Jordfelsbrytare typ A funkar även utan typ B

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Jordfelsbrytare typ A funkar även utan typ B

Inlägg av LarsL »

Vi som laddar elbilar har ju tvingats köpa dyra Jordfelbrytare typ B. Det har påståtts att det varit för att Jordfelsbrytare typ A ska störas ut av likströmsläckor. Nu visar det sig att det inte alls är så och att typ A kan hantera likström och höga frekvenser utan att de slutar att fungera.

Men jag är inte bitter :roll:

https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/jord ... ugudGRPQsg

Editerar rubriken. Typ A fungerar alltså även om det saknas typ B och det uppstår likströmsläckor i systemet.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Jordfelsbrytare typ B onödig

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Vi som laddar elbilar har ju tvingats köpa dyra Jordfelbrytare typ B. Det har påståtts att det varit för att Jordfelsbrytare typ A ska störas ut av likströmsläckor. Nu visar det sig att det inte alls är så och att typ A kan hantera likström och höga frekvenser utan att de slutar att fungera.

Men jag är inte bitter :roll:

https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/jord ... ugudGRPQsg
Hoppas att de slopar kravet på Typ B från myndigheternas sida så snart som möjligt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jordfelsbrytare typ B onödig

Inlägg av Bjelke »

Nästan pyttelite förvånad... Nästan... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Jordfelsbrytare typ B onödig

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Detta verkar komma upp varje vecka, har försökt mig på en förklaring här:

viewtopic.php?f=57&t=7934&hilit=Jordfel ... 40#p614986
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jordfelsbrytare typ B onödig

Inlägg av LarsL »

Elsäkerhetsverket fortsätter att rekommendera typ B eftersom den skyddar mot direkta likströmsläckor. Men typ A kommer inte slås ut av läckor utan skyddar lika bra trots läckorna. Tidigare har det sagts att typ A i övriga huset inte fungerar om du får läckor och det skulle då kunna leda till en större risk.


https://www.elsakerhetsverket.se/fragor ... eIQSdw-LcA
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Jordfelsbrytare typ A funkar även utan typ B

Inlägg av Honkan »

Är ju ingen jättekostnad kan jag tycka , men framförallt så är frågan hur en typ A mår efter 5-10 år , jag är Elinstallatör med behörighet och skulle utan tvekan satsa på B, det funkar mycket bättre när man också har led lampor i sina system och andra saker som ger ganska så ojämnt nät.

Men framförallt köp ett bra märke som Hager eller Abb, de från Biltema är livsfarliga i min mening.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jordfelsbrytare typ A funkar även utan typ B

Inlägg av LarsL »

Nu ingår ju likströmsvakter oftast i laddboxar men annars tycker jag nog att de är ganska dyrt. Det finns från 1500kr (vilket är 3 ggr priset för typ A) men Jaguar hört läst om elektriker som vill ha 3-4000 för brytarna och då blir det orimligt dyrt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Jordfelsbrytare typ A funkar även utan typ B

Inlägg av martinot »

Honkan skrev:
Är ju ingen jättekostnad kan jag tycka , men framförallt så är frågan hur en typ A mår efter 5-10 år , jag är Elinstallatör med behörighet och skulle utan tvekan satsa på B, det funkar mycket bättre när man också har led lampor i sina system och andra saker som ger ganska så ojämnt nät.

Men framförallt köp ett bra märke som Hager eller Abb, de från Biltema är livsfarliga i min mening.
Har en från Garo, och sett de från Siemens som finns till hyfsade priser. Är de likvärdiga med ABB och Hager?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Jordfelsbrytare typ A funkar även utan typ B

Inlägg av gasgaraget »

Man kan ju undra hur många av er som kommenterat läst rapporten.
Där står det från en kundanläggning till en annan och det är känt sedan tidigare. (Grannen är alltid säker) Men det står inte att en typ A i överliggande nät inte störs ut. Så i egna nätet kan den slås ut om den ligger i samma jordfelsgrupp. Så att det skulle bli ändringar i regelverket är föga troligt. Men det är i verkligheten minimalt med risk men det påverkar inte regelskrivningen?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jordfelsbrytare typ A funkar även utan typ B

Inlägg av LarsL »

Fast det är ju precis så det fungerar i min anläggning jag har huvudsäkring och sedan en del som går till laddning och en del som går till huset med Jordfelsbrytare. Min laddning kan alltså enligt de här forskningsresultaten inte påverka min jordfelsbrytare till övriga huset, vilket propagerades för tidigare.
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Jordfelsbrytare typ A funkar även utan typ B

Inlägg av andersd »

gasgaraget skrev:
Man kan ju undra hur många av er som kommenterat läst rapporten.
Där står det från en kundanläggning till en annan och det är känt sedan tidigare. (Grannen är alltid säker) Men det står inte att en typ A i överliggande nät inte störs ut. Så i egna nätet kan den slås ut om den ligger i samma jordfelsgrupp. Så att det skulle bli ändringar i regelverket är föga troligt. Men det är i verkligheten minimalt med risk men det påverkar inte regelskrivningen?
Tackar!
Var precis på väg att skriva en liknande kommentar, då de allra flesta inte läst/förstått vad rapporten säger.
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Jordfelsbrytare typ A funkar även utan typ B

Inlägg av andersd »

LarsL skrev:
Fast det är ju precis så det fungerar i min anläggning jag har huvudsäkring och sedan en del som går till laddning och en del som går till huset med Jordfelsbrytare. Min laddning kan alltså enligt de här forskningsresultaten inte påverka min jordfelsbrytare till övriga huset, vilket propagerades för tidigare.
Ja, men Typ B alternativt DC-detekteringen är till för att skydda laddboxen och anslutningen mot bilen. Därav att kravet kommer inte att försvinna pga denna rapport.

Tvärtom, de flesta tillverkare har hävdat att det inte är någon fara för kringliggande installationer. (Bl.a. var det en stor diskussion i detta forum för ett par år sedan).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jordfelsbrytare typ A funkar även utan typ B

Inlägg av LarsL »

andersd skrev:
Tvärtom, de flesta tillverkare har hävdat att det inte är någon fara för kringliggande installationer. (Bl.a. var det en stor diskussion i detta forum för ett par år sedan).
Den gången diskuterades det om grannen kunde påverkas…
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Jordfelsbrytare typ A funkar även utan typ B

Inlägg av renes »

LarsL skrev:
andersd skrev:
Tvärtom, de flesta tillverkare har hävdat att det inte är någon fara för kringliggande installationer. (Bl.a. var det en stor diskussion i detta forum för ett par år sedan).
Den gången diskuterades det om grannen kunde påverkas…
Visst, men om du har två grenar i ditt eget hus under huvudströmbrytaren (en JFB A och en annan JFB B) så är det ekvivalent med att resonera om grannar, där den ena har JFB A och den andra JFB B (plus en JFB A, antagligen). I den diskussionen betraktades kopplingen grannar emellan nämligen som nära noll i impedans. Åtminstone gjorde jag det.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Jordfelsbrytare typ A funkar även utan typ B

Inlägg av andersd »

LarsL skrev:
andersd skrev:
Tvärtom, de flesta tillverkare har hävdat att det inte är någon fara för kringliggande installationer. (Bl.a. var det en stor diskussion i detta forum för ett par år sedan).
Den gången diskuterades det om grannen kunde påverkas…
Ja, och det är det fallet som rapporten fokuserar på "kringlgigande installationer" (i min kommentar) och "andra anläggningar i samma lågspänningsnät" i rapporten.

Rapportens slutsatser säger att det inte är någon risk för andra kunder.
Det finns ett testfall där de testar vid vilken DC-ström olika JFB slutar att fungera, att Typ A i dessa testar krävde en DC-komponent på 50mA - 160mA för att sluta fungera, innebär inte att författarna har dragit slutsatsen att Typ B är onödigt vid elbilsladdninng/solcellsinstallationer.
Skriv svar