Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Ilduce77 »

Nytt datum igen..

Historiken..

Juli
25-30 juni
Okt - dec
29-30 juni
5 juli - 4 aug

Börjar kännas lite hopplöst...
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Ilduce77 skrev:
Nytt datum igen..

Historiken..

Juli
25-30 juni
Okt - dec
29-30 juni
5 juli - 4 aug

Har inte du fått din bil ännu :(
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

anna__ skrev:
Ilduce77 skrev:
Nytt datum igen..

Historiken..

Juli
25-30 juni
Okt - dec
29-30 juni
5 juli - 4 aug

Nej... Börjar kännas som att de glömt mig... Nu börjar leveranserna komma ifatt och förbi.....
Användarvisningsbild
Guldstrand
Teslaägare

Inlägg av Guldstrand »

anna__ skrev:
Guldstrand skrev:
Bytte till MYP den 8/6 nu fått datum aug-okt.
Kan hoppas det kommer närmre så man kan få en bil till semestern..
Vilken färg?
V/s
trebor5

Inlägg av trebor5 »

Ilduce77 skrev:
anna__ skrev:
Ilduce77 skrev:
Nytt datum igen..

Historiken..

Juli
25-30 juni
Okt - dec
29-30 juni
5 juli - 4 aug

Nej... Börjar kännas som att de glömt mig... Nu börjar leveranserna komma ifatt och förbi.....
Jag beställde dagen efter dig vit/svart inga tillbehör. Juli först sen 24-30 jun. Sen har inget hänt. Ingen VIN inget SMS ingenting. Gissar att de har fullt upp med att stuva om i listan med alla som beställt LR och byter till MYP.........
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

trebor5 skrev:
Ilduce77 skrev:
anna__ skrev:
Ilduce77 skrev:
Nytt datum igen..

Historiken..

Juli
25-30 juni
Okt - dec
29-30 juni
5 juli - 4 aug

Jag beställde dagen efter dig vit/svart inga tillbehör. Juli först sen 24-30 jun. Sen har inget hänt. Ingen VIN inget SMS ingenting. Gissar att de har fullt upp med att stuva om i listan med alla som beställt LR och byter till MYP.........
Lite surt att man får snabbare lev om man byter från LR Till P
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Inlägg av linx »

anna__ skrev:
trebor5 skrev:
Ilduce77 skrev:
anna__ skrev:
Ilduce77 skrev:
Nytt datum igen..

Historiken..

Juli
25-30 juni
Okt - dec
29-30 juni
5 juli - 4 aug

Lite surt att man får snabbare lev om man byter från LR Till P
Verkligen. Påtalade detta för Tesla, och deras "ursäkt" är att dom som har beställt en LR har fått vänta så länge...
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Fripp

Inlägg av Fripp »

Vet inte varför det är konstigt egentligen, många som beställt LR känner sig lurade på leverans och beställde för länge sedan.

Klart många av dem hade valt performance om de vetat att det var enda sättet att få leverans innan bonus försvinner.

Så länge de följer beställningsdatum känns det inte som värt att klaga på.
EljoGigo

Inlägg av EljoGigo »

Fripp skrev:
Vet inte varför det är konstigt egentligen, många som beställt LR känner sig lurade på leverans och beställde för länge sedan.

Klart många av dem hade valt performance om de vetat att det var enda sättet att få leverans innan bonus försvinner.

Två fel blir inte ett rätt, men klandra den som klandras bör, dvs. Tesla. Både de som beställde MYLR och MYP kalkylerade nog med med miljöbonus och oavsett vem som blir utan så är det fel från Tesla.

Tycker därför att alla vi som eventuellt blir utan miljöbonus, men skulle ha fått en leverans i god tid innan den trädde i kraft ska dra igång en namninsamling och kräva kompensation i form av vinterdäck inkl. fälg eller motsvarande prisavdrag på bilen.

Vilka är på och vet hur det med namninsamlingar fungerar? Kanske bra att dra igång ett sådant så snart som möjligt för att sätta lite press på Tesla att prioritera leveranser till Sverige.

Ordet behöver i så fall spridas till både de som beställt en MYLR och en MYP.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

EljoGigo skrev:
Fripp skrev:

Två fel blir inte ett rätt, men klandra den som klandras bör, dvs. Tesla. Både de som beställde MYLR och MYP kalkylerade nog med med miljöbonus och oavsett vem som blir utan så är det fel från Tesla.

Tycker därför att alla vi som eventuellt blir utan miljöbonus, men skulle ha fått en leverans i god tid innan den trädde i kraft ska dra igång en namninsamling och kräva kompensation i form av vinterdäck inkl. fälg eller motsvarande prisavdrag på bilen.

Vilka är på och vet hur det med namninsamlingar fungerar? Kanske bra att dra igång ett sådant så snart som möjligt för att sätta lite press på Tesla att prioritera leveranser till Sverige.

Jag önsker er lycka till på ert korståg. Jättetråkigt att den uppskattade leveranstiden inte kunde hållas. Själv så klandrar jag regeringen, som verkar dra alltför förhastade beslut. Personligen tycker jag det hade varit ett mer realistiskt beslut att skjuta på taket och inför tak + sänkt belopp den 1/1 2023. Men eftersom hela Bonus/Malus har kapsejsat så var de väl tvungna att göra något. De hade förstås inte alls räknat med att såhär många skulle välja att köpa en elbil. Vem vet vad som kommer att hända nu. Men det är fortfarande tydligt att det är ett upskattat leveransdatum.

Problemet här för er, är att Tesla aldrig lovat någon leveranstid.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
EljoGigo

Inlägg av EljoGigo »

Jeppe_E skrev:
EljoGigo skrev:
Fripp skrev:

Jag önsker er lycka till på ert korståg. Jättetråkigt att den uppskattade leveranstiden inte kunde hållas. Själv så klandrar jag regeringen, som verkar dra alltför förhastade beslut. Personligen tycker jag det hade varit ett mer realistiskt beslut att skjuta på taket och inför tak + sänkt belopp den 1/1 2023. Men eftersom hela Bonus/Malus har kapsejsat så var de väl tvungna att göra något. De hade förstås inte alls räknat med att såhär många skulle välja att köpa en elbil. Vem vet vad som kommer att hända nu. Men det är fortfarande tydligt att det är ett upskattat leveransdatum.

Sanning med modifikation. Själv tittade jag ju på flera andra bilmärken och säljaren hos Tesla hade ju argumentet att deras uppskattade leveranstider kunde avvika, men inte med mycket. Hon (säljaren) tog sig själv som exempel och berättade om att hennes MYLR levererades 2 veckor försent och att det hörde till ovanligheterna.

Snabb leveranstid har blivit ett säljargument och och om det inte håller i praktiken så är det ju vilseledande marknadsföring…

Men du har rätt. Inte lätt att vinna detta, men kanske hoppas på deras affärsamannamässighet och viljan att göra rätt för sig genom goodwill.

Vi vet ju att konsumenternas missnöje gjorde att de fortsatte skicka med hemladdaren… inte sant?
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Tycker Tesla levererar otroligt bra med tanke på omvärldsläget , corona m.m. Typ 100 gånger bättre än alla andra tillverkare och det är allt regeringen som är kassa med sin framförhållning
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
EljoGigo

Inlägg av EljoGigo »

Honkan skrev:
Tycker Tesla levererar otroligt bra med tanke på omvärldsläget , corona m.m. Typ 100 gånger bättre än alla andra tillverkare och det är allt regeringen som är kassa med sin framförhållning
Klaga på båda vet ja, för det ena utesluter inte det andra. Regeringen kan du ju ”straffa” till hösten när det är riksdagsval, men Tesla kan man inte rösta bort. Man kan visserligen välja ett annat bilmärke, men problemet är att man nu ställs längst bak i kön på det bilmärket också.

:roll:
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

EljoGigo skrev:
Jeppe_E skrev:
EljoGigo skrev:
Fripp skrev:

Sanning med modifikation. Själv tittade jag ju på flera andra bilmärken och säljaren hos Tesla hade ju argumentet att deras uppskattade leveranstider kunde avvika, men inte med mycket. Hon (säljaren) tog sig själv som exempel och berättade om att hennes MYLR levererades 2 veckor försent och att det hörde till ovanligheterna.

Snabb leveranstid har blivit ett säljargument och och om det inte håller i praktiken så är det ju vilseledande marknadsföring…

Men du har rätt. Inte lätt att vinna detta, men kanske hoppas på deras affärsamannamässighet och viljan att göra rätt för sig genom goodwill.

Vi vet ju att konsumenternas missnöje gjorde att de fortsatte skicka med hemladdaren… inte sant?
Jo, fastdet är ju lite exceptionellt just nu (eller har varit). Nu vet jag inte exakt när du beställde din bil, men det har ju varit både komponentbrist och nedstängning av fabrik x2 pga covid, så Tesla Shanghai har ju tappat minst 4 veckors produktion bara där. Om man tittar på andra märken så har de ju 8-12 månaders leveranstid (om inte mer) så när jag beställde min MYP i februari, så tänkte jag direkt när appen sa April, att jojo, det där kommer ju inte att hända. Mycket riktigt, när april var slut så blev det tomt i appen, så då tänkte jag att ja, kanske till sensommaren. Jag var ju medveten om förseningen av batterierna pga covidnedstängningen, så jag blev lite förvånad när det dök upp 24-30 juni först och bara någon dag senare den 7-14 juni. Men sen förstod jag, efter att bilderna på lastbilarna från Berlin började dyka upp att shit vad Tesla har spottat ut bilar från Berlin. Att MY LR skulle bli sena var ganska uppenbart för mig. Nu jobbar jag förvisso inom Supply Chain med logistik som huvudområde, så jag ha ju lite insyn i transportnäringen.

Det kommer att rassla på nu, de sista 3 veckorna i juni. För nya ägare blir det nog ingen rolig upplevelse att hämta ut sin bil. Model Y Performance, Model Y LR och alla treor som också ska ut.. det blir inte många minuter per kund. Som tur är finns det ju ytterligare en vecka i juli innan Bonustaket slopas.
Så, lycka till med din beställning.

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
EljoGigo

Inlägg av EljoGigo »

Jeppe_E skrev:

Jo, fastdet är ju lite exceptionellt just nu (eller har varit). Nu vet jag inte exakt när du beställde din bil, men det har ju varit både komponentbrist och nedstängning av fabrik x2 pga covid, så Tesla Shanghai har ju tappat minst 4 veckors produktion bara där. Om man tittar på andra märken så har de ju 8-12 månaders leveranstid (om inte mer) så när jag beställde min MYP i februari, så tänkte jag direkt när appen sa April, att jojo, det där kommer ju inte att hända. Mycket riktigt, när april var slut så blev det tomt i appen, så då tänkte jag att ja, kanske till sensommaren. Jag var ju medveten om förseningen av batterierna pga covidnedstängningen, så jag blev lite förvånad när det dök upp 24-30 juni först och bara någon dag senare den 7-14 juni. Men sen förstod jag, efter att bilderna på lastbilarna från Berlin började dyka upp att shit vad Tesla har spottat ut bilar från Berlin. Att MY LR skulle bli sena var ganska uppenbart för mig. Nu jobbar jag förvisso inom Supply Chain med logistik som huvudområde, så jag ha ju lite insyn i transportnäringen.

Det kommer att rassla på nu, de sista 3 veckorna i juni. För nya ägare blir det nog ingen rolig upplevelse att hämta ut sin bil. Model Y Performance, Model Y LR och alla treor som också ska ut.. det blir inte många minuter per kund. Som tur är finns det ju ytterligare en vecka i juli innan Bonustaket slopas.
Så, lycka till med din beställning.
Tack det samma och tack för den tröstande prognosen.

Beställde själv en 3:a i början på mars, men bytte till en MYP den 23:e mars.
rodahl76

Inlägg av rodahl76 »

FlyingBlue skrev:
rodahl76 skrev:
Leveransfönstret uppdateras varje dag, jag har gått från 9/6 till 11/6 nu. Jag har dock inte fått något SMS, och kan bara se VIN i källkoden. Hur ser det ut för er andra som har samma fönster och leveransplats Norrköping?

//R
Jag har VIN på fakturan också med samma fönster som du. Betalar kontant.
Ok, jag kör leasing via DNB. Men enligt säljaren i Norrköping så ser allt bra ut, och endast leverans återstår. Man är ju livrädd att missa något steg :lol:

//R
Bluesky

Inlägg av Bluesky »

om det skjuts på varje dag så skulle iaf jag gissa på att det saknas leverans av skyltar eller dyl.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

En video i väntan på......

Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Några i början fick godkänna någon vision grej på MYP innan leverans, jag har inte fått något sådant men beställde i April i år så kanske är olika spec.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Honkan skrev:
Några i början fick godkänna någon vision grej på MYP innan leverans, jag har inte fått något sådant men beställde i April i år så kanske är olika spec.
Tesla vision, dvs att bilen levereras utan radar och att det just nu begränsar AP till 130 km/h. Jag har inte heller fått, så jag förutsätter att det sker på plats.

Jjkalla

Inlägg av Jjkalla »

Jeppe_E skrev:
Honkan skrev:
Tesla vision, dvs att bilen levereras utan radar och att det just nu begränsar AP till 130 km/h. Jag har inte heller fått, så jag förutsätter att det sker på plats.
Nej, det gäller bara beställningar gjorda innan förändringen blev officiell, vilket borde vara om du lagt en beställning under 2021. Tror ingen som lagt en beställning under 2022 fått acceptera nya villkor (Vision) då det varit en känd förändring.
Användarvisningsbild
intrest3
Teslaägare

Inlägg av intrest3 »

För er som väntar på en vit MYP att hämta i Göteborg
BB84846C-4650-4348-A620-D6BEC7AB4F96.jpeg
MYP -24
M3LR -21
MYP -22
BYD atto 3
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Jjkalla skrev:
Jeppe_E skrev:
Honkan skrev:
Nej, det gäller bara beställningar gjorda innan förändringen blev officiell, vilket borde vara om du lagt en beställning under 2021. Tror ingen som lagt en beställning under 2022 fått acceptera nya villkor (Vision) då det varit en känd förändring.

Jag kände inte till det, men nyheten om övergången till Tesla Vision för EU tror jag inte kom fören under mars 2022.

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jeppe_E skrev:
Jjkalla skrev:
Jeppe_E skrev:
Honkan skrev:

Jag kände inte till det, men nyheten om övergången till Tesla Vision för EU tror jag inte kom fören under mars 2022.
Sedan har nog inte konsekvenserna varit kända fullt ut: Max 130 km/h på AP och tvingande torkarautomatik och helljusautomatik på AP (endast i mörker?)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dj Mastergrind
Teslaägare

Inlägg av Dj Mastergrind »

Jag har ju fått en schemalagd tid för upphämtning av bilen, nämligen i morgon. I smset står det att Tesla återkommer för att bekräfta eller ändra tiden. För er som redan har hämtat ut, när kom bekräftelsen för tiden?
Model Y Performance, White Pearl
Model 3 LR/DM, Deep Blue, 19”, svart premiuminteriör, AP - SÅLD
Skriv svar