Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

YouNeverWalkAlone
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 apr 2022 00:30

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av YouNeverWalkAlone »

iCar skrev:
Det verkar som att vi är många som ska ut till Trosta på tisdag mellan 9-11. Är det någon som har en bra idé hur man tar sig dit?
Jag och min fru åker vår andra bil från Järfälla, om det inte är en FÖR lång omväg så kan någon åka med oss! :)
terway
elbilist
Inlägg: 48
Blev medlem: 31 aug 2019 17:05

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av terway »

trebor5 skrev:
ForestC skrev:
En av vinnarna på lotteriet som beställde en LR i mitten av maj och har fått leveransfönster i juni (matchad och med VIN).

Dock sugen på att kanske köpa nya lotter till tombolan och byta till MYP om det finns möjlighet till leverans i juni även för MYP. Tesla säger att det inte finns några MYP tillgängliga öht men om man läser den här tråden verkar det faktiskt inte omöjligt.

Tänker jag fel om jag tänker att ni som lyckats byta och få match har en beställning som är lagd betydligt tidigare? Eller är det samma lotterikänsla där och rena slumpen som avgör?

Övrig konfig spelar mindre roll men just LR till P hade varit trevligt…
Förstår hur ni tänker. Dock kan jag tycka att det är konstigt att man behåller sitt beställningsdatum om man byter från LR till P och således går före andra som beställt P. Jag beställde både LR och P med tanke på de nya reglerna och räknar med att vaska den bil som kommer senare. Nu kanske jag inte får en P innan 1 juli för att andra med ändrade LR-beställningar går före.
Frågan är om man verkligen går före i kön? Jag kollade med min Tesla-kontakt och han trodde iaf att man inte fick gå före i kön. Men som allt annat, Tesla-lotteriet :D. Jag hade inte vågat chansa iaf. De som tänkte till och var lite smarta (som dig) la en order på en MYP och LR samtidigt och kan således ta första bästa :)
EljoGigo
Inlägg: 70
Blev medlem: 23 maj 2022 15:54

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av EljoGigo »

En polare är uppe i Trosta och hämtar sin svarta och så här ser det ut just nu 9 juni, kl 11:45.
6E5D27BF-9020-409A-8D7E-194B7520C081.jpeg
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Ilduce77 »

Oj.. Lite skillnad jämfört med för ett par veckor sedan... :)

Undrar om det är som någon fått till sig, att allt hamnar i Trosta, för att sedan fördelas ut?

Eller har sthlm så många beställningar på vita?
Senast redigerad av Ilduce77, redigerad totalt 1 gånger.
mackan12
Inlägg: 36
Blev medlem: 19 maj 2022 11:47

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av mackan12 »

EljoGigo skrev:
En polare är uppe i Trosta och hämtar sin svarta och så här ser det ut just nu 9 juli, kl 11:45.
ojoj vad bilar :D Där står min vita någonstans :lol:
piespo
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 apr 2022 18:00

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av piespo »

EljoGigo skrev:
En polare är uppe i Trosta och hämtar sin svarta och så här ser det ut just nu 9 juni, kl 11:45.
Wow!! Lite skillnad jämfört med någon vecka sen. Är det någon som vet om alla bilar som står där redan är matchade eller hur funkar det här med matchningen i praktiken?
Det borde väl vara så att när lastbilarna fulla av MYP lämnar Giga Berlin så börjar ordermatchningar, eller görs det lokalt när bilarna väl levererats till slutdestination?

Jag har beställt 3/3 -22 (V/S, Trosta) och har fortfarande uppsk. leverans 9-30 juni men inte hört ett smack, så man undrar ju hur långt bak i kön man egentligen ligger när man ser så många.
Användarvisningsbild
MikeeSouth
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jun 2017 21:39

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av MikeeSouth »

Frågan är säkert ställd 1000 ggr men jag ställer den igen. Jag har en beställning på en MYLR idag, om jag byter till MYP - har jag då någon förtur till kön eller hamnar jag sist? Sjukt sugen på att byta när jag missade leveransfönster på MYLR och att jag dessutom läst att förmånsvärdet för MYP har sänkts kraftigt...
rodahl76
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 mar 2022 08:38

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av rodahl76 »

Ingen som har vägarna förbi Tesla Norrköping och kan knäppa ett par spionbilder, så vi får lite koll på hur många MYP som står och "skräpar" där? :)

//R
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av linx »

MikeeSouth skrev:
Frågan är säkert ställd 1000 ggr men jag ställer den igen. Jag har en beställning på en MYLR idag, om jag byter till MYP - har jag då någon förtur till kön eller hamnar jag sist? Sjukt sugen på att byta när jag missade leveransfönster på MYLR och att jag dessutom läst att förmånsvärdet för MYP har sänkts kraftigt...
Har läst att en del som har bytt från LR till P har fått behålla sin plats i kön.
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
piespo
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 apr 2022 18:00

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av piespo »

MikeeSouth skrev:
Frågan är säkert ställd 1000 ggr men jag ställer den igen. Jag har en beställning på en MYLR idag, om jag byter till MYP - har jag då någon förtur till kön eller hamnar jag sist? Sjukt sugen på att byta när jag missade leveransfönster på MYLR och att jag dessutom läst att förmånsvärdet för MYP har sänkts kraftigt...
Att döma av det man kunnat läsa sig till från andra som gjort samma byte som du nu sitter och funderar på så verkar kötiden inte påverkas. Många som ändrat sin spec från MYLR till MYP (svart/svart) blev matchade typ direkt. Frågar man Tesla så finns såklart inga garantier. Jag själv ändrade till MYP från MYLR 3 veckor efter min ursprungliga beställning, nu vet jag såklart inte hur det påverkat min kötid, men att döma av det uppskattade leveransdatumet så ligger jag fortfarande före dem som beställde MYP innan jag ändrade min beställning.
Användarvisningsbild
Dj Mastergrind
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 30 maj 2018 15:42

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Dj Mastergrind »

Nu fick jag första smset om förberedelse för upphämtning. Beställd via leasingbolag så jag ser inget i appen. Vit/svart Trosta. Beställd i slutet av januari -22.
Model Y Performance, White Pearl
Model 3 LR/DM, Deep Blue, 19”, svart premiuminteriör, AP - SÅLD
Izze
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 mar 2022 15:50

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Izze »

Dj Mastergrind skrev:
Nu fick jag första smset om förberedelse för upphämtning. Beställd via leasingbolag så jag ser inget i appen. Vit/svart Trosta. Beställd i slutet av januari -22.
Samma här men jag beställde i slutet på feb.
Användarvisningsbild
Dj Mastergrind
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 30 maj 2018 15:42

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Dj Mastergrind »

Och nu kom nästa sms om schemalagd upphämtning på tisdag den 14/6. :D

Men vissa verkar få välja bland några olika tider?
Model Y Performance, White Pearl
Model 3 LR/DM, Deep Blue, 19”, svart premiuminteriör, AP - SÅLD
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Arctic Drifter »

Dj Mastergrind skrev:
Och nu kom nästa sms om schemalagd upphämtning på tisdag den 14/6. :D

Men vissa verkar få välja bland några olika tider?
Jag fick ett SMS om att jag hade 8 h på mig via länken i SMS'et att boka en tid, det jag kunde välja på var två dagar typ 09-16 båda dagarna. Om jag inte registrerade mitt val inom 8 h så kommer de skicka ut en tid.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Dj Mastergrind
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 30 maj 2018 15:42

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Dj Mastergrind »

Arctic Drifter skrev:
Dj Mastergrind skrev:
Och nu kom nästa sms om schemalagd upphämtning på tisdag den 14/6. :D

Men vissa verkar få välja bland några olika tider?
Jag fick ett SMS om att jag hade 8 h på mig via länken i SMS'et att boka en tid, det jag kunde välja på var två dagar typ 09-16 båda dagarna. Om jag inte registrerade mitt val inom 8 h så kommer de skicka ut en tid.
Det kanske är så mycket leveranser nu att man inte får välja själv längre.
Model Y Performance, White Pearl
Model 3 LR/DM, Deep Blue, 19”, svart premiuminteriör, AP - SÅLD
Användarvisningsbild
Lindstromer
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 06 dec 2018 12:04
Ort: Norrköping

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Lindstromer »

Dj Mastergrind skrev:
Arctic Drifter skrev:
Dj Mastergrind skrev:
Och nu kom nästa sms om schemalagd upphämtning på tisdag den 14/6. :D

Men vissa verkar få välja bland några olika tider?
Jag fick ett SMS om att jag hade 8 h på mig via länken i SMS'et att boka en tid, det jag kunde välja på var två dagar typ 09-16 båda dagarna. Om jag inte registrerade mitt val inom 8 h så kommer de skicka ut en tid.
Det kanske är så mycket leveranser nu att man inte får välja själv längre.
Jag fick samma sms igår och fick välja tid 14/6 eller 15/6, och då typ 10.00, 10.20, 10.40, 11.00 osv. :D
Model Y Performance, pearl white/svart interiör
Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.
Chea
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 mar 2022 10:13

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Chea »

MikeeSouth skrev:
Frågan är säkert ställd 1000 ggr men jag ställer den igen. Jag har en beställning på en MYLR idag, om jag byter till MYP - har jag då någon förtur till kön eller hamnar jag sist? Sjukt sugen på att byta när jag missade leveransfönster på MYLR och att jag dessutom läst att förmånsvärdet för MYP har sänkts kraftigt...

Du behåller din köplats.
Gjorde om LR och fick fönster 12/9 - 30/10 till MYP 24-30/6
terway
elbilist
Inlägg: 48
Blev medlem: 31 aug 2019 17:05

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av terway »

MikeeSouth skrev:
Frågan är säkert ställd 1000 ggr men jag ställer den igen. Jag har en beställning på en MYLR idag, om jag byter till MYP - har jag då någon förtur till kön eller hamnar jag sist? Sjukt sugen på att byta när jag missade leveransfönster på MYLR och att jag dessutom läst att förmånsvärdet för MYP har sänkts kraftigt...
Det sänkta förmånsvärdet på MYP gäller bilar som tas i trafik från 1 juli eller senare. Så får du en MYP innan 1 juli gäller nuvarande förmånsvärdet.
Senast redigerad av terway, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av malmer »

Lindstromer skrev:
Jag fick samma sms igår och fick välja tid 14/6 eller 15/6, och då typ 10.00, 10.20, 10.40, 11.00 osv. :D
Om det är utlämning var 20:e minut, hur ska man hinna verifiera att allt är ok och inget fel finns på bilen innan man accepterar leveransen?
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av linx »

Chea skrev:
Du behåller din köplats.
Gjorde om LR och fick fönster 12/9 - 30/10 till MYP 24-30/6
Det är så jäkla f***ed det systemet...
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av linx »

malmer skrev:
Lindstromer skrev:
Jag fick samma sms igår och fick välja tid 14/6 eller 15/6, och då typ 10.00, 10.20, 10.40, 11.00 osv. :D
Om det är utlämning var 20:e minut, hur ska man hinna verifiera att allt är ok och inget fel finns på bilen innan man accepterar leveransen?
Du kollar på bilen ensam i lugn och ro. Hittar du ett fel går du in igen och pratar med dom. Då avgör dom ifall du ska lämna in bilen direkt för åtgärd eller om du ska boka en tid i appen.
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
terway
elbilist
Inlägg: 48
Blev medlem: 31 aug 2019 17:05

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av terway »

Chea skrev:
MikeeSouth skrev:
Frågan är säkert ställd 1000 ggr men jag ställer den igen. Jag har en beställning på en MYLR idag, om jag byter till MYP - har jag då någon förtur till kön eller hamnar jag sist? Sjukt sugen på att byta när jag missade leveransfönster på MYLR och att jag dessutom läst att förmånsvärdet för MYP har sänkts kraftigt...

Du behåller din köplats.
Gjorde om LR och fick fönster 12/9 - 30/10 till MYP 24-30/6
Jag tror inte man ska vara så säker på att man behåller sin plats. Det är en chansning.
Känner flera som beställt i maj och fått juni som estimerad leverans (vit/svart). Sen om det faktiskt levereras då får man se.
Chea
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 mar 2022 10:13

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Chea »

Står tom 2022-06 på mitt Finanskontrakt som leverans månad.
Pratade med Tesla och de ska leverera under Juni, en soft matchning. Best datum blir kvar på 12/3.

Vi får se men vet ju folk som gjorde om en vecka före mig och redan hämtat ut.
rodahl76
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 mar 2022 08:38

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av rodahl76 »

Fick precis uppdaterat leveransdatum till 9-21/6, tidigare 25-30/6. Beställd 11/3-22, Vit/Svart med leverans Norrköping. :o

//R
piespo
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 apr 2022 18:00

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av piespo »

rodahl76 skrev:
Fick precis uppdaterat leveransdatum till 9-21/6, tidigare 25-30/6. Beställd 11/3-22, Vit/Svart med leverans Norrköping. :o

//R
Det närmar sig med andra ord - kul! :)
Sjukt frustrerande för en annan dock när man får höra att utlämningar på andra ställen i Sverige än Stockholm/Trosta verkar ligga veckor före, jag har Vit/svart med beställningsdatum 3/3 -22 och inte hört ett smack.
Skriv svar