Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

mrdn skrev:
falmarkspeter skrev:
Zalman3 skrev:
Hur stor husvagn har ni tänkt dra med MY?

Han i klippet kör upp till 70 mph dvs 112 km/h... undrar varför han har hög förbrukning? Räckvidden blev 75 miles eller 120 km.
Här finns potential att höja räckvidden rejält om han kör måttligt fort.
Men som han själv konstaterar genom att sänka hastigheten från 70till 65 mph (-7%) så ökar räckvidden till 163 km (+35 %). 65 mph är dock fortfarande rätt snabbt med husvagn 104 km/h
420 Wh/km tycker han är "terrible effiency" (värdelös förbrukning). Men vad f-n vad förväntar han sig när han 105-115 km/h?
Han förväntar nog sig att man ska kunna jämföra bilen med en bensindriven dito och då kör man minst skyltat hastighet i USA, några delstater har begränsningar för lastbilar och släp men oftast brummar alla på i 70-80 mph släp/husvagn eller lastbil spelar ingen roll. Bränsleförbrukning är sällan i fokus...
När man drar husvagn på autobahn är det ca 100km/h som gäller om man inte vill bli omkörd av långtradarna hela tiden.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

matjo690 skrev:
not_sure skrev:
matjo690 skrev:
Någon som vet namnen på båtarna som transporterar från shanghai? Eller varierar det?
http://bit.ly/TeslaCarriers
"Tianjin highway" dockade i shanghai i natt... Vågar man tro på lastning av teslabilar till oss?

https://fmossott.github.io/TeslaCarriersMap/
Nix. Den är på väg till Japan.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

mrdn skrev:
falmarkspeter skrev:
Zalman3 skrev:
Hur stor husvagn har ni tänkt dra med MY?

Han i klippet kör upp till 70 mph dvs 112 km/h... undrar varför han har hög förbrukning? Räckvidden blev 75 miles eller 120 km.
Här finns potential att höja räckvidden rejält om han kör måttligt fort.
Men som han själv konstaterar genom att sänka hastigheten från 70till 65 mph (-7%) så ökar räckvidden till 163 km (+35 %). 65 mph är dock fortfarande rätt snabbt med husvagn 104 km/h
420 Wh/km tycker han är "terrible effiency" (värdelös förbrukning). Men vad f-n vad förväntar han sig när han 105-115 km/h?
Han förväntar nog sig att man ska kunna jämföra bilen med en bensindriven dito och då kör man minst skyltat hastighet i USA, några delstater har begränsningar för lastbilar och släp men oftast brummar alla på i 70-80 mph släp/husvagn eller lastbil spelar ingen roll. Bränsleförbrukning är sällan i fokus...
Här har vi nog ytterligare en anledning till att vi har så svårt att få dragkrokar till elbilar. Folk i tex USA och Tyskland kör som dårar med släp.
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare

Inlägg av CLi »

.
Senast redigerad av CLi, redigerad totalt 1 gånger.
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Ni tittar på olika fartyg.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... IN_HIGHWAY# är TIANJIN HIGHWAY och den är mycket riktigt på väg till Japan.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Finns det någon tydlighet i miljöbilsbonusen och gränsen på 700 000 kr?
Planen var väl 1/7 men vissa pratar om att det kanske blir årsskiftet istället?
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Skabb1 skrev:
Finns det någon tydlighet i miljöbilsbonusen och gränsen på 700 000 kr?
Planen var väl 1/7 men vissa pratar om att det kanske blir årsskiftet istället?
Remissvaren skulle vara inne 13-14 april, har jag för mig. Därefter tar det ett par tre veckor innan beslut kommer..

Det ska väl beredas och debatteras innan beslut..

Så i slutet av april eller i början av maj kanske...
VilkenElbilBlirDet

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Vet inte hur det påverkar men knappast uppmuntrande.
9812C20E-4AE0-4374-97DA-C0D290C41D68.jpeg
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare

Inlägg av Sebastian+ »

Sebastian+ skrev:
Finns det någon möjlighet att denna båt har Model Y?

https://www.marinetraffic.com/en/ais/ho ... 467/zoom:9

Men då borde vi fått VIN redan eller?
Frågade en Tesla-säljare om leveransen idag. Han svarade att samtliga bilar med uppskattad leverans i maj redan befinner sig på båt påväg till Europa. Dom kommer matcha VIN mot ordrar när båten anländer till Europa.

Kan det vara båten jag länkade innan i så fall?
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare

Inlägg av Highfoot »

Sebastian+ skrev:
Sebastian+ skrev:

Frågade en Tesla-säljare om leveransen idag. Han svarade att samtliga bilar med uppskattad leverans i maj redan befinner sig på båt påväg till Europa. Dom kommer matcha VIN mot ordrar när båten anländer till Europa.

Håller både tummar och tår att det du säger stämmer!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Sebastian+ skrev:

Det är nog mer gissning än sanning tyvärr. Jag hade blivit väldigt nöjd med leverans i maj.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skottlund

Inlägg av Skottlund »

Sebastian+ skrev:
Sebastian+ skrev:

Jag hoppas verkligen det stämmer, dock tror jag inte på det. När man följer dem som verkar ha rätt bra koll på detta med tracking utav båtar så ser det inte ut som om någon "teslabåt" avgått med Q2 leveranser. Jag hoppas dem har fel men med stoppet som varit så tror jag att vi som har maj som leveransmånad skall nog ställa in oss på att det blir under senare delen av juni som tidigast
Skottlund

Inlägg av Skottlund »

Skottlund skrev:
Sebastian+ skrev:
Sebastian+ skrev:

Jag hoppas verkligen det stämmer, dock tror jag inte på det. När man följer dem som verkar ha rätt bra koll på detta med tracking utav båtar så ser det inte ut som om någon "teslabåt" avgått med Q2 leveranser. Jag hoppas dem har fel men med stoppet som varit så tror jag att vi som har maj som leveransmånad skall nog ställa in oss på att det blir under senare delen av juni som tidigast
Skärmklipp.JPG
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare

Inlägg av CLi »

Sebastian+ skrev:
Sebastian+ skrev:

Det tror jag han sa för att bli av med dig dessvärre..
MYP 22 - vit lack / svart inredning
TeslaAbri

Inlägg av TeslaAbri »

Hej,
har beställt en MY performance som beräknas levereras nu under April månad. Är det någon här som fått sin MYleverans nyligen och vet ni om bilarna kommer från tyska fabriken eller Kina?
Användarvisningsbild
selektha
Teslaägare

Inlägg av selektha »

TeslaAbri skrev:
Hej,
har beställt en MY performance som beräknas levereras nu under April månad. Är det någon här som fått sin MYleverans nyligen och vet ni om bilarna kommer från tyska fabriken eller Kina?
Bara MYP som tillverkas i tyskland just nu.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Och inga MYP kommer från Kina till Europa..
Dodde

Inlägg av Dodde »

Går det att beställa MY 7-sits om man ringer in beställningen eller är det helt stängt? Verkar ju helt tyst om 7-sits på MY utanför USA
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Dodde skrev:
Går det att beställa MY 7-sits om man ringer in beställningen eller är det helt stängt? Verkar ju helt tyst om 7-sits på MY utanför USA
Finns inte att beställa.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

mikebike skrev:
Dodde skrev:
Finns inte att beställa.
Någon som har en beställning på 7-sits och hört något eller pratat med Tesla om den? Om de säger något om leverantid eller om de vill att man byter till 5-sits t.ex.
Jag vill egentligen ha en 7-sits men inte orkat vänta utan nu är planen en MYP tills vidare och hoppas på att 7-sits LR kommer typ nästa år till Europa.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Tror inte 7-sits kommer känns som efterfrågan var för liten och pris tillägget var högt i USA
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare

Inlägg av FStaake »

Y känns för liten för att kunna bli 7-sitstig på ett bra sätt. Har haft gamla XC90 och nu förra generationen Kia Sorento och båda dom är rejält större och även där är det knappt så det funkar.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Dodde

Inlägg av Dodde »

FStaake skrev:
Y känns för liten för att kunna bli 7-sitstig på ett bra sätt. Har haft gamla XC90 och nu förra generationen Kia Sorento och båda dom är rejält större och även där är det knappt så det funkar.
Har sett ett par YT-vids där det verkar funka för kids på längre turer men inte för vuxna. Det är så få alternativ när det krävs 7-sits.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Dodde skrev:
FStaake skrev:
Har sett ett par YT-vids där det verkar funka för kids på längre turer men inte för vuxna. Det är så få alternativ när det krävs 7-sits.
Precis så.
Y känns perfekt för 7-säten för vårt behov! Behöver ingen mini-buss/jätte-suv och vill inte åka runt i ett stort åbäke till bil men praktiskt att kunna ta med lite extra barn till träningar osv i nödfall/kortare sträckor.
Har kollat filmer på YT på det och det är rymligare än man kan tro när baksätet skjuts framåt. Blir ungefär som vår Ford s-max 7-sits.

Så frågan kvarstår, någon i väntrummet som har beställning på 7-sits och har pratat med Tesla?
(Behöver inte åsikter om vad andra tycker/tror om 7-sits på MY, jag vet att jag vill ha en sådan om det gick att köpa)
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Nikohm

Inlägg av Nikohm »

Jag hade lätt köpt 7sitsig för ca 30” extra som det är typ i Usa.
Skriv svar