Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av frippe »

Nikola56 skrev:
frippe skrev:
Primus98 skrev:
Det hade de kunnat kläcka ur sig mycket tidigare...
Man behöver inte vara någon raketingenjör för att förstå att nedstängningen i Kina skulle få stora konsekvenser för leveransdatum uppe hos oss.
Teslarepresentanterna förstod inte på nästan två månader. Det är inte upp till deras kunder att hålla reda på.
Nej men bilförsäljare är de moderna hästhandlarna. Antingen tror man på dem, eller så drar man lite egna slutsatser om möjliga utfall och agerar utifrån det. Man har ett eget val och måste inte tro på allt som presenteras för en helt blint.

De som jobbar på tesla har ofta väldigt lite information att arbeta utifrån. Det har märkts i många fall tidigare.
Model Y LR.
Model S70D
Melon Must

Inlägg av Melon Must »

frippe skrev:
Nikola56 skrev:
frippe skrev:
Primus98 skrev:
Man behöver inte vara någon raketingenjör för att förstå att nedstängningen i Kina skulle få stora konsekvenser för leveransdatum uppe hos oss.
Teslarepresentanterna förstod inte på nästan två månader. Det är inte upp till deras kunder att hålla reda på.
Nej men bilförsäljare är de moderna hästhandlarna. Antingen tror man på dem, eller så drar man lite egna slutsatser om möjliga utfall och agerar utifrån det. Man har ett eget val och måste inte tro på allt som presenteras för en helt blint.

De som jobbar på tesla har ofta väldigt lite information att arbeta utifrån. Det har märkts i många fall tidigare.
Ingen har väl inte varit beredd på förseningar men… Drog du slutsatsen att efter nedstängningen i Shanghai så skulle det resultera i fem månaders försening på den konfigurationen som skulle ha snabbast leveranstid? Förstod du också att den konfigurationen som skulle ha längre leveranstid plötsligt fick kortare leveranstid trots nedstängningen i Shanghai? Skullle man dra den slutsatsen menar du?
TeslaHalmstad

Inlägg av TeslaHalmstad »

Nikola56 skrev:
frippe skrev:
Primus98 skrev:

Samma för mig dom lovade flera gånger båten är redan lastad inga problem bilen kommer i maj MYL vit/svart 20” beställd 30/3.
Jag litade på dom och sålde min bil 16/5.
Jag hoppas att Elon uppmärksammar detta och ger alla inkompetenta säljare i Sverige sparken.
Ja, man har rätt att vara förbannad när man är utan bil hela sommaren.
Vi hade planerat att göra mycket på semestern i juli.
Dessutom får man troligtvis ingen bonus.
Jag säger bara fy fan.
Was TH now MH
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Tråkigt att se så mycket skit om Teslas personal i Sverige. De gör nog det bästa de kan, men får de fel info eller ingen info så är det inte så mycket de kan göra åt det.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
VilkenElbilBlirDet

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Om någon är sugen på annat ring runt till Fordhandlare. Fick en Mach-e awd LR teknik+ till dom gamla priserna, 750k istället för 896k. Dom hade beställt ett gäng som levereras nu i juni. Finns säker fler handlare som gjort samma sak. Där kan dom även spåra exakt vart bilen befinner sig, leveransdatum etc.
Nikola56

Inlägg av Nikola56 »

frippe skrev:
Nikola56 skrev:
frippe skrev:
Primus98 skrev:

Skyller du på kunden i ditt egna jobb när du inte ger rätt information och saknar kunskap? Kunden får skylla sig själv att de inte kan ditt jobb bättre än du själv? Så argumenterar du.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Ingen kan komma och påstå att det är snyggt skött, och man kan rimligen inte behöva vara supernörd för att känna sig bekväm med att köpa en Tesla.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Jag funderar på varför jag som väntar på en MYP från Berlin fick ett mail om att den är försenad pga svårigheter i fabriken i Shanghai.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Nikola56 skrev:
frippe skrev:
Nikola56 skrev:
frippe skrev:
Primus98 skrev:

Skyller du på kunden i ditt egna jobb när du inte ger rätt information och saknar kunskap? Kunden får skylla sig själv att de inte kan ditt jobb bättre än du själv? Så argumenterar du.
Nu får du nog träna dig lite på din läsförståelse. Jag skrev ingenstans att det var kundens fel. Bara att varje individ har ett eget ansvar att tänka lite själv.

Hmmm, vi har ett storkrig som påverkar en stor del av världsekonomin, pandeminedstängning i nästan två månader i delar av Kina. Är det då troligt att leveranstiderna stämmer? Nej kanske inte.

En helt annan fråga är om det är bra skött av tesla, nej det är det inte. Men samtidigt har du enbart en beställning, du har inte betalt något så du ligger inte ute med en massa pengar.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Grodan
Teslaägare

Inlägg av Grodan »

Lurkern skrev:
Jag funderar på varför jag som väntar på en MYP från Berlin fick ett mail om att den är försenad pga svårigheter i fabriken i Shanghai.
Kan det vara för att batterierna tillverkas där?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Streckläst de senaste tio sidorna.

Alltid sagt det och kommer alltid fortsätta säga det until proven the opposite.

Tesla har ingen kundvård och bryr sig inte, man köper tyvärr inte hela premiumupplevelsen eller champagnen vid leverans med en röd matta och rött överdrag över bilen. Man köper en jäkligt bra bil, men vägen dit kan vara superenkel och smidig eller ett rent helvete. De kan inte hålla koll på vem som beställde först och som har rätt till leverans först. De vet att de säljer den bilen du avbokat ändå.

Hämtade ut min nya MYP igår och exakt som när jag 2020 köpte en splitterny XP100DL för 1.1mSEK så var leverans i pissregn utomhus. Hade inte en enda chans att undersöka lacken förrän hemma.

Trist men sant.
strandteslan

Inlägg av strandteslan »

Två frågor till er andra.
1. Ni som beställer flera bilar, utgår ni bara från att vaska de 2500kr per bil ni inte tar ut? Eller hur säkrar ni så man inte tappar x ggr 2500?
2. Nu då de totalhavererar på leveranserna, hur gör man för att få tillbaka pengarna? Känns som en pågående stöld då man missar så grovt på leveransen trots alla löften.. Alternativ låter jag de bara ligga kvar och vägrar ta emot leverans när den väl kommer så kan de inte neka en enligt distanslagen.

Nu hoppas jag på min beställning av Lucid GT ramlar in men det är nog ett long shot också tyvärr..
Anonym

Inlägg av Anonym »

strandteslan skrev:
1. Ni som beställer flera bilar, utgår ni bara från att vaska de 2500kr per bil ni inte tar ut? Eller hur säkrar ni så man inte tappar x ggr 2500?
2. Nu då de totalhavererar på leveranserna, hur gör man för att få tillbaka pengarna? Känns som en pågående stöld då man missar så grovt på leveransen trots alla löften.. Alternativ låter jag de bara ligga kvar och vägrar ta emot leverans när den väl kommer så kan de inte neka en enligt distanslagen.

Nu hoppas jag på min beställning av Lucid GT ramlar in men det är nog ett long shot också tyvärr..
Jag vaskar 2500kr, beställde nyligen en 19" till eftersom 20" inte kommer förrän slutet av Q4.. Enligt hemsidan och dom första dagarna så fick jag leverans efter sommaren på 19" men nu den också blivit uppskjuten till slutet av Q4.
Hade inte tvekat en sekund att ta en ID5 eller liknande istället men leveranstiderna är för långa, kanske är det största misstaget jag gör att tro att någon av Tesla-bilarna kommer i höst.

Har iaf helt gett upp hoppet om att ha en bil i sommar, utan försöker lösa det med att låna bil från någon släkting så vi kan åka till sommarhuset med barnen iaf.
Model Y LR AWD -23
Rallybilen

Inlägg av Rallybilen »

Många vaskar säkert de 2500:- men jag har svårt att tro att Tesla skulle vinna om man tog den till ARN. Det är ju deras egen anställda personal på SC som har gett grovt vilseledande information.
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare

Inlägg av Sebastian+ »

Rallybilen skrev:
Många vaskar säkert de 2500:- men jag har svårt att tro att Tesla skulle vinna om man tog den till ARN. Det är ju deras egen anställda personal på SC som har gett grovt vilseledande information.
Jag kommer strida för det. Principsak.

Alternativt om man bli nekad kredit på den beställning som inte hämtas ut. Så kan man få tillbaka pengar med.
not_sure

Inlägg av not_sure »

strandteslan skrev:

Kommer göra ett försök att få tillbaka med hänvisning till förseningen, men räknar inte med det.
Kan leva med det om det innebär att jag får en bil snabbare :)

Verkar som att många lägger två eller fler beställningar. Undrar hur mycket det påverkar beräkningen av estimaten. Tesla vet såklart att många gör så, men det gör det nog ändå svårare att ge korrekta estimat.
Användarvisningsbild
selektha
Teslaägare

Inlägg av selektha »

Distansköplagen gäller(även verifierat av tesla UMEÅ när jag frågat) dvs du har 14 dagars ångerrätt EFTEr mottagning utav varan.

Personligen håller jag kvar i min beställning och håller med om att det inte är Teslas säljares fel MEN de representerar Tesla som företag och är de som vi kommunicerar med dock behöver man inte vara otrevlig mot dem :)
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

NEO skrev:
Hämtade ut min nya MYP igår och exakt som när jag 2020 köpte en splitterny XP100DL för 1.1mSEK så var leverans i pissregn utomhus. Hade inte en enda chans att undersöka lacken förrän hemma
Leverans i pissregn är häpnadsväckande.
Rallybilen

Inlägg av Rallybilen »

En annan fundering jag hade var hur ni tänker som sålt era bilar innan ni ens fått den nya? Jag vill absolut inte skuldbelägga er eller så utan bara nyfiken om hur tankarna gått? Jag skulle aldrig våga utifrån att jag inte skulle klara mig utan bil ens en dag och därför lägger ut den gamla för försäljning tidigast den dagen den nya bilen står på uppfarten. Eventuellt tom med lite fördröjning för att den nya ska ha hunnit få dragkrok först också.
not_sure

Inlägg av not_sure »

Rallybilen skrev:
En annan fundering jag hade var hur ni tänker som sålt era bilar innan ni ens fått den nya? Jag vill absolut inte skuldbelägga er eller så utan bara nyfiken om hur tankarna gått? Jag skulle aldrig våga utifrån att jag inte skulle klara mig utan bil ens en dag och därför lägger ut den gamla för försäljning tidigast den dagen den nya bilen står på uppfarten. Eventuellt tom med lite fördröjning för att den nya ska ha hunnit få dragkrok först också.
Väntar också tills efter jag fått den, men jag gissar att många behöver intäkterna från befintlig bil för att finansiera den nya. Speciellt om ens befintliga bil också är av det dyrare slaget.
Rallybilen

Inlägg av Rallybilen »

not_sure skrev:
Rallybilen skrev:
Väntar också tills efter jag fått den, men jag gissar att många behöver intäkterna från befintlig bil för att finansiera den nya. Speciellt om ens befintliga bil också är av det dyrare slaget.
Jo det är väl rimligt men de stora utgifterna för den nya bilen kommer ju först när leverans är spikad och klar
TeslaHalmstad

Inlägg av TeslaHalmstad »

Rallybilen skrev:

Kollade tre gånger med försäljarna innan jag sålde bilen och det skulle inte vara några problem.
Dessutom vill man ju veta att man får hyfsat betalt för den gamla innan man köper en ny.
Was TH now MH
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

NEO skrev:
Streckläst de senaste tio sidorna.

Alltid sagt det och kommer alltid fortsätta säga det until proven the opposite.

Tesla har ingen kundvård och bryr sig inte, man köper tyvärr inte hela premiumupplevelsen eller champagnen vid leverans med en röd matta och rött överdrag över bilen. Man köper en jäkligt bra bil, men vägen dit kan vara superenkel och smidig eller ett rent helvete. De kan inte hålla koll på vem som beställde först och som har rätt till leverans först. De vet att de säljer den bilen du avbokat ändå.

Hämtade ut min nya MYP igår och exakt som när jag 2020 köpte en splitterny XP100DL för 1.1mSEK så var leverans i pissregn utomhus. Hade inte en enda chans att undersöka lacken förrän hemma.

Trist men sant.
Skulle det inte kunna finnas något mellan champagne/röda mattor/överdrag och pissregn utomhus?

När jag köpt nya bilar har det aldrig blivit någon champagne eller mattor. Bilen har funnits hos återförsäljaren vid avtalad tid och jag har hämtat den, vanligtvis har det varit fredag. Hur mycket kontakt jag velat ha med säljaren har varit valfritt.
Att skönmåla Teslas setup genom att beskriva andras som en mardröm blir ju bara löjligt.
Tt+

Inlägg av Tt+ »

Rallybilen skrev:
Jag hade 3-mån uppsägningstid på nuvarande bil som ska lämnas in nästa vecka. Ville inte stå med dubbla kostnader i tre månader, litade på återförsäljaren som sa att bilen är på väg att lastas och att den troligen kommer i början av maj om båten inte blir fast i Suez-kanalen (den risken tog jag då jag hade 4-6 v tillgodo) hade inte läst alla dessa Forum då o förstod inte att tesla inte alls har koll på sin Supply Chain. Kände mig lugn då en bil som tillverkas i kina rimligen borde vara tillverkad i april om leverans ska ske i maj. I maj med tanke på nedstängningen började jag ana oråd o kontakta säljaren som sa att den borde vara på väg på båten vänta på sms senast i juni bör du få leverans (de har aldrig lovat ngt men så dålig koll trodde jag inte att de hade, lättlurad ja kanske)

en försening med att par v hade jag kunnat cykla men inte till oktober. Nu letar jag annat alternativ. (Vi har en bil till i familjen så står inte helt utan)
EGY

Inlägg av EGY »

Är det någon här som har beställt en Tesla tidigare och använt sin befintliga bil som inbyte, samtidigt som Teslan blivit försenad?

Jag funderar på hur Tesla hanterar värderingen av inbytet vid förseningar på några månader. Om de värderar ner min bil vid leverans så innebär det ju att Teslan också blir dyrare med motsvarande belopp. Eller står de fast vid inbytespriset?
Skriv svar