Exempelränta

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Siki

Exempelränta

Inlägg av Siki »

Hej på er!

Har ni sett att nu har exempelränta hoppat till 2,20% på Tesla bilar?
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare

Re: Exempelränta

Inlägg av patohr »

Verkar stämma tyvärr :(
Beställde i början på maj och då var det 1,95%
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Japp den gick upp för några dagar sedan tyvärr
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare

Inlägg av rolundb »

Någon som vet om det innebär att den höjs även för befintliga lån?
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
teslaTT

Inlägg av teslaTT »

rolundb skrev:
Antagligen ja, i princip alla räntor höjs nu framåt. Kan inte tänka mig att någon kör fast ränta, står i avtalet.
Användarvisningsbild
Yoque
Teslaägare

Inlägg av Yoque »

Var i MoS för en vecka sedan och säljaren i butiken nämnde då att vi skulle vara beredda på en höjning av räntan eftersom den är rörlig.
Jag pratade även med DnB i fredags och de bekräftade att räntan sätts av Tesla själva men att om den skulle höjas så skulle det bli marginellt.
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare

Inlägg av Sebastian+ »

rolundb skrev:
Japp det höjs. I alla fall hos DNB. Står en liten text i en grå ruta på senaste fakturan.
alfaunzo

Inlägg av alfaunzo »

Yoque skrev:
Var i MoS för en vecka sedan och säljaren i butiken nämnde då att vi skulle vara beredda på en höjning av räntan eftersom den är rörlig.
Jag pratade även med DnB i fredags och de bekräftade att räntan sätts av Tesla själva men att om den skulle höjas så skulle det bli marginellt.
Tråkigt. Hur menar man med marginellt vid höjning? Priset ökar väl en aning.

Effektivräntan har legat kring 1.94% sedan MÅNGA år tillbaka. Jag hade ett billån hos VW 2016 och då var den satt 1.94% .. så frågan är om andra bilmärken oxå höjt effektiv räntan eller om det bara är Tesla?
Användarvisningsbild
Yoque
Teslaägare

Inlägg av Yoque »

alfaunzo skrev:
Yoque skrev:
Tråkigt. Hur menar man med marginellt vid höjning? Priset ökar väl en aning.

Effektivräntan har legat kring 1.94% sedan MÅNGA år tillbaka. Jag hade ett billån hos VW 2016 och då var den satt 1.94% .. så frågan är om andra bilmärken oxå höjt effektiv räntan eller om det bara är Tesla?
Jo men höjningen är ju inte så stor.
Jag har sett andra billån där dnb haft över 4% ränta. Hos vw tror jag räntan var över 3% när jag kollade sist.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Lär nog vara ca 3,5 % om 1-2 år som den var 2013 typ… vi har levt med ovanligt låga räntor.

Höj huslånet istället eller spara ihop lite mer pengar helt enkelt :)
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
alfaunzo

Inlägg av alfaunzo »

Honkan skrev:
Lär nog vara ca 3,5 % om 1-2 år som den var 2013 typ… vi har levt med ovanligt låga räntor.

Höj huslånet istället eller spara ihop lite mer pengar helt enkelt :)
Ja kanske det . Men höjer man för mycket riskeras även
bilbranschen och med mindre bilköp vilket man vill undvika som bilfirma så den risken vill man inte ta alltid som bilfirma.. Men ja, räntorna skall höjas lite för att bemöta inflationen. Vill man ändra vilkoren o räntan får man väl kolla andra banker på sikt.

Läser runt lite om DnB generellt när folk köpt begangnat nyligen (hos andra bilfirmor) och det
är bilfirman som avgör vilken ränta man får, i vissa fall betalar folk även över 6.5% (!!) men då misstänker jag att bilhandlaren får högre provision ju högre ränta han sätter...

Ni som har avbet. Hos DnB idag via Tesla, dela gärna med er vad ränta är | kommer vara under respektive månad. ;)
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Ränta på bil lån brukar ligga 1-3 procent över huslån hos de flesta bil handlare, Sen kör de kampanj ibland men det har mest varit när räntorna är extremt låga, som sagt jag tror räntan kommer öka avsevärt närmast åren så räkna in det i kalkylen…

Det är samma med privatleasing , priserna som ges är under rådande ränta och kan ändras , såklart företagen kommer höja om alla kostnader ökar…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare

Inlägg av Imolarot »

DNB.jpg
Så 1,95 % just nu men 2,3 % snart...
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Som sagt tycker allt under 3.5 % är tillfällig rabatt, styr räntan kommer höjas 10 gånger på ett år tror man , inflation 6% och medlet för att få ner inflation är att höja räntan… jag personligen försöker undvika lån på bil men förstår ändå de som måste ha ett…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Siki

Inlägg av Siki »

Jag tänkte att beställa Tesla Model 3 Long Range imorgon, leveransen är nästa år mellan apr-jun. Om något oförutsett händer i världen, och räntan hoppar drastiskt mycket, kan jag avbryta beställningen?Dessutom har jag en annan fråga angående miljöbonus. Får jag 70 000 eller 50 000 kronor om min bil kommer nästa år?
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Honkan skrev:
Som sagt tycker allt under 3.5 % är tillfällig rabatt, styr räntan kommer höjas 10 gånger på ett år tror man , inflation 6% och medlet för att få ner inflation är att höja räntan… jag personligen försöker undvika lån på bil men förstår ändå de som måste ha ett…
Källa?

Har SVT fel?
UPPDATERAD 28 APRIL 2022 PUBLICERAD 28 APRIL 2022

Riksbanken höjer reporäntan från 0 procent till 0,25. Samtidigt skruvas ränteprognosen kraftigt uppåt för kommande åren.
– Det här markerar en vändpunkt efter över sju år med noll- och minusränta, säger SVT:s ekonomikommentator Kristina Lagerström.

I takt med en stigande inflation har Riksbanken flaggat för kommande räntehöjningar. Dagens besked innebär en höjning på 0,25 procentenheter.

Samtidigt lyfts ränteprognosen kraftigt och räntan kommer gradvis att höjas de kommande tre åren. Till sommaren 2025 tror Riksbanken att reporäntan landar på nästan två procent. [Min understrykn.] /...

Källa:
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/riks ... porantan-8
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar