SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8745
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Pontus »

joel80 skrev:
Måste bryta det negativa med en liten positiv post. Laddade utan problem och utan trängsel i Sälen idag. Handslaget mellan Tesla-laddarna och bilen är bra mycket snabbare än de flesta andra laddarna.

En norsk Ioniq5 kom dock som hade problem, jag gick fram till honom och berättade att det troligen inte skulle gå att få igång och att det fanns en InCharge på 75kW runt hörnet. Han åkte till den istället. :)
20220708_144358.jpg
Jag lyckades ladda i Jönköping. Det verkar som det kommer och går, fick vänta 5 min innan platserna vart lediga i appen igen. Så det går nog om man har lite tålamod. Bra att veta att det inte är någon tidsspärr eller liknande i varje fall.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av bonath »

Även Halmstad kommer o går på kvällarna har jag sett.
Körde förbi i onsdags vid 22:30, visade noll lediga i bilen men stationen var helt tom...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Legato »

bonath skrev:
Även Halmstad kommer o går på kvällarna har jag sett.
Körde förbi i onsdags vid 22:30, visade noll lediga i bilen men stationen var helt tom...
Brrr hoppas inte liknande händer i Spanien på vägen hem. Då blir det tufft att inte bli stående med vår e-tron...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4983
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av chaffis75 »

Känns som Teslas teknik för andra att ladda är lite skakig.. Behövde ladda i Jönköping idag men undvek Tesla med tanke på både de men även hotet av sura Teslaägare (dock är jag övertygad om att en majoritet är trevliga).
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av ermase »

Strängnäs igår 10/7 visade 1 ledig men när vi kom dit var det 1 upptagen. På slutet var vi själva men bilen visade 3 upptagna.
AwesomePossum
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 jul 2019 21:45

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av AwesomePossum »

Laddade en e-tron på en V2 SuC tidigare idag och effekten ströps redan vid 50% till ca 80 kW. Är det vad man kan förvänta sig från en V2?

Ladd-handtaget var märkbart varm efter sessionen. Kan det vara så att kylningen inte klarar max effektuttag (150 kW) över längre tid.

Sessionen med en V3 SuC tidigare i veckan höll sig laddkurvan till den ”normala” nivån.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Niklas Z »

AwesomePossum skrev:
Laddade en e-tron på en V2 SuC tidigare idag och effekten ströps redan vid 50% till ca 80 kW. Är det vad man kan förvänta sig från en V2?
Det har jag aldrig varit med om, förutom då en annan bil anslutit sig till den stolpe som delar effekt med "min".
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
AwesomePossum
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 jul 2019 21:45

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av AwesomePossum »

Niklas Z skrev:
AwesomePossum skrev:
Laddade en e-tron på en V2 SuC tidigare idag och effekten ströps redan vid 50% till ca 80 kW. Är det vad man kan förvänta sig från en V2?
Det har jag aldrig varit med om, förutom då en annan bil anslutit sig till den stolpe som delar effekt med "min".
Intressant. Jag hade inga grannar vid laddtillfället. ”Mitt” uttag kanske fick hicka då. Får prova start om eller byta stolpe nästa gång.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3361
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Maw »

AwesomePossum skrev:
Niklas Z skrev:
AwesomePossum skrev:
Laddade en e-tron på en V2 SuC tidigare idag och effekten ströps redan vid 50% till ca 80 kW. Är det vad man kan förvänta sig från en V2?
Det har jag aldrig varit med om, förutom då en annan bil anslutit sig till den stolpe som delar effekt med "min".
Intressant. Jag hade inga grannar vid laddtillfället. ”Mitt” uttag kanske fick hicka då. Får prova start om eller byta stolpe nästa gång.
Jag hat sett på Out Of Spec att man kan lägga en blöt handduk över handtaget för att hålla nere temperaturen. Visserligen i USA på Model 3 men det kanske hjälper även på CCS?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Dr_bus
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 apr 2016 13:09
Ort: Örebro

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dr_bus »

AwesomePossum skrev:
Laddade en e-tron på en V2 SuC tidigare idag och effekten ströps redan vid 50% till ca 80 kW. Är det vad man kan förvänta sig från en V2?

Ladd-handtaget var märkbart varm efter sessionen. Kan det vara så att kylningen inte klarar max effektuttag (150 kW) över längre tid.

Sessionen med en V3 SuC tidigare i veckan höll sig laddkurvan till den ”normala” nivån.
Vad jag vet finns det ingen aktiv kylning på V2. V3 ska ha kylning av kabeln.
Beställt en Model 3 SR+ ,2019-04-15, Levererad, 2019-06-22. Såld 2021-09-07.
Beställt en Model 3 LR, 2021-08-12, Levererad, 2021-09-24
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

Dr_bus skrev:
AwesomePossum skrev:
Laddade en e-tron på en V2 SuC tidigare idag och effekten ströps redan vid 50% till ca 80 kW. Är det vad man kan förvänta sig från en V2?

Ladd-handtaget var märkbart varm efter sessionen. Kan det vara så att kylningen inte klarar max effektuttag (150 kW) över längre tid.

Sessionen med en V3 SuC tidigare i veckan höll sig laddkurvan till den ”normala” nivån.
Vad jag vet finns det ingen aktiv kylning på V2. V3 ska ha kylning av kabeln.
Det kom väl en annan så effekten delades på hälften. Då får man ca 77 kW.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

MWall skrev:
Dr_bus skrev:
AwesomePossum skrev:
Laddade en e-tron på en V2 SuC tidigare idag och effekten ströps redan vid 50% till ca 80 kW. Är det vad man kan förvänta sig från en V2?

Ladd-handtaget var märkbart varm efter sessionen. Kan det vara så att kylningen inte klarar max effektuttag (150 kW) över längre tid.

Sessionen med en V3 SuC tidigare i veckan höll sig laddkurvan till den ”normala” nivån.
Vad jag vet finns det ingen aktiv kylning på V2. V3 ska ha kylning av kabeln.
Det kom väl en annan så effekten delades på hälften. Då får man ca 77 kW.
Så var det inte se ett par inlägg ovanför ditt men jag trodde det också.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

En fundering som jag tror har nämnts i tråden om kö men kanske är mer on topic här är hur många Teslor per laddare vi har nu för tiden i Sverige för det känns som om det öndå är flest teslor som laddar på SuC ändå. Såg på E for Electric på tuben och enligt dom som var det numer 3 ggr så många teslor per laddare än tidigare, kommer inte ihåg tidshorisonten och dom sa inte om det var i usa eller i hela världen men det var ca 750 bilar per laddare nu mot 250 tidigare. Var en diskussion ang att dom även ska öppna upp i USA. Frågan är hur det ser ut här i Sverige efter de stora leveranserna av Y och 3 de senaste åren.
27,8 kWp solceller
Fredrik j
Inlägg: 11069
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Fredrik j »

Dafro skrev:
En fundering som jag tror har nämnts i tråden om kö men kanske är mer on topic här är hur många Teslor per laddare vi har nu för tiden i Sverige för det känns som om det öndå är flest teslor som laddar på SuC ändå. Såg på E for Electric på tuben och enligt dom som var det numer 3 ggr så många teslor per laddare än tidigare, kommer inte ihåg tidshorisonten och dom sa inte om det var i usa eller i hela världen men det var ca 750 bilar per laddare nu mot 250 tidigare. Var en diskussion ang att dom även ska öppna upp i USA. Frågan är hur det ser ut här i Sverige efter de stora leveranserna av Y och 3 de senaste åren.
En googling ger att det finns 30000 teslor i Sverige och 700 laddare (på 57 stationer). Det blir ju 42 bilar per laddare.

Samtliga elbilar i Sverige fördelat på teslas laddare blir 235 bilar per laddare.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Niklas Z »

Fredrik j skrev:
Dafro skrev:
En fundering som jag tror har nämnts i tråden om kö men kanske är mer on topic här är hur många Teslor per laddare vi har nu för tiden i Sverige för det känns som om det öndå är flest teslor som laddar på SuC ändå. Såg på E for Electric på tuben och enligt dom som var det numer 3 ggr så många teslor per laddare än tidigare, kommer inte ihåg tidshorisonten och dom sa inte om det var i usa eller i hela världen men det var ca 750 bilar per laddare nu mot 250 tidigare. Var en diskussion ang att dom även ska öppna upp i USA. Frågan är hur det ser ut här i Sverige efter de stora leveranserna av Y och 3 de senaste åren.
En googling ger att det finns 30000 teslor i Sverige och 700 laddare (på 57 stationer). Det blir ju 42 bilar per laddare.

Samtliga elbilar i Sverige fördelat på teslas laddare blir 235 bilar per laddare.
Jag kan minnas fel, men jag gjorde motsvarande uträkning för några år sedan och då har jag för mig att jag kom fram till en påtagligt lägre kvot mellan antalet Tesla och antalet SuC-laddare. Om jag minns rätt så har i så fall Tesla sålt bilar i snabbare takt än de byggt ut SuC-nätverket. Det framstår inte som en stor överraskning.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

Niklas Z skrev:
Fredrik j skrev:
Dafro skrev:
En fundering som jag tror har nämnts i tråden om kö men kanske är mer on topic här är hur många Teslor per laddare vi har nu för tiden i Sverige för det känns som om det öndå är flest teslor som laddar på SuC ändå. Såg på E for Electric på tuben och enligt dom som var det numer 3 ggr så många teslor per laddare än tidigare, kommer inte ihåg tidshorisonten och dom sa inte om det var i usa eller i hela världen men det var ca 750 bilar per laddare nu mot 250 tidigare. Var en diskussion ang att dom även ska öppna upp i USA. Frågan är hur det ser ut här i Sverige efter de stora leveranserna av Y och 3 de senaste åren.
En googling ger att det finns 30000 teslor i Sverige och 700 laddare (på 57 stationer). Det blir ju 42 bilar per laddare.

Samtliga elbilar i Sverige fördelat på teslas laddare blir 235 bilar per laddare.
Jag kan minnas fel, men jag gjorde motsvarande uträkning för några år sedan och då har jag för mig att jag kom fram till en påtagligt lägre kvot mellan antalet Tesla och antalet SuC-laddare. Om jag minns rätt så har i så fall Tesla sålt bilar i snabbare takt än de byggt ut SuC-nätverket. Det framstår inte som en stor överraskning.
Går inte att räkna så heller när de flesta bilar samlas längs E4 och E6, tillsammans med en massa norska bilar dessutom. Att det finns laddare i Töre och Storuman är en klen tröst i Lödde.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

MWall skrev:
Niklas Z skrev:
Fredrik j skrev:
Dafro skrev:
En fundering som jag tror har nämnts i tråden om kö men kanske är mer on topic här är hur många Teslor per laddare vi har nu för tiden i Sverige för det känns som om det öndå är flest teslor som laddar på SuC ändå. Såg på E for Electric på tuben och enligt dom som var det numer 3 ggr så många teslor per laddare än tidigare, kommer inte ihåg tidshorisonten och dom sa inte om det var i usa eller i hela världen men det var ca 750 bilar per laddare nu mot 250 tidigare. Var en diskussion ang att dom även ska öppna upp i USA. Frågan är hur det ser ut här i Sverige efter de stora leveranserna av Y och 3 de senaste åren.
En googling ger att det finns 30000 teslor i Sverige och 700 laddare (på 57 stationer). Det blir ju 42 bilar per laddare.

Samtliga elbilar i Sverige fördelat på teslas laddare blir 235 bilar per laddare.
Jag kan minnas fel, men jag gjorde motsvarande uträkning för några år sedan och då har jag för mig att jag kom fram till en påtagligt lägre kvot mellan antalet Tesla och antalet SuC-laddare. Om jag minns rätt så har i så fall Tesla sålt bilar i snabbare takt än de byggt ut SuC-nätverket. Det framstår inte som en stor överraskning.
Går inte att räkna så heller när de flesta bilar samlas längs E4 och E6, tillsammans med en massa norska bilar dessutom. Att det finns laddare i Töre och Storuman är en klen tröst i Lödde.
Hade samma tanke. Initialt räcker det att bygga lite utspridda laddare, när det bara finns få bilar men sen krävs det lite mer planering. Behöver öppna upp alla 40 i Jönköping asap och dubblera lödde, var nu det ligger. :D nu vet jag…
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Niklas Z »

MWall skrev:
Går inte att räkna så heller när de flesta bilar samlas längs E4 och E6, tillsammans med en massa norska bilar dessutom. Att det finns laddare i Töre och Storuman är en klen tröst i Lödde.
Det är klart att det går att räkna så, men att man kan bryta ner det på olika delsträckor. Men Tesla har byggt en hel del längs E4 (och troligen E6 men den vägen åker jag aldrig så jag har dålig koll på den). Det är t ex inte så länge sedan Jönköping och Linköping tillkom. Jag tror inte någon av dem fanns 2020. Det innebar en dubblering på en delsträcka av E4 där många behöver ladda.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av J_Pettersson »

MWall skrev:
Niklas Z skrev:
Fredrik j skrev:
Dafro skrev:
En fundering som jag tror har nämnts i tråden om kö men kanske är mer on topic här är hur många Teslor per laddare vi har nu för tiden i Sverige för det känns som om det öndå är flest teslor som laddar på SuC ändå. Såg på E for Electric på tuben och enligt dom som var det numer 3 ggr så många teslor per laddare än tidigare, kommer inte ihåg tidshorisonten och dom sa inte om det var i usa eller i hela världen men det var ca 750 bilar per laddare nu mot 250 tidigare. Var en diskussion ang att dom även ska öppna upp i USA. Frågan är hur det ser ut här i Sverige efter de stora leveranserna av Y och 3 de senaste åren.
En googling ger att det finns 30000 teslor i Sverige och 700 laddare (på 57 stationer). Det blir ju 42 bilar per laddare.

Samtliga elbilar i Sverige fördelat på teslas laddare blir 235 bilar per laddare.
Jag kan minnas fel, men jag gjorde motsvarande uträkning för några år sedan och då har jag för mig att jag kom fram till en påtagligt lägre kvot mellan antalet Tesla och antalet SuC-laddare. Om jag minns rätt så har i så fall Tesla sålt bilar i snabbare takt än de byggt ut SuC-nätverket. Det framstår inte som en stor överraskning.
Går inte att räkna så heller när de flesta bilar samlas längs E4 och E6, tillsammans med en massa norska bilar dessutom. Att det finns laddare i Töre och Storuman är en klen tröst i Lödde.
Angående Löddeköpinge så verkar det vara högt tryck där. Hade Tesla inte nedprioriterat sin SuC i Malmö som skulle stå klar Q2 så hade möjligen trycket släppt en del på just Lödde.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4983
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av chaffis75 »

J_Pettersson skrev:
MWall skrev:
Niklas Z skrev:
Fredrik j skrev:
Dafro skrev:
En fundering som jag tror har nämnts i tråden om kö men kanske är mer on topic här är hur många Teslor per laddare vi har nu för tiden i Sverige för det känns som om det öndå är flest teslor som laddar på SuC ändå. Såg på E for Electric på tuben och enligt dom som var det numer 3 ggr så många teslor per laddare än tidigare, kommer inte ihåg tidshorisonten och dom sa inte om det var i usa eller i hela världen men det var ca 750 bilar per laddare nu mot 250 tidigare. Var en diskussion ang att dom även ska öppna upp i USA. Frågan är hur det ser ut här i Sverige efter de stora leveranserna av Y och 3 de senaste åren.
En googling ger att det finns 30000 teslor i Sverige och 700 laddare (på 57 stationer). Det blir ju 42 bilar per laddare.

Samtliga elbilar i Sverige fördelat på teslas laddare blir 235 bilar per laddare.
Jag kan minnas fel, men jag gjorde motsvarande uträkning för några år sedan och då har jag för mig att jag kom fram till en påtagligt lägre kvot mellan antalet Tesla och antalet SuC-laddare. Om jag minns rätt så har i så fall Tesla sålt bilar i snabbare takt än de byggt ut SuC-nätverket. Det framstår inte som en stor överraskning.
Går inte att räkna så heller när de flesta bilar samlas längs E4 och E6, tillsammans med en massa norska bilar dessutom. Att det finns laddare i Töre och Storuman är en klen tröst i Lödde.
Angående Löddeköpinge så verkar det vara högt tryck där. Hade Tesla inte nedprioriterat sin SuC i Malmö som skulle stå klar Q2 så hade möjligen trycket släppt en del på just Lödde.
Håller med en SuC i Malmö säkert skulle lätta på trycket i Lödde men jag tror inte de är tesla som nedprioriterar utan jag tror de är elbolagen som inte kan leverera snabbt nog. Man har hört de är problem på vissa ställen.
Vet att i Landskrona har cirkel k gjort typ allt klart men de sätter inte upp själva laddarna då jag antar de väntar på ström.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MangeT »

Är väl bristen på planerbar elproduktion i söder som är problemet.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
stgus
elbilist
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 jan 2019 14:06

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av stgus »

Nu har Halmstad SUC också öppnat upp för oss andra
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av NiklasTesla »

MangeT skrev:
Är väl bristen på planerbar elproduktion i söder som är problemet.
Enligt Eon är det inte tillgången på el som är problemet, utan istället Svenska kraftnäts ledningsnät i Skåne som har bristande kapacitet. Som det ser ut nu är planen att elnätet ska vara utbyggt år 2028, fram tills dess kommer det skånska elnätet att vara begränsat, enligt Eon.

MVH
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

NiklasTesla skrev:
MangeT skrev:
Är väl bristen på planerbar elproduktion i söder som är problemet.
Enligt Eon är det inte tillgången på el som är problemet, utan istället Svenska kraftnäts ledningsnät i Skåne som har bristande kapacitet. Som det ser ut nu är planen att elnätet ska vara utbyggt år 2028, fram tills dess kommer det skånska elnätet att vara begränsat, enligt Eon.

MVH
5 år. :o
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av NiklasTesla »

Dafro skrev:
NiklasTesla skrev:
MangeT skrev:
Är väl bristen på planerbar elproduktion i söder som är problemet.
Enligt Eon är det inte tillgången på el som är problemet, utan istället Svenska kraftnäts ledningsnät i Skåne som har bristande kapacitet. Som det ser ut nu är planen att elnätet ska vara utbyggt år 2028, fram tills dess kommer det skånska elnätet att vara begränsat, enligt Eon.

MVH
5 år. :o
Peak allt. Bara gilla läget och vänja sig då detta kommer vara det nya normala inom dom flesta områden närmsta åren/årtiondena (fram tills vi har mer eller mindre 100% förnyelsebart energi , transportsystem samt återvinning mm). Finns andra trådar vi kan fortsätta diskussionen dock.

MVH
Skriv svar