"gratis" Premium Connectivity endast i 30 dagar

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare

"gratis" Premium Connectivity endast i 30 dagar

Inlägg av Bruno »

Har detta gällt länge?
premium connectivity.JPG
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "gratis" Premium Connectivity endast i 30 dagar

Inlägg av mikebike »

Bruno skrev:
Har detta gällt länge?
Sedan årsskiftet tror jag. Jag fick dock 12 månader eftersom jag beställde i oktober 2020.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Lite snålt på den bil för nästan 800.
Det är något man kan förvänta sig på sr modellen.
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas774651

Inlägg av Icerman »

Min 30-dagars period gick ut idag. Får se hur jag klarar mig utan och då uppkoppling till telefon.
Det är väl som Kjell Höglund sjunger " Man vänjer sig" :) .
Om man nu inte skulle göra det är det ju inte svårt att hoppa på premium connect igen.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
The Gentleman
Teslaägare

Inlägg av The Gentleman »

Jag har valt att köra vidare med Premium Connectivity efter gratismånaden. Klart värt 99 kr/mån att slippa fippla med telefonen :)
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare

Inlägg av FStaake »

The Gentleman skrev:
Jag har valt att köra vidare med Premium Connectivity efter gratismånaden. Klart värt 99 kr/mån att slippa fippla med telefonen :)
Det är ju mindre än en lunch på stan. Verkligen inget att bråka om, även om det skulle kännas bättre att betala ett par års uppkoppling i priset på bilen.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare

Inlägg av Bruno »

För så kostade det inget, och efter det så var gratisperioden 12 månaden.

Men när de väl kan ta betalt så börjar de ta betalt för allt, se ex flygbolagen, inget ingår utan allt måste betalas extra för...
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

FStaake skrev:
The Gentleman skrev:
Det är ju mindre än en lunch på stan. Verkligen inget att bråka om, även om det skulle kännas bättre att betala ett par års uppkoppling i priset på bilen.
Eller så ser man de från andra hållet och undrar varför tesla bråkar om de. De är ju en smyg höjning av priset på ca 1100 kr, inte mycket men ändå.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

chaffis75 skrev:
FStaake skrev:
The Gentleman skrev:
Eller så ser man de från andra hållet och undrar varför tesla bråkar om de. De är ju en smyg höjning av priset på ca 1100 kr, inte mycket men ändå.

120 miljoner dollar.....
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare

Inlägg av jontis »

I mitten av oktober 2021 tog de bort 12 månader premium.

Det fanns när vi provkörde, borta när vi beställde. :(
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
lennholm

Inlägg av lennholm »

Vad går man miste om genom att skippa Premium Connectivity och bara koppla upp bilen via internetdelning (förutom krånglet)? Jag kör redan mobilen som enda internetuppkoppling i ett av mina hem så det där "krånglet" är jag ändå van vid.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

lennholm skrev:
Vad går man miste om genom att skippa Premium Connectivity och bara koppla upp bilen via internetdelning (förutom krånglet)? Jag kör redan mobilen som enda internetuppkoppling i ett av mina hem så det där "krånglet" är jag ändå van vid.
Vad menar du att det är för krångel du är van vid? Varje gång du sätter dig i bilen behöver du ju aktivera Wifi på bilen och välja access-punkt. Det hoppas jag inte du behöver stå ut med i ett av dina hem. :)

Jag vet faktiskt inte om du får trafikinformation i bilen även om du kör Wifi. Sist jag kollade upp det var det typiskt otydligt men kanske någon vet nu. Och så mister du ju såklart Spotify-kontot som ingår.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

lennholm skrev:

Svaret är att det är helt omöjligt att vara utan Premium Connectivity. Jag klarade en dag. Man har nämligen inte LiveCamera - och utan det är det kört.
Man kan ju gå in i telefonen och se Live vad som händer runt bilen. Har man vant sig vid det så går det inte att vara utan. Skulle inte förvåna mig om det kommer adderas något mer på Premium man inte kan vara utan, och sedan går priserna upp från 99kr. Köp aktier ni som inte redan har.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

4G-puck i bilen. Sedan Tesla fixade wifi så den inte slås av varje gång man lägger i D så har jag klarat mig fint. 4G-pucken är i bilen oavsett eftersom barnens internet kommer från den.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

lennholm skrev:
Googles live trafikdata, och Googles sattelitkartor (Google började ta betalt av Tesla för detta, var en orsak till att Tesla började ta betalt av oss kunder för det).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

martinot skrev:
lennholm skrev:
Googles live trafikdata, och Googles sattelitkartor (Google började ta betalt av Tesla för detta, var en orsak till att Tesla började ta betalt av oss kunder för det).
Precis så. Detaljerna finns i tabell på denna sida:
https://www.tesla.com/support/connectivity
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Jag har inte lyckats ladda ner OTA updates till vår Tesla utan wifi trots Premium Connectivity. Ska det vara så eller gör jag något fel? Vår Polestar laddar snällt ner OTA updates utan wifi. :?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev:
Jag har inte lyckats ladda ner OTA updates till vår Tesla utan wifi trots Premium Connectivity. Ska det vara så eller gör jag något fel? Vår Polestar laddar snällt ner OTA updates utan wifi. :?
Tesla skickar bara akuta fixar över 4G.
lennholm

Inlägg av lennholm »

Curik skrev:
Vad menar du att det är för krångel du är van vid? Varje gång du sätter dig i bilen behöver du ju aktivera Wifi på bilen och välja access-punkt. Det hoppas jag inte du behöver stå ut med i ett av dina hem. :)
Varje gång jag kommer hem till detta hem slår jag på internetdelning i mobilen och ansluter datorn till detta, så jo :lol:
Jag har stabilt 4G med obegränsad datatrafik och det är inte värt att betala flera hundra kronor i månaden för fast uppkoppling bara för att slippa detta lilla krångel.
pejvic skrev:
Svaret är att det är helt omöjligt att vara utan Premium Connectivity. Jag klarade en dag. Man har nämligen inte LiveCamera - och utan det är det kört.
Man kan ju gå in i telefonen och se Live vad som händer runt bilen. Har man vant sig vid det så går det inte att vara utan. Skulle inte förvåna mig om det kommer adderas något mer på Premium man inte kan vara utan, och sedan går priserna upp från 99kr. Köp aktier ni som inte redan har.
martinot skrev:
OK, matnyttig info. Tack för svar!
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Jeppe_E skrev:
chaffis75 skrev:
FStaake skrev:
The Gentleman skrev:

120 miljoner dollar.....
Vet inte vad siffran syftar på men säkert någpn total kostnad.. Låter som en liten summa pengar i förhållande till deras omsättning. Men kanske de var de du också tycker, dvs att de är en strut summa för Tesla.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jag tycker det är löjligt att ta betalt för grundläggande funktionalitet i en bil, antingen ingår det eller så gör det inte. Jag köper inte till premium connectivity nu när gratisperioden gått ut. Och jag har väldigt många i bekantskapskretsen som inte heller gör det. Det tråkiga är att bilen då mister en del av sin charm, just det som gör den till en Tesla. Man får alltså inte det intrycket av bilen som den egentligen förtjänar. Samma med tidigare eGolf, där ville VW ha ca 1000kr för att man skulle kunna använda appen efter 2år, det ville inte jag betala för. Bilen funkar självklart ändå, men den blir bara inte lika smart. Parantes att appen funkade sjukt dåligt, så vem betalar för det, men det är en annan diskusssion.
Det är så sjukt många små hundralappar här och där för abonnemang av alla de slag varje månad att jag har bitit mig fast i att inte betala de som faktiskt kan undvikas.
Så vad missar vi i Teslan som vi faktiskt har nytta av? Spotify, som vi ändå betalar för, varför betala två gånger för Spotify, hål i huvet! Trafik, ok, det är kul, men har det redan på mobilen, så att betala extra för det känns fel. Netflix och sånt använde vi en gång första veckan, orka sitta i bilen och se på film. Plus att det funkar bara när man står still, så det går lika bra att dela internet från mobilen om så önskas.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Jag tycker det är löjligt att ta betalt för grundläggande funktionalitet i en bil, antingen ingår det eller så gör det inte. Jag köper inte till premium connectivity nu när gratisperioden gått ut. Och jag har väldigt många i bekantskapskretsen som inte heller gör det. Det tråkiga är att bilen då mister en del av sin charm, just det som gör den till en Tesla. Man får alltså inte det intrycket av bilen som den egentligen förtjänar. Samma med tidigare eGolf, där ville VW ha ca 1000kr för att man skulle kunna använda appen efter 2år, det ville inte jag betala för. Bilen funkar självklart ändå, men den blir bara inte lika smart. Parantes att appen funkade sjukt dåligt, så vem betalar för det, men det är en annan diskusssion.
Det är så sjukt många små hundralappar här och där för abonnemang av alla de slag varje månad att jag har bitit mig fast i att inte betala de som faktiskt kan undvikas.
Så vad missar vi i Teslan som vi faktiskt har nytta av? Spotify, som vi ändå betalar för, varför betala två gånger för Spotify, hål i huvet! Trafik, ok, det är kul, men har det redan på mobilen, så att betala extra för det känns fel. Netflix och sånt använde vi en gång första veckan, orka sitta i bilen och se på film. Plus att det funkar bara när man står still, så det går lika bra att dela internet från mobilen om så önskas.
Är liknande på vår Mercedes, men skillnaden att det är tre års trafikdata som ingår. Är även inte ovanligt för andra bilar. Orsaken misstänker jag är att det är Google och andra leverantörer som tar betalt för detta.

Appen och styrning/staus av bilen via 4G fortsätter dock fungera i både vår Tesla och Mercedes, så det är ju inte så att "skälen från bilen" försvinner som du alluderar till direkt. Tycker det är ett helt OK upplägg och kompromiss.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Faktum är att trafikdata fungerar även utan Premium Connectivity, det tas hänsyn till trafiken vid ruttplanering. Däremot syns inte trafiken på kartan med rött/gult/grönt, precis som att satellitkartorna inte fungerar. Antar att orsaken är densamma, att Google tar betalt i sin ände.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

jonasl skrev:
Faktum är att trafikdata fungerar även utan Premium Connectivity, det tas hänsyn till trafiken vid ruttplanering. Däremot syns inte trafiken på kartan med rött/gult/grönt, precis som att satellitkartorna inte fungerar. Antar att orsaken är densamma, att Google tar betalt i sin ände.
Ok! Då är det ändå betydligt mer generöst av Tesla än många andra tillverkare.

Är ju även bra att app och fjärrstyrning fungerar med 4G oavsett om man betalar eller inte (dock flera andra biltillverkare som också har det, även om inte alla).
Bild
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Ja, det är sant. Det som ingår utan att betala är ändå klart mer än ingenting.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar