Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Jontez »

stepstone, hur lång tid gick de från att du fick sms om att du skulle få hämta en bil tills du hämtade?
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
JohnnyBravo
Teslaägare

Inlägg av JohnnyBravo »

Nu rullar de på
ACE4474A-3ED7-41B0-BE5D-19EFF72F0746.jpeg
Användarvisningsbild
stepstone
Teslaägare

Inlägg av stepstone »

Jontez skrev:
stepstone, hur lång tid gick de från att du fick sms om att du skulle få hämta en bil tills du hämtade?
Fick inget SMS. Blev uppringd i måndags, bokade upphämtningen till onsdag.

Från faktura/VIN till telsamtal, ca. 1½ vecka
Djastar

Inlägg av Djastar »

JohnnyBravo skrev:
Nu rullar de på

Var kan man kolla det ?
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas230034

Inlägg av larjon »

stepstone skrev:
Krip77 skrev:
Tänkte att det är lika bra att gå in och betala så har man gjort det men då såg jag att det står att man skall betala från sitt personliga konto. Vad exakt innebär det? I mitt fall så är det mitt företag som står för handpenningen.
Jag betalade dagen innan leverans, tror inte det hjälper dig få bilen snabbare att betala tidigt.

Ang. var betalningen kommer ifrån kan jag tänka mig att det är penningtvättsregler som gör att de inte kan ta emot betalning från en person/företag och registrera bilen till någon annan.
Tack för att du svarar på alla frågor! :)

Beställde du med FSD?
(tänkte på teorin om ju dyrare desto snabbare leverans)
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Djastar skrev:
JohnnyBravo skrev:
Nu rullar de på
Var kan man kolla det ?
http://www.car.info är en grym site: https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... tered&tci=
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

Fascineras över denna tråden. De som beställt MYP fram till i feb/mars i år har väl alla prel leverans April22. Lite senare i inledningen av maj börjar de nu levereras och en ofattbar energi läggs då på att förstå vem som får bilen först och inte minst varför. Tesla har väl lagt alla ordrar i en hög, lämnat högen till leveransavdelningen och så matchar de bilarna för att beta av högen. Att hundratals kunder i ett forum lägger energi på att sortera den högen i "rättviseordning" tror jag inte ska överföras varken i Teslas illvilja eller smartness. Det är helt enkelt kvartalsprecision, och inte forum-medlemmars minutprecision, som styr deras arbetsprocess... Hoppas ni snart får era efterlängtade MYP, typ någon dag nu i maj!
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Ja men precis, hoppas vi alla får våra nu i maj/juni … men verkar inte omöjligt nu i alla fall :)
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare

Inlägg av larjon »

P_EL skrev:
Fascineras över denna tråden. De som beställt MYP fram till i feb/mars i år har väl alla prel leverans April22. Lite senare i inledningen av maj börjar de nu levereras och en ofattbar energi läggs då på att förstå vem som får bilen först och inte minst varför. Tesla har väl lagt alla ordrar i en hög, lämnat högen till leveransavdelningen och så matchar de bilarna för att beta av högen. Att hundratals kunder i ett forum lägger energi på att sortera den högen i "rättviseordning" tror jag inte ska överföras varken i Teslas illvilja eller smartness. Det är helt enkelt kvartalsprecision, och inte forum-medlemmars minutprecision, som styr deras arbetsprocess... Hoppas ni snart får era efterlängtade MYP, typ någon dag nu i maj!
Så du har ingen förståelse för att någon som väntat väldigt länge på sin bil gärna ser att den levereras före någon som seglar in med en beställning någon månad innan leveranserna startar? Speciellt eftersom det råder brist på bilar och det med största sannolikhet kommer dröja rätt länge för vissa att få leverans? Det om något är fascinerande för mig...

Min känsla är att ni som gnäller över de som gnäller redan har en bil ni är nöjda med och inte har någon direkt brådska. Försök förstå att andra människor kan vara i en annan situation. Jisses...
Användarvisningsbild
stepstone
Teslaägare

Inlägg av stepstone »

larjon skrev:

Beställde du med FSD?
Nej det är mycket pengar att lägga på en ofärdig produkt tycker jag. Särskilt när jag tolkat det som att det inte är säkert att FSD har ett andrahandsvärde om man säljer bilen. Tror mer på månadsprenumeration för en sådan tjänst så man kan utvärdera vad det är värt och om det är värt att behålla när man provat :)

Jag tror inte det finns något sätt att påverka snabbheten genom val av finansiering, tillbehör, när man betalar osv. MEN jag funderar lite på om Tesla har olika "köer" i sin leveranskedja och att de som beställde tidigt planerades att matchas mot bilar från Kina medan Tyskland först "öppnats upp" för beställningar nu i början på året när tillstånden började bli klara, kan det vara så? Och att bilarna från Kina blivit försenade p.g.a. diverse Covid lockdowns? Ren spekiulation från min sida såklart, har inget belägg för det...
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare

Inlägg av larjon »

stepstone skrev:
larjon skrev:

Beställde du med FSD?
Nej det är mycket pengar att lägga på en ofärdig produkt tycker jag. Särskilt när jag tolkat det som att det inte är säkert att FSD har ett andrahandsvärde om man säljer bilen. Tror mer på månadsprenumeration för en sådan tjänst så man kan utvärdera vad det är värt och om det är värt att behålla när man provat :)

Jag tror inte det finns något sätt att påverka snabbheten genom val av finansiering, tillbehör, när man betalar osv. MEN jag funderar lite på om Tesla har olika "köer" i sin leveranskedja och att de som beställde tidigt planerades att matchas mot bilar från Kina medan Tyskland först "öppnats upp" för beställningar nu i början på året när tillstånden började bli klara, kan det vara så? Och att bilarna från Kina blivit försenade p.g.a. diverse Covid lockdowns? Ren spekiulation från min sida såklart, har inget belägg för det...
Helt enig gällande FSD. Tänker mig också att testa en månadsprenumeration! :)
Robica

Inlägg av Robica »

Stepstone
Hade någon extra till bilen? Självkörning eller vinterdäck?
Användarvisningsbild
KalleB
Teslaägare

Inlägg av KalleB »

En annan parameter till vem som får bilen först skulle ju kunna vara "tidigare ägare av antal teslabilar"
Eller så är det bara slumpen som avgör.. :)
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Inlägg av markuswesterberg »

Det är absolut inte bara Tesla som trixar med "kö"-systemet. Jag hämtade ut en ID3 som nummer 2 eller 3 i Sverige tror jag för ett par år sedan när de kom men hade beställt den bara några veckor innan. Många andra hade köat i flera år... Jag vill såklart tro att de prioriterade mig för min charm, kroppsbyggnad och mina rikedomar men fakta talar starkt emot mig där...

Vad gäller Teslas kösystem så ÄR det icke-existerande. Märkligt, ja. Korkat, JA! Men de är alltså inte ensamma.

Bara roligt för stepstone såklart men jag har full förståelse för de som känner sig förbisedda och frustrerade. Särskilt om man kanske står helt eller halvt utan bil i väntan på sin MYP.

Själv väntar jag på beskedet om förmånsregler och bonus och eventuella ändringar 1 juli innan jag på riktigt kommer börja jaga min SA med blåslampa. Men så fort jag vet om jag vill ha bilen innan eller efter 1 juli så blir det till att ligga på. Kommer det spela någon roll? Nej, med 99% säkerhet inte. Men jag är ju bara människa. Måste ju få tro att mina ansträngningar (charm, muskler och bankskuld) spelar roll. Vi lever ju alla i förnekelse. Eller hur?
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

larjon skrev:
P_EL skrev:
Så du har ingen förståelse för att någon som väntat väldigt länge på sin bil gärna ser att den levereras före någon som seglar in med en beställning någon månad innan leveranserna startar? Speciellt eftersom det råder brist på bilar och det med största sannolikhet kommer dröja rätt länge för vissa att få leverans? Det om något är fascinerande för mig...

Min känsla är att ni som gnäller över de som gnäller redan har en bil ni är nöjda med och inte har någon direkt brådska. Försök förstå att andra människor kan vara i en annan situation. Jisses...
Det enda att gnälla över är väl att Tesla sa prel April22 för alla MYP och nu är det Maj22? Det har väl aldrig handlat om något utlovat kösystem, det är ju en forum-chimär. Däremot förstår jag om man är arg/stressad/besviken på att Tesla inte håller prel datum, men det kanske är väl tidigt att sura över det bara 5 dagar över tiden. Skulle det glida över in i juni, eller i värsta fall över halvårsskiftet så man förlorar 70 tsek förstår jag med all rätt om man lackar ur. Hoppas bilarna kommer nu i maj efterhand till alla!
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
gagi79
Teslaägare

Inlägg av gagi79 »

Nu verkar det som om tillverkningen av den vita MYP har kommit igång och leveranserna är på väg!
Nu får vi bara hoppas att några lastbilar hamnar i Sverige bara...

Bild
Bild
Bild
2022 MYP | Snow White | Black | - lev. snart
2021 M3P | Midnight Silver | Ultra White | PPF | FSD - SÅLD
2019 M3P | Midnight Silver | Ultra White | PPF | FSD - SÅLD
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare

Inlägg av hanseman »

gagi79 skrev:
Nu verkar det som om tillverkningen av den vita MYP har kommit igång och leveranserna är på väg!

Bild
Bild
Bild
Sena 80-talet ringde och ville ha tillbaka sina högupplösta bilder :lol: Skämt o sido, underbart att se!
Användarvisningsbild
gagi79
Teslaägare

Inlägg av gagi79 »

hanseman skrev:
gagi79 skrev:

Bild
Bild
Bild
Sena 80-talet ringde och ville ha tillbaka sina högupplösta bilder :lol: Skämt o sido, underbart att se!
Här kommer källan till bilderna, vid ca 18 min in i videon:
2022 MYP | Snow White | Black | - lev. snart
2021 M3P | Midnight Silver | Ultra White | PPF | FSD - SÅLD
2019 M3P | Midnight Silver | Ultra White | PPF | FSD - SÅLD
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Det kanske är min vita..

Jag beställde i april, med förväntad leverans i juli..

Med teslas kösystem får jag kanske min först.. :lol:
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Auto motorsport Sverige testar MYP nästa veck :) ska bli spännande att se vad de tycker!
8D9F7991-8CEE-4C68-B174-AF23673D290C.png
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
stepstone
Teslaägare

Inlägg av stepstone »

Robica skrev:
Stepstone
Nej på självkörning, ja på vinterdäck
KalleB skrev:
En annan parameter till vem som får bilen först skulle ju kunna vara "tidigare ägare av antal teslabilar"
Har inte ägt Tesla förut, men kommer väl överens med den efter 1 dag :)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Ilduce77 skrev:
Det kanske är min vita..

Jag beställde i april, med förväntad leverans i juli..

Med teslas kösystem får jag kanske min först.. :lol:
…eller sist. :ugeek:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

stepstone skrev:
Robica skrev:
Stepstone
KalleB skrev:
Vad tog du för vinterdäck ?
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
myth10
Teslaägare

Inlägg av myth10 »

Sålde Saaben idag som jag haft i väntan på MYP(Fick lämna in PS2 3 Mars) efter att skrothögen börjat strula för mycket, 2 månader i en ICE med 26k mil på mätaren får en inse att livslängd inte har med drivlina att göra utan ålder, hantering och mil! En 19år gammal "kvalitets" bil som den var engång i tiden ville jag bara köra till skroten.
Sitter nu med en E-niro med korttids hyra som känns som värsta lyxbilen men o andra sidan är månads kostnaden högre än på en Taycan Turbo :lol:

Ställt in mig på att få min Tesla i början av Juni nu(Vit) inte redo att dra till Norrland på en 280mila resa med E-niro..
Polestar 2 DM -21
MYP -22 | vit/svart
Polestar 4 DM -25
Dizzycap

Inlägg av Dizzycap »

Honkan skrev:
stepstone skrev:
Robica skrev:
Stepstone
KalleB skrev:
Vad tog du för vinterdäck ?
Om man köper från Tesla så finns bara ett alternativ vad gäller vinterdäck till MYP:
21” überturbine med vilka däck det nu är.
Skriv svar