Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

Primus98 skrev:
En fundering:
Jag har betalt slutfakturan, och det står numera att betala 0kr.
Men jag kommer över midsommar lägga på ca 100-120 mil till på min nuvarande bil... kommer tesla att kunna debitera för överskjutande mil? Alltså blir det en ny inbytesoffert trots att jag var "fullybaked" dvs helt klar för leverans. Det är ju deras förbenade fel att de skjuter upp leveransen.
De kan komma att göra avdrag för det vid överlämning, precis som för annat som kan skilja sig från beskrivningen.
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Waymoot skrev:
Fick som många andra försenings SMS.
Appen och Tesla sidan skrämde mig med datum mellan 19:e Juli och 2:a Augusti men SMS'et säger veckan efter Midsommar (skulle egentligen hämtat på Torsdag den 23:e).

Får jag inte bilen innan den 12:e så tar jag inte bilen.
(fast jag betalat)

Berlin väntare...
Var en av dem som suttit och väntat på en lättare och bättre Berlin 4680 bil med framcasting som Elon lovade att Berlin bilarna skulle bli 2020.
Sedan höjde Tesla priset på bilen med 36.000 (färg + draget) och tvingade mig att avbryta ordern eller ta nästa lediga bil.
Nu med ändringarna på Bonusen är jag glad jag bestämde mig för att ta nästa bil, men utan bonusen spelar det ingen större roll. Då kan jag hellre vänta och ta nästa bil UTAN FSD.

Någon som har erfarenhet av att avbryta köpet "precis innan fast ni betalat"?
Vad är reglerna?

Jag minns att jag sett reglerna ågonstans när jag höll på med betalningarna, stod nåt om 14 dagars ångerrätt pga distansköp. Så gissningsvis står det på kontot
Användarvisningsbild
Albert Andersson
Teslaägare

Inlägg av Albert Andersson »

Även jag fått sms om framflyttad leverans. Skulle hämta 22/6 09.20 men står i sms att de beräknar kunna lämna ut 26-30/6.
Men hur fungerar bonusen för bilen är ju registrerad eller räknas det från när den tas i trafik, någon som har koll?
Bmw i3 2021 Vit
Kia E-Niro 2019 Svart
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Albert Andersson skrev:
Även jag fått sms om framflyttad leverans. Skulle hämta 22/6 09.20 men står i sms att de beräknar kunna lämna ut 26-30/6.
Men hur fungerar bonusen för bilen är ju registrerad eller räknas det från när den tas i trafik, någon som har koll?
Tas i trafik, men i teorin så skulle dom kunna sätta den i trafik och skriva den på dig innan du får den…
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
philipmedph
Teslaägare

Inlägg av philipmedph »

Albert Andersson skrev:
Den räknas tyvärr från att den är påställd som jag förstått det. Jag hade samma som du. Upphämtning på ons kl 09. Och smset säger 26-30/6. Vad står det i appen för dig? Där står det 19/7-2/8 för mig Gud förbjude.
Användarvisningsbild
Albert Andersson
Teslaägare

philipmedph skrev:
Albert Andersson skrev:
Den räknas tyvärr från att den är påställd som jag förstått det. Jag hade samma som du. Upphämtning på ons kl 09. Och smset säger 26-30/6. Vad står det i appen för dig? Där står det 19/7-2/8 för mig Gud förbjude.
Står 7-21/7 men tänker att sms stämmer bättre än app..
Bmw i3 2021 Vit
Kia E-Niro 2019 Svart
Användarvisningsbild
JeffM
Teslaägare

Inlägg av JeffM »

Är det fler som har kvar sin tid för upphämtning den här veckan? Jag har bokat in leverans kl 9 på tisdag i Trosta, men jag har inte fått något bekräftelse-sms från Tesla, så det hänger nog lite löst. Är det någon mer som är i samma sits?
Användarvisningsbild
philipmedph
Teslaägare

Inlägg av philipmedph »

JeffM skrev:
Är det fler som har kvar sin tid för upphämtning den här veckan? Jag har bokat in leverans kl 9 på tisdag i Trosta, men jag har inte fått något bekräftelse-sms från Tesla, så det hänger nog lite löst. Är det någon mer som är i samma sits?
Jag hade på onsdag kl 09 Trosta. Så du har inte fått ngt bilen är försenad-sms? Kanske någon lastbil har kommit fram då?
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Ja, det blir spännande om det blir några alls som får sin Y eller 3 på tisdag eller onsdag.
Användarvisningsbild
JeffM
Teslaägare

Inlägg av JeffM »

philipmedph skrev:
JeffM skrev:
Jag hade på onsdag kl 09 Trosta. Så du har inte fått ngt bilen är försenad-sms? Kanske någon lastbil har kommit fram då?
Nej, precis. Jag har inte fått något sms om att bilen är försenad, men samtidigt stod det i sms:t med länken till tidsbokningen att Tesla skulle höra av sig för att bekräfta eller uppdatera tiden. Jag har heller inte fått detta bekräftelse-sms som jag tolkar det som alla andra fått som bokat?
Användarvisningsbild
philipmedph
Teslaägare

Inlägg av philipmedph »

JeffM skrev:
philipmedph skrev:
JeffM skrev:
Nej, precis. Jag har inte fått något sms om att bilen är försenad, men samtidigt stod det i sms:t med länken till tidsbokningen att Tesla skulle höra av sig för att bekräfta eller uppdatera tiden. Jag har heller inte fått detta bekräftelse-sms som jag tolkar det som alla andra fått som bokat?
Hmm ok. Jag fick inte heller någon bekräftelse, men datumet och tid för upphämtning stod i appen. Det smset jag fick för att boka upp sade inget om att jag skulle få ngt bekräftelse-sms.
6793B2D4-C10E-4F85-B7C6-C540E1AFA5C9.jpeg
55A57EB8-1DF9-4750-A084-726FA5F69524.jpeg
Användarvisningsbild
JeffM
Teslaägare

Inlägg av JeffM »

Ja, det är väl en tolkningsfråga kanske. Jag fick exakt samma sms som du, men jag tolkar "vi kontaktar dig via sms för att bekräfta eller uppdatera tiden" som att man behöver få ett till sms för att få tiden helt bekräftad.
Berguv

Inlägg av Berguv »

Har kvar tisdag i gbg.

När jag pratade med SA förra veckan sa de han att bilarna kom med båt till Gbg…
Användarvisningsbild
philipmedph
Teslaägare

Inlägg av philipmedph »

JeffM skrev:
Ja, det är väl en tolkningsfråga kanske. Jag fick exakt samma sms som du, men jag tolkar "vi kontaktar dig via sms för att bekräfta eller uppdatera tiden" som att man behöver få ett till sms för att få tiden helt bekräftad.
Ja men verkligen! Jag läste nog bara lite snabbt och tänkte bara att det gällde om de skulle uppdatera :P
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

Vad händer om man inte kan hämta bilen dagen Tesla vill? Jag är bortrest i veckan, och har leverans estimerad mellan typ samma datum.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
JeffM
Teslaägare

Inlägg av JeffM »

Berguv skrev:
Har kvar tisdag i gbg.

När jag pratade med SA förra veckan sa de han att bilarna kom med båt till Gbg…
Intressant. Har du fått någon bekräftelse av tiden via sms, eller på annat sätt utöver uppdatering i appen?
Användarvisningsbild
philipmedph
Teslaägare

Inlägg av philipmedph »

Om man går in på gamla länken kan man boka tiden igen. Vet inte om det är en bugg men jag testade och då kom mitt vin och datum tillbaka i appen och på kontot.
saabajohan

Inlägg av saabajohan »

termosen skrev:
Vad händer om man inte kan hämta bilen dagen Tesla vill? Jag är bortrest i veckan, och har leverans estimerad mellan typ samma datum.
Fullmakt accepteras och de har mailat mig en blankett samt lite info kring det. Jag har en förbered bara ifall att. Vill INTE missa leveransen man blir erbjuden. Så som Tesla jobbar så kan ju vad som helst hända då….
Användarvisningsbild
JohaniNamn
Teslaägare

Inlägg av JohaniNamn »

JeffM skrev:
philipmedph skrev:
JeffM skrev:
Jag fick SMS att boka tid för avhämtning i fredags vilket jag gjorde
Jag har tisdag kl 10:00 i Trosta, har inte fått nåt bekräftelse-sms på tiden (vet ej om man får det?) men tid och datum för avhämtning står i appen och på webben, jag hoppas verkligen det stämmer för jag flög ner till den kungliga hufvudstaden idag, blir kämpigt att ta sig hem annars

MYLR Grå/Svart 20" beställd 10 mars
Användarvisningsbild
Lurana
Teslaägare

Inlägg av Lurana »

LasseKongo skrev:
Lurana skrev:
LasseKongo skrev:
Crap, nu fick jag sms att min hämtning är flyttad , från 21/6 till 26-30/6
Jag fick också det sms:et, flyttad från 22/6 till 26-30/6.
I appen försvann vin och datum 19 juli-1 augusti dök upp. Förhoppningsvis är det pga den kroniska bugg de verkar ha i systemet.
Också Trosta ? Börjar bli lite väl spännande nära bonusförsvinnandet…
Japp, Trosta.
Lite nervöst är det allt över bonusen, men bilen ska jag ha oavsett! Jag får väl börja äta snabbnudlar för att spara ihop till 70000 själv. Kommer bara ta 6 år istället för 6 månader :lol:
Användarvisningsbild
Albert Andersson
Teslaägare

philipmedph skrev:
Om man går in på gamla länken kan man boka tiden igen. Vet inte om det är en bugg men jag testade och då kom mitt vin och datum tillbaka i appen och på kontot.
Fungerade för mig också så bokade tid igen, konstigt att tiden avbokas men går att boka igen..
Bmw i3 2021 Vit
Kia E-Niro 2019 Svart
Användarvisningsbild
philipmedph
Teslaägare

Inlägg av philipmedph »

Albert Andersson skrev:
philipmedph skrev:
Fungerade för mig också så bokade tid igen, konstigt att tiden avbokas men går att boka igen..
Ja frågan är ju om buggen är i avbokningen eller i att man kan boka på nytt.
Gunnergard1337
Referralkod: ts.la/mattias431869

Inlägg av Gunnergard1337 »

De verkar verkligen kämpa på med leveranser.
Har fått SMS nu om upphämtning söndag 26:e (alltså i midsommarhelgen), Gbg.

Grå/svart LR 19" beställd 16 april.

Värt att notera är att jag haft VIN i källkod och kunnat se mitt reg.nr ett tag men först nu det är synligt i appen.
viktorjacobs

Inlägg av viktorjacobs »

Min MYRL grå/svart 20" har kvar upphämtning på onsdag i Gbg. I senaste SMS med instruktioner om filmer och appen etc så skulle jag svara JA för att bekräfta tiden, vilket jag gjorde. Har inte hört något mer sedan dess och den tiden står fast i appen, så jag hoppas innerligt att det stämmer.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Gunnergard1337 skrev:
De verkar verkligen kämpa på med leveranser.
Har fått SMS nu om upphämtning söndag 26:e (alltså i midsommarhelgen), Gbg.

Grå/svart LR 19" beställd 16 april.

Värt att notera är att jag haft VIN i källkod och kunnat se mitt reg.nr ett tag men först nu det är synligt i appen.
Intressant, jag beställde exakt samma utförande som dig, men mer än en månad tidigare, också till Göteborg, får hoppas att jag också får boka upphämtning tid snart..

Edit, ser i turordningslistan att du hade upphämtning i Stockholm, men nu skriver du Gtb?
Skriv svar