Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model Y
Läste lite i amerikansk media om kötider. Tydligen är det en "sanning" att om man väljer till dyra tillval, främst FSD för 12000 dollar (har vi specialpris här) men även dyrare fälgar så får man sin bil tidigare.
Klart det är för att dra in mer stålar, men trist när det istället blir motsatt effekt; mer pengar för senare leverans.
Klart det är för att dra in mer stålar, men trist när det istället blir motsatt effekt; mer pengar för senare leverans.
Säljarna svarar inte på frågor förrän buggen är löst. Just nu är det 2314 trådar om leveranstider på FB och säljarna får nog minst lika många frågor.
Tiderna stämmer inte, vänta till måndag så är det löst.
Är det bekräftat att det är en bugg?Jjkalla skrev:Säljarna svarar inte på frågor förrän buggen är löst. Just nu är det 2314 trådar om leveranstider på FB och säljarna får nog minst lika många frågor.
Tesla kommer aldrig bekräfta det, men SA har sagt det 3 gånger till olika personer. Just nu blir dom nerringda och mailbombade.Highfoot skrev:Är det bekräftat att det är en bugg?Jjkalla skrev:Säljarna svarar inte på frågor förrän buggen är löst. Just nu är det 2314 trådar om leveranstider på FB och säljarna får nog minst lika många frågor.
Det kan man ju förstå när alla blir inkastade i Q4 plötsligt.Jjkalla skrev:Tesla kommer aldrig bekräfta det, men SA har sagt det 3 gånger till olika personer. Just nu blir dom nerringda och mailbombade.Highfoot skrev:Är det bekräftat att det är en bugg?Jjkalla skrev:Säljarna svarar inte på frågor förrän buggen är löst. Just nu är det 2314 trådar om leveranstider på FB och säljarna får nog minst lika många frågor.

Tror det är extremt viktigt alla alla som fått de absurda framskjutna datumet faktiskt hör av sig till sina säljare, jag förstår att det blir jobbigt för säljarna vilket är trist men det är också ända sättet för att få tesla att inse att hur det hanteras idag inte är acceptabelt.
Personligen orsakar förseningen inte bara kostnader i att jag beställde en dyrare bil med extrautrustning för att få den tidigare men även en beräknad extra bränslekostnad på nära 25.000+ om den lev i dec istället för Juli(estimerat maj egentligen) istället för att köra Tesla.
Personligen orsakar förseningen inte bara kostnader i att jag beställde en dyrare bil med extrautrustning för att få den tidigare men även en beräknad extra bränslekostnad på nära 25.000+ om den lev i dec istället för Juli(estimerat maj egentligen) istället för att köra Tesla.
I ordered the same spec as you on 10 Mars, yesterday, the EDD changed to Oct 12-Nov 26, meanwhile, Tesla webpage said Aug-Okt yesterday. I got upset.Highfoot skrev:Jag misstänker att de här nya uppskattningarna inte stämmer. Jag menar vad hände med Q3? Man borde ju ligga rätt bra till i kön inför Q3 som för hoppningsvis kan leverera bilar med full kraft.
Jag beställde MY LR Vit/Svart 20" den 26 mars och hade maj som eventuell månad för leverans och nu står det 19 okt -3 december. Är ju väldigt märkligt att någon här i formet ovanför mitt inlägg beställde precis likadan bil men har uppskattad leverans tidigare än mig (2 okt). Det måste ju vara någon form av bugg detta... Känns som att alla som hade maj automatiskt fick nya estimat som rimmar med om man skulle lägga en ny order. Ska bli intressant och se vad som händer.
Jag har skrivit till Tesla kring detta, har någon mer pratat med dem om de nya estimaten?
This means, we, ordered in as earlier as Mars, or even Feb, would be delivered later than an order that set on yesterday, otherwise, Tesla was trying to fool the new customers like what they did on us.
Tesla SA just replied, said bullshit things, your EDD is updated, and it is your EDD, that's it.
-
Jag mailade direkt då jag fått svar tidigare under dagen igår från Tesla Göteborg att det bara var mindre förseningar på grund av bla bla bla.. men inget svar från dem ännu dock.Sebastian+ skrev:Tror det står fel på beställningssidan. Jag avbokade/redigerade min beställning på LR 20” igår.Highfoot skrev:Jag misstänker att de här nya uppskattningarna inte stämmer. Jag menar vad hände med Q3? Borde ju ligga rätt bra till i kön inför Q3 som för hoppningsvis kan leverera bilar med full kraft.
Jag beställde MY LR Vit/Svart 20" den 26 mars och hade maj som eventuell månad för leverans och nu står det 19 okt -3 december. Är ju väldigt märkligt att någon här i formet ovan för mitt inlägg här, beställde precis likadan bil men har uppskattad leverans tidigare än mig (2 okt). Det måste ju vara någon form av bugg detta... Ska bli intressant och se vad som händer.
Jag har skrivit till Tesla kring detta, har någon mer pratat med dem om de nya estimaten?
Provade att beställa flera olika konfig och de estimaten som står på beställningssidan ändrade sig direkt och blev senarelagda när jag bokade.
Själv så ser jag det som att de har till på onsdag nästa vecka att lösa skiten, annars plockar jag bara ut en EQS eller en EQE, finns hos flera handlare och grannen fick sin EQE igår, skitfina, lite mindre förvaring men osar kvalitet jämfört med min förra MS =)
Beställde vit/svart 20" 15/4.
Haft maj som leveransdatum fram till igår, då det blev oktober-december.
Mailade Tesla om detta och fick följande svar:
Haft maj som leveransdatum fram till igår, då det blev oktober-december.
Mailade Tesla om detta och fick följande svar:
Alltså inget om någon bugg i systemet. Verkar vara övertygad om att det som står är det de räknar med nu.Många olika faktorer påverkar vår förmåga att producera och leverera fordon så snabbt som önskat, bland annat världsläge och komponent tillgänglighet. Vår prioritet är att arbeta igenom dessa utmaningar så snabbt som möjligt för att få dig bakom ratten på din nya bil så fort vi kan. Från och med idag är din beräknade leveranstid vad som står på ditt teslakonto.
Senast redigerad av Mart, redigerad totalt 1 gånger.
It is really funny.Jjkalla skrev:Tesla kommer aldrig bekräfta det, men SA har sagt det 3 gånger till olika personer. Just nu blir dom nerringda och mailbombade.Highfoot skrev:Är det bekräftat att det är en bugg?Jjkalla skrev:Säljarna svarar inte på frågor förrän buggen är löst. Just nu är det 2314 trådar om leveranstider på FB och säljarna får nog minst lika många frågor.
A car maker who said they make cars with most advanced AI/FSD, but they can not make their EDD more reliable and concreat like others.
Then, how can people trust their AI is as good as they said?? I do not think making EDD is as hard as AI.
Har någon koll på hur denna batch av MYLR kommer se ut? Dvs tillverkade april/maj i Shanghai.
Ingen i Sverige har förstås fått/sett en men kanske någon som sett dem på något annat forum på någon annan marknad?
Mest nyfiken på om de fortfarande upplevs som stötiga, om de får hatthylla, filtklädd trunk, eller något annat jag glömt.
Har aldrig provkört en MY och har leverans nu i Juni. Står och väger om jag ska avboka och hoppas på min MYP istället (som alla verkar supernöjda med).
Ingen i Sverige har förstås fått/sett en men kanske någon som sett dem på något annat forum på någon annan marknad?
Mest nyfiken på om de fortfarande upplevs som stötiga, om de får hatthylla, filtklädd trunk, eller något annat jag glömt.
Har aldrig provkört en MY och har leverans nu i Juni. Står och väger om jag ska avboka och hoppas på min MYP istället (som alla verkar supernöjda med).
HERREGUD!!! Jag beställde svart/svart 20" den 19 april. Fram till i morse var EDD juli. Nu är det 1 oktober - 15 november !!!!
Har precis skrivit ett svidande mail till båda Tesla-kontakterna som jag har... Jag beställde Y medan jag väntar på X som inte kommer förrän i början av nästa år. Nu måste jag beställa en annan bil medan jag väntar på Y?
Jag har frågat hur Tesla prioriterar VIN-allokering. Jag har även frågat om jag kan ändra min beställning till något som kan levereras snabbare.
Jag har precis sålt min 2019 X, och jag är utan bil. Jag klarar det i ett par månader, men inte resten av året!
Detta är galet!!

Har precis skrivit ett svidande mail till båda Tesla-kontakterna som jag har... Jag beställde Y medan jag väntar på X som inte kommer förrän i början av nästa år. Nu måste jag beställa en annan bil medan jag väntar på Y?
Jag har frågat hur Tesla prioriterar VIN-allokering. Jag har även frågat om jag kan ändra min beställning till något som kan levereras snabbare.
Jag har precis sålt min 2019 X, och jag är utan bil. Jag klarar det i ett par månader, men inte resten av året!
Detta är galet!!

MX: 2019
MY: beställde: 19/4 2022
MX LR: beställde: Nov 2021 ETA: Q1 2023???
MY: beställde: 19/4 2022
MX LR: beställde: Nov 2021 ETA: Q1 2023???
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Jättetrist. Hoppas att det ändras så du får den tidigare.Cakeneer skrev:HERREGUD!!! Jag beställde svart/svart 20" den 19 april. Fram till i morse var EDD juli. Nu är det 1 oktober - 15 november !!!!
Detta är galet!!![]()
Dock så är det ju så, vilket många av oss Teslaägare känner till, att detta med leveransdatum är lite av ett lotteri. Kanske kommer bilen på utsatt datum. Kanske kommer den innan. Kanske kommer den (lååångt) senare.
Därför är det synd att du redan har sålt din Model X. Och hur troligt är det egentligen att den nya Model X ens kommer till Sverige nästa år? Kanske dröjer det flera år innan den kommer hit?
Kontentan är väl att leveransdatumen är osäkra.
Hoppas det löser sig.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Vaddå? Finns det indikationer på att MX inte kommer till EU nästa år? Varför?slugger75 skrev:Jättetrist. Hoppas att det ändras så du får den tidigare.Cakeneer skrev:HERREGUD!!! Jag beställde svart/svart 20" den 19 april. Fram till i morse var EDD juli. Nu är det 1 oktober - 15 november !!!!
Detta är galet!!![]()
Dock så är det ju så, vilket många av oss Teslaägare känner till, att detta med leveransdatum är lite av ett lotteri. Kanske kommer bilen på utsatt datum. Kanske kommer den innan. Kanske kommer den (lååångt) senare.
Därför är det synd att du redan har sålt din Model X. Och hur troligt är det egentligen att den nya Model X ens kommer till Sverige nästa år? Kanske dröjer det flera år innan den kommer hit?
Kontentan är väl att leveransdatumen är osäkra.
Hoppas det löser sig.
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Nu har även leveranstiderna på beställningssidan uppdaterats
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
- linx
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/johnnie154249
Inte för MYP.FlyingBlue skrev:Nu har även leveranstiderna på beställningssidan uppdaterats
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
- FlyingBlue
- Teslaägare
Det är väl ingen med MYP-beställning som fått leveransen flyttad till något som ligger senare än vad som ses på beställningssidan, vilket var fallet med MYLRlinx skrev:Inte för MYP.FlyingBlue skrev:Nu har även leveranstiderna på beställningssidan uppdaterats
Tesla Model Y P, AP, -22
BMW i3, -18
- linx
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/johnnie154249
Jag har. Har september till november nu.FlyingBlue skrev:Det är väl ingen med MYP-beställning som fått leveransen flyttad till något som ligger senare än vad som ses på beställningssidan, vilket var fallet med MYLRlinx skrev:Inte för MYP.FlyingBlue skrev:Nu har även leveranstiderna på beställningssidan uppdaterats
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Samma här. Tror att beställer man en aug-okt MYP nu ser man direkt ett senare datum i appen efter beställning?
- FlyingBlue
- Teslaägare
Då förstår jag kommentaren... Hoppas för din skull att det är en bugg i så fall.linx skrev:Jag har. Har september till november nu.FlyingBlue skrev:Det är väl ingen med MYP-beställning som fått leveransen flyttad till något som ligger senare än vad som ses på beställningssidan, vilket var fallet med MYLRlinx skrev:Inte för MYP.FlyingBlue skrev:Nu har även leveranstiderna på beställningssidan uppdaterats
Tesla Model Y P, AP, -22
BMW i3, -18
Nope, la in en order på MYP igår efter MYLR ordern uppdaterats, och den visar aug-okt.Lurkern skrev:Samma här. Tror att beställer man en aug-okt MYP nu ser man direkt ett senare datum i appen efter beställning?
Men kommer säkert ändras nästa gång Tesla gör en EDD körning.
Bara det diffar åt rätt håll (för min del) är det OK.not_sure skrev:Nope, la in en order på MYP igår efter MYLR ordern uppdaterats, och den visar aug-okt.Lurkern skrev:Samma här. Tror att beställer man en aug-okt MYP nu ser man direkt ett senare datum i appen efter beställning?
- Sebastian+
- Teslaägare
Märkligt?not_sure skrev:Nope, la in en order på MYP igår efter MYLR ordern uppdaterats, och den visar aug-okt.Lurkern skrev:Samma här. Tror att beställer man en aug-okt MYP nu ser man direkt ett senare datum i appen efter beställning?
Jag beställde en igår med. Fick november.
Hade en sedan tidigare med. Med leverans i september.
Så har 2st lotter i lotteriet

-
Varför fortsätter appen och hemsidan att ange 2-9 juli trots att man fått sms om leverans 21-29 juni och där det anges att man tilldelats en bil? Jag utgår ifrån att sms:et trumfar appen osv men kan man verkligen utgå från det?
Inget är 100% säkert förrän du åker därifrån med din nya bil...Rallybilen skrev:Varför fortsätter appen och hemsidan att ange 2-9 juli trots att man fått sms om leverans 21-29 juni och där det anges att man tilldelats en bil? Jag utgår ifrån att sms:et trumfar appen osv men kan man verkligen utgå från det?