Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Yoque
Teslaägare

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Yoque »

Ilduce77 skrev:
Yoque skrev:
Jag blev erbjuden en av en säljare i Teslabutiken att köpa en MY 19” Röd/Vit på det sättet för en vecka sen när min fru var och provkörde MY. Jag kunde fått den levererad på ett par dagar men jag tackade nej då jag vill ha svarta säten. Alla garantier gäller ju som en ny bil och bonusen får du också.
Får man bonusen?
Bilen får ju inte ha bytt ägare inom sex månader och efter sex månader, tar väl tesla bonusen...?

Eller löser de det på något sätt?
Enligt säljaren så kommer den som köper bilen ifrån Tesla att få bonusen. Så när Tesla fått bonusen så kommer de att föra över 70 000kr till köparen. Bilen jag blev erbjuden var påställd för cirka 6 månader sen.
Alexander01

Inlägg av Alexander01 »

Igår ringde jag till min Tesla SA och där beklagade hen faktiskt att det stod "maj 2022" som EDD. Hen sa också att det är högst osannolikt att min bil (svart/svart 20'') dyker upp i juni. Det återstår således 2 spår för att ta del av bonusen enligt SA: a) att någon blir avmatchad och jag blir matchad (väldigt låg sannolikhet) och b) att staten förlänger nuvarande bonusregler (högre sannolikhet).
Överlag hade vi ett bra samtal, SA undrade även av vilken anledning jag valde 20'' när jag beställde bilen i mars :o
IsKub

Inlägg av IsKub »

Alexander01 skrev:
SA undrade även av vilken anledning jag valde 20'' när jag beställde bilen i mars :o
Ska man skratta eller gårta över denna kommentar?
Alexander01

Inlägg av Alexander01 »

IsKub skrev:
Alexander01 skrev:
SA undrade även av vilken anledning jag valde 20'' när jag beställde bilen i mars :o
Ska man skratta eller gårta över denna kommentar?
Jag nämnde lite sarkastiskt för hen att anledningen till det var att jag triggas av att betala 24k för en sämre komfort :D
Nikohm

Inlägg av Nikohm »

Tror vi är många som kommer att få gråta denna Q2 tyvärr så nu återstår hoppet för den stora massan att bonusen förlängs och den nya (alt gamla) regeringen låter detta vara orört och skjuter in mer pengar !

Jag sitter inte i sjön då jag har min dieselbil som är så billig att pendla med :shock: men lider med er som trott/hoppas på bil och sålt av era nuvarande bilar!

det kommer ju komma LR bilar för en del och dom kommer säkert ha fullt upp med leveranser av dom så grattis ni som får era bilar. Men vi med 20" kan nog komma tillbaka i Q3 och bli lyckliga teslaägare
och då glömma allt gråt och ringande till SC :lol: :lol:
Rallybilen

Inlägg av Rallybilen »

eizzmar skrev:
Men ja du har rätt, Tesla är kass på att ge ut information o de förlitar sig på att deras kunder håller ut till det sista utan tjat. Vilket är en tråkig inställning.
Hoppas verkligen det blir bättre snart.
Enda sättet detta kan bli bättre är ju om kunderna i stor omfattning dumpar dem. Men eftersom alla andra är lika usla så kommer ju inte det ske... Tesla är kassa här men jämför jag bemötandet hos handlare så är de ju fortfarande överlägsna de övriga. Vi valde mycket en MY före en e-tron tex utifrån att bemötandet hos Audi var mil värre.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Nikohm skrev:
Tror vi är många som kommer att få gråta denna Q2 tyvärr så nu återstår hoppet för den stora massan att bonusen förlängs och den nya (alt gamla) regeringen låter detta vara orört och skjuter in mer pengar !

Jag sitter inte i sjön då jag har min dieselbil som är så billig att pendla med :shock: men lider med er som trott/hoppas på bil och sålt av era nuvarande bilar!

det kommer ju komma LR bilar för en del och dom kommer säkert ha fullt upp med leveranser av dom så grattis ni som får era bilar. Men vi med 20" kan nog komma tillbaka i Q3 och bli lyckliga teslaägare
och då glömma allt gråt och ringande till SC :lol: :lol:
Ja, har varit lite mellan hopp och förtvivlan, jag fick tex tre olika tidsintervaller i juni och sedan hoppade allt tillbaka till juli igen..

Jag ville absolut inte ha större fälgar, men det var ändå på håret att jag inte valde att ändra min beställning till större fälgar. Jag ville heller inte ha vit bil och inte heller svart och det ser ju ut att ha hjälpt en del.

Jag hoppas ju att VIN och leveransfönster kommer att kvarstå och bilen är betald. Men jag är inte övertygad att jag får någon bil förrän jag fått den rent fysiskt.
Liston

Inlägg av Liston »

Beställde 220311 en MYLR vit/svart 19" via Autolease. Är rätt blind på info då man har leasingbolag men ringde SA som sa att jag har en bil matchad och lev. sista veckan i juni. Vilket han var övertygad skulle hålla.
TeslaHalmstad

Inlägg av TeslaHalmstad »

Min Model Y historia.
Beställde i slutet av mars.
Får upp leverans i maj.
Fick höra om lockdown ett par dagar senare.
Ringde Tesla Malmö och får svaret: inga problem båten är redan lastad så den kommer under maj.
Jag sålde min bil som planerat den 16 maj.
Ringde Tesla Malmö igen innan jag sålde bilen samma svar igen inga problem.
Med fyra arbetsdagar kvar i maj den 25 maj ringer jag igen och nu får man svaret att det ingen som kunnat lova dig leverans i maj och det nu är mitten till slutet av juni som gäller.
Mitt byte till Tesla börjar inte bra.
Jag börjar nu förstå att alla negativa clickbait inlägg om Tesla har en viss sanning eller är helt sanna.
En skärpning från Teslas sida behövs.
Bilen jag beställde var Model Y long range 20” vit med svart inredning.

På mitt Tesla konto idag 26 maj står det fortfarande leverans i maj.

Jag har nu i slutet av maj ringt ett par gånger till och en gång fick jag svaret av en trevlig tjej att: Alla som tackar nej till leverans då går inte dens bil till nästa i kön utan hamnar som lagerbil där den som är snabbast att klicka hem den får den. Jag säger till henne att det är ju helt absurd och du hör väl själv hur dumt det låter.

Vid nästa samtal pratade jag med en trevlig kille då jag nämner förra samtalet och då säger han samma sak som jag sa, det stämmer inte och du hör väl själv hur dumt det låter. ???

Nu sitter jag här den 1 juni utan min sålda bil och utan min model y som skulle komma i maj månad.
Was TH now MH
Skottlund

Inlägg av Skottlund »

TeslaHalmstad skrev:
Min Model Y historia.
Får upp leverans i maj.
Ringde Tesla Malmö och får svaret: inga problem båten är redan lastad så den kommer under maj.
Med fyra arbetsdagar kvar i maj den 25 maj ringer jag igen och nu får man svaret att det ingen som kunnat lova dig leverans i maj och det nu är mitten till slutet av juni som gäller.
Jag börjar nu förstå att alla negativa clickbait inlägg om Tesla har en viss sanning eller är helt sanna.

Jag har nu i slutet av maj ringt ett par gånger till och en gång fick jag svaret av en trevlig tjej att: Alla som tackar nej till leverans då går inte dens bil till nästa i kön utan hamnar som lagerbil där den som är snabbast att klicka hem den får den. Jag säger till henne att det är ju helt absurd och du hör väl själv hur dumt det låter.

Vid nästa samtal pratade jag med en trevlig kille då jag nämner förra samtalet och då säger han samma sak som jag sa, det stämmer inte och du hör väl själv hur dumt det låter. ???

Nu sitter jag här den 1 juni utan min sålda bil och utan min model y som skulle komma i maj månad.
Jag har beställt samma konfiguration som du och känner mig rätt så bitter. Hade leveranstiden på andra märken inte varit 1 år så tror jag ärligt talat att jag hade tittat på något annat. Om inte annat så kan vi ju samåka från Halmstad i september som verkar vara det nya maj kommer och bilarna förhoppningsvis finns att hämta i Malmö.....
Användarvisningsbild
Tato2022
Teslaägare
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Inlägg av Tato2022 »

TeslaHalmstad skrev:
Min Model Y historia.
Får upp leverans i maj.

Din historia överensstämmer med min, den enda skillnaden är att jag beställde en svart/svart. Känner mig blåst och besviken. Otroligt att de inte kan hålla oss informerade om statusen.
Alexander01

Inlägg av Alexander01 »

Till Teslas försvar:

Företagets gigantiska växtvärk spoilerar självfallet kundupplevelsen, det är omöjligt att behålla lika hög andel nöjda kunder när försäljningsvolymen växer snabbare än vad bolaget egna prognoser anger.
Då deras usp verkar ligga i den höga upplevelsefaktorn av slutprodukten så får man tyvärr räkna med att det kommer att finnas några kännbara hinder på vägen mellan beställning och leverans. ;)
Rallybilen

Inlägg av Rallybilen »

TeslaHalmstad skrev:
Min Model Y historia.
Får upp leverans i maj.

Borde vara extremt få som tackar nej till leverans nu i juni iaf. Andrahandspriserna är ju högre än nypriserna. Får du dessutom i juni och säkrar bonusen så är det ju en finfin affär
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare

Inlägg av CLi »

Rallybilen skrev:
Borde vara extremt få som tackar nej till leverans nu i juni iaf. Andrahandspriserna är ju högre än nypriserna. Får du dessutom i juni och säkrar bonusen så är det ju en finfin affär
Finns inget som tyder på att vi med vit/svart eller svart/svart 20" ska få leverans i juni.
Finns inget som ens tyder på leverans i sommar.
Senast redigerad av CLi, redigerad totalt 1 gånger.
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Primus98

Inlägg av Primus98 »

Om alla bilar på de båtar som är på ingående till EU (dvs GLOVIS SPLENDOR, THEBEN och HORIZON LEADER) är fördelade då är vi med vit/svart och svart/svart 20" fucked i sommar gissar jag.
Senast redigerad av Primus98, redigerad totalt 1 gånger.
beställde:10/3 2022 MYLR svart/svart 20"
Alexander01

Inlägg av Alexander01 »

CLi skrev:
Rallybilen skrev:
Finns inget som tyder på att vi med vit/svart eller svart/svart ska få leverans i juni.
Finns inget som ens tyder på leverans i sommar.
Stämmer, enligt den person jag pratade med igår på SC så är det högst troligt att "standardfärgerna" med 20'' dyker upp i augusti-september.
Nikola56

Inlägg av Nikola56 »

Alexander01 skrev:
Stämmer, enligt den person jag pratade med igår på SC så är det högst troligt att "standardfärgerna" med 20'' dyker upp i augusti-september.
Äntligen någon på Tesla som lever i verkligheten! Borde skicka blombud :D
JohanHar

Inlägg av JohanHar »

Tesla MYLR 20" vit/vit....VIN och slutfaktura kring 20 maj. Nu slutbetald, och väntar leverans. Beräknad from idag till 15 juni.
Nu är det nära :D
tes.png
Nikohm

Inlägg av Nikohm »

Primus98 skrev:
Om alla bilar på de båtar som är på ingående till EU (dvs GLOVIS SPLENDOR, THEBEN och HORIZON LEADER) är fördelade då är vi med vit/svart och svart/svart 20" fucked i sommar gissar jag.

We are sclewed :lol:

Jag hoppas på scenariot att vi får bonusen efter 1juli också samt att det blir en P som får sänkt förmånsvärde med 1300:- då har man dragit JAckpot :lol: :lol: :lol:
Nikohm

Inlägg av Nikohm »

JohanHar skrev:
Tesla MYLR 20" vit/vit....VIN och slutfaktura kring 20 maj. Nu slutbetald, och väntar leverans. Beräknad from idag till 15 juni.
tes.png
det är det udda som är den gemensamma nämnaren för lev i Q2 (vit inne får anses udda) samt blå,röd,grå

Vi som tog svensson svart & vit får snällt vänta :lol:
Anonym

Inlägg av Anonym »

Har börjat titta vidare nu på andra bilmärken och deras lagerbilar, börjar mer och mer lägga ner tanken på att det blir en Tesla för mig.

Vi gjorde precis som många andra, beställde bilen i Mars, följde Teslas rekommendationer om val för att få Maj.. Blev av med vår bil i maj och nu står det fortfarande EDD Maj fast vi är i juni medan många andra som valt det jag egentligen ville ha, 19" verkar få sina bilar i juni.

Har varit med om strul vid tidigare billeveranser från andra bilmärken, men detta är på en helt ny nivå av värdelöst.
Model Y LR AWD -23
dfa

Inlägg av dfa »

Anonym skrev:
Har varit med om strul vid tidigare billeveranser från andra bilmärken, men detta är på en helt ny nivå av värdelöst.
Välkommen till Teslaklubben.
Däremot verkar i princip alla tillverkare ha väldligt svårt att få fram elbilar nu, så det finns något förmildrande omständigheter även för Tesla.
saabajohan

Inlägg av saabajohan »

Ny på forumet men vad tror ni spekuleringsexperter om denna leveransen :?: :)
14FAA418-483B-4968-8B4F-BD3831B2DA8A.jpeg
00F1BA91-99A0-4B4D-AF17-F7C8F1DCFE2A.jpeg
EB29577F-9358-4818-B79C-41265A44DB77.jpeg
Nikohm

Inlägg av Nikohm »

rätt konfig för att få bil iaf. Tror vi är många (typ alla) som ångrar dom där jävla VÄRLDENS dyraste 20" och blir utan bil :evil:
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

JohanHar skrev:
tes.png
Fast… hur du skulle kunna få en bil idag, när första möjliga båten anländer just idag till Slovenien, är ju en gåta.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Skriv svar