Tillbaka till on topic. Ja, beslut är definitivt på gång. Från miljöministerns mejllogg 4/6:
SmartSelect_20220607-165222_Samsung Notes.jpg
Förmodligen torsdag då...
Obegripligt att de inte lyckas hålla systemet förutsägbart. Det dribblas både med förmånsvärden och bonusnivåer med kort varsel.
Jag anser att subventionerna bör fasas ut, som säkert framgått. Men det måste ju ske på ett ordnat och förutsägbart sätt. Särskilt nu när leveranstiderna är så långa på elbilar. Runt ett år i många fall.
Vad är det som brister hos regeringen? Vilja? Kunnande? Förståelse?
Tillbaka till on topic. Ja, beslut är definitivt på gång. Från miljöministerns mejllogg 4/6:
SmartSelect_20220607-165222_Samsung Notes.jpg
Förmodligen torsdag då...
Obegripligt att de inte lyckas hålla systemet förutsägbart. Det dribblas både med förmånsvärden och bonusnivåer med kort varsel.
Jag anser att subventionerna bör fasas ut, som säkert framgått. Men det måste ju ske på ett ordnat och förutsägbart sätt. Särskilt nu när leveranstiderna är så långa på elbilar. Runt ett år i många fall.
Vad är det som brister hos regeringen? Vilja? Kunnande? Förståelse?
Håller med dig till 100%
Men hoppet är det sista som överger en så jag hoppas att det skjuter på detta till antingen nästa år vid samma tidpunkt eller årskiftet när förslaget om bonus sänks till 50.000.
Alla regeringsbeslut fattas på torsdagar om det inte skulle vara något exceptionellt
Dock, de beslut som tas på själva regeringssammanträdet är ren formalia. Själva beslutet - beslutsunderlaget om man så vill - är redan fattat på departementsnivå tidigare i veckan. Allt ministrarna gör på sammanträdet är att klubba enligt framlagda dagordning - det är ytterst sällan det blir någon diskussion eller ändrade beslut.
Så jag skulle tro att Miljödepartementet fattade beslutet idag, och att det klubbas på riktigt på torsdag. Och att det innebär att de säger "fuck 'em" vad gäller de som beställt för dyra bilar, coronaförseningar eller inte.
Alla regeringsbeslut fattas på torsdagar om det inte skulle vara något exceptionellt
Dock, de beslut som tas på själva regeringssammanträdet är ren formalia. Själva beslutet - beslutsunderlaget om man så vill - är redan fattat på departementsnivå tidigare i veckan. Allt ministrarna gör på sammanträdet är att klubba enligt framlagda dagordning - det är ytterst sällan det blir någon diskussion eller ändrade beslut.
Så jag skulle tro att Miljödepartementet fattade beslutet idag, och att det klubbas på riktigt på torsdag. Och att det innebär att de säger "fuck 'em" vad gäller de som beställt för dyra bilar, coronaförseningar eller inte.
Så var är meningen med regeringsbeslutet om det räcker med att Miljödepartementet säger fuck you? Jag begriper inte, det är väl de som har lagt fram föreslaget, där många remissvar anser att det är dumt med 700k tak på ett eller annat sätt. Hur kan Miljödepartementet då vara det enda beslutsfattande ?
Jag har förmodligen missat något, för min uppfattning är inte alls demokratiskt!
Alla regeringsbeslut fattas på torsdagar om det inte skulle vara något exceptionellt
Dock, de beslut som tas på själva regeringssammanträdet är ren formalia. Själva beslutet - beslutsunderlaget om man så vill - är redan fattat på departementsnivå tidigare i veckan. Allt ministrarna gör på sammanträdet är att klubba enligt framlagda dagordning - det är ytterst sällan det blir någon diskussion eller ändrade beslut.
Så jag skulle tro att Miljödepartementet fattade beslutet idag, och att det klubbas på riktigt på torsdag. Och att det innebär att de säger "fuck 'em" vad gäller de som beställt för dyra bilar, coronaförseningar eller inte.
Så var är meningen med regeringsbeslutet om det räcker med att Miljödepartementet säger fuck you? Jag begriper inte, det är väl de som har lagt fram föreslaget, där många remissvar anser att det är dumt med 700k tak på ett eller annat sätt. Hur kan Miljödepartementet då vara det enda beslutsfattande ?
Jag har förmodligen missat något, för min uppfattning är inte alls demokratiskt!
Läste precis igenom alla remissvar sammanfattning som regeringen presenterade så förhoppningsvis tar dom dessa i beaktande
Så var är meningen med regeringsbeslutet om det räcker med att Miljödepartementet säger fuck you? Jag begriper inte, det är väl de som har lagt fram föreslaget, där många remissvar anser att det är dumt med 700k tak på ett eller annat sätt. Hur kan Miljödepartementet då vara det enda beslutsfattande ?
Jag har förmodligen missat något, för min uppfattning är inte alls demokratiskt!
Läste precis igenom alla remissvar sammanfattning som regeringen presenterade så förhoppningsvis tar dom dessa i beaktande
Jag läste också igenom och fick en konstig känsla av att de förtydligade de som tyckte 700.000 eller till och med en lägre gräns och mer de som tyckte att det skulle vara högre eller ingen alls så var det inte alls lika tydligt. Men det kan vara fel på mina ögon
Dock är jag nöjd ändå idag, har fått chassinummer och lev 7-14 juni på min MYP
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Fast optimalt vill man väl få sin bil (inregistrerad) efter 1 juli för att få det nya lägre förmånsvärdet men mindre än 1 månad efter beslutet för att få bonusen?
Fast optimalt vill man väl få sin bil (inregistrerad) efter 1 juli för att få det nya lägre förmånsvärdet men mindre än 1 månad efter beslutet för att få bonusen?
Va?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Fast optimalt vill man väl få sin bil (inregistrerad) efter 1 juli för att få det nya lägre förmånsvärdet men mindre än 1 månad efter beslutet för att få bonusen?
Va?
Regeln om 700 tkr kan träda i kraft tidigast en månad efter beslutet. Dvs tidigast 10 juli eller nåt.
Min känsla utifrån noll fakta(ok, lite fakta finns med i känslan) och sentiment är att man 1/7 inför taket på 700 000 kr...
Sen hur införandet kommer gå struntar man nog bara i från beslutsfattarna, det är för mycket pengar som kommer snurra ut om man låter det ligga ett halvår till.
Min känsla utifrån noll fakta(ok, lite fakta finns med i känslan) och sentiment är att man 1/7 inför taket på 700 000 kr...
Sen hur införandet kommer gå struntar man nog bara i från beslutsfattarna, det är för mycket pengar som kommer snurra ut om man låter det ligga ett halvår till.
Eller så låter man nästa regeringen ta hand om, dvs skjuter på det till framtiden 1/1..
Min känsla utifrån noll fakta(ok, lite fakta finns med i känslan) och sentiment är att man 1/7 inför taket på 700 000 kr...
Sen hur införandet kommer gå struntar man nog bara i från beslutsfattarna, det är för mycket pengar som kommer snurra ut om man låter det ligga ett halvår till.
Eller så låter man nästa regeringen ta hand om, dvs skjuter på det till framtiden 1/1..
Hoppas du har rätt, så blir det lite roligare att ta ut min MYP i höst
Min känsla utifrån noll fakta(ok, lite fakta finns med i känslan) och sentiment är att man 1/7 inför taket på 700 000 kr...
Sen hur införandet kommer gå struntar man nog bara i från beslutsfattarna, det är för mycket pengar som kommer snurra ut om man låter det ligga ett halvår till.
Tror också det, det här ligger sjukt långt ned på priolistan att bry sig om. Korten landar som de landar.
Fast optimalt vill man väl få sin bil (inregistrerad) efter 1 juli för att få det nya lägre förmånsvärdet men mindre än 1 månad efter beslutet för att få bonusen?
Va?
Ja förmånsvärdet sjunker ju nästan 1 000 kr från och med 1 Juli... det blir ju lite pengar på 36 månader.
Eller vad undrar du över?
Ser man det så är det inte lika illa att tappa bonusen. Å ena sidan 70' mindre till firman, å andra sidan 18' mer i privata fickan räknat på 36 månader.
Ser man det så är det inte lika illa att tappa bonusen. Å ena sidan 70' mindre till firman, å andra sidan 18' mer i privata fickan räknat på 36 månader.
Andrahandsvärdet höjs ju också när bonusen försvinner så din firma går inte miste om några 70'. På 3 år kanske den går miste om 30'. Så det går på ett ut ungefär.
Det absolut bästa är ju att plocka ut en bil precis innan bonusen försvinner. Då får man verkligen 70'.
Fast optimalt vill man väl få sin bil (inregistrerad) efter 1 juli för att få det nya lägre förmånsvärdet men mindre än 1 månad efter beslutet för att få bonusen?
Va?
Ja förmånsvärdet sjunker ju nästan 1 000 kr från och med 1 Juli... det blir ju lite pengar på 36 månader.
Eller vad undrar du över?
Ok nu hänger jag med.
Men för mig är det MYLR jag har beställt, då är det inte några 1000 kr i månaden lägre förmånsvärde, snarare 100 kr månaden:
Om nu justeringen av gränsen till att gå vid 700k flyttas fram till årsskiftet istället, hur funkar det med de bilar som levereras i år? Är det registreringsdatum för bilen som man går på för beviljandet av bonus eller kommer det vara datumet för ansökan (som blir 6 månader senare och då eventuellt på andra sidan årsskiftet)?
Om nu justeringen av gränsen till att gå vid 700k flyttas fram till årsskiftet istället, hur funkar det med de bilar som levereras i år? Är det registreringsdatum för bilen som man går på för beviljandet av bonus eller kommer det vara datumet för ansökan (som blir 6 månader senare och då eventuellt på andra sidan årsskiftet)?
När bilen tas i trafik.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017