Det kan ju ändras om för "få" betalar för premium...jonasl skrev:Ja, det är sant. Det som ingår utan att betala är ändå klart mer än ingenting.

Moderator: Redaktion
Det kan ju ändras om för "få" betalar för premium...jonasl skrev:Ja, det är sant. Det som ingår utan att betala är ändå klart mer än ingenting.
Att ha gratis obegränsad stream över mobilnätet kan knappast ses som någon grundläggande funktionalitet. Navigatorn fungerar alldeles utmärkt utan Premium Connectivity och vill man köra Spotify kan man göra det via sin mobil. Jag har full förståelse för att man vill ta rimliga 99kr i månaden för obegränsad data.HelectriC skrev:Jag tycker det är löjligt att ta betalt för grundläggande funktionalitet i en bil, antingen ingår det eller så gör det inte. Jag köper inte till premium connectivity nu när gratisperioden gått ut. Och jag har väldigt många i bekantskapskretsen som inte heller gör det. Det tråkiga är att bilen då mister en del av sin charm, just det som gör den till en Tesla. Man får alltså inte det intrycket av bilen som den egentligen förtjänar. Samma med tidigare eGolf, där ville VW ha ca 1000kr för att man skulle kunna använda appen efter 2år, det ville inte jag betala för. Bilen funkar självklart ändå, men den blir bara inte lika smart. Parantes att appen funkade sjukt dåligt, så vem betalar för det, men det är en annan diskusssion.
Det är så sjukt många små hundralappar här och där för abonnemang av alla de slag varje månad att jag har bitit mig fast i att inte betala de som faktiskt kan undvikas.
Så vad missar vi i Teslan som vi faktiskt har nytta av? Spotify, som vi ändå betalar för, varför betala två gånger för Spotify, hål i huvet! Trafik, ok, det är kul, men har det redan på mobilen, så att betala extra för det känns fel. Netflix och sånt använde vi en gång första veckan, orka sitta i bilen och se på film. Plus att det funkar bara när man står still, så det går lika bra att dela internet från mobilen om så önskas.
Hade varit bättre om man bara kunde koppla mobilen och använda Spotify etc genom mobilen som jag gör med Android Auto eller Carplay för de med Apple. Man betalar ju redan för de tjänsterna, varför betala en gång till? Jag vet att det går via bluetooth med Spotify och så använder vi det också i Teslan, men hade ju varit snyggt om det gick på samma sätt som vid premium connectivity. Tesla behöver ju inte erbjuda gratis internet, det kan tas från mobilen.ReNewAble skrev:Att ha gratis obegränsad stream över mobilnätet kan knappast ses som någon grundläggande funktionalitet. Navigatorn fungerar alldeles utmärkt utan Premium Connectivity och vill man köra Spotify kan man göra det via sin mobil. Jag har full förståelse för att man vill ta rimliga 99kr i månaden för obegränsad data.HelectriC skrev:Jag tycker det är löjligt att ta betalt för grundläggande funktionalitet i en bil, antingen ingår det eller så gör det inte. Jag köper inte till premium connectivity nu när gratisperioden gått ut. Och jag har väldigt många i bekantskapskretsen som inte heller gör det. Det tråkiga är att bilen då mister en del av sin charm, just det som gör den till en Tesla. Man får alltså inte det intrycket av bilen som den egentligen förtjänar. Samma med tidigare eGolf, där ville VW ha ca 1000kr för att man skulle kunna använda appen efter 2år, det ville inte jag betala för. Bilen funkar självklart ändå, men den blir bara inte lika smart. Parantes att appen funkade sjukt dåligt, så vem betalar för det, men det är en annan diskusssion.
Det är så sjukt många små hundralappar här och där för abonnemang av alla de slag varje månad att jag har bitit mig fast i att inte betala de som faktiskt kan undvikas.
Så vad missar vi i Teslan som vi faktiskt har nytta av? Spotify, som vi ändå betalar för, varför betala två gånger för Spotify, hål i huvet! Trafik, ok, det är kul, men har det redan på mobilen, så att betala extra för det känns fel. Netflix och sånt använde vi en gång första veckan, orka sitta i bilen och se på film. Plus att det funkar bara när man står still, så det går lika bra att dela internet från mobilen om så önskas.
Det funkar att kör bilens Spotify via wifi utan att betala för premium connectivity.HelectriC skrev:Hade varit bättre om man bara kunde koppla mobilen och använda Spotify etc genom mobilen som jag gör med Android Auto eller Carplay för de med Apple. Man betalar ju redan för de tjänsterna, varför betala en gång till? Jag vet att det går via bluetooth med Spotify och så använder vi det också i Teslan, men hade ju varit snyggt om det gick på samma sätt som vid premium connectivity. Tesla behöver ju inte erbjuda gratis internet, det kan tas från mobilen.
Varför endast tre år?!?Maw skrev:Det går inte att komma ifrån att det är sniket av Tesla att bara erbjuda 30 dagars "Premium Connectivity" i bilens pris. Jag har inte koll på hur alla andra märken gör men min andra elbil har 3 års fri uppkoppling (förlängt till 6 år pga fösenad Apple Carplay) och då klarar men sig helt utan wifi vilket man inte verkar göra med Teslan om man vill ha OTA-uppdateringar.
Ja tesla gör aldrig fel, de gör allt rätt de är sedan gammalt..martinot skrev:Varför endast tre år?!?Maw skrev:Det går inte att komma ifrån att det är sniket av Tesla att bara erbjuda 30 dagars "Premium Connectivity" i bilens pris. Jag har inte koll på hur alla andra märken gör men min andra elbil har 3 års fri uppkoppling (förlängt till 6 år pga fösenad Apple Carplay) och då klarar men sig helt utan wifi vilket man inte verkar göra med Teslan om man vill ha OTA-uppdateringar.
Djävla snåla skitföretag som vill suga ut oss bilister!!
Blodsugare!
/arg gubbe
Jo, de gör massor med fel.chaffis75 skrev:Ja tesla gör aldrig fel, de gör allt rätt de är sedan gammalt..martinot skrev:Varför endast tre år?!?Maw skrev:Det går inte att komma ifrån att det är sniket av Tesla att bara erbjuda 30 dagars "Premium Connectivity" i bilens pris. Jag har inte koll på hur alla andra märken gör men min andra elbil har 3 års fri uppkoppling (förlängt till 6 år pga fösenad Apple Carplay) och då klarar men sig helt utan wifi vilket man inte verkar göra med Teslan om man vill ha OTA-uppdateringar.
Blodsugare!
/arg gubbe
Ja både ditt och mitt inlägg tillför typ noll.
Efter 3 år så fick jag ett år förlängning gratis på min ena bil förresten..
Ok.. Tack då vet jag vad du vill ha för debatt.martinot skrev:Jo, de gör massor med fel.chaffis75 skrev:Ja tesla gör aldrig fel, de gör allt rätt de är sedan gammalt..martinot skrev:Varför endast tre år?!?Maw skrev:Det går inte att komma ifrån att det är sniket av Tesla att bara erbjuda 30 dagars "Premium Connectivity" i bilens pris. Jag har inte koll på hur alla andra märken gör men min andra elbil har 3 års fri uppkoppling (förlängt till 6 år pga fösenad Apple Carplay) och då klarar men sig helt utan wifi vilket man inte verkar göra med Teslan om man vill ha OTA-uppdateringar.
Blodsugare!
/arg gubbe
Tex. är det skit att så dyra bilar inte har tre års fri laddning på SuC. Egentligen borde det vara livstids fri laddning som förr i tiden.
Djälva skitföretag det där Tesla! Kapitalister och utsugare!!!
Ja, som din "debatt" med inlägg med endast följande text: "Ja tesla gör aldrig fel, de gör allt rätt de är sedan gammalt..."?chaffis75 skrev:Ok.. Tack då vet jag vad du vill ha för debatt.
Och med detta kontot hade du fri streaming av film och media?chaffis75 skrev:Ja tesla gör aldrig fel, de gör allt rätt de är sedan gammalt..martinot skrev:Varför endast tre år?!?Maw skrev:Det går inte att komma ifrån att det är sniket av Tesla att bara erbjuda 30 dagars "Premium Connectivity" i bilens pris. Jag har inte koll på hur alla andra märken gör men min andra elbil har 3 års fri uppkoppling (förlängt till 6 år pga fösenad Apple Carplay) och då klarar men sig helt utan wifi vilket man inte verkar göra med Teslan om man vill ha OTA-uppdateringar.
Blodsugare!
/arg gubbe
Honkan skrev:Tycker det är rimlig kostnad för att drifta och förvalta systemet i bilarna , det ger den bästa och stabilaste systemet på marknaden
Men snälla nån.. Jag säger ju att tesla aldrig gör fel.. Vad ska jag mer säga..ReNewAble skrev:Och med detta kontot hade du fri streaming av film och media?chaffis75 skrev:Ja tesla gör aldrig fel, de gör allt rätt de är sedan gammalt..martinot skrev:Varför endast tre år?!?Maw skrev:Det går inte att komma ifrån att det är sniket av Tesla att bara erbjuda 30 dagars "Premium Connectivity" i bilens pris. Jag har inte koll på hur alla andra märken gör men min andra elbil har 3 års fri uppkoppling (förlängt till 6 år pga fösenad Apple Carplay) och då klarar men sig helt utan wifi vilket man inte verkar göra med Teslan om man vill ha OTA-uppdateringar.
Blodsugare!
/arg gubbe
På min andra elbil är det fri streaming av film i hög kvalitet, musik med hög kvalitet, OTA updates och så vidare med bilens LTE-uppkoppling som ingår i 3 år (plus 3 år till som kompensation för att Apple Carplay blivit försenat ett år, hittills). Jag tror även att man kan använda bilen som Wifi Hotspot och dela ut fritt internet till passagerarna om man vill men jag har inte provat så jag är inte säker.ReNewAble skrev:Och med detta kontot hade du fri streaming av film och media?
Vad är det för argumentation? Du gav ett exempel på en icke Tesla som du menade hade bättre erbjudande än vad Tesla har och jag ställde en relevant fråga. Ge tusan i att ge dig in i diskussionerna då om du inte har lust att förklara dina inlägg utan bara lägger barnsliga motkommentarer om att vi andra skulle tycka att Tesla gör allt rätt, vilket inte är fallet.chaffis75 skrev:Men snälla nån.. Jag säger ju att tesla aldrig gör fel.. Vad ska jag mer säga..ReNewAble skrev:Och med detta kontot hade du fri streaming av film och media?chaffis75 skrev:Ja tesla gör aldrig fel, de gör allt rätt de är sedan gammalt..martinot skrev:Varför endast tre år?!?Maw skrev:Det går inte att komma ifrån att det är sniket av Tesla att bara erbjuda 30 dagars "Premium Connectivity" i bilens pris. Jag har inte koll på hur alla andra märken gör men min andra elbil har 3 års fri uppkoppling (förlängt till 6 år pga fösenad Apple Carplay) och då klarar men sig helt utan wifi vilket man inte verkar göra med Teslan om man vill ha OTA-uppdateringar.
Blodsugare!
/arg gubbe
Jag försökte däremot tillföra något om hur andra tillverkare gör men som sagt tesla göra allt rätt..
Ja det är ju bättre än vad Tesla erbjuder - vilken bil är det?Maw skrev:På min andra elbil är det fri streaming av film i hög kvalitet, musik med hög kvalitet, OTA updates och så vidare med bilens LTE-uppkoppling som ingår i 3 år (plus 3 år till som kompensation för att Apple Carplay blivit försenat ett år, hittills). Jag tror även att man kan använda bilen som Wifi Hotspot och dela ut fritt internet till passagerarna om man vill men jag har inte provat så jag är inte säker.ReNewAble skrev:Och med detta kontot hade du fri streaming av film och media?
Polestar 2ReNewAble skrev:Ja det är ju bättre än vad Tesla erbjuder - vilken bil är det?Maw skrev:På min andra elbil är det fri streaming av film i hög kvalitet, musik med hög kvalitet, OTA updates och så vidare med bilens LTE-uppkoppling som ingår i 3 år (plus 3 år till som kompensation för att Apple Carplay blivit försenat ett år, hittills). Jag tror även att man kan använda bilen som Wifi Hotspot och dela ut fritt internet till passagerarna om man vill men jag har inte provat så jag är inte säker.ReNewAble skrev:Och med detta kontot hade du fri streaming av film och media?
Jo de har 3 år inkluderat har jag sett. Skillnaden är väl att med det antalet fordon som Tesla levererar varje år så förstår jag att de tar det affärsmässiga beslutet att begränsa tiden för uppkopplingen till bara en kortare testperiod. Sen kanske 30 dagar är i kortaste laget.Maw skrev:Polestar 2ReNewAble skrev:Ja det är ju bättre än vad Tesla erbjuder - vilken bil är det?Maw skrev:På min andra elbil är det fri streaming av film i hög kvalitet, musik med hög kvalitet, OTA updates och så vidare med bilens LTE-uppkoppling som ingår i 3 år (plus 3 år till som kompensation för att Apple Carplay blivit försenat ett år, hittills). Jag tror även att man kan använda bilen som Wifi Hotspot och dela ut fritt internet till passagerarna om man vill men jag har inte provat så jag är inte säker.ReNewAble skrev:Och med detta kontot hade du fri streaming av film och media?
Jag gillar att det inte är det. Då hade jag bara fått betala högre förmånsbeskattning på bilen.Maw skrev:
I sammanhanget så är kostnaden för Teslas Premium Connectivity försumbar och jag visste om det när vi köpte Teslan. Men jag hade föredragit att bilen hade varit 3000-4000 kr dyrare och att Premium Connectivity ingått under tre år.
Ja, om jag hade valt att ha den i firman så hade det förstås varit en nackdel om PC var inbakat i priset.martinot skrev:Jag gillar att det inte är det. Då hade jag bara fått betala högre förmånsbeskattning på bilen.Maw skrev:
I sammanhanget så är kostnaden för Teslas Premium Connectivity försumbar och jag visste om det när vi köpte Teslan. Men jag hade föredragit att bilen hade varit 3000-4000 kr dyrare och att Premium Connectivity ingått under tre år.
Nu har alla dessutom valfrihet om de vill betala eller inte för tjänsten. Bättre med valfrihet.
Det enda som jag önskar är att det hade gått att betala för ett helår på en gång, som ett alternativ för en gång i månaden (färre konteringar).
Exaktemente. Mycket bättre upplägg!Maw skrev:Ja, om jag hade valt att ha den i firman så hade det förstås varit en nackdel om PC var inbakat i priset.