MWall skrev:Varför ens hålla på med sånt här? Håller inte batteribilarna för normal användning där man laddar till 90% så är det en skitprodukt utan framtid. Precis som skeptikerna säger. Jag skulle bli ledsen om de får rätt framöver.
Du har inte läst tråden, right?
Vartannat inlägg ungefär, beskriver just att batterierna ändå håller.
Oftast kommer frågan om hur man ska hantera batteriet från nyblivna ägare eller som i detta fall från en som väntar på sin bil. Jag hade tänkt skippa att svara men när det började komma myter i svaren så…
Oroade nya elbilister kommer få en bättre start om de får korrekt information. Oron är i princip befogad från såna som bara har haft lithiumbatterier i telefonen vilka blivit halvkassa efter två år.
Ditt svar, MrWall, tyder på att du inte har full koll heller.
Sen har vi inte tagit upp det i tråden innan men dels är inte all information om degradering helt korrekt och sedan förändras batterikemin en del. Kobolt fungerar som en stabilisator i batterierna men det bidrar inte till kapaciteten; tvärtom
vill man minska andelen kobolt för att öka batteriets kapacitet.
Vi kan räkna med att model 3 och model Y’s batterier degraderas lite fortare än de älsta model S. Bor man i ett varmt Klimat är inte 15% degradering efter tre år ovanligt.
I södra Sverige kan man nog räkna med att tappa 5-6% första året, 7-8% efter två år, 10-12% efter fyra år och 14-17% efter åtta år. Detta med 70-80% SOC och kör man alltid med 90% kommer det troligen tära lite mer på batteriet.
Vill man minska degraderingen så är det fullt möjligt att minska den med minst hälften, kanske 2/3.
Varför man vill det må vara upp till var och en.
För mig går det 70% av bilens nykapacitet att åka upp till Svärmor i *Ingenmans laddarland* vintertid. Väl där brukar vi vilka kunna köra till stugan eller bekanta.
Den laddning som finns är 10A shuko med UMC. I -20C som är att betrakta som blida här uppe, blir det cirka 1kW laddning om man ställer in 13A, resten går åt för att hålla batteriet varmt.
Om jag skulle låta batteriet degraderas 20% innan det kommer upp vettiga laddare blir det sportigt, eller så får jag ta min bensinbil istället.
Även om garantin är ”högst 30% degradering” så är branschstandarden ”förbrukat 20% degradering” därför att efter det brukar batterierna betesig oförutsägbart och degraderingskurvorna pekar nedåt. Jag tror det är bra att försöka hålla sig på rätt sida om 20%.