Model 3 Blocket ??

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Elvis2022
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 apr 2022 21:35

Model 3 Blocket ??

Inlägg av Elvis2022 »

Jag är ute efter en model 3 SR och är på Blocket och letar. Det jag inte fattar är priset ? Hur fan värderar de bilen som är 1 år gammal? Oftast är det från 510k för en Tyskimport och svensk sålda bilar är bra mkt dyrare. Går man till Tesla så kostar ny 608k minus 70 i miljöpremie, alltså 538k ny.

Varför ska man då köpa begagnad bil? Och ännu värre varför köpa import bil med så små vinst marginaler ? Är det jag som har räknat fel och missat något?
Användarvisningsbild
fredricse
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 aug 2019 14:51
Ort: Staffanstorp

Re: Model 3 Blocket ??

Inlägg av fredricse »

Tillgång och efterfrågan.

Model 3 har alltid haft bra andrahandsvärde och det är väl extra högt nu för alla modeller för att det inte finns några nya att köpa. SR tror jag du kan få i feb 2023 tidigast. Så är väl bara att vänta eller betala högt för en beg.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Model 3 Blocket ??

Inlägg av Esterox »

fredricse skrev:
Tillgång och efterfrågan.

Model 3 har alltid haft bra andrahandsvärde och det är väl extra högt nu för alla modeller för att det inte finns några nya att köpa. SR tror jag du kan få i feb 2023 tidigast. Så är väl bara att vänta eller betala högt för en beg.
Elvis2022 skrev:
Jag är ute efter en model 3 SR och är på Blocket och letar. Det jag inte fattar är priset ? Hur fan värderar de bilen som är 1 år gammal? Oftast är det från 510k för en Tyskimport och svensk sålda bilar är bra mkt dyrare. Går man till Tesla så kostar ny 608k minus 70 i miljöpremie, alltså 538k ny.

Varför ska man då köpa begagnad bil? Och ännu värre varför köpa import bil med så små vinst marginaler ? Är det jag som har räknat fel och missat något?
Varför skall det sänka priserna om bilarna blir sålda ? Beställ en ny då om det är så att du inte önskar betala det priserna som ligger på blocket.
Enkelt.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 Blocket ??

Inlägg av SwedishAdvocate »

fredricse skrev:
Tillgång och efterfrågan.

Model 3 har alltid haft bra andrahandsvärde och det är väl extra högt nu för alla modeller för att det inte finns några nya att köpa. SR tror jag du kan få i feb 2023 tidigast. Så är väl bara att vänta eller betala högt för en beg.
Å andra sidan så skriver folk i väntrumstråden som tidigare haft uppskattad leverans i augusti (av Long Range) om att det nu har blivit ändrat till typ 10 sista dagarna i Juni... Så med lite tur kan man kanske hoppas på ngt liknande även för basmodellen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MalmoM3
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 21 jan 2019 20:24

Re: Model 3 Blocket ??

Inlägg av MalmoM3 »

Förklaringen är att priset på nya 3:or har gått upp och leveranstiden är väldigt lång. Om jag skulle vilja beställa en motsvarande bil som jag har idag kostar den 803k och beräknas levereras i Feb 2023. Jag köpte min för 712k 2019, det är inte konstigt att andrahandsvärdet sticker iväg.

Jag har fått ett erbjudande på min M3LR 2019 med FSD och lite andra tillbehör på 515k. Verkar som att andrahandspriserna har stuckit iväg snabbt de senaste månaderna och jag förväntar mig att det kommer bara gå upp mer i värde med hänsyn till alla logistiska problem.

En vän till mig köpta en MY och sålde den efter 6 månader och gick plus 66k, tack vara bonus malus. :D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model 3 Blocket ??

Inlägg av MWall »

Köp nytt. Kommer garanterat ut nån i juni på Tesla.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Model 3 Blocket ??

Inlägg av Airlift »

Utbud/efterfrågan.

Import är ju ingen skillnad den den dag den är 3år. Samma typ av bil, kan dessutom levt mindre salt/kallt.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 Blocket ??

Inlägg av SwedishAdvocate »

Det här postades precis i väntrumstården för Model 3...
tomishu skrev:
Blev ändrar från nov till slutet på juni i fredags. Idag blev det ändrat till 29 juli-7 september.
Det låter iofs mer rimligt, om än tråkigt. :D
(Bakhjulsdriven vit med dragkrok beställd i slutet på mars) [Min understrykning.]
Källa: viewtopic.php?f=51&t=16185&start=10130#p627515
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Simz
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 maj 2022 14:51

Re: Model 3 Blocket ??

Inlägg av Simz »

Hej.
Som ny ägare av begagnad M3 LR 2021 så kan jag väll redogöra för hur jag tänkte.
Övervägde givetvis att köpa en ny men med leveranstider på över ett år så tittade jag på andra alternativ.
För det första så när jag kollade på slutnotan vad en M3 skulle kosta hamnade den strax över 700tkr vilket gör att om det tilltänkta lagförslaget på att slopa bonusen för bilar över 700 tkr
går igenom kommer jag inte få ta del av den.
För det andra hade jag en stor dieselbil vars värde sjunker som en sten i dagsläget. Det var också en del andra utgifter som skulle komma inom kort. Varje gång jag tankade hamna notan på 1300kr.
Slår jag ihop ovan nämnda faktorer insåg jag att det högre priset (sett till normalt andrahandsvärde) som jag har betalat för en nästa ny bil kommer att betala tillbaka sig i slutändan.
Bilen var dessutom utrustad med nya vinterhjul och lite annan extrautrustning.
Det fick mig att köpa en begagnad bil till samma värde som en ny kostade när den köptes 2021. Bilen är 8 månader gammal.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model 3 Blocket ??

Inlägg av MWall »

Simz skrev:
Hej.
Som ny ägare av begagnad M3 LR 2021 så kan jag väll redogöra för hur jag tänkte.
Övervägde givetvis att köpa en ny men med leveranstider på över ett år så tittade jag på andra alternativ.
För det första så när jag kollade på slutnotan vad en M3 skulle kosta hamnade den strax över 700tkr vilket gör att om det tilltänkta lagförslaget på att slopa bonusen för bilar över 700 tkr
går igenom kommer jag inte få ta del av den.
För det andra hade jag en stor dieselbil vars värde sjunker som en sten i dagsläget. Det var också en del andra utgifter som skulle komma inom kort. Varje gång jag tankade hamna notan på 1300kr.
Slår jag ihop ovan nämnda faktorer insåg jag att det högre priset (sett till normalt andrahandsvärde) som jag har betalat för en nästa ny bil kommer att betala tillbaka sig i slutändan.
Bilen var dessutom utrustad med nya vinterhjul och lite annan extrautrustning.
Det fick mig att köpa en begagnad bil till samma värde som en ny kostade när den köptes 2021. Bilen är 8 månader gammal.

Över ett år? Är det så illa även hos Tesla?
Simz
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 maj 2022 14:51

Re: Model 3 Blocket ??

Inlägg av Simz »

Nej. Jag överdrev lite. Mars var det när jag kollade.
MVH
Användarvisningsbild
karlhugo
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 maj 2022 09:34

Re: Model 3 Blocket ??

Inlägg av karlhugo »

Fast jag anser inte riktigt att detta stämmer. Jag har själv köpt en begagnad 2021 model 3 sr+ LFP mic ifrån blocket som var importerat Tyskland. Bilen hade gått 500 mil (typ som en demobil) och var 40.000kr billigare än motsvarande ny. Visst, högt andrahandsvärde men svårt att se att du skulle en förlustaffär på import då detta säga värde återspeglas i bilar som är 3-4 år gamla likväl.

Ny kostar bilen i skrivande stund med leverans april-juni 2023 614.700kr (inklusive destinations och dokumentavgift). Miljöbonusen sänks 2023 till 50.000kr så efter den kostar bilen dig 564.700kr.

Så om det inte är viktigt för dig att ha nya batteriet med 3 mil extra räckvidd samt en fabriksny bil så ser jag inga problem med köpa en ifrån Tyskland på blocket. Angående försäkringen så är ju självrisken på vagnskadegaranti 13.000kr så jag skulle ha haft en helförsäkring även med en ny bil vilket jämnar ut försäkringskostnaderna.

Men som sagt, ja andrahandsvärdet är verkligen helt bananas!
juristen
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Model 3 Blocket ??

Inlägg av juristen »

karlhugo skrev:
Angående försäkringen så är ju självrisken på vagnskadegaranti 13.000kr så jag skulle ha haft en helförsäkring även med en ny bil vilket jämnar ut försäkringskostnaderna.
Watercircles tillägg "superbil" inkluderar självriskreducering på vagnskadan, till 3500 kr, så där räcker det gott med halvförsäkring.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
karlhugo
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 maj 2022 09:34

Re: Model 3 Blocket ??

Inlägg av karlhugo »

Alright. Då är det väl försäkringskostnaden som är den största nackdelen då!
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Model 3 Blocket ??

Inlägg av spacemoose »

juristen skrev:
karlhugo skrev:
Angående försäkringen så är ju självrisken på vagnskadegaranti 13.000kr så jag skulle ha haft en helförsäkring även med en ny bil vilket jämnar ut försäkringskostnaderna.
Watercircles tillägg "superbil" inkluderar självriskreducering på vagnskadan, till 3500 kr, så där räcker det gott med halvförsäkring.
jo, men inte för en importerad bil. Även om bilen är demobilsny från Tyskland så ingår inte vagnskada så som det gör i Sverige. Alltså behöver du ha en helförsäkring på en sådan. I övrigt ser jag inte någon nackdel med en import från Tyskland.
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Model 3 Blocket ??

Inlägg av juristen »

spacemoose skrev:
juristen skrev:
karlhugo skrev:
Angående försäkringen så är ju självrisken på vagnskadegaranti 13.000kr så jag skulle ha haft en helförsäkring även med en ny bil vilket jämnar ut försäkringskostnaderna.
Watercircles tillägg "superbil" inkluderar självriskreducering på vagnskadan, till 3500 kr, så där räcker det gott med halvförsäkring.
jo, men inte för en importerad bil. Även om bilen är demobilsny från Tyskland så ingår inte vagnskada så som det gör i Sverige. Alltså behöver du ha en helförsäkring på en sådan. I övrigt ser jag inte någon nackdel med en import från Tyskland.
Det var inte så jag menade. Läs det jag citerade och svarade på. :)
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Skriv svar