Hur ska man tolka reservationsnumret

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare

Hur ska man tolka reservationsnumret

Inlägg av MartinG »

Hej, jag är en nybörjare här men hittar inte svar på hur man ska förstå sitt reservationsnummer. Jag beställde en Model X den 2 november 2015 och tilldelades då ett reservationsnummer som heter Model X RN och sen sju(!) siffror. Så många beställningar på Model X finns ju inte så är det någon som kan förklara hur man ska förstå numret? Jag frågar förstås för att jag är nyfiken på om det går att veta hur många i Sverige eller Europa som står före mig i leveranskön. Ja, jag inser att jag är långt ner på listan...

/Martin
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Hur ska man tolka reservationsnumret

Inlägg av Svenssons »

Numret du fick är reservationsnummret och sedan fanns det tidigare ett sekvensnummer som presenterades på My Tesla. Detta nummer doldes för några månader sedan men gick att se i källkoden på My Tesla. För några dagar sedan så gjordes dock Teslas hemsida om och denna dolda information togs då bort eftersom Tesla hellre vill gå på datum för reservation istället för ett serienummer (antagligen då folk byter från Signature till General production samt också i enstaka fall har beställt på amerikanska sidan och därmed inte fått ett europeiskt sekvensnummer).

På TMC så har reservationerna kontinuerligt noterats så utifrån när man reserverade så kan man få ett hum om hur man ligger till. Det går inte få för Sverige eftersom hela Europa (inklusive Norge...) ses som en marknad.

Ta en titt på denna sida så kan du få lite koll på hur många som ligger före dig. Tänk också på att Signature har sin sekvensserie och General production sin. Jag gick t.ex. från #2369 General Production till #588 Signature när jag uppgraderade. Jag har därmed också ett tidigare reservationsdatum än en del andra med lägre sekvensnummer för Signature om de reserverade Signature direkt.

http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... el-X-Tally

EDIT: Ser nu att sekvensnummren visst försvann efter september vilket gör det svårt att få koll på hur många det var i november. Dock så är minst 592 Signature plus 4287 General production före dig. Dock har en andel av dessa avbrutit sin reservation eller hoppat från ena till andra typen av reservation och alltså räknats dubbelt. Räkna med ca 25-30% bortfall och lägg till ca 150 reservationer för 12/9 till 2/11. Det blir då kanske drygt 3500 före dig i Europa-kön.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare

Inlägg av MartinG »

Tack för bra info!
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare

Inlägg av flaco »

Sorry om det är lite OT, men när jag sökte kunde jag inte hitta svar på min fråga ...

Jag tänkte reservera en Model X (wooohooo!) ... :mrgreen:
Eftersom jag tar den via mitt företag, behöver jag någon form av underlag för denna transaktion.

Jag hoppades på att få en faktura då jag klickade "Betala senare", men det resulterade bara i ett mail att överföra 33kSEK till ett konto i SEB.

Är det någon som gjort reservation med kortbetalning och vet om man får någon form av kvitto (med moms redovisad)?
Eller är det någon som har firma som gjort en reservation och vet vad redovisningsfirman/revisorn tycker om det?

/flaco
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jag har gjort min reservation privat men vet inte om det är möjligt att få faktura på reservationen eftersom det inte är ett köp eller order utan just bara reservation varifrån man kan få tillbaka hela beloppet om man inte köper. Samma problematik borde uppstått när Model S kunde reserveras innan beställningarna startades så det är kanske möjligt att hitta svar där om ingen vet. Alternativt går det alltid att ringa Tesla och fråga.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

flaco skrev:
Sorry om det är lite OT, men när jag sökte kunde jag inte hitta svar på min fråga ...

Eftersom jag tar den via mitt företag, behöver jag någon form av underlag för denna transaktion.

Jag hoppades på att få en faktura då jag klickade "Betala senare", men det resulterade bara i ett mail att överföra 33kSEK till ett konto i SEB.

Är det någon som gjort reservation med kortbetalning och vet om man får någon form av kvitto (med moms redovisad)?
Eller är det någon som har firma som gjort en reservation och vet vad redovisningsfirman/revisorn tycker om det?

/flaco
Jadå, du får ett kvitto som ser ut såhär:

Bild

Tänk dock på att det är en deposition och därför ska bokföras som en fordran, och inte som en kostnad, och du ska inte heller dra av någon moms i det skedet. När sen depositionen återbetalas eller används som del av första förhöjd leasingavgift så bokför du den då från fordringskontot tillbaks till bankkontot eller som leasingavgift (och drar i senare fallet av halva momsen precis som på resten av avgiften).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
flaco skrev:

/flaco
Jadå, du får ett kvitto som ser ut såhär:

Bild

Tänk dock på att det är en deposition och därför ska bokföras som en fordran, och inte som en kostnad, och du ska inte heller dra av någon moms i det skedet. När sen depositionen återbetalas eller används som del av första förhöjd leasingavgift så bokför du den då från fordringskontot tillbaks till bankkontot eller som leasingavgift (och drar i senare fallet av halva momsen precis som på resten av avgiften).
Men detta fick du väl när du beställde Model S då det står "Sold to"? Vi pratar ju om reservation och reservation av Model S har inte gjorts i Sverige sedan 2012 tror jag. Reservationen är ju ingen order på något och jag fick ingen invoice/faktura för min reservation av Model X. Den faktura som du har bifogat är ju en förbetalning på en lagd order.

Detta är allt som jag fick vid reservationen av General Production:
Reservation.png
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag trodde faktiskt inte det var nån skillnad. Det är en deposition i bägge fallen, och vad jag fick efter depositionen var ett RN = reservation number. Låter märkligt att de inte ger kvitto på depositionen för Model X.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Jag fick tjata mig till ett kvitto när jag reserverade i februari
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Jag trodde faktiskt inte det var nån skillnad. Det är en deposition i bägge fallen, och vad jag fick efter depositionen var ett RN = reservation number. Låter märkligt att de inte ger kvitto på depositionen för Model X.
Det är en deposition i bägge fallen men det är inte en order/beställning i bägge fallen. Vad ska det stå på en eventuell faktura för reservationen? Jag har ju inte köpt något och är inte garanterad att få något. Allt jag gjort är att lägga en deposition för att ha möjligheten att kunna lägga en order lite tidigare någon gång i framtiden. Pengarna får jag tillbaka när jag vill eller när Tesla vill...
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare

Inlägg av flaco »

bullen skrev:
Kanon!
Då går det alltså!
Min helg är räddad... Vem tjatade du på?
Jag skickade ett mail till delivery@teslamotors.com...
Är det rätt väg att gå?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

flaco skrev:
bullen skrev:
Kanon!
Då går det alltså!
Min helg är räddad... Vem tjatade du på?
Jag skickade ett mail till delivery@teslamotors.com...
Är det rätt väg att gå?
Kan vara rätt väg men jag fick följande kontaktvägar på min reservation:
Please email us at eureservations@teslamotors.com or call +44 (0)1628 450 625.
Det var dock 1,5 år sedan... Skadar dock inte att gå flera vägar samtidigt.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Svenssons skrev:
danni skrev:
Det är en deposition i bägge fallen men det är inte en order/beställning i bägge fallen. Vad ska det stå på en eventuell faktura för reservationen? Jag har ju inte köpt något och är inte garanterad att få något. Allt jag gjort är att lägga en deposition för att ha möjligheten att kunna lägga en order lite tidigare någon gång i framtiden. Pengarna får jag tillbaka när jag vill eller när Tesla vill...
Jag förstår inte vad du menar skulle skilja dessa bägge scenarion förutom tiden till leverans. Min deposition var återbetalningsbar när jag fick kvittot och det var inget köp förrän jag hade löst finansiering, betalt kontantinsats och faktiskt tagit emot bilen. Depositionen kunde jag välja att få tillbaks när bilen levererats för den delen. Så vad skiljer, i praktiken?
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Det var en norrman i Sthlm som hjälpte mig. Ska kolla Mailhistoriken
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Svenssons skrev:
danni skrev:
Det är en deposition i bägge fallen men det är inte en order/beställning för Model X i bägge fallen. Vad ska det stå på en eventuell faktura för reservationen? Jag har ju inte köpt något och är inte garanterad att få något. Allt jag gjort är att lägga en deposition för att ha möjligheten att kunna lägga en order lite tidigare någon gång i framtiden. Pengarna får jag tillbaka när jag vill eller när Tesla vill...
Jag förstår inte vad du menar skulle skilja dessa bägge scenarion förutom tiden till leverans. Min deposition var återbetalningsbar när jag fick kvittot och det var inget köp förrän jag hade löst finansiering, betalt kontantinsats och faktiskt tagit emot bilen. Depositionen kunde jag välja att få tillbaks när bilen levererats för den delen. Så vad skiljer, i praktiken?
Du har faktiskt specat något som du ska köpa och depositionen antar jag var för denna bil. Är det inte så att alla pengar kanske inte betalas tillbaka om ordern har bekräftats vilket sker per automatik efter 7 dagar? Min deposition är inte för någon bil utan för en reservationsplats. Den kan gå över till en deposition för en bil när väl designstudion öppnar så att det går att lägga en beställning. På din invoice står det "Sold to" även ifall detta kanske är fel till en början, till mig har Tesla inte sålt något.

EDIT: Försökt kolla upp vad som gäller idag för Model S och depositionen för Model S ses som ej återbetalningsbar om man vill dra sig ur efter att ha skrivit under Purchase Agreement. Vet inte när detta görs i processen för Model S men det verkar som denna skickas strax efter att man gjort konfigureringen i designstudion. Principen är nog den samma för Model S och Model X förutom att man för Model S numera hoppar över reservationssteget.

Här är början på Model X Reservation Agreement som jag fått skickad till mig (för Europa har vi inte kommit till steg 4 ännu och märk punkt 1 att det är för en reservation och inte önskan att få en Model x levererad som verkar vara fallet med motsvarande dokument för Model S):
1. Reservation
By entering into this Model X Reservation Agreement you hereby confirm that you wish to reserve a Model X with us.

2. Nature of Agreement; Non-Binding Reservation Payment
The Reservation Payment is fully refundable by us to you at any time (for example, if you choose to cancel or abandon your reservation, or if we decline to maintain you as a reservation holder). This Agreement does not constitute an agreement for the sale of a Model X and does not lock in pricing, a production slot, or an estimated delivery date. You are under no obligation to purchase a Model X from us, and we are under no obligation to supply you with a Model X or any other vehicle. If and when we notify you of the availability of a Model X and you wish to proceed with the purchase of a Model X, such sale and purchase will be governed by a separate and legally binding Purchase Agreement between you and us or between you and another Tesla subsidiary (Tesla).

3. Effective Date; Reservation Process
This Agreement is formed and becomes effective when we receive both your: (1) validly executed Agreement and (2) Reservation Payment in the amount and form stated in the Payment Instructions provided to you in connection with this Agreement. You may execute this Agreement by either: (i) hand-delivering or sending a signed Agreement to us by facsimile, email or prepaid post; or (ii) by acknowledging and accepting this Agreement online. We will be deemed to have received your Agreement (a) on actual receipt via physical or online means; (b) the next business day following the date of email as a pdf or by facsimile with proof of successful transmission, or (c) seven working days after the date of posting. You may make your Reservation Payment by the means described in the Payment Instructions. Once this Agreement becomes effective, you will be placed on the Model X reservations list and will receive communications about the Model X program.

4. Order Process
When the start of production of your reservation nears, we will ask you to confirm your option selections and to provide full details of the legal purchaser of the Model X. Tesla will create an order form for your Model X containing the information provided by you, indicating the estimated purchase price of your Model X, taking into account the base price of the model and any options included or that you select, plus any applicable taxes, duties, transport and delivery charges, and any other applicable fees, and a Purchase Agreement detailing the terms and conditions of the sale. Tesla will then submit to you the order form and the Purchase Agreement for your review. If you wish to proceed and purchase the Model X, you must sign and return the Purchase Agreement together with any amounts that are then required to be paid. Production of your Model X will then be commenced and your deposit payable under the Purchase Agreement will be held by Tesla as a non-refundable deposit (to the extent permitted by applicable law). At the time you enter into the Purchase Agreement, you may, at your sole option, notify us that you would like to take your Reservation Payment and apply it to your deposit. These procedures may be subject to change.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Svenssons skrev:
danni skrev:
Svenssons skrev:
danni skrev:
Det är en deposition i bägge fallen men det är inte en order/beställning för Model X i bägge fallen. Vad ska det stå på en eventuell faktura för reservationen? Jag har ju inte köpt något och är inte garanterad att få något. Allt jag gjort är att lägga en deposition för att ha möjligheten att kunna lägga en order lite tidigare någon gång i framtiden. Pengarna får jag tillbaka när jag vill eller när Tesla vill...
Du har faktiskt specat något som du ska köpa och depositionen antar jag var för denna bil. Är det inte så att alla pengar kanske inte betalas tillbaka om ordern har bekräftats vilket sker per automatik efter 7 dagar? Min deposition är inte för någon bil utan för en reservationsplats. Den kan gå över till en deposition för en bil när väl designstudion öppnar så att det går att lägga en beställning. På din invoice står det "Sold to" även ifall detta kanske är fel till en början, till mig har Tesla inte sålt något.

EDIT: Försökt kolla upp vad som gäller idag för Model S och depositionen för Model S ses som ej återbetalningsbar om man vill dra sig ur efter att ha skrivit under Purchase Agreement. Vet inte när detta görs i processen för Model S men det verkar som denna skickas strax efter att man gjort konfigureringen i designstudion. Principen är nog den samma för Model S och Model X förutom att man för Model S numera hoppar över reservationssteget.

Här är början på Model X Reservation Agreement som jag fått skickad till mig (för Europa har vi inte kommit till steg 4 ännu och märk punkt 1 att det är för en reservation och inte önskan att få en Model x levererad som verkar vara fallet med motsvarande dokument för Model S):
Jag förstår faktiskt fortfarande inte varför det skulle vara en anledning att inte ge kvitto på depositionen i ena fallet, men däremot i det andra. Kvittot på depositionen är inte kvittot på köpet av bilen - det fick jag en separat faktura på. Och depositionen behöver inte ens vara inblandad där, man kan välja att betala bilen helt separat och få tillbaks depositionen ut i fickan. Det är märkligt (och troligen olagligt) att de tar emot pengar så och inte ger ett kvitto på det.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Jag förstår faktiskt fortfarande inte varför det skulle vara en anledning att inte ge kvitto på depositionen i ena fallet, men däremot i det andra. Kvittot på depositionen är inte kvittot på köpet av bilen - det fick jag en separat faktura på. Och depositionen behöver inte ens vara inblandad där, man kan välja att betala bilen helt separat och få tillbaks depositionen ut i fickan. Det är märkligt (och troligen olagligt) att de tar emot pengar så och inte ger ett kvitto på det.
Kvitto bör du naturligtvis kunna få för depositionen men det kan för Model X inte vara en faktura på en beställd bil medan för Model S i princip skippar reservationssteget idag och så räknas depositionen som en delbetalning när man godkänner köpkontraktet. På kvittot för reservationen av Model X kan det alltså inte stå att man köpt eller ämnar att köpa en Model X medan det för Model S tvärt om är att man ämnar köpa en Model S vilket står under första punkten på villkoren.

Nu har jag inga villkor för Model S men om man jämför med ett amerikanskt som går att hitta på nätet så står följande:
1. Reservation and Territory
You hereby confirm that you wish to reserve a Tesla Model S with us, are at least 18 years of age, and intend to take delivery of a Tesla Model S in the United States.
Samma stycke för Model X:
1. Reservation
By entering into this Model X Reservation Agreement you hereby confirm that you wish to reserve a Model X with us.
Håller med om att något typ av kvitto ska gå att få på samma sätt som man får papper från banken när man sätter in pengar där på nytt konto. Det är dock inte en faktura eftersom det inte är ett köp man gör, finns inte en köpare och en säljare vid reservationen.

EDIT: Även ifall depositionen kan gå tillbaka när du har betalat bilen så räknas depositionen som ej återbetalningsbar när du väl har skrivit på köpeavtalet och skulle vilja avbryta köpet. För Model S kommer som jag förstår det som köpeavtalet i mycket tidigt skede och inte när man gör slutbetalningen. För Model X går det inte komma till steg 4 ännu och därmed inte heller få något köpeavtal.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Svenssons skrev:
danni skrev:
Kvitto bör du naturligtvis kunna få för depositionen men det kan för Model X inte vara en faktura på en beställd bil medan för Model S i princip skippar reservationssteget idag och så räknas depositionen som en delbetalning när man godkänner köpkontraktet. På kvittot för reservationen av Model X kan det alltså inte stå att man köpt eller ämnar att köpa en Model X medan det för Model S tvärt om är att man ämnar köpa en Model S vilket står under första punkten på villkoren.

Nu har jag inga villkor för Model S men om man jämför med ett amerikanskt som går att hitta på nätet så står följande:
1. Reservation and Territory
You hereby confirm that you wish to reserve a Tesla Model S with us, are at least 18 years of age, and intend to take delivery of a Tesla Model S in the United States.
Samma stycke för Model X:
1. Reservation
Håller med om att något typ av kvitto ska gå att få på samma sätt som man får papper från banken när man sätter in pengar där på nytt konto. Det är dock inte en faktura eftersom det inte är ett köp man gör, finns inte en köpare och en säljare vid reservationen.
Men än en gång: kvittot jag fick på depositionen är inte kvittot på bilen - det fick jag senare som ett separat dokument. Och som jag skrev ovan så ska depositionen inte behandlas som ett köp för Model S heller, utan bokföras som en fordring som man har på Tesla. Med andra ord ska du kunna få exakt samma form av kvitto för Model X som jag fick för Model S. Ett kvitto på depositionen, inget mer. Kvittot på bilen kommer senare i bägge fallen.

Här har du kvittot (eller snarare fakturan) på själva bilen (där det, som du ser, inte ens är samma köpare angiven som på kvittot för depositionen eftersom det de facto inte är mitt bolag som köper bilen, vilket gör att delen om "sold to" på depositionskvittot inte ens är relevant):

Bild
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:

Men än en gång: kvittot jag fick på depositionen är inte kvittot på bilen - det fick jag senare som ett separat dokument. Och som jag skrev ovan så ska depositionen inte behandlas som ett köp för Model S heller, utan bokföras som en fordring som man har på Tesla. Med andra ord ska du kunna få exakt samma form av kvitto för Model X som jag fick för Model S. Ett kvitto på depositionen, inget mer. Kvittot på bilen kommer senare i bägge fallen.
På det första dokument som du bifogade så står det också "Invoice" och det står "Sold to". Bägge dessa är fel angående reservationen på Model X, borde stå typ "Deposit receipt" samt "Received from". Det kan även vara fel för Model S om det är så att inget köpeavtal har godkänts. Det är ju ingen faktura och det finns ingen köpare eller säljare.

EDIT: Ser också att momsen är angiven på första vilket också är fel för en deposition. Eftersom det inte är något man köper så finns inte heller någon moms. Det blir ju fel i Teslas bokföring när de bokför depositionen med moms enligt första fakturan.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Svenssons skrev:
danni skrev:

På det första dokument som du bifogade så står det också "Invoice" och det står "Sold to". Bägge dessa är fel angående reservationen på Model X, borde stå typ "Deposit receipt" samt "Received from". Det kan även vara fel för Model S om det är så att inget köpeavtal har godkänts. Det är ju ingen faktura och det finns ingen köpare eller säljare.

EDIT: Ser också att momsen är angiven på första vilket också är fel för en deposition. Eftersom det inte är något man köper så finns inte heller någon moms. Det blir ju fel i Teslas bokföring när de bokför depositionen med moms enligt första fakturan.
Ja, det är inte helt snyggt att utforma ett kvitto på en deposition på det sättet, och det reagerade jag också på när jag fick kvittot ifråga, och det är fel oavsett om det är Model S eller Model X det gäller. Att bokföra det med moms behöver inte vara jättefel dock, om de räknar med att depositionen i själva verket är exkl moms men betalas inkl moms och kan räknas av från bilens pris med momsen. Om du tänker efter så är det så det fungerar även när du som privatperson lägger handpenning på om du köper t.ex. elektronik eller vad som helst - då betalar du en summa plus moms. Men då krävs det ju faktiskt att depositionen inte är en deposition utan en delbetalning, en förskottsbetalning. Och det är den inte i det här fallet, för mitt bolag är inte ens köparen, och den faktiska köparen (DNB) fick ju betala hela summan utan att räkna bort min deposition. Jag i min tur fick välja på att antingen få depositionen utbetald tillbaks till mitt konto eller få den avdragen av första förhöjda leasingavgiften (troligen genom nåt trixeri i samarbetet mellan Tesla och DNB - tveksam om det hade gått om jag leasat exempelvis via Swedbank).

Och att de gör så på det viset blir väldigt märkligt med svenska avdragsregler för moms, eftersom man inte får lov att dra av någon moms för bilköp, och därför inte får lov att dra av någon moms på det kvittot om man ska betrakta det som en del av ett bilköp. Det är därför jag bokförde hela summan som en fordring och sen bokförde kostnaden i samband med den förhöjda leasingavgiften (som ju var nedräknad med depositionssumman) och då även drog halva momsen på hela den förhöjda leasingavgiften. Frågan är vad Skatteverket kommer säga om det, bara, när momsen framgår av depositionskvittot.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Och att de gör så på det viset blir väldigt märkligt med svenska avdragsregler för moms, eftersom man inte får lov att dra av någon moms för bilköp, och därför inte får lov att dra av någon moms på det kvittot om man ska betrakta det som en del av ett bilköp. Det är därför jag bokförde hela summan som en fordring och sen bokförde kostnaden i samband med den förhöjda leasingavgiften (som ju var nedräknad med depositionssumman) och då även drog halva momsen på hela den förhöjda leasingavgiften. Frågan är vad Skatteverket kommer säga om det, bara, när momsen framgår av depositionskvittot.
Vad händer om man tar kvittot från Tesla, drar av momsen som är angivet på "fakturan" och sedan ser till att få tillbaka pengarna utan att återföra momsen? Det är ju inte rätt att dra av momsen men det kan ju vara år emellan insättningen av depositionen och återbetalningen. I mitt fall så betalade jag in det 2014 t.ex. och det kan finnas de som gjorde detta 2013. När man får tillbaka depositionen så ska ju ingen moms betalas in och man skulle t.ex. strax före årsskiftet ha reserverat 30 stycken Model X, betalat in 990 000:- i deposition, dragit av 247 500:- i moms och sedan fått tillbaka depositionen på 990 000:- efter årsskiftet...

Blir antagligen lite märkligt i bokföringen dock om man inte redovisade det som en fordran till att börja med och sedan får man tillbaka det som en sådan.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Svenssons skrev:
danni skrev:
Vad händer om man tar kvittot från Tesla, drar av momsen som är angivet på "fakturan" och sedan ser till att få tillbaka pengarna utan att återföra momsen? Det är ju inte rätt att dra av momsen men det kan ju vara år emellan insättningen av depositionen och återbetalningen. I mitt fall så betalade jag in det 2014 t.ex. och det kan finnas de som gjorde detta 2013. När man får tillbaka depositionen så ska ju ingen moms betalas in och man skulle t.ex. strax före årsskiftet ha reserverat 30 stycken Model X, betalat in 990 000:- i deposition, dragit av 247 500:- i moms och sedan fått tillbaka depositionen på 990 000:- efter årsskiftet...

Blir antagligen lite märkligt i bokföringen dock om man inte redovisade det som en fordran till att börja med och sedan får man tillbaka det som en sådan.
Ptjae, det händer väl inte mer än att du har brutit mot momsreglerna genom att lyfta moms som du inte har rätt att lyfta, och att du blir skönstaxerad ifall du blir granskad.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Ptjae, det händer väl inte mer än att du har brutit mot momsreglerna genom att lyfta moms som du inte har rätt att lyfta, och att du blir skönstaxerad ifall du blir granskad.
Tänkte att det kan vara lite svårare att upptäcka i och med att man har underlag i form av de felaktiga fakturorna samt att det kan vara flera år (visserligen utan ränta eller avkastning) mellan insättningen av depositionen och återbetalningen.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Svenssons skrev:
danni skrev:
Tänkte att det kan vara lite svårare att upptäcka i och med att man har underlag i form av de felaktiga fakturorna samt att det kan vara flera år (visserligen utan ränta eller avkastning) mellan insättningen av depositionen och återbetalningen.
Nej, det är inte svårt att upptäcka. Du har ingen som helst rätt att dra av någon moms från ursprungsfakturan, oavsett vad som händer därefter.
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare

Inlägg av flaco »

Jag har fått ett "kvitto" av Tesla nu!
Stort tack till Mattias på deras kundtjänst för hjälpen!
Det är ett "kvitto" med kaninöron för att det är utformat som ett brev "To whom it may concern" som intygar att pengarna betalats som reservationsbelopp för en bil ... ingen moms, eller så.

Men, det kommer redovisas som en leverantörsfordran och kvittas mot en framtida handpenning (med moms redovisad), om jag förstått det rätt.

Allt bra!

Nu är det bara att ha tålamod och orka vänta på att få beställa min bil :mrgreen:

/flaco
Skriv svar