Elavtal Villa för Nybörjare?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Elavtal Villa för Nybörjare?

Inlägg av Jocce »

Har haft lyxen att bo i BRF med el via just BRF och sluppit tänka på det hela.

Kommer i Juni flytta till Enplansvilla, 132kvm = dags för ett vettigt elavtal. (I Stockholm/Järfälla)

Så, vad ska jag välja för elavtal och hos vilken leverantör?
Gissar att det inte är någon idé att binda i dagsläget?
Vart / hur börjar jag som novis att kolla?

Här är info från Energideklarationen:

Huset vi flyttat till har enligt Energideklarationen (Gjord 2022-03)
klass E, "Energiprestanda, primärenergital: 134 kWh/m² och år"

Uppvärmningen är via Luft/Vatten och Luft/Luft, samt FTX finns (kommer dock under hösten installera en kamin, har tillgång till fri ved), i kåken står också en uppvärmd bubbelpool/jacuzzi utomhus.
Eldriven Golvvärme i båda badrummen.
Har även Tesla, men den laddas förmånligt till 90% på annat håll, men inom kort blir det troligen en elbil till i familjen (kommer gå ca 1500mil/år)

Enligt Energideklarationen:
Värmepump-luft/luft (el) 1800 kwh
Värmepump-luft/vatten (el) 5300 kWh
Fastighetsel1 1000 kWh
Summa 9200 kWh

Övrig energi (ingår inte i energiprestanda):
Hushållsel3 (18) 6100 kWh

Byggnadens energianvändning
(Normalårskorrigerat värde (Energi-index))
9854 kWh/år
Byggnadens primärenergianvändning
17737 kWh/år

Står även noterat:
"Avdrag har gjorts på total energiförbrukning för huset med 6000 kWh för elbils
laddning och uppvärmning av utomhus bad."


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Elavtal Villa för Nybörjare?

Inlägg av CrazyGang »

Vi kör timavtal på el genom Tibber. Om du är beredd att anpassa förbrukningsvanor till viss del och köra stora förbrukare när elen är billig så är timavtal sannolikt den avtalsformen som ger lägst kostnad. Många, men inte alla, elhandelsbolag erbjuder timavtal.

Ni har relativt hög förbrukning och ligger i SE3 så det kan vara värt att undersöka förutsättningarna för solceller.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Elavtal Villa för Nybörjare?

Inlägg av [JM] »

Välkommen till Järfälla :D

Ang elavtal så beror det på hur mkt man kan/vill styra sin förbrukning.
Om du jobbar nära hemmet och har ett stort batteri i bilen så kan du ju styra vilka nätter du vill kunna ladda och då kan timdebitering löna sig.
Om du åker mkt/långt och behöver ladda varje natt eller om ni inte orkar hålla på att kolla elpriset varje dag för att planera er förbrukning så kanske fast pris är lämpligare.

Själv kör jag/vi med Tibber pga Solceller + elbil samt att jag håller på och fixar ett stryrsystem med hjälp av hemautomationen så att jag kan kontrollera den 20 år gamla frånluftsvärmepumpen.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Elavtal Villa för Nybörjare?

Inlägg av Jocce »

CrazyGang skrev:
Vi kör timavtal på el genom Tibber. Om du är beredd att anpassa förbrukningsvanor till viss del och köra stora förbrukare när elen är billig så är timavtal sannolikt den avtalsformen som ger lägst kostnad. Många, men inte alla, elhandelsbolag erbjuder timavtal.

Ni har relativt hög förbrukning och ligger i SE3 så det kan vara värt att undersöka förutsättningarna för solceller.
Jag skulle misstänka att jag har svårt, i början, att få till det med resten av familjen att anpassa sig allt för mycket.
Men när vi pratar stora förbrukare så tänker jag att detta är Värmepumpar (dessa behöver väl gå oavsett tid på dygnet?), Poolen (lär väl också behöva gå stora delar av dygnet för att inte vara kall när man ska hoppa i?)

Elbilsladdningen kan man ju anpassa och köra på rätt tider så klart...

Solceller kommer jag vara nyfiken på, men får komma när vi "boat in oss"


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Elavtal Villa för Nybörjare?

Inlägg av Jocce »

[JM] skrev:
Välkommen till Järfälla :D

Ang elavtal så beror det på hur mkt man kan/vill styra sin förbrukning.
Om du jobbar nära hemmet och har ett stort batteri i bilen så kan du ju styra vilka nätter du vill kunna ladda och då kan timdebitering löna sig.
Om du åker mkt/långt och behöver ladda varje natt eller om ni inte orkar hålla på att kolla elpriset varje dag för att planera er förbrukning så kanske fast pris är lämpligare.

Själv kör jag/vi med Tibber pga Solceller + elbil samt att jag håller på och fixar ett stryrsystem med hjälp av hemautomationen så att jag kan kontrollera den 20 år gamla frånluftsvärmepumpen.
Tackar tackar :)

Angående att styra förbrukning, se ovanstående svar.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Elavtal Villa för Nybörjare?

Inlägg av MangeT »

Välkommen till villa i SE3.
Hade en månad i vintras en månadsfaktura för el på 23.000kr.
Tonåringar i familjen så totalt omöjligt att styra förbrukning.
Absolut mest el går till varmvatten och uppvärmning.
Har vattenburen uppvärmning, luft/vatten värmepump och stor varmvattenberedare.
Dock lite större hus (lite drygt 300 kvm).
Fastprisavtal kommer nog försvinna eller bli betydligt dyrare framöver dessvärre annars kommer jag definitivt försöka binda i sommar/tidig höst.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elavtal Villa för Nybörjare?

Inlägg av TiborBlomhall »

Bor själv i villa i Järfälla.

Jag har valt att inte hålla på med timtaxor utan tvärtom binda elpriset. Du kan binda elpriset på tre år hos tex SkeKraft på 1kr/kWh

Då får jag fast låg pris på vintrarna och förbrukar mest min egen solel på somrarna. Skaffa solpaneler!!!

Med den kombinationen blir man bara glad över nyheter om höjd elpris. Då får man ju mer betalt för solelen man säljer! :lol:
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Elavtal Villa för Nybörjare?

Inlägg av CrazyGang »

TiborBlomhall skrev:
Bor själv i villa i Järfälla.

Jag har valt att inte hålla på med timtaxor utan tvärtom binda elpriset. Du kan binda elpriset på tre år hos tex SkeKraft på 1kr/kWh

Då får jag fast låg pris på vintrarna och förbrukar mest min egen solel på somrarna. Skaffa solpaneler!!!

Med den kombinationen blir man bara glad över nyheter om höjd elpris. Då får man ju mer betalt för solelen man säljer! :lol:
Jag håller nog inte med om antagandet att bundet avtal ger ett fast lågt pris. Förstår den psykologiska vinsten i att förbrukningsmönstret inte påverkar elpriset men slutkostnaden lär nog likväl landa högre jämfört med timavtal. Lite samma princip som bunden ränta på lånen blir dyrare i längden än rörlig ränta.

Min faktura i Östersund för mars slutade på 24,71 öre/kWh för elen och 12,35 öre/kWh för smartladdningen av elbilarna. Tillkommer moms och 39kr i abonnemangsavgift. Snittpriset för SE2 rörligt låg på 33 öre ex moms. Nu vet jag inte vad som varit möjligt att få med ett treårigt bundet pris men att det skulle vara lägre än de 21-22 öre/kWh som jag i snitt betalat känns inte helt troligt. Vår anpassning vad gäller beteenden stannar vid smartladdning av bilarna (dvs. ladda när det är som billigast nattetid). Vi har ingen tidsstyrning av värmepump osv.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elavtal Villa för Nybörjare?

Inlägg av MWall »

CrazyGang skrev:
TiborBlomhall skrev:
Bor själv i villa i Järfälla.

Jag har valt att inte hålla på med timtaxor utan tvärtom binda elpriset. Du kan binda elpriset på tre år hos tex SkeKraft på 1kr/kWh

Då får jag fast låg pris på vintrarna och förbrukar mest min egen solel på somrarna. Skaffa solpaneler!!!

Med den kombinationen blir man bara glad över nyheter om höjd elpris. Då får man ju mer betalt för solelen man säljer! :lol:
Jag håller nog inte med om antagandet att bundet avtal ger ett fast lågt pris. Förstår den psykologiska vinsten i att förbrukningsmönstret inte påverkar elpriset men slutkostnaden lär nog likväl landa högre jämfört med timavtal. Lite samma princip som bunden ränta på lånen blir dyrare i längden än rörlig ränta.

Min faktura i Östersund för mars slutade på 24,71 öre/kWh för elen och 12,35 öre/kWh för smartladdningen av elbilarna. Tillkommer moms och 39kr i abonnemangsavgift. Snittpriset för SE2 rörligt låg på 33 öre ex moms. Nu vet jag inte vad som varit möjligt att få med ett treårigt bundet pris men att det skulle vara lägre än de 21-22 öre/kWh som jag i snitt betalat känns inte helt troligt. Vår anpassning vad gäller beteenden stannar vid smartladdning av bilarna (dvs. ladda när det är som billigast nattetid). Vi har ingen tidsstyrning av värmepump osv.

Nej, det är inte samma sak som med ränta. Lånet är ju lika stort året om. Elförbrukningen skiftar väldigt. Särskilt för oss. Vi har nästan ingen förbrukning under sommaren när rörliga elpriset är lågt och relativt hög förbrukning under vintern när elpriset är högt. Första halvåret 2021 snittade vi på 100 öre/kWh och andra halvåret snittade vi 143 öre/kWh. På själva elen alltså och vi hade "månadspris". Jag tror inte elpriset blir lägre 2022 än det var 2021 men nu har vi bundit elavtalet till 79 öre/kWh. Kanske hade jag kommit ner dit genom att optimera förbrukningen genom att flytta så mycket som möjligt till nattetid och antagligen hade jag försökt om inte Putin invaderat Ukraina... Stängs gasen av så lär vi se höga elpriser på riktigt.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3706
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Elavtal Villa för Nybörjare?

Inlägg av jonasl »

Intressant, jag kan också teckna ett 3-års-avtal med Skellefteåkraft, ca 4000 kWh om året i S3 för ungefär 1 kr/kWh.

Tesla-rabatt på ca 200 kr / månaden i 3 år också, med så låg förbrukning jag har så blir det ju en rätt bra rabatt. Nu kör jag Tibber och ser till att köra stora förbrukare typ tvätt, tork och disk när det är billigt, men det är rätt mycket pyssel för de hundralappar man sparar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Elavtal Villa för Nybörjare?

Inlägg av CrazyGang »

MWall skrev:
Nej, det är inte samma sak som med ränta. Lånet är ju lika stort året om. Elförbrukningen skiftar väldigt. Särskilt för oss. Vi har nästan ingen förbrukning under sommaren när rörliga elpriset är lågt och relativt hög förbrukning under vintern när elpriset är högt. Första halvåret 2021 snittade vi på 100 öre/kWh och andra halvåret snittade vi 143 öre/kWh. På själva elen alltså och vi hade "månadspris". Jag tror inte elpriset blir lägre 2022 än det var 2021 men nu har vi bundit elavtalet till 79 öre/kWh. Kanske hade jag kommit ner dit genom att optimera förbrukningen genom att flytta så mycket som möjligt till nattetid och antagligen hade jag försökt om inte Putin invaderat Ukraina... Stängs gasen av så lär vi se höga elpriser på riktigt.
Det jag menade att likställa var att i det bundna elpriset ligger en inbakad vinstmarginal för elhandelsbolaget. Detsamma gäller för det bundna bolånet. Det går att se som en form av försäkring mot högre priser. För det betalar man en premie. Priset de ger är baserat på antaganden om förbrukningsmönster hos användaren så om förbrukningsbeteendet hos slutkunden överensstämmer med genomsnittet kommer slutkostnaden bli densamma ändå, plus marginalen. Lägre förbrukning sommartid gäller för de flesta elkunder, elbilsförare kanske t.o.m. har relativt högre förbrukning sommartid p.g.a. laddningen.

Det är lätt att överskatta kostnaderna i ett rörligt avtal baserat på enstaka pristoppar men samtidigt underskatta kostnaden det innebär att under flera år ligga och betala en högre marginal till elhandelsbolaget.

Dessutom finns en motpartsrisk med bundet avtal. När elpriserna skenade i England förra året (>30 kr/kWh!) gick ett antal elhandelsbolag som sålt fasta avtal omkull. I slutändan fick kunderna alltså betala mycket när priserna var låga men när priserna skenade iväg kunde de inte dra nytta av sitt bundna avtal. Jag personligen är tveksam till om alla elhandelsbolag så solventa nog för att hantera elprischocker som bundet avtal ska skydda mot.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elavtal Villa för Nybörjare?

Inlägg av MWall »

CrazyGang skrev:
MWall skrev:
Nej, det är inte samma sak som med ränta. Lånet är ju lika stort året om. Elförbrukningen skiftar väldigt. Särskilt för oss. Vi har nästan ingen förbrukning under sommaren när rörliga elpriset är lågt och relativt hög förbrukning under vintern när elpriset är högt. Första halvåret 2021 snittade vi på 100 öre/kWh och andra halvåret snittade vi 143 öre/kWh. På själva elen alltså och vi hade "månadspris". Jag tror inte elpriset blir lägre 2022 än det var 2021 men nu har vi bundit elavtalet till 79 öre/kWh. Kanske hade jag kommit ner dit genom att optimera förbrukningen genom att flytta så mycket som möjligt till nattetid och antagligen hade jag försökt om inte Putin invaderat Ukraina... Stängs gasen av så lär vi se höga elpriser på riktigt.
Det jag menade att likställa var att i det bundna elpriset ligger en inbakad vinstmarginal för elhandelsbolaget. Detsamma gäller för det bundna bolånet. Det går att se som en form av försäkring mot högre priser. För det betalar man en premie. Priset de ger är baserat på antaganden om förbrukningsmönster hos användaren så om förbrukningsbeteendet hos slutkunden överensstämmer med genomsnittet kommer slutkostnaden bli densamma ändå, plus marginalen. Lägre förbrukning sommartid gäller för de flesta elkunder, elbilsförare kanske t.o.m. har relativt högre förbrukning sommartid p.g.a. laddningen.

Det är lätt att överskatta kostnaderna i ett rörligt avtal baserat på enstaka pristoppar men samtidigt underskatta kostnaden det innebär att under flera år ligga och betala en högre marginal till elhandelsbolaget.

Dessutom finns en motpartsrisk med bundet avtal. När elpriserna skenade i England förra året (>30 kr/kWh!) gick ett antal elhandelsbolag som sålt fasta avtal omkull. I slutändan fick kunderna alltså betala mycket när priserna var låga men när priserna skenade iväg kunde de inte dra nytta av sitt bundna avtal. Jag personligen är tveksam till om alla elhandelsbolag så solventa nog för att hantera elprischocker som bundet avtal ska skydda mot.

Jag gick igenom alla mina elfakturor och summerade antal kWh och vad de kostat. Sen delade jag den ena siffran med den andra för att få fram vad jag i snitt har betalat. Jag räknade för första halvåret 2021, andra halvåret 2021 och för helåret. Jag har inte gått på nån magkänsla eller överskattat någonting.

Jag har bundit hos Vattenfall just av den anledningen. Ville ha ett stabilt bolag och ingen sån där lite lokal spelare som typ "Arboga energi" eller dylikt.

Och som sagt, hade inte det här med Ukraina seglat upp som ett mörkt moln hade jag nog gått åt andra hållet och valt Tibber istället. Nu ser jag det som en försäkring. Nu kommer min årsförbrukning av el kosta under 20 tusen oavsett vad som händer. Visst, om kriget tar slut snart och gasen fortsätter komma så hade jag kanske kunnat pressa priset några tusenlappar till med Tibber. Men om nu gasen stängs av så skulle jag kunnat få betala 40-50 tusen i el. Alltså, jag är villig att riskera 2-3 tusen för att slippa en chock på 20-30 tusen. Och av fjolåret att döma så kommer jag i vilket fall antagligen sänka min elkostnad jämfört med 2021 oavsett hur det går med gasen och Ukraina.
macky
Inlägg: 949
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Elavtal Villa för Nybörjare?

Inlägg av macky »

CrazyGang skrev:
MWall skrev:
Nej, det är inte samma sak som med ränta. Lånet är ju lika stort året om. Elförbrukningen skiftar väldigt. Särskilt för oss. Vi har nästan ingen förbrukning under sommaren när rörliga elpriset är lågt och relativt hög förbrukning under vintern när elpriset är högt. Första halvåret 2021 snittade vi på 100 öre/kWh och andra halvåret snittade vi 143 öre/kWh. På själva elen alltså och vi hade "månadspris". Jag tror inte elpriset blir lägre 2022 än det var 2021 men nu har vi bundit elavtalet till 79 öre/kWh. Kanske hade jag kommit ner dit genom att optimera förbrukningen genom att flytta så mycket som möjligt till nattetid och antagligen hade jag försökt om inte Putin invaderat Ukraina... Stängs gasen av så lär vi se höga elpriser på riktigt.
Det jag menade att likställa var att i det bundna elpriset ligger en inbakad vinstmarginal för elhandelsbolaget. Detsamma gäller för det bundna bolånet. Det går att se som en form av försäkring mot högre priser. För det betalar man en premie. Priset de ger är baserat på antaganden om förbrukningsmönster hos användaren så om förbrukningsbeteendet hos slutkunden överensstämmer med genomsnittet kommer slutkostnaden bli densamma ändå, plus marginalen. Lägre förbrukning sommartid gäller för de flesta elkunder, elbilsförare kanske t.o.m. har relativt högre förbrukning sommartid p.g.a. laddningen.

Det är lätt att överskatta kostnaderna i ett rörligt avtal baserat på enstaka pristoppar men samtidigt underskatta kostnaden det innebär att under flera år ligga och betala en högre marginal till elhandelsbolaget.

Dessutom finns en motpartsrisk med bundet avtal. När elpriserna skenade i England förra året (>30 kr/kWh!) gick ett antal elhandelsbolag som sålt fasta avtal omkull. I slutändan fick kunderna alltså betala mycket när priserna var låga men när priserna skenade iväg kunde de inte dra nytta av sitt bundna avtal. Jag personligen är tveksam till om alla elhandelsbolag så solventa nog för att hantera elprischocker som bundet avtal ska skydda mot.
Jag gissar väl att de flesta handelsbolagen säkrar sina inköpspriser också motsvarande vad de åtagit sig att leverera. Precis som en bank gör med sin finansiering av bolånen. Annars kan det snabbt gå illa.

Jag håller med om att det kanske över tid blir billigare med rörligt pris. Allt annat vore kontraintuitivt. Men, och det är ett stort men, man har olika exponering mot elpriser under året och de riktiga prischockerna brukar ju dyka upp samtidigt som man själv har störst förbrukning. Så värdet på försäkringen kanske underskattas ngt. Själv väntar jag på solcellsinstallation inom kort och då får man börja följa spotpriserna. Kombo bundet köppris med rörligt säljpris. Får se vad det blir i slutändan :).
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Elavtal Villa för Nybörjare?

Inlägg av [JM] »

Elpriset kan inte bli lägre än 0kr.
Däremot så kan det öka till över 8kr.

Så om man konsumerar 15000kwh och binder till 1kr så vet man sin kostnad.

Gör man av med 2500 kWh de 3 kalla månaderna och priset är 2kr/kwh i snitt så blir det 2500x2x3=15000kr.

Då har du 0kr kvar i budgeten på det rörliga...
Fader J
elbilist
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 feb 2019 12:42

Re: Elavtal Villa för Nybörjare?

Inlägg av Fader J »

@CrazyGang - vilken leverantör har du? /Också Jämte.
El-ioniq sedan 2018.
Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 aug 2021 22:17
Ort: Åkersberga

Re: Elavtal Villa för Nybörjare?

Inlägg av zimpan »

Vissa elbolag har mixade avtal där ca 50% av priset är bundet och 50% rörligt. Kan vara ett bra mellanalternativ.
TM3 LR -21 MIC
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Elavtal Villa för Nybörjare?

Inlägg av Gargamel »

Skellefteå el har elmoped där 1/3-del är låst. 1/3-del är rörligt och sedan vad resten är kommer jag inte ihåg.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Elavtal Villa för Nybörjare?

Inlägg av CrazyGang »

Nu har jag kollat priser på 1-års avtal för SE2 och SE3 jämfört med mina Tibber-avtal.

Det billigaste jag hittat för SE2 ligger på 79 öre/kWh. Jag betalade alltså ~22öre/kWh för mars.

Det billigaste SE3-avtalet ligger på 142,60öre/kWh. Jag betalade 135,50 för elen i mars. Då innefattade det ingen smartladdning.

Det bästa avtalet är såklart det man känner sig nöjd med. ;) Jag har full respekt att det känns skönt att veta vad det kommer kosta med fast pris. Däremot blir det med all sannolikhet billigare med timdebitering. De pengarna man sparar kan förslagsvis hållas som buffert om priserna sticker iväg vid tillfälle.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Elavtal Villa för Nybörjare?

Inlägg av DrDR »

CrazyGang skrev:
MWall skrev:
Nej, det är inte samma sak som med ränta. Lånet är ju lika stort året om. Elförbrukningen skiftar väldigt. Särskilt för oss. Vi har nästan ingen förbrukning under sommaren när rörliga elpriset är lågt och relativt hög förbrukning under vintern när elpriset är högt. Första halvåret 2021 snittade vi på 100 öre/kWh och andra halvåret snittade vi 143 öre/kWh. På själva elen alltså och vi hade "månadspris". Jag tror inte elpriset blir lägre 2022 än det var 2021 men nu har vi bundit elavtalet till 79 öre/kWh. Kanske hade jag kommit ner dit genom att optimera förbrukningen genom att flytta så mycket som möjligt till nattetid och antagligen hade jag försökt om inte Putin invaderat Ukraina... Stängs gasen av så lär vi se höga elpriser på riktigt.
Det jag menade att likställa var att i det bundna elpriset ligger en inbakad vinstmarginal för elhandelsbolaget. Detsamma gäller för det bundna bolånet. Det går att se som en form av försäkring mot högre priser. För det betalar man en premie. Priset de ger är baserat på antaganden om förbrukningsmönster hos användaren så om förbrukningsbeteendet hos slutkunden överensstämmer med genomsnittet kommer slutkostnaden bli densamma ändå, plus marginalen. Lägre förbrukning sommartid gäller för de flesta elkunder, elbilsförare kanske t.o.m. har relativt högre förbrukning sommartid p.g.a. laddningen.

Det är lätt att överskatta kostnaderna i ett rörligt avtal baserat på enstaka pristoppar men samtidigt underskatta kostnaden det innebär att under flera år ligga och betala en högre marginal till elhandelsbolaget.

Dessutom finns en motpartsrisk med bundet avtal. När elpriserna skenade i England förra året (>30 kr/kWh!) gick ett antal elhandelsbolag som sålt fasta avtal omkull. I slutändan fick kunderna alltså betala mycket när priserna var låga men när priserna skenade iväg kunde de inte dra nytta av sitt bundna avtal. Jag personligen är tveksam till om alla elhandelsbolag så solventa nog för att hantera elprischocker som bundet avtal ska skydda mot.
Precis så är det. I det bundna priset ligger en riskpremie. Har du rörligt pris står du för risken själv. Den stora risken för elhandelsbolagen är att kunderna förbrukar mer el än prognostiserade för då måste de köpa i extra el till spotpris.

Att Skellefteå Kraft tar 1 kr/kWh för 3-årsavtal tycker jag inte är så billigt med tanke på att jag fick erbjudande om samma avtal för 40 öre/kWh hos dem för ett år sen. Så uppenbarligen har de också höjt...
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elavtal Villa för Nybörjare?

Inlägg av MWall »

Obegripligt att ni inte förstår riskerna nu. Även utan kriget hade allt varit i obalans efter Corona. Tyskland stänger kärnkraftverk efter kärnkraftverk. Sverige har också stängt reaktorer på senare år.

Att hävda att det är dyrt idag eftersom det var billigare för ett år sen är ett lite knepigt resonemang.
macky
Inlägg: 949
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Elavtal Villa för Nybörjare?

Inlägg av macky »

MWall skrev:
Obegripligt att ni inte förstår riskerna nu. Även utan kriget hade allt varit i obalans efter Corona. Tyskland stänger kärnkraftverk efter kärnkraftverk. Sverige har också stängt reaktorer på senare år.

Att hävda att det är dyrt idag eftersom det var billigare för ett år sen är ett lite knepigt resonemang.
Kan bara hålla med. Det som fick mig att komma till skott med solpaneler är just kriget och vad som händer på energimarknaden pga det. Alltså en investering för att hålla elkostnaderna nere framgent och kompensera för de överlag högre priser jag räknar med. Gör ju dessutom investeringen mer attraktiv. Men vi får se.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Elavtal Villa för Nybörjare?

Inlägg av CrazyGang »

macky skrev:
MWall skrev:
Obegripligt att ni inte förstår riskerna nu. Även utan kriget hade allt varit i obalans efter Corona. Tyskland stänger kärnkraftverk efter kärnkraftverk. Sverige har också stängt reaktorer på senare år.

Att hävda att det är dyrt idag eftersom det var billigare för ett år sen är ett lite knepigt resonemang.
Kan bara hålla med. Det som fick mig att komma till skott med solpaneler är just kriget och vad som händer på energimarknaden pga det. Alltså en investering för att hålla elkostnaderna nere framgent och kompensera för de överlag högre priser jag räknar med. Gör ju dessutom investeringen mer attraktiv. Men vi får se.
Håller helt med om att det finns en stor osäkerhet kring elpriserna framöver. De kommer säkert fortsätta vara volatila och stundtals höga. Dessutom kommer effekttariffer hos alla nätägare enligt nya riktlinjer från energimarknadsinspektionen.

Men jag är övertygad om att det mest kostnadseffektiva sättet att gardera sig mot den osäkerheten är genom:

1. Solceller
2. Förbruka mindre energi
3. Förändrat konsumtionsmönster kombinerat med timavtal.

Med det sagt så är det bästa elavtalet det som var och en är nöjd med. Bara för att jag personligen är övertygad om ovanstående så betyder inte det att det passar andras situation.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Fader J
elbilist
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 feb 2019 12:42

Re: Elavtal Villa för Nybörjare?

Inlägg av Fader J »

Fick senaste elräkningen nu (Jämtkraft lokalpris) - 24 kr / mån och 21,71 öre/kWh. Ingen rabatt för elbilsladdning.
/Fader J
El-ioniq sedan 2018.
JockeX
Inlägg: 148
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Elavtal Villa för Nybörjare?

Inlägg av JockeX »

Lyckades binda i oktober förra året under 6 månader så slapp det värsta under vintern. Är nu tillbaka på rörligt hos Tibber igen.

Kan konstatera att just nu är det inte läge att binda. Det kommer bli volatilt framöver men binder ni nu så kommer det vara till ett riktigt högt pris eftersom det är baserat på hur det var under vintern. Bättre att ha is i magen och när det stabiliserat sig så kommer de bundna priserna att bli betydligt lägre än vad de är idag.

Stora abret är förstås vad som kommer hända med kriget framöver och den ryska gasen. Ovanstående råd kan tillintetgöras relativt snabbt om gaskranen till Europa stängs.

Solceller är onekligen väldigt attraktivt just nu.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Elavtal Villa för Nybörjare?

Inlägg av CrazyGang »

Fader J skrev:
Fick senaste elräkningen nu (Jämtkraft lokalpris) - 24 kr / mån och 21,71 öre/kWh. Ingen rabatt för elbilsladdning.
/Fader J
Exklusive moms väl?
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Skriv svar