av en företagskrona är 63,52 öre för privatekonomin (bolagsskatt + utdelningsskatt). Då "kostar" värdeminskningen mig 7 622:-/mån.
Kostnaden för förmånsvärdet är 31,42% i sociala avgifter och 32,85% i kommunalskatt (Uppsala). Det ger 3856:-/mån i extra utgifter för bolaget. Vilket då motsvarar 2 449:-/mån privat.
Leasingbilen har då kostat mig 10 071:-/mån, vilket trots allt är lite mindre än 12 000:-/mån. Skillnaden är inte superstor längre men för 1-2 år sen var det en grotesk skillnad. Nu har värdeminskningen avstannat och nästan vänt uppåt.
Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
Ja antagligen. Men räkna inte med 85% efter tre år. Har du tur så men det är långt ifrån givet.pejvic skrev:Det är som sagt svårt att räkna exakt men i exemplet på en model 3 2019 som har 85% värde kvar efter 3 år nu när den löpte ut i mars 2022 så bör det alltså alltid vara billigare att skippa företagsleasingen i sitt eget bolag, och istället ta ut pengar och betala kalaset privat, eller hur?MWall skrev:Allt beror på relationen mellan förmånsvärde och värdeminskning.
Min nuvarande S kostade 1,1 miljoner efter bonus. Fick inbytespris på den hos Fordonsbolaget på 590' för några månader sen efter ~42 månaders leasing. Förmånsvärdet har väl snittat ~6000:-/mån brutto. (Mindre före höjningen, mer efter)
Värdeminskning: 510 tkr, eller ca 12 tkr per månad.
Värdet av en företagskrona är 63,52 öre för privatekonomin (bolagsskatt + utdelningsskatt). Då "kostar" värdeminskningen mig 7 622:-/mån.
Kostnaden för förmånsvärdet är 31,42% i sociala avgifter och 32,85% i kommunalskatt (Uppsala). Det ger 3856:-/mån i extra utgifter för bolaget. Vilket då motsvarar 2 449:-/mån privat.
Leasingbilen har då kostat mig 10 071:-/mån, vilket trots allt är lite mindre än 12 000:-/mån. Skillnaden är inte superstor längre men för 1-2 år sen var det en grotesk skillnad. Nu har värdeminskningen avstannat och nästan vänt uppåt.
Jag räknade inte med kapitalkostnad, service, reservdelar, däck i fälg... Så i praktiken måste nästan värdeminskningen vara en tusenlapp mindre än förmånsvärdet brutto för att det ska gå på ett ut. Typ. Om jag tänkt rätt.


Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
Nån tusenlapp minst skulle jag vilja påstå. Bara en uppsättning däck kostar ju närmare 12000 kr och håller kanske i 2 säsonger. Bara det är alltså 500kr/månad. Service är ju olika från bil till bil, men några hundralappar blir det också per månad. Spolarvätska, torkarblad, tvätt osv är småpengar varje gång, men en hel del ändå summa summarum. Och skulle man behöva uppsöka verkstaden så blir det riktigt dyrt. Jag hade ju inledningsvis för avsikt att köpa ut e-Golfen efter tre år. Nu är den 4 år gammal, men jag ser fortfarande inte på vilket sätt det skulle bli lönsamt. Förmånsvärdet är lågt och det finns inte en chans att det skulle bli billigare för mig att ha den privat. Och detta trots att värdeminskningen verkar vara relativt låg på den bilen.MWall skrev:Jag räknade inte med kapitalkostnad, service, reservdelar, däck i fälg... Så i praktiken måste nästan värdeminskningen vara en tusenlapp mindre än förmånsvärdet brutto för att det ska gå på ett ut. Typ. Om jag tänkt rätt.![]()
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
Jag gav 9000 för fyra 19 tum turbin MS. Någon bokföring är det ju inte tal om när jag köper privata saker. Jag kan inte se att förmånsvärdet ska påverkas av sådant som inte företaget tillhandahåller.martinot skrev:Om du köper fälgar beg. hur räknas de då gällande förmånsbeskattning?Gustafsson skrev:Att köpa vinterhjulen från Tesla är ju rätt dyrt. Det ”påverkar resultatet” mer än om man köper dem separat utanför leasingen. Att köpa privat är är mycket sämre då företaget ju måste betala en hög lön + sociala avgifter för att du ska kunna köpa dem för lön.
Men fördelen är som skrivits att grejerna sedan är dina egna och inte företagets.
Jag köpte begagnade fälgar, Tesla original, på skroten för en billig peng och behåller således kanske hjulen till nästa bil om jag nu byter. På så sätt kan jag använda vilka vinterdäck jag vill dessutom.
Har själv funderat på att eventuellt göra så som du. Vill ogärna höja förmånsvärdet som är rätt så låg för min bil (4 544 kr/mån).
Vad fick du betala för fälgarna på skroten? Var det 18" Tesla original?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
Nej jag menar inte bilen. Tråden handlar om MY och där gäller säkert helt andra överväganden. Min MS hade varit en katastrof att köpa privat pga värdeminskningen. Nu kan det dock vara läge att köpa ut den.pejvic skrev:Om du menar att köpa bilen så nej. Jag har gett 660.000kr för bilen och om vi då tex utgår från att jag betalar i mitt fall 500kr i månaden i försäkring och enligt teslakalkylen skulle den kunna vara så mkt som 10ggr dyrare att ta påGustafsson skrev:Att köpa vinterhjulen från Tesla är ju rätt dyrt. Det ”påverkar resultatet” mer än om man köper dem separat utanför leasingen. Att köpa privat är är mycket sämre då företaget ju måste betala en hög lön + sociala avgifter för att du ska kunna köpa dem för lön.
Men fördelen är som skrivits att grejerna sedan är dina egna och inte företagets.
Jag köpte begagnade fälgar, Tesla original, på skroten för en billig peng och behåller således kanske hjulen till nästa bil om jag nu byter. På så sätt kan jag använda vilka vinterdäck jag vill dessutom.
företaget.
Då utgår jag från att den är värd ca 660 om ett år. Det kan ju vara både mer och mindre men idag kostar en -21 runt 750 verkar det som så högst troligt så får man 660 ett år efter.
Det kan ju faktiskt vara så att man får
Betalt för att äga den privat till och med.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
Betalar man. Inte sociala avgifter och inkomst skatt på 50%, dvs att man måste ta ut sådan lön innan man får ta ut lågbeskattad utdelning? Vilket ju skulle innebära att en förtagskrona bara kostar typ 0,38 kr privat.MWall skrev:Allt beror på relationen mellan förmånsvärde och värdeminskning.
Min nuvarande S kostade 1,1 miljoner efter bonus. Fick inbytespris på den hos Fordonsbolaget på 590' för några månader sen efter ~42 månaders leasing. Förmånsvärdet har väl snittat ~6000:-/mån brutto. (Mindre före höjningen, mer efter)
Värdeminskning: 510 tkr, eller ca 12 tkr per månad.
Värdet av en företagskrona är 63,52 öre för privatekonomin (bolagsskatt + utdelningsskatt). Då "kostar" värdeminskningen mig 7 622:-/mån.
Kostnaden för förmånsvärdet är 31,42% i sociala avgifter och 32,85% i kommunalskatt (Uppsala). Det ger 3856:-/mån i extra utgifter för bolaget. Vilket då motsvarar 2 449:-/mån privat.
Leasingbilen har då kostat mig 10 071:-/mån, vilket trots allt är lite mindre än 12 000:-/mån. Skillnaden är inte superstor längre men för 1-2 år sen var det en grotesk skillnad. Nu har värdeminskningen avstannat och nästan vänt uppåt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
Kan ju bara konstatera att förutsättningarna skiljer sig väldigt beroende på många faktorer. Är man själv inte duktig på företagsekonomi bör man prata igenom SIN situation med en revisor. Det ger GARANTERAT bättre svar än att fråga på ett forum där alla vet hur det ska vara.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hur köper jag en MY LR billigast (egenföretagare)?
Ja, man måste utgå ifrån sin egen verklighet. Även då är det svårt/omöjligt att säkert förutsäga vad som lönar sig bäst. Men man kan ju räkna själv om man förstår vilka variabler som påverkar utfallet. De gamla trådarna här på forumet där Danni mfl. redde ut förutsättningarna och som sedan utmynnade i Teslakalkylen tycker jag var läsvärda. Min erfarenhet är att en revisor inte kan lägga hur mycket tid som helst på att hjälpa till, men de har å andra sidan sett många olika upplägg som kan vara intressanta.Walker skrev:Kan ju bara konstatera att förutsättningarna skiljer sig väldigt beroende på många faktorer. Är man själv inte duktig på företagsekonomi bör man prata igenom SIN situation med en revisor. Det ger GARANTERAT bättre svar än att fråga på ett forum där alla vet hur det ska vara.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16