Tror det är en gissning från deras sida. Det dom menar är att den rullat typ på/av båtar och andra kortare transportsträckor.Lasse S skrev:Jag fick min faktura i går och ser att på fakturan (högst upp) står: Mätarställning 30 km. Man undrar ju varför den rullat 3 mil. Ni som fått fakturan vad vad har ni för mätarställning?
/Lasse
Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
- Sebastian+
- Teslaägare
Re: Väntrum Model Y
Samma här. Men vid uthämtning stod mätaren på 6kmLasse S skrev:Jag fick min faktura i går och ser att på fakturan (högst upp) står: Mätarställning 30 km. Man undrar ju varför den rullat 3 mil. Ni som fått fakturan vad har ni för mätarställning?
/Lasse
De sätter väl 3 mil, eftersom den aldrig kommer ha rullat tre mil och då kommer ingen att gnälla...
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Samma på alla bilar. På förra bilen, en VW, stod det 35 km på kontraktet. Den hade rullat 2-3 km i verkligheten. De tar väl i lite för alla eventualiteter med lastning, lossning, eventuell provkörning om de upptäcker något osv.
Model Y LR AWD 2022
Ok, tack för svaren
Tesla M3, LR 2019
Laddar med ström från 45 st solpaneler.
Vad är det för vinande ljud när man accelerar hårt med MYP? Det fanns inte på MYLR när vi provkörde.
Motor eller artificiellt ljud?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Philippeb skrev:Jag beställde samma vit/vit 20" den 17 mars.Arashmg skrev:Äntligen kom den EDD 1-15 juni vit/vit 20. La in beställningen 26 mars. Fått VIN nr och sms att bil är matchad. Synd bara att man ville hellre ha MYP. Någon som och att bekräfta kring om bonus ändringen blivit av och vad de innebär. Om jag väntar och tar MYP i Juli? Är det kört. Tack
Har fått 2 - 9 juli.
- Det finns en sammanställning av remissvaren:
https://www.regeringen.se/49314b/conten ... -00498.pdf
- Verkar inte som att man tagit något beslut om bonusen ännu.
(Har nyss kollat igenom riksdagens kalender, och kan just nu inte se någon planerad debatt eller planerat beslutsdatum under maj-juni.)
Vi kan bara hoppas att man skjuter på detta.
Innebär lagförslaget att man inte får någon bonus alls för bilar över 700kk eller att man får mindre. De är juh löjligt nytt system om de införs taket borde väl ligga på utdelningen av bonus som nu 70kk.
0 kr i bonus om bilen kostar mer än 700.000 kr... Om förslaget går igenom..
Ju längre tiden går, ju större chans att det skjuts i alla fall till årsskiftet..
Borde i alla fall vara någon trappa.. Men icke..
Ju längre tiden går, ju större chans att det skjuts i alla fall till årsskiftet..
Borde i alla fall vara någon trappa.. Men icke..
Motor...Nogo skrev:Vad är det för vinande ljud när man accelerar hårt med MYP? Det fanns inte på MYLR när vi provkörde.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Många tdiga MYLR hade också pipljud...Ilduce77 skrev:Motor...Nogo skrev:Vad är det för vinande ljud när man accelerar hårt med MYP? Det fanns inte på MYLR när vi provkörde.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Nu får vi med vit/svart 20” inte hoppas på Glovis Splendor längre…. Väntar på VIN från Theben 4/6 hoppas de hinner leverera bilarna innan juli 

- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Många av oss som fått VIN har ju datum i Juli ändå.
Model Y LR AWD 2022
Ingen VIN för mig än, fick precis financial agreement via dnb så jag tänkte lease:a. Fick en smärre chock…. Dom har höjt priset med 2600:-/mån.
Godkände ett pris och har det på mail och nu kom ett uppdaterat pris så kommer nog va tvungen att avbeställa. Ska prata med dom i morgon för detta kan inte va ok.
Godkände ett pris och har det på mail och nu kom ett uppdaterat pris så kommer nog va tvungen att avbeställa. Ska prata med dom i morgon för detta kan inte va ok.

Model Y LR AWD -23
Vet ni hur länge de tar att få slutfaktura nu när VIN nr kommit. Vad heter den finner jag den på samma ställe som resterande avtal. Hur långt tid brukar leveransen även vara läste max 2v efter VIN nr. För er som har tidigare erfarenhet ringer de när bilen ska hämtas med exakt dag.
Va? Låter ju helt sjukt!Anonym skrev:Ingen VIN för mig än, fick precis financial agreement via dnb så jag tänkte lease:a. Fick en smärre chock…. Dom har höjt priset med 2600:-/mån.
Var det ett fast pris eller kan det justeras beroende på t.ex. räntan?Nikohm skrev:Va? Låter ju helt sjukt!Anonym skrev:Ingen VIN för mig än, fick precis financial agreement via dnb så jag tänkte lease:a. Fick en smärre chock…. Dom har höjt priset med 2600:-/mån.
Jag fick nytt leveransfönster i appen, när jag gick in på kontot hade jag fått faktura, under bilden på bilen stod
Fakturan finns bland de tidigare kvittona som PDF dokument.
Jag har fortfarande inte fått något sms.
Och under där står det mesta av det som står på fakturan.Betala ditt resterande belopp före leverans
Fakturan finns bland de tidigare kvittona som PDF dokument.
Jag har fortfarande inte fått något sms.
Privatleasing brukar alltid vara rörligt vilket de flesta inte tänker på. Har noterat att privatleasing gått upp på MY och gissar att de räknar med att de inte får ut någon klimatbonus därav det höjda priset.Fredrik j skrev:Var det ett fast pris eller kan det justeras beroende på t.ex. räntan?Nikohm skrev:Va? Låter ju helt sjukt!Anonym skrev:Ingen VIN för mig än, fick precis financial agreement via dnb så jag tänkte lease:a. Fick en smärre chock…. Dom har höjt priset med 2600:-/mån.
Försöker lista ut om det är något som jag missat. Men när jag beställde fick jag Mail om godkänd kredit från dnb för 8491:-/mån.
Har inte hört något sen från varken dom eller tesla, trodde allt var lugnt. Idag kom financial agreement upp. Då är priset 10 990:-/mån i 36 månader.
Det är på tok för mycket. Sitter nu och tittar på alternativa bilar och finansiella möjligheter. När man är fast i leasing-bubblan så är det inte alltid så enkelt att bara kasta fram 20% handpenning på en kvart.
Har kört privatleasing senaste 10 åren, att det finns en liten förhöjning varje år pga ränta är ingen stor grej. Men att höja nästan 30% per månad innan jag ens fått bilen är rätt högt.
Funderar lite på om det är klimatbonusen som spökar. Men dom kan ju inte anta att jag inte får någon innan regeringen bestämt något.
Har inte hört något sen från varken dom eller tesla, trodde allt var lugnt. Idag kom financial agreement upp. Då är priset 10 990:-/mån i 36 månader.
Det är på tok för mycket. Sitter nu och tittar på alternativa bilar och finansiella möjligheter. När man är fast i leasing-bubblan så är det inte alltid så enkelt att bara kasta fram 20% handpenning på en kvart.
Har kört privatleasing senaste 10 åren, att det finns en liten förhöjning varje år pga ränta är ingen stor grej. Men att höja nästan 30% per månad innan jag ens fått bilen är rätt högt.
Funderar lite på om det är klimatbonusen som spökar. Men dom kan ju inte anta att jag inte får någon innan regeringen bestämt något.
Model Y LR AWD -23
Oklart vad räntor legat på förut men när jag kollade upp finansiell leasing via jobbet så skulle de ha 5.5%. Då var det en 3-åring de tecknade för hela perioden med rnteskillnadsbelopp vid tidigt avslut.
Jag gissar på att det är räntan.
Avskrivning 750/2/36 ger amortering 375/36 10k per månad ca.
Avskrivning på 375-70k bonus =300 000/36 =8300.
Vid typ 8000 amortering per månad har du lite kvar till ränta så har du dina 10k som de erbjuder nu.
Jag gissar på att det är räntan.
Avskrivning 750/2/36 ger amortering 375/36 10k per månad ca.
Avskrivning på 375-70k bonus =300 000/36 =8300.
Vid typ 8000 amortering per månad har du lite kvar till ränta så har du dina 10k som de erbjuder nu.
Senast redigerad av Berguv, redigerad totalt 1 gånger.
Jag har inte fått något sms beroende på att telefonnumret var helt galet!
Det gick att justera det i appen (men inte på kontot)
Men det är representerat lite olika i appen och på kontot.
Kan någon som fått sms förklara för mig hur det ska se ut i appen?
Så här har jag det nu i appen +46 73 XXX XX XX
Mitt nummer börjar alltså på 073
Fick gå in och justera det på kontot också, och det gick att göra efter att jag ändrat det i appen
Fick gå in och justera det på kontot också, och det gick att göra efter att jag ändrat det i appen
Senast redigerad av wannabee, redigerad totalt 1 gånger.
Klimatbonusen brukar de aldrig speca i månadsbeloppet. Utan de får man räkna själv att efter 6 månader, om bonusen kommer, går månadsbeloppet ner med 70 000 / 30 = 2 333:-Anonym skrev:Försöker lista ut om det är något som jag missat. Men när jag beställde fick jag Mail om godkänd kredit från dnb för 8491:-/mån.
De har inte räknat annorlunda på kontantinsatsen då?
Model Y LR
Model S 100D -18
Är det någon som vet om och i så fall hur man kan ta reda på vilken båt som bilen är på? Har fått VIN och misstänker ju att den är på Glovis eller Theben, men skulle gärna vilja ha lite koll om det finns möjlighet/risk att fönstret ändras. 

Det funkar med det numret är ju Sveriges Prefixwannabee skrev:Jag har inte fått något sms beroende på att telefonnumret var helt galet!
Ska det se ut så här i appen?
sms och samtal ska komma fram.
Fast många räknar med bonusen. Fick offert från både Skoda å Kia å där var den borträknadtermosen skrev:Klimatbonusen brukar de aldrig speca i månadsbeloppet. Utan de får man räkna själv att efter 6 månader, om bonusen kommer, går månadsbeloppet ner med 70 000 / 30 = 2 333:-Anonym skrev:Försöker lista ut om det är något som jag missat. Men när jag beställde fick jag Mail om godkänd kredit från dnb för 8491:-/mån.
De har inte räknat annorlunda på kontantinsatsen då?

Känns som att det är hyfsat rätt belopp för det också