Laddkort/abbonemang?
Moderator: Redaktion
Laddkort/abbonemang?
Vilka "aktörer" finns det i Sverige gällande laddning av Elbilar?
Dvs om man bortser från Teslas egna och samtliga som är Fria på ett eller annat sätt..
Dvs, vilka behöver jag kontakta för att få möjlighet att ladda på olika ställen, dvs i nödfall om jag inte kan ladda på Supercharger, eller Hemma/på jobbet?
/Jocce
Dvs om man bortser från Teslas egna och samtliga som är Fria på ett eller annat sätt..
Dvs, vilka behöver jag kontakta för att få möjlighet att ladda på olika ställen, dvs i nödfall om jag inte kan ladda på Supercharger, eller Hemma/på jobbet?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Laddkort/abbonemang?
Jag har beställt ett chip från Fortum. Med det laddar jag chademo för 2kr pr minut på framför allt McDonalds.
Finns även Clever som är rätt utbyggt. Där har jag inget - än
Finns även Clever som är rätt utbyggt. Där har jag inget - än
Jag har skaffat laddkort från Clever och Vattenfall. De är gratis att skaffa och man betalar när man nyttjar laddning bara. Jag har de liggandes i bilen tillsammans med en Chademo adapter som extra säkerhet. Fortum tror jag ska fungera med SMS, utan registrering, men det kan ha ändrats alternativt jag kan ha fel.
Tesla M3 AWD
Det finns Vattenfall, Fortum och Clever. Clevers är mest utbyggt, sedan Fortum och sist Vattenfall med bara en handfull laddare.
- Gustafsson
- Teslaägare
Beror på var man åker. De sträckor jag kör täcks in bra av Fortum ( Sverige och Norge), grönn kontakt (Norge), och Clever. Gratis RFID brickor eller köpt kort ( Clever).
Funkar mycket bra, men tar förstås en del tid att ladda.
/70D
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Ja, det är lite olika täckning. Fortum:Gustafsson skrev:Beror på var man åker. De sträckor jag kör täcks in bra av Fortum ( Sverige och Norge), grönn kontakt (Norge), och Clever. Gratis RFID brickor eller köpt kort ( Clever).
/70D
Clever:
Vattenfall:
Beställde idag brickor/kort från både Vattenfall, Fortum och Clever, så är har man ifall det behövs när bilen väl kommer och behovet kanske uppstår 
/Jocce

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Är det inga av dessa som funkar med sms eller nåt icke-registrerbart aktiveringssätt?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag har skaffat Fortum o Clever. Vattenfall hade för lite laddare för mitt behov, just nu ivf.
Testade Eon's ChaDeMo i lödde o den funkade kanon(den var grattis) . Men de jag tror mest på är Clever, de har jag redan behövt några gånger.
/Sony Z3 Dual
Testade Eon's ChaDeMo i lödde o den funkade kanon(den var grattis) . Men de jag tror mest på är Clever, de har jag redan behövt några gånger.
/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Vissa Vattenfall och Fortum laddstolpar kan man SMSa för att få igång. Men inte alla, och även dem med SMS är enklare med kort.HelectriC skrev:Är det inga av dessa som funkar med sms eller nåt icke-registrerbart aktiveringssätt?
Jag har beställt ett kort av varje som jag tänker ha liggande i bilen, i fall att. Ser ingen nackdel med att registrera sig som laddare snarare då fördelar eftersom det visar på intresse. Kostar ju inte heller något innan man använder dem.
I Sverige har jag Vattenfall, Fortum och Clever. Inte behövt använda dem än (fast jag har använt Vattenfalls för att testa att ladda i Mall of Scandinavia, hade knappast skaffat kortet för den sakens skull), men de får ligga i handskfacket till de har vett att sätta kreditkortsläsare på laddarna. Helt sjukt att de inte klarar vad bensinstationer har klarat i årtionden.
Jag har Ecotricity från Storbritannien http://www.ecotricity.co.uk/for-the-roa ... ic-highway (bli mindre och mindre viktigt då de börjar få bra täckning av superladdare där)
Elmo från Estland http://elmo.ee/en/
Sedan har jag försökt skaffa KiWhi, http://www.kiwhipass.fr/, men det visade sig svårt utan fransk adress.
Jag har Ecotricity från Storbritannien http://www.ecotricity.co.uk/for-the-roa ... ic-highway (bli mindre och mindre viktigt då de börjar få bra täckning av superladdare där)
Elmo från Estland http://elmo.ee/en/
Sedan har jag försökt skaffa KiWhi, http://www.kiwhipass.fr/, men det visade sig svårt utan fransk adress.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag tänker försöka undvika alla laddare som kräver särskilda abonnemang, men betalar gärna med betalkort mm så fort bolagen inser att detta är en smartare lösning.
Funkar betalkorten lika dåligt som de gör till p-automaterna så föredrar jag faktiskt RFID eller tom en app. Sen några månader tillbaka har jag bara betalat parkeringen med appar, funkar kanon och blir verkligen enklare. Har dock inget emot att bli registrerad, saknar helt foliehatt bekymmer där.
Något jag kan irritera mig, utan egen erfarenhet, är låsta laddare där personalen ska ut och låsa upp. Oftast verkar de inte ens vilja ta betalt så för mig ganska konstig hantering. Här hade det ju varit betydligt lättare om jag kunna registrera mig och få ett eget RFID.
Något jag kan irritera mig, utan egen erfarenhet, är låsta laddare där personalen ska ut och låsa upp. Oftast verkar de inte ens vilja ta betalt så för mig ganska konstig hantering. Här hade det ju varit betydligt lättare om jag kunna registrera mig och få ett eget RFID.
Gärna appar och laddkort, fingeravtrycksläsare eller vad du nu vill. Men ett minimikrav borde vara att det går att betala med kreditkort oavsett vad det finns för övriga betalsystem. Det kan vara dyrare än andra alternativ, men att man ska registrera sig med 50 olika bolag för att kunna göra en europasemester för att man kanske behöver ladda när man passerar är ju bara löjligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
+1bylund skrev:Gärna appar och laddkort, fingeravtrycksläsare eller vad du nu vill. Men ett minimikrav borde vara att det går att betala med kreditkort oavsett vad det finns för övriga betalsystem. Det kan vara dyrare än andra alternativ, men att man ska registrera sig med 50 olika bolag för att kunna göra en europasemester för att man kanske behöver ladda när man passerar är ju bara löjligt.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Lugn det kommer som EU-krav om 2 år. Då får man inte ha medlemskort eller liknande för att kunna ladda. Den sk CCS direktivet föreskriver det.
Gissningsvis kommer då dagens stationer kunna läsa NFC kort och mobiler? Det är väl samma teknologi som RFID kort?
Gissningsvis kommer då dagens stationer kunna läsa NFC kort och mobiler? Det är väl samma teknologi som RFID kort?
Ja, man behöver ju vara betydligt mer än genomsnittet intresserad av laddning för att innan semestern ta reda på vilka eventuella kort som behövs i diverse länder. Inte heller alltid säkert att hemsidorna där man beställer finns på engelska. Jag upptäckte det med Belgien och Blue Corner där man inte kan välja engelska när man anmäler sig. Det funkade ändå hyfsat, men det finns andra språk där jag hade varit helt lost.bylund skrev:Gärna appar och laddkort, fingeravtrycksläsare eller vad du nu vill. Men ett minimikrav borde vara att det går att betala med kreditkort oavsett vad det finns för övriga betalsystem. Det kan vara dyrare än andra alternativ, men att man ska registrera sig med 50 olika bolag för att kunna göra en europasemester för att man kanske behöver ladda när man passerar är ju bara löjligt.
Model 3-24/Polestar 3-24
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Att det behöver lagstiftas för det här känns som ett enormt underbetyg åt laddbranschen.TiborBlomhall skrev:Lugn det kommer som EU-krav om 2 år. Då får man inte ha medlemskort eller liknande för att kunna ladda. Den sk CCS direktivet föreskriver det.
Det var så bensinbranschen höll på i slutet av 1980-talet och början av 1990-talet. Det var 25 år sedan och nu återupprepas samma sak igen. Ingen som har lärt något av historien?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jag har en tagg från Charge & drive och den lägger man in i deras APP och ansluter kontokortet men man loggar in med kod när man står vid snabbladdaren
och trycker LOGGA IN Sen sätter i laddhandsken och TRYCKER PÅ STARTA LADDNING sen på laddstolpen TRYCKER PÅ START Efacec GARO Snabbladdstolpe
Så vanlig kortläsare är ju överflödig då APPen tar över och kortet är ju anslutet men man kan ju ansluta alla typer av Betalkort har jag hört.
Jag fick dessutom 300kr gratis laddning på taggen
Har hört att Fortum och Vattenfall ska samarbeta på detta att respektive Tagg ska kunna användas i båda märkerna av system vilket e ju bra
för de var ju först i Sverige.
och trycker LOGGA IN Sen sätter i laddhandsken och TRYCKER PÅ STARTA LADDNING sen på laddstolpen TRYCKER PÅ START Efacec GARO Snabbladdstolpe
Så vanlig kortläsare är ju överflödig då APPen tar över och kortet är ju anslutet men man kan ju ansluta alla typer av Betalkort har jag hört.
Har hört att Fortum och Vattenfall ska samarbeta på detta att respektive Tagg ska kunna användas i båda märkerna av system vilket e ju bra
för de var ju först i Sverige.
Senast redigerad av Erik, redigerad totalt 1 gånger.
Jo, då har du en leverantör. Försöka att göra detsamma med några leverantörer i vart och ett Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Italien och Österrike för en liten semesterresa så förstår du det orimliga i att kräva att man föranmäler sig bara för att kunna ladda.Erik skrev:Jag har en tagg från Charge & drive och den lägger man in i deras APP och ansluter kontokortet men man loggar in med kod när man står vid snabbladdaren
Tänk om samma hade gällt med bensinstationer i Europa, att de varken tog kontanter eller betalkort, och du var tvungen att skaffa någon form av medlemskap hos dem innan du gav dig ut på en resa. Totalt vansinne.
Har du Charge and drive så har du tillgång till 2000 laddstationer i Europa och de kommer ut med detta under våren läste jag någonstans
men jag kan ju ha läst fel
Med ett MasterCard får jag tillgång till 118 000 bensinstationer i Europa.Erik skrev:Har du Charge and drive så har du tillgång till 2000 laddstationer i Europa och de kommer ut med detta under våren läste jag någonstans
Men där kan jag inte laddabylund skrev:Med ett MasterCard får jag tillgång till 118 000 bensinstationer i Europa.Erik skrev:Har du Charge and drive så har du tillgång till 2000 laddstationer i Europa och de kommer ut med detta under våren läste jag någonstans

Precis min poäng. Varför får jag inte tillgång till laddstationer med mitt MasterCard?bullen skrev:Men där kan jag inte laddabylund skrev:Med ett MasterCard får jag tillgång till 118 000 bensinstationer i Europa.Erik skrev:Har du Charge and drive så har du tillgång till 2000 laddstationer i Europa och de kommer ut med detta under våren läste jag någonstans