Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model Y
Jag tillhör dem som fick sms om att hämta bilen i augusti/september och där appen sen ändrades till dec/jan.
Mailade TA för att fråga vilket som man ska gå efter och fick till svar att:
"sms:et gick ut för att säkerställa om du har möjlighet att hämta bilen om det skulle dyka upp någon tidigare
Vi har noterat att ni gärna hämtar ut er bil i augusti/september och kommer att återkomma till dig när vi hittat en bil att tilldela dig.".
Säger inte så jättemycket, men sms:et verkar inte vara någon garanti på att man får bil i aug/sept.
"sms:et gick ut för att säkerställa om du har möjlighet att hämta bilen om det skulle dyka upp någon tidigare
Vi har noterat att ni gärna hämtar ut er bil i augusti/september och kommer att återkomma till dig när vi hittat en bil att tilldela dig.".
Säger inte så jättemycket, men sms:et verkar inte vara någon garanti på att man får bil i aug/sept.
Säker kan man väl inte vara förrän man de skickar sms att de allokerat en bil åt en och det sker väl när båten är vid Suezkanalen ungefär. Nu vet man ju inte när Berlin ska börja leverera även lr till Europa, de har väl stängt nu för att dubbla kapaciteten.Hejhejhej skrev:Jag tillhör dem som fick sms om att hämta bilen i augusti/september och där appen sen ändrades till dec/jan.
-
Tack för din info! Det låter ju bra ur perspektivet som du väl har, dvs att har man fått ett sms så har man något mer verkligt att gå på. Bra så långt, det kan jag hålla med om.themax skrev:Kontoinformationen på hemsidan och i appen levereras centralt av Tesla, sms får du av leveransteamet på din upphämtningsort.MYLR where art thou skrev:Återstår att se om sms:et har en större träffsäkerhet än appen och kontot…
Jag hoppas såklart, men f-n tro’t.
Alltså, reta inte upp dig på ändringarna på kontot. Det kan fladdra betydligt. När sms-et dyker upp kan du vara rätt säker på att det stämmer (även om leveransteamet naturligtvis också kan stöta på problem). Det är i alla fall mycket närmare sanningen än vad du ser i appen.
Men ur ett annat perspektiv: Hur fasen ska det kunna diffa så? Och varför kommunicerar två olika parter som har två olika budskap med en, när de uppenbarligen inte kan ha rätt samtidigt? Oprofessionellt upplägg anser jag.
Ytterligare en faktor som gör mig frustrerad är att om jag går in för att beställa en identisk bil idag så är den uppskattade leveranstiden samma som jag nyss fått i appen och på kontot. Jag vet att även den här infon är en uppskattning, men fortfarande visar den att det inte gör någon skillnad att beställa bilen idag jämfört med för flera månader sedan. Vet inte vilket som är värst: Att uppskattningarna inte alls stämmer, eller att tidpunkten för beställningen kvittar.
För mig ger det bara en påspädning av känslan att detta är ett lotteri som ingen riktigt verkar ha koll på. Och att ens TA delvis sitter och väntar på samma dragning som jag, utan att kunna påverka eller känna till någonting om produktionen och leveranserna.
Specen som skulle ge den snabbaste leveransen visade sig vara det motsatta. Hur blev det så och varför hade min TA så fullständigt fel? Någonstans i kedjan måste det fattas länkar som klipper bort information (eller ändrar den).
Det för mig är en stor brist när man säljer såpass dyra produkter och inte kan förmedla en proffsigare kundkontakt och säkrare kommunikation.
De ringde från Tesla idag och ville bekräfta att jag ville ha leverans i aug/sep. Hon sa att de (Norrköping, som jag tolkade det), skulle kunna ge de som beställt en bil i Q3, om inget oväntat händer. Q4 fortfarande en risk, men Q3 troligast.
Tycker det känns som rätt klar kommunikation. Sms/samtal speglar mer specifika verkligheten i fall till fall. Appen visar ett troligt worst case givet den data som finns.
Och jag är fullt medveten om att det är skitsvårt att förutsäga ett datum på fabriker som är i upprampning under supply chain begränsningar.
Tycker det känns som rätt klar kommunikation. Sms/samtal speglar mer specifika verkligheten i fall till fall. Appen visar ett troligt worst case givet den data som finns.
Och jag är fullt medveten om att det är skitsvårt att förutsäga ett datum på fabriker som är i upprampning under supply chain begränsningar.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Tesla centralt börjar skicka ut info när bilen gått från fabriken, Tesla lokalt när den dyker upp i svenska system. Håller med om att det är frustrerande men jag lärde mig detta 2019 när jag hämtade ut Model 3. Antalet ändringar jag fick i appen var skrattretande. Men från och med första sms stämde informationen till 99 %. Det kan varken butikspersonalen eller de du pratar med på telefon påverka. De vet förmodligen mindre än du … Det är Tesla vi pratar om. De har mycket att lära av andra när det gäller kundvård, på gott och ont.MYLR where art thou skrev:Men ur ett annat perspektiv: Hur fasen ska det kunna diffa så? Och varför kommunicerar två olika parter som har två olika budskap med en, när de uppenbarligen inte kan ha rätt samtidigt?
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Låter bra, men jag hoppas de levererar klart till alla oss som beställde Q2 också bara.malmer skrev:De ringde från Tesla idag och ville bekräfta att jag ville ha leverans i aug/sep. Hon sa att de (Norrköping, som jag tolkade det), skulle kunna ge de som beställt en bil i Q3, om inget oväntat händer. Q4 fortfarande en risk, men Q3 troligast.

Menade alltså att de som beställde ungefär som mig i juni får en bil i Q3. Tror inte de som beställer nu får en i Q3.Highfoot skrev:Låter bra, men jag hoppas de levererar klart till alla oss som beställde Q2 också bara.malmer skrev:De ringde från Tesla idag och ville bekräfta att jag ville ha leverans i aug/sep. Hon sa att de (Norrköping, som jag tolkade det), skulle kunna ge de som beställt en bil i Q3, om inget oväntat händer. Q4 fortfarande en risk, men Q3 troligast.
Model 3 SR+ 2019
- Bira
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristian389856
Någon som har koll på om det gör någon skillnad för leveranstid i praktiken om man väljer svart eller vit lack?
Välj det du gillar bäst. Du ska väl ha bilen längre än ev skillnad i väntetid skulle motivera?Bira skrev:Någon som har koll på om det gör någon skillnad för leveranstid i praktiken om man väljer svart eller vit lack?
Model 3 SR+ 2019
- Bira
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristian389856
malmer skrev:Välj det du gillar bäst. Du ska väl ha bilen längre än ev skillnad i väntetid skulle motivera?Bira skrev:Någon som har koll på om det gör någon skillnad för leveranstid i praktiken om man väljer svart eller vit lack?
Givetvis. Har redan en vit beställd, var mest nyfiken på om det gjorde någon skillnad om den ena var mer poppis än den andra och därför påverkar etc.
Mitt leveransfönster har nu krympt och har nu 29/8-28/9. Finns det några båtar som är på g för att lasta?
Edit: svarar mig själv, Morning Chorus är på väg
https://insidetesla.de/lichtblick-tesla ... uropa/amp/
Edit: svarar mig själv, Morning Chorus är på väg
https://insidetesla.de/lichtblick-tesla ... uropa/amp/
Senast redigerad av tomten22, redigerad totalt 1 gånger.
Det verkar vara båt(ar) på gång. Den här sidan tipsades det om, om man vill vara uppdaterad, https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 5/page-324tomten22 skrev:Mitt leveransfönster har nu krympt och har nu 29/8-28/9. Finns det några båtar som är på g för att lasta?
-
Har haft est lev 24 aug-23 sep. Fick sms om bekräfta uthämtning i aug/sep. Svarade Ja
Idag visar app lev Jan-mar 2023. !!!???
Beställde i mars 2022 med ed maj 2022
Är det ett skämt?
Är det ett skämt?
Det var samma för mig (beställde också mars) men efter några dagar fick jag 23 aug - 30 sep. Det kommer säkert vara samma för dig. Vänta några dagar.drunkenCoder skrev:Har haft est lev 24 aug-23 sep. Fick sms om bekräfta uthämtning i aug/sep. Svarade Ja
Är det ett skämt?
Som nämnt tidigare, app-estimaten är helt off (fick det även bekräftat av personal i Teslabutiken i MOS). Utgå från SMSen. De skickas från svenska leverans-teamet.drunkenCoder skrev:Har haft est lev 24 aug-23 sep. Fick sms om bekräfta uthämtning i aug/sep. Svarade Ja
Är det ett skämt?
- Tato2022
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/https://---">https://---
Samma här. Beställde s/s med 20” i mars med EDD i maj. Hade 30 aug - 30 sep till för några dagar sedan. Fick också sms för en vecka sedan. Nu står det 11 nov - 26 dec. I appen. Har förstått att sms trumfar appen. Men ändå, skapar ju en del oro. Mitt första tesla köp och än så länge så har ju denna upplevelse sugit fett. Nu är det ju en båt på väg och ytterligare en på gång. Den första verkar dock i huvudsak bara ha M3 till UK enligt uppgift. Får väl hoppas på den andra båten… men det skulle ju vara kul om tesla kunde kommunicera lite bättre med sina kunder. På vilka grunder skickade de ut ett sms undrar man. Vet de möjligtvis något som vi inte vet, varför då inte kommunicera det?Highfoot skrev:Det var samma för mig (beställde också mars) men efter några dagar fick jag 23 aug - 30 sep. Det kommer säkert vara samma för dig. Vänta några dagar.drunkenCoder skrev:Har haft est lev 24 aug-23 sep. Fick sms om bekräfta uthämtning i aug/sep. Svarade Ja
Är det ett skämt?
Det SMS:et var bara för att bekräfta att man är beredd att ta leverans i aug/sep om det skulle dyka upp en bil som matchar. Tror dem vill gallra bort dem som föredrar senare leverans för att fokusera på rätt beställningar.drunkenCoder skrev:Har haft est lev 24 aug-23 sep. Fick sms om bekräfta uthämtning i aug/sep. Svarade Ja
Är det ett skämt?
Tesla Model 3 LR AWD uthämtad 20/3-20
Min beställning hoppade fram och tillbaka mellan nov-jan och sep-nov flera gånger. Nu har den stått på nov-jan i flera veckor.
Snubben i MOS sa att ”det ser ut som att vi kommer få många fler bilar än vi först trodde”. Men det ska man nog ta med en nypa (stor?) salt.
Senast redigerad av lindvalll, redigerad totalt 1 gånger.
Datumet ändrades i mitt konto några dagar efter den 14/7 (som ju var det sista datumet att svara). Från jan-mar till aug-sep. Även om det är nervöst att gå in på kontot har datumet varit oförändrat sedan dess.flojon skrev:Det SMS:et var bara för att bekräfta att man är beredd att ta leverans i aug/sep om det skulle dyka upp en bil som matchar. Tror dem vill gallra bort dem som föredrar senare leverans för att fokusera på rätt beställningar.drunkenCoder skrev:Har haft est lev 24 aug-23 sep. Fick sms om bekräfta uthämtning i aug/sep. Svarade Ja
Är det ett skämt?
Man kan förövrigt se datumet i appen genom att scrolla åt vänster på första sidan.
Beställde 2 juni. Leverans till Norrköping. Vit/Svart 19”
Fått sms om lev aug/sep
De har ringt om leverans aug/sep
Appen visar 27 aug - 30 sep
Och nu igår dök det upp att jag kan betala när jag loggade in på hemsidan. Betalade via BG och nu visar det att det är betalt. Så känns som september leverans är väldigt troligt.
Fått sms om lev aug/sep
Och nu igår dök det upp att jag kan betala när jag loggade in på hemsidan. Betalade via BG och nu visar det att det är betalt. Så känns som september leverans är väldigt troligt.
Model 3 SR+ 2019
Nice, grattis!malmer skrev:Beställde 2 juni. Leverans till Norrköping. Vit/Svart 19”
Fått sms om lev aug/sep
Hur långt efter SMS kom samtalet?
Jag har fått sms men inget samtal, några dagar efter sms ändrades datumet i appen från september till nov-jan.
Lite mer än en vecka. Men tror det är rätt individuellt beroende på vilken sales person man har tilldelats. Tror inte alla rings upp.Hejhejhej skrev:Nice, grattis!malmer skrev:Beställde 2 juni. Leverans till Norrköping. Vit/Svart 19”
Fått sms om lev aug/sep
Jag har fått sms men inget samtal, några dagar efter sms ändrades datumet i appen från september till nov-jan.
Model 3 SR+ 2019
Vafan, jag beställde samma konfig 18/5 och har har bara fått smset om aug/sep samt att det står 2a sep - 30 sep i appen…malmer skrev:Lite mer än en vecka. Men tror det är rätt individuellt beroende på vilken sales person man har tilldelats. Tror inte alla rings upp.Hejhejhej skrev:Nice, grattis!malmer skrev:Beställde 2 juni. Leverans till Norrköping. Vit/Svart 19”
Fått sms om lev aug/sep