Jag lyckades ladda i Jönköping. Det verkar som det kommer och går, fick vänta 5 min innan platserna vart lediga i appen igen. Så det går nog om man har lite tålamod. Bra att veta att det inte är någon tidsspärr eller liknande i varje fall.joel80 skrev:Måste bryta det negativa med en liten positiv post. Laddade utan problem och utan trängsel i Sälen idag. Handslaget mellan Tesla-laddarna och bilen är bra mycket snabbare än de flesta andra laddarna.
En norsk Ioniq5 kom dock som hade problem, jag gick fram till honom och berättade att det troligen inte skulle gå att få igång och att det fanns en InCharge på 75kW runt hörnet. Han åkte till den istället.
SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Moderator: Redaktion
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Även Halmstad kommer o går på kvällarna har jag sett.
Körde förbi i onsdags vid 22:30, visade noll lediga i bilen men stationen var helt tom...
Körde förbi i onsdags vid 22:30, visade noll lediga i bilen men stationen var helt tom...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Brrr hoppas inte liknande händer i Spanien på vägen hem. Då blir det tufft att inte bli stående med vår e-tron...bonath skrev:Även Halmstad kommer o går på kvällarna har jag sett.
Körde förbi i onsdags vid 22:30, visade noll lediga i bilen men stationen var helt tom...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Känns som Teslas teknik för andra att ladda är lite skakig.. Behövde ladda i Jönköping idag men undvek Tesla med tanke på både de men även hotet av sura Teslaägare (dock är jag övertygad om att en majoritet är trevliga).
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Strängnäs igår 10/7 visade 1 ledig men när vi kom dit var det 1 upptagen. På slutet var vi själva men bilen visade 3 upptagna.
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 11 jul 2019 21:45
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Laddade en e-tron på en V2 SuC tidigare idag och effekten ströps redan vid 50% till ca 80 kW. Är det vad man kan förvänta sig från en V2?
Ladd-handtaget var märkbart varm efter sessionen. Kan det vara så att kylningen inte klarar max effektuttag (150 kW) över längre tid.
Sessionen med en V3 SuC tidigare i veckan höll sig laddkurvan till den ”normala” nivån.
Ladd-handtaget var märkbart varm efter sessionen. Kan det vara så att kylningen inte klarar max effektuttag (150 kW) över längre tid.
Sessionen med en V3 SuC tidigare i veckan höll sig laddkurvan till den ”normala” nivån.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Det har jag aldrig varit med om, förutom då en annan bil anslutit sig till den stolpe som delar effekt med "min".AwesomePossum skrev:Laddade en e-tron på en V2 SuC tidigare idag och effekten ströps redan vid 50% till ca 80 kW. Är det vad man kan förvänta sig från en V2?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 11 jul 2019 21:45
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Intressant. Jag hade inga grannar vid laddtillfället. ”Mitt” uttag kanske fick hicka då. Får prova start om eller byta stolpe nästa gång.Niklas Z skrev:Det har jag aldrig varit med om, förutom då en annan bil anslutit sig till den stolpe som delar effekt med "min".AwesomePossum skrev:Laddade en e-tron på en V2 SuC tidigare idag och effekten ströps redan vid 50% till ca 80 kW. Är det vad man kan förvänta sig från en V2?
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jag hat sett på Out Of Spec att man kan lägga en blöt handduk över handtaget för att hålla nere temperaturen. Visserligen i USA på Model 3 men det kanske hjälper även på CCS?AwesomePossum skrev:Intressant. Jag hade inga grannar vid laddtillfället. ”Mitt” uttag kanske fick hicka då. Får prova start om eller byta stolpe nästa gång.Niklas Z skrev:Det har jag aldrig varit med om, förutom då en annan bil anslutit sig till den stolpe som delar effekt med "min".AwesomePossum skrev:Laddade en e-tron på en V2 SuC tidigare idag och effekten ströps redan vid 50% till ca 80 kW. Är det vad man kan förvänta sig från en V2?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Vad jag vet finns det ingen aktiv kylning på V2. V3 ska ha kylning av kabeln.AwesomePossum skrev:Laddade en e-tron på en V2 SuC tidigare idag och effekten ströps redan vid 50% till ca 80 kW. Är det vad man kan förvänta sig från en V2?
Ladd-handtaget var märkbart varm efter sessionen. Kan det vara så att kylningen inte klarar max effektuttag (150 kW) över längre tid.
Sessionen med en V3 SuC tidigare i veckan höll sig laddkurvan till den ”normala” nivån.
Beställt en Model 3 SR+ ,2019-04-15, Levererad, 2019-06-22. Såld 2021-09-07.
Beställt en Model 3 LR, 2021-08-12, Levererad, 2021-09-24
Beställt en Model 3 LR, 2021-08-12, Levererad, 2021-09-24
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Det kom väl en annan så effekten delades på hälften. Då får man ca 77 kW.Dr_bus skrev:Vad jag vet finns det ingen aktiv kylning på V2. V3 ska ha kylning av kabeln.AwesomePossum skrev:Laddade en e-tron på en V2 SuC tidigare idag och effekten ströps redan vid 50% till ca 80 kW. Är det vad man kan förvänta sig från en V2?
Ladd-handtaget var märkbart varm efter sessionen. Kan det vara så att kylningen inte klarar max effektuttag (150 kW) över längre tid.
Sessionen med en V3 SuC tidigare i veckan höll sig laddkurvan till den ”normala” nivån.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Så var det inte se ett par inlägg ovanför ditt men jag trodde det också.MWall skrev:Det kom väl en annan så effekten delades på hälften. Då får man ca 77 kW.Dr_bus skrev:Vad jag vet finns det ingen aktiv kylning på V2. V3 ska ha kylning av kabeln.AwesomePossum skrev:Laddade en e-tron på en V2 SuC tidigare idag och effekten ströps redan vid 50% till ca 80 kW. Är det vad man kan förvänta sig från en V2?
Ladd-handtaget var märkbart varm efter sessionen. Kan det vara så att kylningen inte klarar max effektuttag (150 kW) över längre tid.
Sessionen med en V3 SuC tidigare i veckan höll sig laddkurvan till den ”normala” nivån.
27,8 kWp solceller
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
En fundering som jag tror har nämnts i tråden om kö men kanske är mer on topic här är hur många Teslor per laddare vi har nu för tiden i Sverige för det känns som om det öndå är flest teslor som laddar på SuC ändå. Såg på E for Electric på tuben och enligt dom som var det numer 3 ggr så många teslor per laddare än tidigare, kommer inte ihåg tidshorisonten och dom sa inte om det var i usa eller i hela världen men det var ca 750 bilar per laddare nu mot 250 tidigare. Var en diskussion ang att dom även ska öppna upp i USA. Frågan är hur det ser ut här i Sverige efter de stora leveranserna av Y och 3 de senaste åren.
27,8 kWp solceller
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
En googling ger att det finns 30000 teslor i Sverige och 700 laddare (på 57 stationer). Det blir ju 42 bilar per laddare.Dafro skrev:En fundering som jag tror har nämnts i tråden om kö men kanske är mer on topic här är hur många Teslor per laddare vi har nu för tiden i Sverige för det känns som om det öndå är flest teslor som laddar på SuC ändå. Såg på E for Electric på tuben och enligt dom som var det numer 3 ggr så många teslor per laddare än tidigare, kommer inte ihåg tidshorisonten och dom sa inte om det var i usa eller i hela världen men det var ca 750 bilar per laddare nu mot 250 tidigare. Var en diskussion ang att dom även ska öppna upp i USA. Frågan är hur det ser ut här i Sverige efter de stora leveranserna av Y och 3 de senaste åren.
Samtliga elbilar i Sverige fördelat på teslas laddare blir 235 bilar per laddare.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jag kan minnas fel, men jag gjorde motsvarande uträkning för några år sedan och då har jag för mig att jag kom fram till en påtagligt lägre kvot mellan antalet Tesla och antalet SuC-laddare. Om jag minns rätt så har i så fall Tesla sålt bilar i snabbare takt än de byggt ut SuC-nätverket. Det framstår inte som en stor överraskning.Fredrik j skrev:En googling ger att det finns 30000 teslor i Sverige och 700 laddare (på 57 stationer). Det blir ju 42 bilar per laddare.Dafro skrev:En fundering som jag tror har nämnts i tråden om kö men kanske är mer on topic här är hur många Teslor per laddare vi har nu för tiden i Sverige för det känns som om det öndå är flest teslor som laddar på SuC ändå. Såg på E for Electric på tuben och enligt dom som var det numer 3 ggr så många teslor per laddare än tidigare, kommer inte ihåg tidshorisonten och dom sa inte om det var i usa eller i hela världen men det var ca 750 bilar per laddare nu mot 250 tidigare. Var en diskussion ang att dom även ska öppna upp i USA. Frågan är hur det ser ut här i Sverige efter de stora leveranserna av Y och 3 de senaste åren.
Samtliga elbilar i Sverige fördelat på teslas laddare blir 235 bilar per laddare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Går inte att räkna så heller när de flesta bilar samlas längs E4 och E6, tillsammans med en massa norska bilar dessutom. Att det finns laddare i Töre och Storuman är en klen tröst i Lödde.Niklas Z skrev:Jag kan minnas fel, men jag gjorde motsvarande uträkning för några år sedan och då har jag för mig att jag kom fram till en påtagligt lägre kvot mellan antalet Tesla och antalet SuC-laddare. Om jag minns rätt så har i så fall Tesla sålt bilar i snabbare takt än de byggt ut SuC-nätverket. Det framstår inte som en stor överraskning.Fredrik j skrev:En googling ger att det finns 30000 teslor i Sverige och 700 laddare (på 57 stationer). Det blir ju 42 bilar per laddare.Dafro skrev:En fundering som jag tror har nämnts i tråden om kö men kanske är mer on topic här är hur många Teslor per laddare vi har nu för tiden i Sverige för det känns som om det öndå är flest teslor som laddar på SuC ändå. Såg på E for Electric på tuben och enligt dom som var det numer 3 ggr så många teslor per laddare än tidigare, kommer inte ihåg tidshorisonten och dom sa inte om det var i usa eller i hela världen men det var ca 750 bilar per laddare nu mot 250 tidigare. Var en diskussion ang att dom även ska öppna upp i USA. Frågan är hur det ser ut här i Sverige efter de stora leveranserna av Y och 3 de senaste åren.
Samtliga elbilar i Sverige fördelat på teslas laddare blir 235 bilar per laddare.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Hade samma tanke. Initialt räcker det att bygga lite utspridda laddare, när det bara finns få bilar men sen krävs det lite mer planering. Behöver öppna upp alla 40 i Jönköping asap och dubblera lödde, var nu det ligger. nu vet jag…MWall skrev:Går inte att räkna så heller när de flesta bilar samlas längs E4 och E6, tillsammans med en massa norska bilar dessutom. Att det finns laddare i Töre och Storuman är en klen tröst i Lödde.Niklas Z skrev:Jag kan minnas fel, men jag gjorde motsvarande uträkning för några år sedan och då har jag för mig att jag kom fram till en påtagligt lägre kvot mellan antalet Tesla och antalet SuC-laddare. Om jag minns rätt så har i så fall Tesla sålt bilar i snabbare takt än de byggt ut SuC-nätverket. Det framstår inte som en stor överraskning.Fredrik j skrev:En googling ger att det finns 30000 teslor i Sverige och 700 laddare (på 57 stationer). Det blir ju 42 bilar per laddare.Dafro skrev:En fundering som jag tror har nämnts i tråden om kö men kanske är mer on topic här är hur många Teslor per laddare vi har nu för tiden i Sverige för det känns som om det öndå är flest teslor som laddar på SuC ändå. Såg på E for Electric på tuben och enligt dom som var det numer 3 ggr så många teslor per laddare än tidigare, kommer inte ihåg tidshorisonten och dom sa inte om det var i usa eller i hela världen men det var ca 750 bilar per laddare nu mot 250 tidigare. Var en diskussion ang att dom även ska öppna upp i USA. Frågan är hur det ser ut här i Sverige efter de stora leveranserna av Y och 3 de senaste åren.
Samtliga elbilar i Sverige fördelat på teslas laddare blir 235 bilar per laddare.
27,8 kWp solceller
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Det är klart att det går att räkna så, men att man kan bryta ner det på olika delsträckor. Men Tesla har byggt en hel del längs E4 (och troligen E6 men den vägen åker jag aldrig så jag har dålig koll på den). Det är t ex inte så länge sedan Jönköping och Linköping tillkom. Jag tror inte någon av dem fanns 2020. Det innebar en dubblering på en delsträcka av E4 där många behöver ladda.MWall skrev:Går inte att räkna så heller när de flesta bilar samlas längs E4 och E6, tillsammans med en massa norska bilar dessutom. Att det finns laddare i Töre och Storuman är en klen tröst i Lödde.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- J_Pettersson
- Teslaägare
- Inlägg: 167
- Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
- Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
- Kontakt:
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Angående Löddeköpinge så verkar det vara högt tryck där. Hade Tesla inte nedprioriterat sin SuC i Malmö som skulle stå klar Q2 så hade möjligen trycket släppt en del på just Lödde.MWall skrev:Går inte att räkna så heller när de flesta bilar samlas längs E4 och E6, tillsammans med en massa norska bilar dessutom. Att det finns laddare i Töre och Storuman är en klen tröst i Lödde.Niklas Z skrev:Jag kan minnas fel, men jag gjorde motsvarande uträkning för några år sedan och då har jag för mig att jag kom fram till en påtagligt lägre kvot mellan antalet Tesla och antalet SuC-laddare. Om jag minns rätt så har i så fall Tesla sålt bilar i snabbare takt än de byggt ut SuC-nätverket. Det framstår inte som en stor överraskning.Fredrik j skrev:En googling ger att det finns 30000 teslor i Sverige och 700 laddare (på 57 stationer). Det blir ju 42 bilar per laddare.Dafro skrev:En fundering som jag tror har nämnts i tråden om kö men kanske är mer on topic här är hur många Teslor per laddare vi har nu för tiden i Sverige för det känns som om det öndå är flest teslor som laddar på SuC ändå. Såg på E for Electric på tuben och enligt dom som var det numer 3 ggr så många teslor per laddare än tidigare, kommer inte ihåg tidshorisonten och dom sa inte om det var i usa eller i hela världen men det var ca 750 bilar per laddare nu mot 250 tidigare. Var en diskussion ang att dom även ska öppna upp i USA. Frågan är hur det ser ut här i Sverige efter de stora leveranserna av Y och 3 de senaste åren.
Samtliga elbilar i Sverige fördelat på teslas laddare blir 235 bilar per laddare.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Håller med en SuC i Malmö säkert skulle lätta på trycket i Lödde men jag tror inte de är tesla som nedprioriterar utan jag tror de är elbolagen som inte kan leverera snabbt nog. Man har hört de är problem på vissa ställen.J_Pettersson skrev:Angående Löddeköpinge så verkar det vara högt tryck där. Hade Tesla inte nedprioriterat sin SuC i Malmö som skulle stå klar Q2 så hade möjligen trycket släppt en del på just Lödde.MWall skrev:Går inte att räkna så heller när de flesta bilar samlas längs E4 och E6, tillsammans med en massa norska bilar dessutom. Att det finns laddare i Töre och Storuman är en klen tröst i Lödde.Niklas Z skrev:Jag kan minnas fel, men jag gjorde motsvarande uträkning för några år sedan och då har jag för mig att jag kom fram till en påtagligt lägre kvot mellan antalet Tesla och antalet SuC-laddare. Om jag minns rätt så har i så fall Tesla sålt bilar i snabbare takt än de byggt ut SuC-nätverket. Det framstår inte som en stor överraskning.Fredrik j skrev:En googling ger att det finns 30000 teslor i Sverige och 700 laddare (på 57 stationer). Det blir ju 42 bilar per laddare.Dafro skrev:En fundering som jag tror har nämnts i tråden om kö men kanske är mer on topic här är hur många Teslor per laddare vi har nu för tiden i Sverige för det känns som om det öndå är flest teslor som laddar på SuC ändå. Såg på E for Electric på tuben och enligt dom som var det numer 3 ggr så många teslor per laddare än tidigare, kommer inte ihåg tidshorisonten och dom sa inte om det var i usa eller i hela världen men det var ca 750 bilar per laddare nu mot 250 tidigare. Var en diskussion ang att dom även ska öppna upp i USA. Frågan är hur det ser ut här i Sverige efter de stora leveranserna av Y och 3 de senaste åren.
Samtliga elbilar i Sverige fördelat på teslas laddare blir 235 bilar per laddare.
Vet att i Landskrona har cirkel k gjort typ allt klart men de sätter inte upp själva laddarna då jag antar de väntar på ström.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Är väl bristen på planerbar elproduktion i söder som är problemet.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Nu har Halmstad SUC också öppnat upp för oss andra
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Enligt Eon är det inte tillgången på el som är problemet, utan istället Svenska kraftnäts ledningsnät i Skåne som har bristande kapacitet. Som det ser ut nu är planen att elnätet ska vara utbyggt år 2028, fram tills dess kommer det skånska elnätet att vara begränsat, enligt Eon.MangeT skrev:Är väl bristen på planerbar elproduktion i söder som är problemet.
MVH
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
5 år.NiklasTesla skrev:Enligt Eon är det inte tillgången på el som är problemet, utan istället Svenska kraftnäts ledningsnät i Skåne som har bristande kapacitet. Som det ser ut nu är planen att elnätet ska vara utbyggt år 2028, fram tills dess kommer det skånska elnätet att vara begränsat, enligt Eon.MangeT skrev:Är väl bristen på planerbar elproduktion i söder som är problemet.
MVH
27,8 kWp solceller
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Peak allt. Bara gilla läget och vänja sig då detta kommer vara det nya normala inom dom flesta områden närmsta åren/årtiondena (fram tills vi har mer eller mindre 100% förnyelsebart energi , transportsystem samt återvinning mm). Finns andra trådar vi kan fortsätta diskussionen dock.Dafro skrev:5 år.NiklasTesla skrev:Enligt Eon är det inte tillgången på el som är problemet, utan istället Svenska kraftnäts ledningsnät i Skåne som har bristande kapacitet. Som det ser ut nu är planen att elnätet ska vara utbyggt år 2028, fram tills dess kommer det skånska elnätet att vara begränsat, enligt Eon.MangeT skrev:Är väl bristen på planerbar elproduktion i söder som är problemet.
MVH
MVH