Foliering eller inte?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare

Foliering eller inte?

Inlägg av SomTam »

Har en y på finansiell leasing. Räknar med att byta när det är klart.

Frågan är, ska man lägga på foliering för typ 20 papp eller inte? Har man igen de pengarna när det är dags för byte eller är det pengar i sjön…
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Foliering eller inte?

Inlägg av Bjelke »

Hopplöst svårt att svara på egentligen men jag tror iaf att man har igen det med samma
värdeminskning som bilen när den säljs :)
Små stenskott tar vanlig folie bra men inte större stenskott, plus att det såklart skyddar lacken
mot repor från tvättning :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Vad är det för foliering för 20 papp du funderar på? Jag vill mest slippa smårepor och skav från ex. trånga bildäck på färjor.
Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare

Inlägg av SomTam »

Lurkern skrev:
Vad är det för foliering för 20 papp du funderar på? Jag vill mest slippa smårepor och skav från ex. trånga bildäck på färjor.
Typ sån ppf.

Tänker efter leasingen är klar och man ska få något restvärde, har det lönat sig betala 20 papp för skyddet eller spelar ingen roll…
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare

Inlägg av rolundb »

SomTam skrev:
Har en y på finansiell leasing. Räknar med att byta när det är klart.

Frågan är, ska man lägga på foliering för typ 20 papp eller inte? Har man igen de pengarna när det är dags för byte eller är det pengar i sjön…
Om du kommer sälja bilen till företag får du definitivt inte igen pengarna. Det är i alla fall min erfarenhet av försäljningen av min senaste Tesla och Audi. Ingen firma har brytt sig över huvud taget om skicket på bilen mer än att se att den inte har några större skador.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
il_concorde

Inlägg av il_concorde »

Vad kostar det att lacka om bilen?
Om det är billigare än foliering så kan du ju bara lacka om den när det väl är dags att sälja.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

SomTam skrev:
Lurkern skrev:
Typ sån ppf.

Tänker efter leasingen är klar och man ska få något restvärde, har det lönat sig betala 20 papp för skyddet eller spelar ingen roll…
Allt beror på vad du är ute efter och villig att betala. Du nämner PPF, full PPF går på mellan 45-55000kr, det är alltså en skyddsfilm som är mycket tåligare än folie, den är även självläkande i solen så små repor och dylikt försvinner under sommaren.

il_concorde skrev:
Vad kostar det att lacka om bilen?
Om det är billigare än foliering så kan du ju bara lacka om den när det väl är dags att sälja.
Det är ju inte direkt så att alla älskar pearl white metallic som är standardfärg, de flesta kör runt i den färgen för att den är just gratis och inte kostar extra. Det gör att många som köper sina nya teslor folierar bilen och får två flugor i en smäll; man byter färg på bilen till exakt den färgen man vill ha (eftersom tesla är så tråkiga och bara erbjuder vit-svart-blå-röd och grå) Det andra är att man indirekt skyddar bilen mot mindre repor, typ kladdiga barnfingrar med lera som ska "måla" bilen. Det kommer inte skada lacken, men det kommer skada folien i viss mån. Att lacka om hela bilen tror jag är betydligt dyrare än 20000kr på en MY.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Nej det lönar sig definitivt inte. Ofta blir det betydligt dyrare och mer komplext vid en skada om man har folie. Dels måste folien av, dels måste det underliggande fixas.. och sen ska ny folie på igen. Det tar tid och blir väldigt dyrt. Inte alltid försäkringsbolag är villiga att ta den kostnaden heller.

Avsätt pengar för ev. skador/reparationer etc istället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

taliz skrev:
Nej det lönar sig definitivt inte. Ofta blir det betydligt dyrare och mer komplext vid en skada om man har folie. Dels måste folien av, dels måste det underliggande fixas.. och sen ska ny folie på igen. Det tar tid och blir väldigt dyrt. Inte alltid försäkringsbolag är villiga att ta den kostnaden heller.

Fick förardörren bucklad av garage-grannen. Allt gick på hans försäkring, men lägga på keramisk lackbehandling (jag vet tråden handlar om folie) fick jag bekosta själv då min bil har vagnskadeförsäkring och det fanns inte någon keramisk behandling från leverans. Försökte få Trygg Hansa förklara för mig hur min försäkring har betydelse när motparten är vållande och tar alla kostnader. Men lyckades inte få det förklarat. Så samma gäller nog folie, kommer inte ersättas på försäkring.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

loftux skrev:
taliz skrev:

Fick förardörren bucklad av garage-grannen. Allt gick på hans försäkring, men lägga på keramisk lackbehandling (jag vet tråden handlar om folie) fick jag bekosta själv då min bil har vagnskadeförsäkring och det fanns inte någon keramisk behandling från leverans. Försökte få Trygg Hansa förklara för mig hur min försäkring har betydelse när motparten är vållande och tar alla kostnader. Men lyckades inte få det förklarat. Så samma gäller nog folie, kommer inte ersättas på försäkring.
Folie ersätts av vissa försäkringsbolag. Fått det ersatt av TH utan problem. Ja man får vänta med att sätta på tills lacken härdat ordentligt, men därefter inga problem.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

NEO skrev:
loftux skrev:
taliz skrev:

Folie ersätts av vissa försäkringsbolag. Fått det ersatt av TH utan problem. Ja man får vänta med att sätta på tills lacken härdat ordentligt, men därefter inga problem.
Det var som attans, jag har inte ens frågat (repor på nederdelen av dörren som gick igenom folien precis tyvärr
och fick det fixat för nån månad sedan, inte nyttjat vagnskada på typ skitlänge så visste inte hur det funkar numera)
men kanske ska försöka få ut det också då :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Bjelke skrev:
NEO skrev:
loftux skrev:
taliz skrev:

Det var som attans, jag har inte ens frågat (repor på nederdelen av dörren som gick igenom folien precis tyvärr
och fick det fixat för nån månad sedan, inte nyttjat vagnskada på typ skitlänge så visste inte hur det funkar numera)
men kanske ska försöka få ut det också då :)
För mig var det alltså motparten försäkring som ersatte, men ändå har alltså vagnskadeförsäkring som jag har betydelse för vad motparten skulle ersätta. Kan ju vara skillnad om man orsakat det själv. Keramisk behandling ersätts inte om äldre än 3 år fick jag veta oavsett. Foliering har säkert också någon halveringstid/maxtid, så har man råkat ut för något ska man nog inte vänta för länge.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Om det är motpartens försäkring som går in (den andre är vållande) så ska solklart ALLT ersättas,
allt annat vore ju konstigt, men har man själv ställt till det så brukar bara det som var original på
bilen ersättas och ingen extra-utrustning normalt sett.
Nåja, jag kan ju fråga ändå, man har ju inget att förlora liksom…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar