Laddningsbeteende, hur gör ni?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av Dream99 »

AAKEE skrev:
Dream99 skrev:
Spelar inte så stor roll om du håller dig under 80% i vardagen. Vill man ”ta hand” om batteriet så ska man hålla sig runt 50% så mycket som möjligt. Men batterierna är så bra nu att du inte behöver tänkande sånt.
Plugga in bilen när den är hemma, när och hur mycket du laddar är mer beroende på elpris än batteri Bild
Det med 50% är inte korrekt.
80% är en nivå som sliter förhållandevis mycket.
Som jag förstått så är ”slitningarna” i batteriet minst vid 50%.
0% är lika dåligt som 100%
Model X - 2019
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av AAKEE »

juristen skrev:
Är batterierna så bra nu? Hur vet man det? Det kommer ju inte visa sig förrän om ett antal år in i framtiden. Och vad är tillräckligt bra? Och för vem? En välbeställd Teslaägare som har bilen i ett par tre år från ny och sen byter till en sprillans, eller den som har bilen sedan garantin gått ut?

Jag bytte stora batteriet en gång på min gamla Model S 85 från 2014. Inom garantin. Vill inte veta vad det skulle kostat annars. Det byts fortfarande batterier på tämligen nya bilar. Och det finns ännu inget direkt utbud på vare sig reparationstjänster eller utbytesbatterier från tredje part.

Jag skulle vilja säga att det fortfarande är mycket som är ovisst och mycket som behöver lösas kring elbilar i det längre perspektivet.
Du bytte troligen inte ditt batteri för att battericellerna var slut. Det vanligastge är fel i batteridatorn eller reläna/kontaktoirerna som kopplar in/ut batteriet.

Vi kan förutsäga ganska bra hur batterierna kommer hålla/degraderas.

Calendar aging är den största boven, och där kanske de flesta i Sverige tappar 3-6% försata året. Det som styr är hur länge bilen står med vilken SOC och temperatur i snitt under året, lite förenklat.

Säg att vi har ett årssnitt på 20 grader batteritemp och bilen laddas när den kommer hem och då står med 80% SOC över natten, och körs väldigt lite så att den har 70-75 på dagen. Bilden över calendar aging några inlägg bakåt visar att vi kanske skulle tappa runt 4-5% på Första året.
Säg 4%. Calendar aging minskar med kvadratroten på tiden så efter två år har vi tappat 4 x (roten ur 2).
-Efter 4 år har vi tappat 8% (4 x roten ur 4).
-Efter 8 år hart vi tappat 11%.
-Efter 16 år har vi tappat 16%.

För körcyklerna beror det på hur stora cykler vi gör, och hur högt de ligger. 10% storlek på cykler runt 70% tog 10% för 600FCE, dvs 6000st 10% som motsvarar fulla cykler. 600 fulla cykler skulle ge oss runt 18000-24000 mil, i stora drag. Det innebär att vi skulle tappa 10% för ca 20.000 mil eller 0.5% per 1000 mil om vi räknar så.
Kör vi 1000 eller 2000 mil per år skulle vi årligen tappa 0.5-1% på cyklerna i exemplet ovan.

Efter 1 år, totalt 4%
Efter 4 år, totalt runt 10%
Efter 8 år totalt runt 15%
Efter 16 år totalt runt 24%.

Även om garantin är max 30% degradering/ 8 år så är industristandardens gräns för degradering 20%, då kurvorna brukar börja fara iväg så man räknar batterier som tappat > 20% som uttjänta batterier. I exemplet kan det vara dags för batteribyte efter runt 15 år enligt beräkningen ovan, eller i praktiken byta bil.

(Värdena kommer från motsvarande panasonic NCA-batterier som Tesla alltid använde innan, och som de använder i USA fortfarande. Alla testresultat kommer från batterirer som fanns något år bakåt i tiden eftersom forskning/tester tar lite tid. Det är dock sannolikt att motsvarande kemi men i senaste version beter sig ungefär likadant.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av AAKEE »

Dream99 skrev:
Som jag förstått så är ”slitningarna” i batteriet minst vid 50%.
0% är lika dåligt som 100%
Nope, det är en skröna/myt/forumsanning.

Batterierna tål flest cykler om de cyklas med låg SOC.
Batterierna degraderas minst av calendar aging om de har låg SOC.

Avseende calendar aging:

Här ur en annan forskningsrapport än bilden jag la ut för några inlägg sedan, men samma resultat: Ju lägre SOC desto bättre mht calendar aging
7300AF22-DD51-4FA2-B6AE-5A2E35A3AA8B.jpeg
Här en till, från ytterligare en forskningsrapport. Samma sak.
A8154999-F074-42B6-8598-A5B8D6C691E6.jpeg
Den här visar samma sak. 4.1V = ca 90% SOC, 3.7V = strax under 50% SOC, 3.45 = ca 25% SOC.
345BE0D6-FD01-463A-B724-E4C61E15710D.png
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av AAKEE »

För cyclig aging ser det ut så här:
66AB4055-A3CC-4537-A333-6DF1A81B55E2.png
5007C9EE-9129-4BA5-BD41-D0C63A1414FF.jpeg
BA26D9C7-6DF7-4529-B788-7EEA9567814B.png
Det är samma oavsett forskningsrapport, ju lägre SOC man cyklar runt desto bättre för batteriet.


Mitten dvs 50% är en myt.
Att batteriet mår bäst vid 80% är en myt.
Att batterier mår dåligt av att stå med låg SOC eller cyklas lågt är en myt.

Låg SOC är bäst för batteriet.
Låg temperatur är bäst när batteriet inte cyklas. Runt 25 grader är bäst när det cyklas men det är mycket små skillnader mot 10 grader.
Små cykler är bäst för batteriet.
Att laddas just före avresa är bäst för batteriet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av AAKEE »

Innan den här bilden kommer upp som en sanning, måste den motas i dörren. den poppar upp som grodorna på gröna lund, trots att den inte är korrekt.

Har kryssat bilden så ingen tar den för sanning.
”Zoomit”; medlem på teslamotorsclub ritade den utan någon större kunskap, vilket han skrev. Han justerade bilden efter kommentarer från en ”EV-expert” som faktiskt inte riktigt har koll. I vart fall stämmer inte det han påstår med forskningen i området. Vilker är lätt att se på bilderna från rapporterna jag lagt upp innan, eller om man så vill genom att läsa forskningsrapporter.
88853A67-5A93-410F-A50B-6F8FF771BA7F.jpeg
Bilden finns här: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-3672122
Här är bilden justerad lite:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-3681160
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av [JM] »

@AAKEE
Skriv ihop en kort instruktion/guide med resten datat som appendix/djupdykning.
Sen borde väl Tibor kunna lägga upp den på hemsidan så du slipper dra samma vals i 14 olika trådar.
:D
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av AAKEE »

[JM] skrev:
@AAKEE
Skriv ihop en kort instruktion/guide med resten datat som appendix/djupdykning.
Sen borde väl Tibor kunna lägga upp den på hemsidan så du slipper dra samma vals i 14 olika trådar.
:D
Jag har som plan att göra en lite interaktiv hemsida för att döda batterimyter. När jag nu ska få tid till det….
Bra ide, jag kan fila på en artikel om batterier.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av expat »

AAKEE skrev:
[JM] skrev:
@AAKEE
Skriv ihop en kort instruktion/guide med resten datat som appendix/djupdykning.
Sen borde väl Tibor kunna lägga upp den på hemsidan så du slipper dra samma vals i 14 olika trådar.
:D
Jag har som plan att göra en lite interaktiv hemsida för att döda batterimyter. När jag nu ska få tid till det….
Bra ide, jag kan fila på en artikel om batterier.
Det är svårt att ha praktisk nytta av en bil, om man har som regel att ha låg SoC. Händer jättteofta för mig att jag måste ta bilen på något oförutsett. Det bästa som jag ser det är att ha 45-50% och ha bilen i ett varmgarage (om möjligt). Bilar som har små batterier gör det ännu svårare
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av mati »

expat skrev:
AAKEE skrev:
[JM] skrev:
@AAKEE
Skriv ihop en kort instruktion/guide med resten datat som appendix/djupdykning.
Sen borde väl Tibor kunna lägga upp den på hemsidan så du slipper dra samma vals i 14 olika trådar.
:D
Jag har som plan att göra en lite interaktiv hemsida för att döda batterimyter. När jag nu ska få tid till det….
Bra ide, jag kan fila på en artikel om batterier.
Det är svårt att ha praktisk nytta av en bil, om man har som regel att ha låg SoC. Händer jättteofta för mig att jag måste ta bilen på något oförutsett. Det bästa som jag ser det är att ha 45-50% och ha bilen i ett varmgarage (om möjligt). Bilar som har små batterier gör det ännu svårare
Det beror på. Jag håller min Ioniq runt 50 eller 60% SoC, lite efter tycke och smak. Då har jag ungefär 20 mil att röra mig med. Det är fullt tillräckligt. Jag hoppas att jag kan hålla degraderingen nere så mycket som möjligt. Mina tidigare bilar (MS och e-tron) brukade jag ladda till 80% och de tappade rätt mycket båda två under den korta tiden jag haft dem, trots att jag körde ganska lite.
Vår e-Golf har ett mindre batteri och då funkar det inte riktigt med låg SoC. Den laddar vi alltid till 80% och då har man 17 mil att köra. Det roliga är att Golfens batteri inte verkar vara särskilt känsligt för degradering av någon anledning. E-Golfarna som säljs idag och som är 4-5 år gamla brukar ha 95-96% batterihälsa vilket är fantastiskt bra. Jag ser samma tendens på vår bil. Den har inte tappat nånting som jag märker av. Den har kanske en annan batterikemi.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av Dream99 »

@aakee bra redogörelse!
Bra att vi får fram fakta och inte bara ”skrönor”. Jag ska försöka leta fram vart jag fick min info ifrån, det var från ett trovärdigt ställe. Bara kul att veta.

Sen så måste jag bara säga att, oavsett så bör vi använda våra bilar som vi behöver, utan att krångla till det, så länge vi följer tillverkarnas råd.

Jag tycker fortfarande att elpriset är viktigare att följa än att ”ladda korrekt”. Men det är ju hur jag gör

Jag kommer fortsätta ladda till 60%. Då behöver jag inte planera i vardagen utan har tillräckligt för oförutsedda resor. Dock nu med vetskapen att detta är bättre än 80% av en annan anledning.
Model X - 2019
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av AAKEE »

expat skrev:
Det är svårt att ha praktisk nytta av en bil, om man har som regel att ha låg SoC. Händer jättteofta för mig att jag måste ta bilen på något oförutsett. Det bästa som jag ser det är att ha 45-50% och ha bilen i ett varmgarage (om möjligt). Bilar som har små batterier gör det ännu svårare
Vi ska inte glömma bort att batteriet mest sannolikt håller hela bilens livslängd om man följer Teslas enkla regler

Då menar jag inte som en Volvo Amazon som är 60 år idag, utan kanske 15 år.

Vi har ett relativt kalkt klimat i Sverige så det minskar degraderingen med hälften mot varma klimat.

Nästa sak att inte glömma är att man göra ganska mycket skillnad utan att offra sin egen mobilitet. Dvs, man laddar inte mer än man behöver. Man måste inte prompt ha bilen ståendes med 25%. Men på samma sätt som man inte skickar alla pengar man äger med barnen om de ska köpa mjölk måste man inte alltid ha bilen med 100%.

Kurvan för calendar aging gör ett tvär förändring vid cirka 55-60% för Tesla/Panasonics batterier. Det är liknande för både NMC som många andra märken kör med och som LG använder i de batterier som sitter i alla model 3 och Y som säljs i Sverige.
9A900672-6EF1-4AE9-BF2A-A5B9E3116516.jpeg
”Steget” beror på ”central graphite peak” vilken ligger på runt 57% SOC för Panasonic NCA. Det kan troligen ändras lite beroende på exakt sammansättning av kemin.
Tesla döljer lite SOC då 0% på skärmen är 4.5% sann SOC, så runt 55% är nivån där man precis ligger under ”steget”.

För LG-batterier ligger steget runt 60%, så runt 58% bör hålla en på rätt sida.
LFP ligger runt 70%, så ca 68-69% där.

Som av en inte slump laddar jag till 55% i normalfallet. Med det kommer jag till alla SuC Som finns i alla fyra riktningarna där jag bor, även kalla vinterdagar.
Jag kan köra till grannstaden där jag arbetar två ggr om det behövs utan att ladda mellan.

Jag gör inte ”allt” för batteriet. Jag har lagt mig på nivån där det oftast inte påverkar mig negativt på något sätt, och jag låter bilen ladda upp över fredag natt så jag har möjlighet att åka vart jag vill på helgen trots att den ofta står eller bara går några småkörningar på helgen.

Jag laddar med glädje fullt när jag behöver och jag laddar på SuC när jag behöver utan att oroa mig. Jag vet att mitt sätt att hantera batteriet hör att jag kommer ha mycket mindre degradering än många andra ändå. Jag vet också att batteriet tärs mycket mindre av någon full-laddning/SuC i månaden än att stå med hög SOC.

Som man kan se på min degraderingskurva har min bil inte tappat någon räckvidd på 3900 mil/ 1år 3 månader.
16784970-8856-4F05-9A05-102760D5F2DE.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av AAKEE »

Dream99 skrev:
Bra att vi får fram fakta och inte bara ”skrönor”. Jag ska försöka leta fram vart jag fick min info ifrån, det var från ett trovärdigt ställe. Bara kul att veta.
Det vanliga är forum/Facebook tillsammans byggt en myt genom att missförstå informationen.
Teslas vill ge kunderna så få ”regler” som möjligt, för att visa världen att det går köra fossilffitt utan att offra speciellt mycket. Informationen bygger på enkelhet för ägaren, inte att minimera degraderingen.

Tesla skriver daily < 90%, vilket gör att många tolkat det som att 90% är bäst.
När Elon Musk får frågan på twitter om 80 eller 90% för dagligt bruk och svarar 80% är bättre är det många som tar det som att 80% är bäst av alla SOC. ”80 är bättre än 90%” är svaret egentligen.
När Tesla färgmarkerar batteriet gult vid <20% och rött vid 10% tar folk det som en intäkt för att batteriet mår dåligt under 20/10%. Bränslemätarna i fossilbilarna är oftast röda under 10% men bilmotorn skadas inte bara pga det vilket man vetkar förstå.
”Batteriet mår bäst på mitten” trodde jag också ganska/väldigt länge. Jag började använda lithiumbatterier runt 2006-2007 och noterade att det verkade finnas myter, så jag läste lite forskning på nätet.
Laddarna för dessa hobbybatterier kunde ”storage-ladda” vilket innebar att ladda batterierna till runt 45-50%(laddarna styr på volt så storage innebar att de laddades till tex 3.7 Volt/cell.) Laddarna höll batteriet under ”steget” enligt tidigare inlägg, men nära för att korta tiden för att ladda upp när man vill använda batteriet, helt enkelt en kompromiss för att få mindre degradering men ändå kunna komma till full laddning snabbt.
Dream99 skrev:
Jag kommer fortsätta ladda till 60%. Då behöver jag inte planera i vardagen utan har tillräckligt för oförutsedda resor. Dock nu med vetskapen att detta är bättre än 80% av en annan anledning.
Beroende på vilken bil du har, låt oss säga en Tesla med Panasonicbatteri, så skulle du i princip kunna halvera degraderingen genom att minska från 60% till 55% förutsatt att det inte sätter din range i sjön.
55% innebär ungefär en halvering av degraderingen (calendar aging) mot 60%.
En annan möjlighet är att ladda sent på natten, ”just in time” för att minska tiden över 55%.

Man gör såklart som man vill och elpriset blir en stor faktor för många. Solklart att det kommer styra. Batteriet håller ändå.
Inte som mitt avtal jag hade i 1 1/2 år med fast pris 54 öre/ kWh utan överföringsavgifter.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av mati »

Det tråkiga är att jag inte ens kan ställa in ett värde <50% på min Ioniq. Vet inte om det går i andra bilar.
Sen får man komma ihåg att det är bara Tesla som inte har någon buffert i toppen. Ett Teslabatteri är alltid lite mer laddat än vad bilen visar. De flesta andra elbilar (alla andra?) har en buffert både i botten och på toppen. Allt som visas över ~50% är i verkligheten lite mindre, allt som är under ~50% är i verkligheten lite mer. Beroende har stort respektive buffert är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av AAKEE »

mati skrev:
Det tråkiga är att jag inte ens kan ställa in ett värde <50% på min Ioniq. Vet inte om det går i andra bilar.
Nej, 50% är lägsta setting i Tesla också.

Det går komma runt genom att ställa laddningen att börja så sent att den inte hinner ladda till 50% innan man åker.

Däremot har man redan halverat calendar aging om man håller sig under 55-60% beroende på batterityp så behovet att kunna ställa in lägre finns nog inte.

Som jag hanterar det är mitt batteri i genomsnitt laddat till 30-35% sett över längre tid trots att jag laddar till 55%.
Laddningen startar 0330 på vintern och 0400 på vår/sommar/höst.

Det går få vinster med att ladda under 50% men de börjar vara relativt små så man ska vara ganska extrem om man vill gneta in det sista och det kommer skapa en del uppoffringar att gå så All In.
Vore kul att se någon göra det över längre tid med en ny Tesla, men det blir inte jag :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av MWall »

Varför ens hålla på med sånt här? Håller inte batteribilarna för normal användning där man laddar till 90% så är det en skitprodukt utan framtid. Precis som skeptikerna säger. Jag skulle bli ledsen om de får rätt framöver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av AAKEE »

MWall skrev:
Varför ens hålla på med sånt här? Håller inte batteribilarna för normal användning där man laddar till 90% så är det en skitprodukt utan framtid. Precis som skeptikerna säger. Jag skulle bli ledsen om de får rätt framöver.
Du har inte läst tråden, right?

Vartannat inlägg ungefär, beskriver just att batterierna ändå håller.

Oftast kommer frågan om hur man ska hantera batteriet från nyblivna ägare eller som i detta fall från en som väntar på sin bil. Jag hade tänkt skippa att svara men när det började komma myter i svaren så…

Oroade nya elbilister kommer få en bättre start om de får korrekt information. Oron är i princip befogad från såna som bara har haft lithiumbatterier i telefonen vilka blivit halvkassa efter två år.

Ditt svar, MrWall, tyder på att du inte har full koll heller.

Sen har vi inte tagit upp det i tråden innan men dels är inte all information om degradering helt korrekt och sedan förändras batterikemin en del. Kobolt fungerar som en stabilisator i batterierna men det bidrar inte till kapaciteten; tvärtom
vill man minska andelen kobolt för att öka batteriets kapacitet.

Vi kan räkna med att model 3 och model Y’s batterier degraderas lite fortare än de älsta model S. Bor man i ett varmt Klimat är inte 15% degradering efter tre år ovanligt.
I södra Sverige kan man nog räkna med att tappa 5-6% första året, 7-8% efter två år, 10-12% efter fyra år och 14-17% efter åtta år. Detta med 70-80% SOC och kör man alltid med 90% kommer det troligen tära lite mer på batteriet.

Vill man minska degraderingen så är det fullt möjligt att minska den med minst hälften, kanske 2/3.
Varför man vill det må vara upp till var och en.
För mig går det 70% av bilens nykapacitet att åka upp till Svärmor i *Ingenmans laddarland* vintertid. Väl där brukar vi vilka kunna köra till stugan eller bekanta.
Den laddning som finns är 10A shuko med UMC. I -20C som är att betrakta som blida här uppe, blir det cirka 1kW laddning om man ställer in 13A, resten går åt för att hålla batteriet varmt.
Om jag skulle låta batteriet degraderas 20% innan det kommer upp vettiga laddare blir det sportigt, eller så får jag ta min bensinbil istället.

Även om garantin är ”högst 30% degradering” så är branschstandarden ”förbrukat 20% degradering” därför att efter det brukar batterierna betesig oförutsägbart och degraderingskurvorna pekar nedåt. Jag tror det är bra att försöka hålla sig på rätt sida om 20%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1154
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av holden »

Om du likt de flesta leasar bilen i tre år behöver du ju inte ligga sömnlös på nätterna över eventuell batteridegradering långt bort i framtiden, ladda som det passar ditt körmönster. Jag laddar till 60%, kabeln sitter alltid i när bilen står hemma. Laddar 100% när jag ska åka långt.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av Dream99 »

holden skrev:
Om du likt de flesta leasar bilen i tre år behöver du ju inte ligga sömnlös på nätterna över eventuell batteridegradering långt bort i framtiden, ladda som det passar ditt körmönster. Jag laddar till 60%, kabeln sitter alltid i när bilen står hemma. Laddar 100% när jag ska åka långt.
Bild
Model X - 2019
Användarvisningsbild
Eklund89
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 okt 2021 10:47

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av Eklund89 »

Vad gäller för LFP batteier? Det rekommenderas att hålla batteriet på 100% men blir det mer batteridegradering då?
M3 RWD vit/svart
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av AAKEE »

Eklund89 skrev:
Vad gäller för LFP batteier? Det rekommenderas att hålla batteriet på 100% men blir det mer batteridegradering då?
Tesla rekommenderar nog inte att man håller det på 100% hela tiden, utan att man laddar till 100%.

Anledningen har mest sannolikt inte att göra med att batteriet degraderas mindre vid 100%, utan att LFP-batterier har väldigt flack spänningskurva. Om man inte laddar fullt kan BMS tappa track på vilken SOC bilen har och då riskerar man att få stopp under en resa om BMS trodde det var mer kvar än det var. Laddar man fullt får BMS en reset på SOC, då är det ju fullt.

LFP-batterier har i vart fall tidigare haft ungefär samma calendar aging som de övriga batterityperna. Vi kan räkna med ungefär samma degradering mht tidens tand.
Moderna LFP-batterier är mycket mindre okänsliga för stora cykler vilket passar bra på en bil med mindre batteri.

Tittar man på bilar med LFP på tex Teslalogger.de ser vi att kurvan över räckvidd lutar nedåt på ungefär samma sätt som med de andra batterierna. Möjligen är det aningen flackare.

Har vi man en Tesla med LFP-batteri bör man nog absolut följa Teslas råd att ladda fullt minst en gång per vecka så att BMS har möjlighet att hålla koll på SOC. Om man inte gör det finns väl risken att man kör slut på ström och blir ståendes.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av LarsL »

Jag ansluter bilen varje dag när jag kommer hem och låter Tibber bestämma när laddningen sker. Jag har satt maxladdningen till 80% för att ha flexibilitet.
Om du absolut vill snåla så ladda till en lägre procent. Men vinsten är måttfull.
DjuDju
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 feb 2022 17:52

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av DjuDju »

Kul med en aktiv tråd! På sida 3 @AAKEE så reagerar på två grafer från rapporterna du visar.

1. Temperaturen vid lagring verkar nästan vara mer relevant än soc för nedgraderingen? Trots hög SoC så kan man hålla sig under 5% degradering om temperaturen ligger på 10-25 grader, figur 1. Min slutsats: rätt så okej att ha bilen ute ;)

2. Den andra grafen (figur 3) verkar visa att just 80 % soc är absolut sämst när det kommer till Calender ageing. Men 100 % soc ligger i nivå med 60 %? Märkligt… verkar ändock onödigt att ligga på 100 % hela tiden.

Tack för alla inputs!
Användarvisningsbild
Eklund89
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 okt 2021 10:47

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av Eklund89 »

AAKEE skrev:
Eklund89 skrev:
Vad gäller för LFP batteier? Det rekommenderas att hålla batteriet på 100% men blir det mer batteridegradering då?
Tesla rekommenderar nog inte att man håller det på 100% hela tiden, utan att man laddar till 100%.

Anledningen har mest sannolikt inte att göra med att batteriet degraderas mindre vid 100%, utan att LFP-batterier har väldigt flack spänningskurva. Om man inte laddar fullt kan BMS tappa track på vilken SOC bilen har och då riskerar man att få stopp under en resa om BMS trodde det var mer kvar än det var. Laddar man fullt får BMS en reset på SOC, då är det ju fullt.

LFP-batterier har i vart fall tidigare haft ungefär samma calendar aging som de övriga batterityperna. Vi kan räkna med ungefär samma degradering mht tidens tand.
Moderna LFP-batterier är mycket mindre okänsliga för stora cykler vilket passar bra på en bil med mindre batteri.

Tittar man på bilar med LFP på tex Teslalogger.de ser vi att kurvan över räckvidd lutar nedåt på ungefär samma sätt som med de andra batterierna. Möjligen är det aningen flackare.

Har vi man en Tesla med LFP-batteri bör man nog absolut följa Teslas råd att ladda fullt minst en gång per vecka så att BMS har möjlighet att hålla koll på SOC. Om man inte gör det finns väl risken att man kör slut på ström och blir ståendes.
Tråkigt, vi kör inte tillräckligt mycket för att kunna hålla en låg SOC men ladda till 100 en gång per vecka. Jag har helt enkelt laddat upp den till 100 efter varje resa oavsett hur lång.

Bilen går några mil i veckan. Har bilen ute i carport. Hur hade du gjort?
M3 RWD vit/svart
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av AAKEE »

Eklund89 skrev:
Tråkigt, vi kör inte tillräckligt mycket för att kunna hålla en låg SOC men ladda till 100 en gång per vecka. Jag har helt enkelt laddat upp den till 100 efter varje resa oavsett hur lång.

Bilen går några mil i veckan. Har bilen ute i carport. Hur hade du gjort?
Man ska inte bryta ryggen för att få absolut lägsta degraderingen. Det är det inte värt, speciellt inte om förutsättningarna inte finns. Se till att ladda fullt en gång per vecka som Tesla säger.
Vi har oftast inte så höga temperaturer i Sverige så det är nog ingen större fara.

(Jag har inte bottnat helt i LFP, eftersom jag inte har det själv.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av Ilduce77 »

Stort tack för alla förklaringar! :)

Jag väntar på min första elbil, en model Y LR, och har lärt mig oerhört mycket av att läsa tråden.

Jag hade ingen aning om att det fanns något som heter calendar aging..

Jag kör ganska lite och det kan gå ett par dagar mellan turerna och på vardagarna är det bara korta rundor inom stan.
Jag kommer sätta en gräns på soc på 50 procent. Med det klarar jag mig galant i vardagen.

Ska man låta laddsladden sitta i hela tiden heller ska man koppla ur den mellan varven när bilen nått 50 procent?
.
Skriv svar