Väntrum Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model 3
Jag trodde att det var lång leveranstid på bilar... Beställd 14 maj.
2024 Model Y LR RWD - Quicksilver white
2022 Model 3 RWD - White white
Stadens Kafferosteri och Hotell Nyboholm i Ulricehamn.
Stadens Kafferosteri och Hotell Nyboholm i Ulricehamn.
Ser nu på Marinetraffic att båten med bilarna är påväg till Göteborg med ett ETA 21 juni. Undrar då om de svensksålda bilarna lastas av i Zeebruuge eller om de lastas av i Göteborg? Göteborg känns ju mest troligt, men har ingen aning. Har estimerad leverans 15-29 juni.
Den beställdes 12 mars.dah1berg skrev:När beställde du den?elmaco75 skrev:Har nu fått slutfaktura samt preliminär upphämtning 23:e juni (röd Model 3 RWD).
- Flyingandy75
- Teslaägare
När beställde du och vilken version, hade leverans på en M3LR 10-29 juni men det har flyttats till oktober.kf93 skrev:Nu så!
Fått SMS och kan se regg nummer på car.info. EDD var 14-28 Juni. Betalat in för slutfakturan och nu får jag ändrat EDD till Juli (suck...)
Blir inte klok på hur detta kösystem fungerar, någon som är i samma sits som jag ?
Blir inte klok på hur detta kösystem fungerar, någon som är i samma sits som jag ?
- Flyingandy75
- Teslaägare
Samma hände mig, betalade slutfaktura och när de registrerade betalningen uppdaterade även leverans till en månad senare.lolown33 skrev:Fått SMS och kan se regg nummer på car.info. EDD var 14-28 Juni. Betalat in för slutfakturan och nu får jag ändrat EDD till Juli (suck...)
Jag beställde 5 mars, bakhjulsdriven med 18” aero. Tråkigt! Hoppas den kommer vid nästa leveransFlyingandy75 skrev:När beställde du och vilken version, hade leverans på en M3LR 10-29 juni men det har flyttats till oktober.kf93 skrev:Nu så!

Model 3 RWD 2022
Beställde Svart M3 LR, Aero caps, dragkrok 3 mars. Har haft augusti hela tiden men ändrades en kort period till juni. Nu är det 22 sep-6 nov som gäller enligt app och hemsida:(
Någon annan av er med samma spec som har beställt någorlunda samtidigt och fått annat leveransdatum?
Någon annan av er med samma spec som har beställt någorlunda samtidigt och fått annat leveransdatum?
Beställde LR början av februari och har haft samma resa i EDDn. Nu 15 sep till 30 oktober.marchr skrev:Beställde Svart M3 LR, Aero caps, dragkrok 3 mars. Har haft augusti hela tiden men ändrades en kort period till juni. Nu är det 22 sep-6 nov som gäller enligt app och hemsida:(
I princip min story också, blå LR beställd 28 feb här. Jag fick behålla Juni längre än vissa andra men har nu hamnat på 20 sep - 4 nov.marchr skrev:Beställde Svart M3 LR, Aero caps, dragkrok 3 mars. Har haft augusti hela tiden men ändrades en kort period till juni. Nu är det 22 sep-6 nov som gäller enligt app och hemsida:(
Är det ngn som vet vad som händer med ens ”köplats” om man ändrar beställningen?
Det är lite olika bud, enligt en del tesla personal så tappar man köplatsen, enligt några i model Y tråden, så har någon bytt från 20 tum till 19 tum och då tilldelats bil nästan direkt, en del har bytt från LR till P och då fått vin för en bil från Berlin. Många med Y tog 20 tum för att då skulle man få den i Maj. Jag tog 19 tum och skulle då få den i Juli, men på senare tid så har många med 19 tum fått vin men de flesta med 20 tum har inte fått något vin. De som bytt har då beställt bil ganska tidigt, typ februari eller början på mars. Jag valde 19 och har fått vin och att bilen ska levereras i slutet på denna månad.Capo skrev:Är det ngn som vet vad som händer med ens ”köplats” om man ändrar beställningen?
Jag har samma uppsättning men beställde i dec 2021, tackade nej till mars då jag ville få S:n såld innan och EDD var maj.marchr skrev:Beställde Svart M3 LR, Aero caps, dragkrok 3 mars. Har haft augusti hela tiden men ändrades en kort period till juni. Nu är det 22 sep-6 nov som gäller enligt app och hemsida:(
Nu har jag augusti 2 - september 16
Finns det någon båt på ingång? Ser bara 2 st. varav en gick till uk. Och den andra snart i Slovenien
5 fartyg kommer till Europa i Q2. Två till Koper, Slovenien. Ett till Zeebrugge, Belgien. Ett till Southampton, UK och ett sista till Barcelona och eventuellt vidare mot Zeebrugge/Southampton.Storm skrev:Finns det någon båt på ingång? Ser bara 2 st. varav en gick till uk. Och den andra snart i Slovenien
Fick för övrigt precis sms om att jag ska hämta ut min Model 3 RWD på onsdag 22/6 I Norrköping.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Ni som beställt Tesla Model 3 LR men inte fått leverans än: här får ni något att grubbla på mitt i natten
Tesla har precis höjt priset på Model 3 LR till 707 990 kronor. Passerat 700 tusen kronors gränsen.
Men Transportstyrelsen går efter Skatteverkets nybilslista där den fortfarande är listad under gränsen så köpare är berättigade till bonuset.
Frågan är nu: kommer du hinna få din bil innan Skatteverket uppdaterar sina listor (de brukar göra i november, men vem vet nu när alla tillverkare höjer sina priser)?
Hinner Skatteverket uppdatera sina listor innan du får din bil går du miste om 70 000 kronor.
Det är nämligen vad som står i Skatteverkets listor när bilen registreras som räknas. Inte inköpspris.

Tesla har precis höjt priset på Model 3 LR till 707 990 kronor. Passerat 700 tusen kronors gränsen.
Men Transportstyrelsen går efter Skatteverkets nybilslista där den fortfarande är listad under gränsen så köpare är berättigade till bonuset.
Frågan är nu: kommer du hinna få din bil innan Skatteverket uppdaterar sina listor (de brukar göra i november, men vem vet nu när alla tillverkare höjer sina priser)?
Hinner Skatteverket uppdatera sina listor innan du får din bil går du miste om 70 000 kronor.
Det är nämligen vad som står i Skatteverkets listor när bilen registreras som räknas. Inte inköpspris.
Eftersom det införs manuella rutiner för att hinna med till ändringen i Juli lär det gå på de senaste prislistorna? Annars halkar de in på beställningsdatum, och då öppnas pandoras ask.TiborBlomhall skrev:Ni som beställt Tesla Model 3 LR men inte fått leverans än: här får ni något att grubbla på mitt i natten![]()
Frågan är nu: kommer du hinna få din bil innan Skatteverket uppdaterar sina listor (troligtvis i november, men vem vet nu när alla tillverkare höjer sina priser)?
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Ja får du leverans i juli har du inget att oroa dig över. Men har du utlovad leverans i oktober-november...
Hockert skrev:5 fartyg kommer till Europa i Q2. Två till Koper, Slovenien. Ett till Zeebrugge, Belgien. Ett till Southampton, UK och ett sista till Barcelona och eventuellt vidare mot Zeebrugge/Southampton.Storm skrev:Finns det någon båt på ingång? Ser bara 2 st. varav en gick till uk. Och den andra snart i Slovenien
Fick för övrigt precis sms om att jag ska hämta ut min Model 3 RWD på onsdag 22/6 I Norrköping.
När beställde du?
Beställd 1 mars. Vit 18", svart inredning.dah1berg skrev:Hockert skrev:5 fartyg kommer till Europa i Q2. Två till Koper, Slovenien. Ett till Zeebrugge, Belgien. Ett till Southampton, UK och ett sista till Barcelona och eventuellt vidare mot Zeebrugge/Southampton.Storm skrev:Finns det någon båt på ingång? Ser bara 2 st. varav en gick till uk. Och den andra snart i Slovenien
När beställde du?
Liten tankenöt för helgen.TiborBlomhall skrev:Ni som beställt Tesla Model 3 LR men inte fått leverans än: här får ni något att grubbla på mitt i natten![]()
Liknande situation kan uppstå för andra bilmodeller också där leveranstiden är 12+ mån.
Med tanken på inflationstakten hinner mycket hända med nybilspriserna både i realitet och vad SKV rapporterar.
Kanske en anledning till att SKV kommer uppdatera mer frekvent än årsvis som tidigare... Har nog aldrig tidigare varit så volatilt skaffa miljöbil....
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
- MGHG
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin320985
Mina grubblerier (dock inte mitt i nattenTiborBlomhall skrev:Ni som beställt Tesla Model 3 LR men inte fått leverans än: här får ni något att grubbla på mitt i natten![]()

Med en uppskattad leveranstid mellan 22 september och 6 november, sätts vinterhjulens påverkan i ny dager.

Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
Vinterhjul är tillval som inte räknas och krav är inte innan 1/12, så vilket som är lugnt.MGHG skrev:Mina grubblerier (dock inte mitt i nattenTiborBlomhall skrev:Ni som beställt Tesla Model 3 LR men inte fått leverans än: här får ni något att grubbla på mitt i natten![]()
Det är nämligen vad som står i Skatteverkets listor när bilen registreras som räknas. Inte inköpspris.) har handlat om jag ska avbeställa vinterhjulen för att vara på den säkra sidan under 700 000 kronor.
Med en uppskattad leveranstid mellan 22 september och 6 november, sätts vinterhjulens påverkan i ny dager.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- MGHG
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin320985
Sant. Men på mitt beställningsavtal är vinterhjulen del av fordonskonfigurationen på samma sätt som lack och interiör. I det här läget är jag inte säker på något förrän jag ser hur myndigheterna agerat.Dafro skrev:Vinterhjul är tillval som inte räknas och krav är inte innan 1/12, så vilket som är lugnt.MGHG skrev:Mina grubblerier (dock inte mitt i nattenTiborBlomhall skrev:Ni som beställt Tesla Model 3 LR men inte fått leverans än: här får ni något att grubbla på mitt i natten![]()
Det är nämligen vad som står i Skatteverkets listor när bilen registreras som räknas. Inte inköpspris.) har handlat om jag ska avbeställa vinterhjulen för att vara på den säkra sidan under 700 000 kronor.
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.