Japp nu är det bara ouppskattade leveranser kvarXerxes skrev:Uppskattad leverans nu helt borta..?

Moderator: Redaktion
Japp nu är det bara ouppskattade leveranser kvarXerxes skrev:Uppskattad leverans nu helt borta..?
Bjelke skrev:Japp nu är det bara ouppskattade leveranser kvarXerxes skrev:Uppskattad leverans nu helt borta..?(f’låt)
Händer det så blir det 100% avbokning, utan premie blir det helt fel, då finns det rätt mycket annat, verkar sakna styrning helt.BigBernt skrev:Beställde 3 mars en svart/svart LR med aerofälgarna och dragkrok. Nu beräknad Q1 2023.
Underligt, jag beställde exakt samma konfig 4 mars. Jag har 19 augusti - 3 oktober som prel leverans. Har du slutfört alla steg i beställningsprocessen? Dvs betalning/finansiering samt registrering?Xerxes skrev:Händer det så blir det 100% avbokning, utan premie blir det helt fel, då finns det rätt mycket annat, verkar sakna styrning helt.BigBernt skrev:Beställde 3 mars en svart/svart LR med aerofälgarna och dragkrok. Nu beräknad Q1 2023.
anna__ skrev:Just nu är det bara nybilspris så tillval, lack etc räknas inte, så ja uppdateras inte skatteverkets prislista så är den berättigad till bonusalfaunzo skrev:Ledsen om detta har tagits upp innan, men vill snabbt dubbelkolla. Om baspris på bilen (Model 3 LR) är 693k o man vill lägga till dragkrok (värde 14k), är man då berättigad klimatbonus eller ej? Kan vara vilket tillägg som helst. Räknas alltså tillägg på baspriset eller hur gör transportstyrelsen?
Detta då förutsatt bilen anländer innan 2023 (med lite tur) o skatteverket inte har uppdaterat sin lista tills dess.
Jaegaern skrev:anna__ skrev:Just nu är det bara nybilspris så tillval, lack etc räknas inte, så ja uppdateras inte skatteverkets prislista så är den berättigad till bonusalfaunzo skrev:Ledsen om detta har tagits upp innan, men vill snabbt dubbelkolla. Om baspris på bilen (Model 3 LR) är 693k o man vill lägga till dragkrok (värde 14k), är man då berättigad klimatbonus eller ej? Kan vara vilket tillägg som helst. Räknas alltså tillägg på baspriset eller hur gör transportstyrelsen?
Detta då förutsatt bilen anländer innan 2023 (med lite tur) o skatteverket inte har uppdaterat sin lista tills dess.
Det gäller nybilspriset hos Skatteverket. Alltså ska du få klimatbonus.
Du tror alltså att Tesla kommer att sänka priset för att komma under ”taket”?Lurkern skrev:Gör inte upp för stora planer kring prislistorna. Bonusen hanteras mha manuella rutiner för att hinna med ändringarna och sannolikt kommer fler modeller att få prissänkningar åtföljd av lobbying för att få in dem under bonusribban i år. Då lär prislistan för en Model 3 LR också uppdateras.
Det senaste halvåret (typ) är det många som skrivit på forumet att de fått sina bilar tidigare än estimerat. Sen stängde kineserna ner Shanghai. Men enligt Tesla själva när de meddelade antalet producerade och levererade bilar för Q2 igår, så har de aldrig levererat så många bilar under en och samma månad som de gjorde under juni i år. Såvida kineserna inte stänger ner Shanghai igen så kanske bilar kommer kunna levereras tidigare än estimerat framöver också, men det är ju rätt svårt att veta...Xerxes skrev:Lite lustigt med leveranstiderna nu, jag beställde i början av mars och har nu Q1 -23, skulle jag lägga in en ny beställning idag så blir det samma leveranstid. De planerar alltså att leverera alla beställningar sedan mars vid samma tidpunkt, alla på en gång?
Jo, det är väl sannolikt men det känns antingen oerhört slött, eller som total avsaknad av styrning, att bara skjuta allt till ett avlägset kvartal. Någon form av planering måste de ju ha och att åtminstone uppbåda ett minimum av ansträngning för att lämna rimliga leveransbesked hade ju varit normalt.SwedishAdvocate skrev:Det senaste halvåret (typ) är det många som skrivit på forumet att de fått sina bilar tidigare än estimerat. Sen stängde kineserna ner Shanghai. Men enligt Tesla själva när de meddelade antalet producerade och levererade bilar för Q2 igår, så har de aldrig levererat så många bilar under en och samma månad som de gjorde under juni i år. Såvida kineserna inte stänger ner Shanghai igen så kanske bilar kommer kunna levereras tidigare än estimerat framöver också, men det är ju rätt svårt att veta...Xerxes skrev:Lite lustigt med leveranstiderna nu, jag beställde i början av mars och har nu Q1 -23, skulle jag lägga in en ny beställning idag så blir det samma leveranstid. De planerar alltså att leverera alla beställningar sedan mars vid samma tidpunkt, alla på en gång?
Nej, jag misstänker att M3LR tappar bonusen redan nu i höst när de manuella rutinerna kickar igång.Gadiel skrev:Du tror alltså att Tesla kommer att sänka priset för att komma under ”taket”?Lurkern skrev:Gör inte upp för stora planer kring prislistorna. Bonusen hanteras mha manuella rutiner för att hinna med ändringarna och sannolikt kommer fler modeller att få prissänkningar åtföljd av lobbying för att få in dem under bonusribban i år. Då lär prislistan för en Model 3 LR också uppdateras.
Kommer aldrig att hända…
Vet inte vad du menar med manuella rutiner, men jag ringde och kollade och fick förklarat att de använder skatteverkets listor.Lurkern skrev:Nej, jag misstänker att M3LR tappar bonusen redan nu i höst när de manuella rutinerna kickar igång.Gadiel skrev:Du tror alltså att Tesla kommer att sänka priset för att komma under ”taket”?Lurkern skrev:Gör inte upp för stora planer kring prislistorna. Bonusen hanteras mha manuella rutiner för att hinna med ändringarna och sannolikt kommer fler modeller att få prissänkningar åtföljd av lobbying för att få in dem under bonusribban i år. Då lär prislistan för en Model 3 LR också uppdateras.
Kommer aldrig att hända…
Liksom att BMW iX3 som fått sitt instegspris sänkt får fortsatt bonus.
Nu är ju jag i och för sig ingen expert på produktionsplanering eller logistik, men hur ska man kunna planera ifall Kommunistpartiet bestämmer sig för att stänga ner hela Shanghai igen? Visst – fabriksarbetarna kanske kan bo i fabriken en gång till, eller så tillåter Kommunistpartiet inte det heller... Är väl som vanligt bättre att överraska positivt med 2-3 månaders tidigare leverans än angett jämfört med det motsatta... Och bilar kan ju som bekant tyvärr alltid bli försenade ändå. Biltransportfartyg kan ju t.ex. börja brinna...Xerxes skrev:Jo, det är väl sannolikt men det känns antingen oerhört slött, eller som total avsaknad av styrning, att bara skjuta allt till ett avlägset kvartal. Någon form av planering måste de ju ha och att åtminstone uppbåda ett minimum av ansträngning för att lämna rimliga leveransbesked hade ju varit normalt.SwedishAdvocate skrev:Det senaste halvåret (typ) är det många som skrivit på forumet att de fått sina bilar tidigare än estimerat. Sen stängde kineserna ner Shanghai. Men enligt Tesla själva när de meddelade antalet producerade och levererade bilar för Q2 igår, så har de aldrig levererat så många bilar under en och samma månad som de gjorde under juni i år. Såvida kineserna inte stänger ner Shanghai igen så kanske bilar kommer kunna levereras tidigare än estimerat framöver också, men det är ju rätt svårt att veta...Xerxes skrev:Lite lustigt med leveranstiderna nu, jag beställde i början av mars och har nu Q1 -23, skulle jag lägga in en ny beställning idag så blir det samma leveranstid. De planerar alltså att leverera alla beställningar sedan mars vid samma tidpunkt, alla på en gång?
Precis så som jag tänker.SwedishAdvocate skrev:Nu är ju jag i och för sig ingen expert på produktionsplanering eller logistik, men hur ska man kunna planera ifall Kommunistpartiet bestämmer sig för att stänga ner hela Shanghai igen? Visst – fabriksarbetarna kanske kan bo i fabriken en gång till, eller så tillåter Kommunistpartiet inte det heller... Är väl som vanligt bättre att överraska positivt med 2-3 månaders tidigare leverans än angett jämfört med det motsatta... Och bilar kan ju som bekant tyvärr alltid bli försenade ändå. Biltransportfartyg kan ju t.ex. börja brinna...Xerxes skrev:Jo, det är väl sannolikt men det känns antingen oerhört slött, eller som total avsaknad av styrning, att bara skjuta allt till ett avlägset kvartal. Någon form av planering måste de ju ha och att åtminstone uppbåda ett minimum av ansträngning för att lämna rimliga leveransbesked hade ju varit normalt.SwedishAdvocate skrev:Det senaste halvåret (typ) är det många som skrivit på forumet att de fått sina bilar tidigare än estimerat. Sen stängde kineserna ner Shanghai. Men enligt Tesla själva när de meddelade antalet producerade och levererade bilar för Q2 igår, så har de aldrig levererat så många bilar under en och samma månad som de gjorde under juni i år. Såvida kineserna inte stänger ner Shanghai igen så kanske bilar kommer kunna levereras tidigare än estimerat framöver också, men det är ju rätt svårt att veta...Xerxes skrev:Lite lustigt med leveranstiderna nu, jag beställde i början av mars och har nu Q1 -23, skulle jag lägga in en ny beställning idag så blir det samma leveranstid. De planerar alltså att leverera alla beställningar sedan mars vid samma tidpunkt, alla på en gång?![]()
Det råkade ju t.ex. Porsche ut för för inte så länge sen...
Hej, här kan du löpande få info och spekulationer om båtar från Kina till Europa. En uppdatering per dag från "Mr Miserable" och en hel del annat.Anmg skrev:Hur fungerar det, kommer det båtar hela tiden eller är det samlade tider för leveranser till Europa? Kan man hitta och följa, säg någon twitter, som uppdaterar med båtar och likande?
Anmg skrev:Fick ett sms från 0769448289 nu om svara ja eller nej, känner någon igen nr?
Fick också samma sms. Har dock fortfarande Q3 2022 i appen.alfaunzo skrev:Anmg skrev:Fick ett sms från 0769448289 nu om svara ja eller nej, känner någon igen nr?
Samma här från ovan nr. Svar ja eller nej om jag vill hämta ut tidigare. De har angett RN numret som matchar den i appen.
Appen visar 2023 dock.