Laddningsbeteende, hur gör ni?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av AAKEE »

DjuDju skrev:
Kul med en aktiv tråd! På sida 3 @AAKEE så reagerar på två grafer från rapporterna du visar.

1. Temperaturen vid lagring verkar nästan vara mer relevant än soc för nedgraderingen? Trots hög SoC så kan man hålla sig under 5% degradering om temperaturen ligger på 10-25 grader, figur 1. Min slutsats: rätt så okej att ha bilen ute ;)
Temperaturen påverkar lika mycket eller mer än SOC, däremot är det få som kan påverka temperaturen mycket över hela året. Stå ute är inte dumt så, jag har bilen i garage som håller 10-12C men batteriet nere vid betonggolvet blir kallare än 10 C när bilen står där, runt 7-8 grader.

För sommar etc kan det vara svårt att påverka. Jag har oftast min inne i garaget på laddplats vilket håller värsta tempen borta, har även carport som hjälper mot direkt solljus.

Eftersom de flesta inte kan påverka temperaturen* så brukar jag mest tala om SOC. Formeln är dock [SOC x Temp x Tid] så man har god effekt med låg temp.
*)Flytta till Kiruna funkar, likaså att montera en AC i garaget men ingen av dessa är kanske aktuellt ändå :D
DjuDju skrev:
2. Den andra grafen (figur 3) verkar visa att just 80 % soc är absolut sämst när det kommer till Calender ageing. Men 100 % soc ligger i nivå med 60 %? Märkligt… verkar ändock onödigt att ligga på 100 % hela tiden.
Just den grafen är något extrem. I researchrapporten vill de inte säga vilken batteritillverkare det är, men det är 2170-celler med NCA, som det inte finns så många av. Minns jag rätt var den specad till 69g precis som panasonics 2170 NCA. Det finns en överhängande risk att det är Panasonics NCR21700A eller T.
De flesta andra grafer från forskning visar tendenser på samma sak, med lägre temperaturer(25 och mindre) för NCA. Vid högre temperaturer är högre SOC värst.

Här är rapporten:
https://www.researchgate.net/publicatio ... ion_detail

De exakta finstilta kurvorna blir svåra att veta tills man hittar en forskningsrapport som är tydlig med att det är exakt just tex Panasonics 2170/2170L-celler.
Egentligen är det inte superviktigt, det räcker med att veta principer för att veta ungefär hur man bör agera om man vill minska degraderingen.
18000167-1A9B-46EC-AAE6-568A31961CBB.jpeg
Själv ville jag såklart inte nöja mig där, köpte panasonic 2170 både från Kina och USA.
De 25st jag köpte i USA var garanterade att vara Tesla-celler och nya(nyligt tillverkade) vilket hade vart mycket bra för tester med degradering i olika temp och SOC.
Tyvärr kom jag inte fram till någon lösning för att skeppa cellerna över atlanten så jag fick avbryta affären. Synd, hade vart spännande att testa. Är det någon som tänker segla över atlanten vill jag gärna skicka med en 25-pack 2170…

Det finns de som säljer begagnade celler som ev. går få loss men där missas en del av grejjen att ha celler som inte är helt nya.
Kinacellerna är jag lite skeptiska till( bla för låg kapacitet) har några av dem på calendar aging men det tar till 2023 innan det finns data.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av AAKEE »

Ilduce77 skrev:
Stort tack för alla förklaringar! :)

Jag väntar på min första elbil, en model Y LR, och har lärt mig oerhört mycket av att läsa tråden.

Jag hade ingen aning om att det fanns något som heter calendar aging..

Jag kör ganska lite och det kan gå ett par dagar mellan turerna och på vardagarna är det bara korta rundor inom stan.
Jag kommer sätta en gräns på soc på 50 procent. Med det klarar jag mig galant i vardagen.

Ska man låta laddsladden sitta i hela tiden heller ska man koppla ur den mellan varven när bilen nått 50 procent?
.
Det kommer inte spela någon stor roll.
Små cykler är bättre än stora = ladda ofta.

Däremot är calendar aging lägre vid lägre SOC, och calendar aging tär mer än cykler.
Jag skulle låta sladden sitta i. Med så låg SOC har du redan halverat degraderingen.
Teoretiskt skulle du kunna låta SOC sjunka och sedan ladda när du måste men jag skulle koppla in/ladda varje natt.

Jag har sladden i på helger också. ( bilen kopplas alltid in i garaget och laddningen är ställd på planlagd laddning, dvs laddar en gång per dygn…börjar 0330/0400).
Jag hade kunnat låta bilen stå med 15-30% över helgen för att minimera degraderingen, men jag kör ju ibland på helgen också. Enklast blir att ha 55%, ladda alla nätter.
Jag har rätt låg degradering so far (full range ännu efter snart 4000mil), så det fungerar och det gör stor skillnad, det är min uppfattning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av Ilduce77 »

AAKEE skrev:
Ilduce77 skrev:

Jag kör ganska lite och det kan gå ett par dagar mellan turerna och på vardagarna är det bara korta rundor inom stan.
Jag kommer sätta en gräns på soc på 50 procent. Med det klarar jag mig galant i vardagen.

Ska man låta laddsladden sitta i hela tiden heller ska man koppla ur den mellan varven när bilen nått 50 procent?
.
Jag skulle låta sladden sitta i. Med så låg SOC har du redan halverat degraderingen.
Teoretiskt skulle du kunna låta SOC sjunka och sedan ladda när du måste men jag skulle koppla in/ladda varje natt.
Prima!

Tackar! :)
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 755
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av Dinsdale »

LFP-batterier (model 3 SR+/RWD): man behöver ladda upp till 100% då och då även om man egentligen hade klarat sig på säg 50%. Givet att LFP är mindre känsliga mot stora cykler, hade det funnits en poäng att bara koppla in en gång i veckan (och då laddat kanske 30%-100%) istället för att koppla in hela tiden med konstanta småladdningar på 10-15%? Eller är det även med LFP så att man förlorar mer på en stor cykel än många små, så att man trots den höga soc ändå bör plugga in närmast konstant?
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av mati »

@AAKEE, jag tycker det är vansinnigt intressant allt du skriver. Jag skulle aldrig ha tid och ork att läsa på så mycket som du gör. Det uppskattas verkligen att du tar dig den tiden. Dina förklaringar och sammanställningar är guld värda, stort tack för det.
Jag inser nu att jag troligen gjort väldigt mycket fel med mina tidigare bilar. Jag trodde alltid att allt är grönt så länge jag laddar till 80% till vardags. Och eftersom jag kör relativt sällan har mina bilar då stått med 80% SOC mer eller mindre hela tiden. Det var ju tydligen helt fel, och det kan förklara varför båda bilar har tappat relativt mycket kapacitet på så kort tid.
För min Ioniq har jag ändrat laddbeteendet, och nu laddar jag till max 50-60% till vardags. Vi får se om det bär frukt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
DjuDju
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 feb 2022 17:52

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av DjuDju »

Håller helt med! Tusen tack @AAKEE!

Men man känner ju sig lite smådum (och irriterad) på varför alla batteridrivna saker tappar kapacitet så fort…. Hårtrimmrar, Eltandborstrar, laddningsbara batterier :D
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av Esterox »

Blir löjligt att köpa en bil med 40-50 mil räckvidd som egentligen bara går 30 mil men för att inte sabba batteriet måste man använda 50-60% utav kapaciteten under vardagen så att man tar bort det spontana att bara åka iväg.

Förklara för en ny elbilsägare och du framstår som ett fån. Glöm inte att det inte får ladda mer än 80% på snabbladdare för då går det lååååångsamt.
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av Dream99 »

Esterox skrev:
Blir löjligt att köpa en bil med 40-50 mil räckvidd som egentligen bara går 30 mil men för att inte sabba batteriet måste man använda 50-60% utav kapaciteten under vardagen så att man tar bort det spontana att bara åka iväg.

Förklara för en ny elbilsägare och du framstår som ett fån. Glöm inte att det inte får ladda mer än 80% på snabbladdare för då går det lååååångsamt.
Fast så är det ju inte i praktiken. Jag har min bil på 60% och stoppar i sladden varje gång jag kommer hem. Laddning är satt att starta 23:00. Jag har aldrig problem med att ta mig någonstans.
De gånger man ”glömmer” ladda till 100% innan en längre färd löser sig under resans gång.
Jag har aldrig behövt ladda mer är 80-90% när jag varit på resa, ofta går det snabbare att ladda mindre och oftare. Bilen sköter allt uträknade.

Det är inga problem att åka eldrivet idag. Kanske något mer planering på långresor.
Model X - 2019
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av Esterox »

Dream99 skrev:
Esterox skrev:
Blir löjligt att köpa en bil med 40-50 mil räckvidd som egentligen bara går 30 mil men för att inte sabba batteriet måste man använda 50-60% utav kapaciteten under vardagen så att man tar bort det spontana att bara åka iväg.

Förklara för en ny elbilsägare och du framstår som ett fån. Glöm inte att det inte får ladda mer än 80% på snabbladdare för då går det lååååångsamt.
Fast så är det ju inte i praktiken. Jag har min bil på 60% och stoppar i sladden varje gång jag kommer hem. Laddning är satt att starta 23:00. Jag har aldrig problem med att ta mig någonstans.
De gånger man ”glömmer” ladda till 100% innan en längre färd löser sig under resans gång.
Jag har aldrig behövt ladda mer är 80-90% när jag varit på resa, ofta går det snabbare att ladda mindre och oftare. Bilen sköter allt uträknade.

Det är inga problem att åka eldrivet idag. Kanske något mer planering på långresor.
Inga problem att åka eldrivet är att ta i, speciellt när man till och med läser om tesla-ägare som funderar på att byta till Fossil igen eller den mest förbjudna produkten hybrid!!! Som iofs är en sjukt bra kombo.
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av Dream99 »

Esterox skrev:
Dream99 skrev:
Esterox skrev:
Blir löjligt att köpa en bil med 40-50 mil räckvidd som egentligen bara går 30 mil men för att inte sabba batteriet måste man använda 50-60% utav kapaciteten under vardagen så att man tar bort det spontana att bara åka iväg.

Förklara för en ny elbilsägare och du framstår som ett fån. Glöm inte att det inte får ladda mer än 80% på snabbladdare för då går det lååååångsamt.
Fast så är det ju inte i praktiken. Jag har min bil på 60% och stoppar i sladden varje gång jag kommer hem. Laddning är satt att starta 23:00. Jag har aldrig problem med att ta mig någonstans.
De gånger man ”glömmer” ladda till 100% innan en längre färd löser sig under resans gång.
Jag har aldrig behövt ladda mer är 80-90% när jag varit på resa, ofta går det snabbare att ladda mindre och oftare. Bilen sköter allt uträknade.

Det är inga problem att åka eldrivet idag. Kanske något mer planering på långresor.
Inga problem att åka eldrivet är att ta i, speciellt när man till och med läser om tesla-ägare som funderar på att byta till Fossil igen eller den mest förbjudna produkten hybrid!!! Som iofs är en sjukt bra kombo.
För stora mängden folk är/kommer det inte vara några problem.
Model X - 2019
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av AAKEE »

DjuDju skrev:
2. Den andra grafen (figur 3) verkar visa att just 80 % soc är absolut sämst när det kommer till Calender ageing. Men 100 % soc ligger i nivå med 60 %? Märkligt… verkar ändock onödigt att ligga på 100 % hela tiden.
Glömde skriva att just den grafen inte bör tas som en intäkt för att lämna bilen med 90%-100% istället för 80%.

Testet är ju utfört så att batterierna har legat länge. Man beskriver fenomenet med ”skedformen” i diagrammet pga självurladdningen.

En elbil som används normalt laddas ju oftast varje dygn eller i vart fall flera ggr/ vecka. Det hinner inte inte bli någon självurladdning att tala om.
Skulle köra hög SOC får man sannolikt inte lägre degradering.

Sett på ett forum med många amerikanska ägare så är det gruppen med folk som laddar 80% och mer som har hög degradering.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av LarsL »

De som gnäller att de ska byta till fossil är mest divor som vill ha uppmärksamhet.

Jag skulle aldrig byta till fossil eftersom jag inte vill stödja Putin.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4980
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av chaffis75 »

Går batterierna sönder i förtid av att ladda till 80% i vardagen och 100% på resan så kommer vi snart får se Många besvikna (el) bil ägare. Alla är inte så nördiga och sitter på detta forum i timmar så som många av oss gör.
Idag finns de många som är just bil ägare och lägger inte den vikten vid att de specefikt är en elbil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av AAKEE »

Dinsdale skrev:
LFP-batterier (model 3 SR+/RWD): man behöver ladda upp till 100% då och då även om man egentligen hade klarat sig på säg 50%. Givet att LFP är mindre känsliga mot stora cykler, hade det funnits en poäng att bara koppla in en gång i veckan (och då laddat kanske 30%-100%) istället för att koppla in hela tiden med konstanta småladdningar på 10-15%? Eller är det även med LFP så att man förlorar mer på en stor cykel än många små, så att man trots den höga soc ändå bör plugga in närmast konstant?
Som jag skrev innan, jag har inte läst jättemycket om LFP.

LFP är betydligt mindre känsliga för stora cykler, så de håller flera tusen fulla cykler.

Det är ett smart drag att använda LFP på bilar som har litet batteri då cyklerna blir större iom det.

Jag har inte koll på hur BMS håller greppet om man tex laddar en gång i veckan och då laddar fullt. Det borde innebära lite mindre total degradering eftersom man kommer ha ett lägre snitt-SOC.
Om BMS bara inte tappar ”greppet” om
SOC så att man riskerar att bli ståendes med slut ström så fungerar det säkert.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av AAKEE »

chaffis75 skrev:
Går batterierna sönder i förtid av att ladda till 80% i vardagen och 100% på resan så kommer vi snart får se Många besvikna (el) bil ägare. Alla är inte så nördiga och sitter på detta forum i timmar så som många av oss gör.
Idag finns de många som är just bil ägare och lägger inte den vikten vid att de specefikt är en elbil.
Det beror på vad man menar med förtid?

Teslas råd är såklart menade att ge ett enkelt ägande men samtidigt se till att Tesla slipper garantiärenden med degraderade batteripackar.

Batterierna kommer hålla garantitiden ut, speciellt i Sverige. Men om de behöver bytas efter 10år, är det i förtid eller inte?

Ett vanligt argument är ”Jag har ingen bil längre än tre år” eller ”Jag leasar ju bilen och skiter i vad som händer med batteriet”

Man kallar sig miljövän eller något liknande för att man kör elbil och samtidigt ignorerar man att man kan påverka batterilivslängden med minst det dubbla.
Att det finns många som inte har en aning är solklart, de har inget val att ta ställning till för de vet inte.

Vi kommer mest troligt se batterier som dör efter 8-12 år, och det kommer inte vara de batterierna som man skonat med lägre SOC. Det kommer bara batterierna som
oftast stått med 80% eller mer som dör först.

Jag föreslår att vi följer upp ditt inlägg 2030-04-17, dvs om åtta år…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4980
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av chaffis75 »

AAKEE skrev:
chaffis75 skrev:
Går batterierna sönder i förtid av att ladda till 80% i vardagen och 100% på resan så kommer vi snart får se Många besvikna (el) bil ägare. Alla är inte så nördiga och sitter på detta forum i timmar så som många av oss gör.
Idag finns de många som är just bil ägare och lägger inte den vikten vid att de specefikt är en elbil.
Det beror på vad man menar med förtid?

Teslas råd är såklart menade att ge ett enkelt ägande men samtidigt se till att Tesla slipper garantiärenden med degraderade batteripackar.

Batterierna kommer hålla garantitiden ut, speciellt i Sverige. Men om de behöver bytas efter 10år, är det i förtid eller inte?

Ett vanligt argument är ”Jag har ingen bil längre än tre år” eller ”Jag leasar ju bilen och skiter i vad som händer med batteriet”

Man kallar sig miljövän eller något liknande för att man kör elbil och samtidigt ignorerar man att man kan påverka batterilivslängden med minst det dubbla.
Att det finns många som inte har en aning är solklart, de har inget val att ta ställning till för de vet inte.

Vi kommer mest troligt se batterier som dör efter 8-12 år, och det kommer inte vara de batterierna som man skonat med lägre SOC. Det kommer bara batterierna som
oftast stått med 80% eller mer som dör först.

Jag föreslår att vi följer upp ditt inlägg 2030-04-17, dvs om åtta år…
Jag håller med dig i mycket du säger men Jag anser att ladda på de sätt jag beskriver är normalt. Och ja en bil bör väl hålla en 15 år minst och då utan att byta hela batteriet. Om de i normal fallet inte klarar klarar de så tror jag elbilar får ett dåligt rykte och många skeptiker anser de har rätt.

Och jo de är fult att tänka jag ändå säljer efter 3 år.. Men de är nog ganska normalt i vad jag kallar "jag" samhället idag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av AAKEE »

chaffis75 skrev:
Jag håller med dig i mycket du säger men Jag anser att ladda på de sätt jag beskriver är normalt. Och ja en bil bör väl hålla en 15 år minst och då utan att byta hela batteriet. Om de i normal fallet inte klarar klarar de så tror jag elbilar får ett dåligt rykte och många skeptiker anser de har rätt.

Och jo de är fult att tänka jag ändå säljer efter 3 år.. Men de är nog ganska normalt i vad jag kallar "jag" samhället idag.
Det kommer garanterat en tid med bilar med ”slut batterier”. Däremot tror jag att
Mänskligheten har lärt sig att förstå att batterier bara håller en viss tid och inte oändligt när det sker. De tillverkare som genat lite i hörnen kommer nog ha bilar som blir obrukbara först.

Men dagens batterier fungerar såhär:
1069A5A5-0CED-46CA-ADDB-A4AD39B3F1E5.jpeg
Batterierna degraderas (minst) enligt kurvorna oavsett om bilen körs eller ej.
Degradering pga tid är mycket mer än
körcykler, speciellt de första åren.

Jag som har ett snitt på ca 30% SOC och låga temperaturer kommer tappa runt 2.5-3% första året. Nedan cirkavärlden på fortsättningen:
Efter två år 4%
Efter fyra år 5-6%
Efter åtta år 8-9%
Efter 16 år 12%

Bor man i Södra sverige(varmare) hamnar man nog inte långt under 25-graderskurvan i grafen.
Med 80-90% SOC i snitt:
Kanske 5-6% första året
Efter två år 7-8%
Efter fyra år 10-12%
Efter åtta år 14-17%
Efter 16 år 20-24%

Alla siffror ovan är utan körcykler/cyclic aging så det tillkommer kanske en halv procent per år eller något beroende på hur
(Mycket) man kör.

Industristandarden är att lithiumbatterier anses förbrukade vid 20% degradering, då de interna processerna börjar göra att kurvorna för degradering ofta dyker och att batterierna är svårprognosticerade avseende fortsättningen.
Att Tesla satt 30% i garantin innebär att batterierna med stor sannolikhet är rätt slut när man når 30%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av Mats E »

Tack AAKEE för att du delar med dig av din kunskap! Jag som inte ännu fått laddplats via min brf har lite svårt att hålla så låg SOC. Jag kör nästan inget under veckorna, men däremot ofta längre turer på helgerna. Då blir det ofta att ladda lite mer när man har möjlighet. Men om jag tolkat dina grafer rätt så borde 60% SOC vara ganska OK för batteriet. Då får man hyfsad flexibilitet om man försöker ladda när man kommit ner mot 20%. Vid långresor blir det förstås att ladda mer eller mindre fullt
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av mati »

Lite synd att det bara finns två temperaturer i grafen. 25 grader är ju ganska varmt, framförallt om man parkerar sin bil i garaget. Jag tror inte att det någonsin blir så varmt i mitt garage. Några enstaka dagar om året kanske. Men 50 grader blir det ju bara om man parkerar i gassande sol på sommarn. Jag tycker inte riktigt att det är relevant för oss.
Största delen av året blir det ju inte ens så varmt som 10 grader, oftast betydligt kallare än så. Hur påverkar detta? Hur degraderas ett batteri i -10, 0 och +10 grader? Det är ju mer relevanta temperaturer i våra breddgrader.
Det påstås ju alltid att batterier gillar temperaturer ungefär som vi människor, alltså runt 20 grader. Men jag antar att man menar då prestanda, dvs hur mycket ström batteriet klarar av. För livslängden verkar ju kyla vara bättre. Är det rätt uppfattat?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av Elof »

Jag förstår inte varför våra bilar är programmerade att värma sina batterier till rumstemperatur med sin egen energi så fort man kör iväg. Tillverkarna har naturligtvis koll, så det är rimligtvis en bra strategi, men varför? Med mina (högst begränsade) kunskaper kan jag mest komma på anledningar att inte värma batterierna.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av martinot »

Elof skrev:
Jag förstår inte varför våra bilar är programmerade att värma sina batterier till rumstemperatur med sin egen energi så fort man kör iväg. Tillverkarna har naturligtvis koll, så det är rimligtvis en bra strategi, men varför? Med mina (högst begränsade) kunskaper kan jag mest komma på anledningar att inte värma batterierna.
Ingen expert, men skulle misstänka att regen är en del av det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av [JM] »

Elof skrev:
Jag förstår inte varför våra bilar är programmerade att värma sina batterier till rumstemperatur med sin egen energi så fort man kör iväg. Tillverkarna har naturligtvis koll, så det är rimligtvis en bra strategi, men varför? Med mina (högst begränsade) kunskaper kan jag mest komma på anledningar att inte värma batterierna.
På sidan 3 i denna tråd så lade AAKEE in denna bild.
5007C9EE-9129-4BA5-BD41-D0C63A1414FF.jpeg
Svaret på din fråga uppdagas när man förstår graferna.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av AAKEE »

mati skrev:
Lite synd att det bara finns två temperaturer i grafen. 25 grader är ju ganska varmt, framförallt om man parkerar sin bil i garaget. Jag tror inte att det någonsin blir så varmt i mitt garage. Några enstaka dagar om året kanske. Men 50 grader blir det ju bara om man parkerar i gassande sol på sommarn. Jag tycker inte riktigt att det är relevant för oss.
Största delen av året blir det ju inte ens så varmt som 10 grader, oftast betydligt kallare än så. Hur påverkar detta? Hur degraderas ett batteri i -10, 0 och +10 grader? Det är ju mer relevanta temperaturer i våra breddgrader.
Det påstås ju alltid att batterier gillar temperaturer ungefär som vi människor, alltså runt 20 grader. Men jag antar att man menar då prestanda, dvs hur mycket ström batteriet klarar av. För livslängden verkar ju kyla vara bättre. Är det rätt uppfattat?
Det finns forskning på hur batterierna mår i kallare miljö. För lagring stannar nästan åldrandet upp i minus 20.
Lagring är bäst i sval miljö.
Cykler är bäst i cirka 20-25 grader. Dock är det ingen extrem skillnad mot 10 grader.

Laddning= lithiumbatterier förstörs av att laddas i minusgrader. Därav ingen regen när batteriet är för kallt.

De flesta som gör tester gör det lite väl
varmt. 25C är en bra temp, då snittet i världen kanske är 15-20 grader och batteriet kommer vara varmare än ytterluftstempersturen i genomsnitt.
40 grsder är också rimligt, i varmt klimat med solbelysning hamnar man där.
Men 50 och 60 grader har inte någon direkt bäring….
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av AAKEE »

Elof skrev:
Jag förstår inte varför våra bilar är programmerade att värma sina batterier till rumstemperatur med sin egen energi så fort man kör iväg. Tillverkarna har naturligtvis koll, så det är rimligtvis en bra strategi, men varför? Med mina (högst begränsade) kunskaper kan jag mest komma på anledningar att inte värma batterierna.
Jag tror du har en lite felaktig bild av hur batterierna värms.

Står man ute i kylan där batteriet behöver värmas värms det till runt 6-7 grader om man planerar avresa och åker på utsatt tid.
Det värms inte till 20C.

När man sedan kör värms batteriet med
överskottsvärme från motorer och det genererar även egen värme av användningen. I vissa fall använder bilen en av motorerna till att generera extra värme för batteriet. Det värms då till runt 17 grader sedan tar värmepumpen värmen
För att Värma kupen och då sjunker batteriets temp till ca 10 grader innan det stiger mot 17 grader igen.

Har man stått i värme eller laddat batteriet börjar bilen suga it värmen med värmepumpen för att värma kupen till batteriet är cirka 10 grader, enligt ovan.

Förra vintern när värmepumpen var ny sög värmepumpen ut värmen ur batteriet ned åt 5 grader vilket gjorde att batteriet blev dåligt på att leverera ström speciellt vid låg SOC= låg effekt. Det är fixat sedan ett år
med ny mjukvara.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Laddningsbeteende, hur gör ni?

Inlägg av Elof »

[JM] skrev:
5007C9EE-9129-4BA5-BD41-D0C63A1414FF.jpeg
Svaret på din fråga uppdagas när man förstår graferna.
Då vore det vänligt om du vill förklara vad det är vi ser.
Skriv svar