Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Andersen »

loftux skrev:
Verkar som om Deep Crimson kommer att komma före de röda (som beräknas till mars-maj 2023). Kanske byta från röd när det blir officiellt, ochman får se bilder på hur det faktiskt ser ut.

https://driveteslacanada.ca/news/giga-b ... multicoat/
Kanske, kanske inte. Som man skriver i artikeln:

"As with the other special tests Giga Berlin conducted this week, there is no timeline for when these new colours will enter production, but it is not likely to happen until next year."

Jag killgissar att de kommer börja med de färger som har gått att beställa först...
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 674
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bengt »

Min gissning är att de nya färgerna ersätter de nuvarande röda, blå och silver, därav fördröjningen för dessa. Den nya lackanläggningen trimmas in med de mest säljande färgerna vit o svart, därefter kommer de nya när anläggningen och personalen är inkörda.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
strandteslan
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 mar 2022 20:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av strandteslan »

Är det bara mig som Tesla försöker stressa att låsa sina ordrar, speciellt att låsa en.. ?
De kan inte lova något på nån av min ordrar men vill att jag skall ta en och godkänna båda finansieringar osv..

Som jag ser det så är det nu beställt 1 MYP, 1 MYLR och två andra märken. Jag tar den som kommer först, för någonstans får de börja lösa sin logistik och uppfylla sina löften. Börjar vara heligt less på att bli pressad av ett bolag som redan är månader försenad med en leverans de lovat, speciellt då jag valde extra komponenter för att få snabbare leverans. Jag är kund, dessutom privatkund så jag åberopar distanslagen. Inget är ju unikt i bilarna, står mängder i folk i kö bakom mig som blir överlyckliga om de får sin bil snabbare för att jag kliver ur kön.

Skulle avboka båda mina teslor om jag inte redan installerat Gen 3 laddare på huset, för de börjar komma mycket nära den frustrationen jag upplevde under mitt ägande av Model S..
Användarvisningsbild
Bira
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 okt 2021 23:16
Referralkod: ts.la/kristian389856

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bira »

strandteslan skrev:
Är det bara mig som Tesla försöker stressa att låsa sina ordrar, speciellt att låsa en.. ?
De kan inte lova något på nån av min ordrar men vill att jag skall ta en och godkänna båda finansieringar osv..

Som jag ser det så är det nu beställt 1 MYP, 1 MYLR och två andra märken. Jag tar den som kommer först, för någonstans får de börja lösa sin logistik och uppfylla sina löften. Börjar vara heligt less på att bli pressad av ett bolag som redan är månader försenad med en leverans de lovat, speciellt då jag valde extra komponenter för att få snabbare leverans. Jag är kund, dessutom privatkund så jag åberopar distanslagen. Inget är ju unikt i bilarna, står mängder i folk i kö bakom mig som blir överlyckliga om de får sin bil snabbare för att jag kliver ur kön.

Skulle avboka båda mina teslor om jag inte redan installerat Gen 3 laddare på huset, för de börjar komma mycket nära den frustrationen jag upplevde under mitt ägande av Model S..
Vad är det du ska åberopa distanslagen etc. för? Vill du inte ha bilarna så kan du när som helst hoppa av. Inga konstigheter.
strandteslan
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 mar 2022 20:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av strandteslan »

Bira skrev:
strandteslan skrev:
Är det bara mig som Tesla försöker stressa att låsa sina ordrar, speciellt att låsa en.. ?
De kan inte lova något på nån av min ordrar men vill att jag skall ta en och godkänna båda finansieringar osv..

Som jag ser det så är det nu beställt 1 MYP, 1 MYLR och två andra märken. Jag tar den som kommer först, för någonstans får de börja lösa sin logistik och uppfylla sina löften. Börjar vara heligt less på att bli pressad av ett bolag som redan är månader försenad med en leverans de lovat, speciellt då jag valde extra komponenter för att få snabbare leverans. Jag är kund, dessutom privatkund så jag åberopar distanslagen. Inget är ju unikt i bilarna, står mängder i folk i kö bakom mig som blir överlyckliga om de får sin bil snabbare för att jag kliver ur kön.

Skulle avboka båda mina teslor om jag inte redan installerat Gen 3 laddare på huset, för de börjar komma mycket nära den frustrationen jag upplevde under mitt ägande av Model S..
Vad är det du ska åberopa distanslagen etc. för? Vill du inte ha bilarna så kan du när som helst hoppa av. Inga konstigheter.
För att även få tillbaka de 2500:- =)
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av acorn »

strandteslan skrev:
Bira skrev:
strandteslan skrev:
Är det bara mig som Tesla försöker stressa att låsa sina ordrar, speciellt att låsa en.. ?
De kan inte lova något på nån av min ordrar men vill att jag skall ta en och godkänna båda finansieringar osv..

Som jag ser det så är det nu beställt 1 MYP, 1 MYLR och två andra märken. Jag tar den som kommer först, för någonstans får de börja lösa sin logistik och uppfylla sina löften. Börjar vara heligt less på att bli pressad av ett bolag som redan är månader försenad med en leverans de lovat, speciellt då jag valde extra komponenter för att få snabbare leverans. Jag är kund, dessutom privatkund så jag åberopar distanslagen. Inget är ju unikt i bilarna, står mängder i folk i kö bakom mig som blir överlyckliga om de får sin bil snabbare för att jag kliver ur kön.

Skulle avboka båda mina teslor om jag inte redan installerat Gen 3 laddare på huset, för de börjar komma mycket nära den frustrationen jag upplevde under mitt ägande av Model S..
Vad är det du ska åberopa distanslagen etc. för? Vill du inte ha bilarna så kan du när som helst hoppa av. Inga konstigheter.
För att även få tillbaka de 2500:- =)
Tror detta har diskuterats i en annan tråd men för att få tillbaka bokningsavgiften så behöver bilen plockas ut och får rulla max 10 mil. Innan bilen har plockats ut har du inte fått varan/bilen och den lagen börjar att gälla när du får varan/bilen i besittning. Helt idiotiskt av Tesla att de inte verkar gå med på att betala tillbaka det direkt. Vissa verkar dock ha lyckat men kan ske beror på vem man pratar med och hur de ställer sig till godwill
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Jag fick tillbaka mina 2500:- för den 20” som jag bokade men avbeställde förra veckan då min 19” låg på samma estimat samt billigare.

Mitt resonemang var att dom inte kunde leverera min 20” på utsatt tid och därmed även kostat mig 70”. Ett ytterst litet plåster på såren men uppskattade det iaf
Model Y LR AWD -23
Användarvisningsbild
Tato2022
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 apr 2022 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tato2022 »

Är det fler än jag som fått framflyttad EDD från aug-sep till nov-dec? Beställde s/s 20” i mars. Fick sms för tre veckor sedan med förfrågan om jag kunde ta emot en eventuell leverans i aug/maj. Men nu står det som sagt nov/dec i appen. Har läst på forumet att sms trumfar appen, men blir ju smått orolig ändå. Är så less på detta…
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3395
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Maw »

acorn skrev:
Tror detta har diskuterats i en annan tråd men för att få tillbaka bokningsavgiften så behöver bilen plockas ut och får rulla max 10 mil. Innan bilen har plockats ut har du inte fått varan/bilen och den lagen börjar att gälla när du får varan/bilen i besittning. Helt idiotiskt av Tesla att de inte verkar gå med på att betala tillbaka det direkt. Vissa verkar dock ha lyckat men kan ske beror på vem man pratar med och hur de ställer sig till godwill
Ångerrätten i distansköplagen gäller givetvis även innan varan levererats.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Osäker på om du kan utnyttja den innan varan kommit.

”Om du säljer en vara börjar ångerfristen gälla dagen efter att konsumenten tagit emot varan.”

Vilket skulle innebära som skrivs ovan att du kan utnyttja den efter du mottagit bilen.

Om man klassar det som en tjänst så gäller följande:
”Om du säljer en tjänst börjar ångerfristen gälla dagen efter att avtalet ingåtts.”

Ångerfristen är 14 dagar, så då kan man klassa det som 14 dagar efter din bokning.

Källa: https://www.konsumentverket.se/for-fore ... -sitt-kop/
Model Y LR AWD -23
tomten22
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 maj 2022 15:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tomten22 »

Tato2022 skrev:
Är det fler än jag som fått framflyttad EDD från aug-sep till nov-dec? Beställde s/s 20” i mars. Fick sms för tre veckor sedan med förfrågan om jag kunde ta emot en eventuell leverans i aug/maj. Men nu står det som sagt nov/dec i appen. Har läst på forumet att sms trumfar appen, men blir ju smått orolig ändå. Är så less på detta…
Samma för mej, s/v 20” och har fått både sms och samtal.
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Enligt Tesla i Malmö var detta ett illa formulerat SMS där dom menade att om du har möjlighet att tacka ja till en bil i aug/sept om någon annan tackar nej till den. Datumet i appen är det som gäller dessvärre.

Hon undrade även vilken person och ställe som sagt att sms är en signal att bilen kommer i aug/sept och att appen visar fel. Alla har tydligen fått sms och man är ej "lyckligt utvald" om man fått det.

Däremot nämnde hon lite löst att många fått datum framflyttat sedan sms och att detta snart kommer börja justeras bak igen i appen för många.

Man börjar känna sig mer och mer som en clown nu när man missade datumet för bonus och nu får man vänta till februari.

Beställt MYLR Vit/Vit 20" i april och hade maj/juni som datum.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 931
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

Dfokr skrev:
Enligt Tesla i Malmö var detta ett illa formulerat SMS där dom menade att om du har möjlighet att tacka ja till en bil i aug/sept om någon annan tackar nej till den. Datumet i appen är det som gäller dessvärre.

Hon undrade även vilken person och ställe som sagt att sms är en signal att bilen kommer i aug/sept och att appen visar fel. Alla har tydligen fått sms och man är ej "lyckligt utvald" om man fått det.

Däremot nämnde hon lite löst att många fått datum framflyttat sedan sms och att detta snart kommer börja justeras bak igen i appen för många.

Man börjar känna sig mer och mer som en clown nu när man missade datumet för bonus och nu får man vänta till februari.

Beställt MYLR Vit/Vit 20" i april och hade maj/juni som datum.
Tja, åtminstone nu i våras så stod det mycket fel med tiderna i appen, de hoppade framåt och bakåt lite huller om buller, jag har beskrivit dem tidigare i tråden, men typ 70% var ganska korrekt.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 480
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tor »

tomten22 skrev:
Tato2022 skrev:
Är det fler än jag som fått framflyttad EDD från aug-sep till nov-dec? Beställde s/s 20” i mars. Fick sms för tre veckor sedan med förfrågan om jag kunde ta emot en eventuell leverans i aug/maj. Men nu står det som sagt nov/dec i appen. Har läst på forumet att sms trumfar appen, men blir ju smått orolig ändå. Är så less på detta…
Samma för mej, s/v 20” och har fått både sms och samtal.
Det jag tycker talar emot att det skulle bli så sent som nov-jan är att det är samma uppskattade tid som om man beställer en ny nu. Har en i min närhet som har exakt samma som ni fast nov-jan som estimat.
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Min naiva förhoppning är att Tesla återställt allas korrekta prel. datum nu inför att bilarna skall komma, och att datumen när som återgår till aug/sept när dom får listor med VIN nr och konfigurationer att börja matcha emot.
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Jag har 28:e Augusti till 30:e september i appen, skulle säga att senaste 3-4 veckorna så har tiden gått ner minst en gång i veckan.
Pratade med tesla för 2 veckor sedan och då sa han iaf att om inte Shanghai stänger ner igen som i våras så bör ja ha min bil i slutet av augusti.

Tror det när jag ser det…

(Fått sms men inget samtal, har inget VIN än)

MYLR vit/svart 19”
Model Y LR AWD -23
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Anonym skrev:
Jag har 28:e Augusti till 30:e september i appen, skulle säga att senaste 3-4 veckorna så har tiden gått ner minst en gång i veckan.
Pratade med tesla för 2 veckor sedan och då sa han iaf att om inte Shanghai stänger ner igen som i våras så bör ja ha min bil i slutet av augusti.

Tror det när jag ser det…

(Fått sms men inget samtal, har inget VIN än)

MYLR vit/svart 19”
Är typ säker på att du får din då. Min är MYLR vit/vit 20" vilket är något av en raritet på båtarna vad jag förstått nu i efterhand. En polare beställde samma som du i maj och hämtade i juni. Hade samma datum som du men nu är det dec-feb efter det där smset.
strandteslan
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 mar 2022 20:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av strandteslan »

Min MYLR hoppade i dagarna fram till Nov-Dec.. detta efter att Tesla sagt åt mig att båda bilarna nog kommer i Augusti och jag måste direkt välja vilken jag skall ha om jag tänker cancelera en.. tror det var typ 10:e lögnen sen min beställning. Just nu så har jag helt bara börjat ignorerar all kommunikation från dem om den inte innehåller ett leveransdatum =) Börjar tro min Lucid Grand Touring hinner komma innan.
Användarvisningsbild
Tato2022
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 apr 2022 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tato2022 »

Tato2022 skrev:
Är det fler än jag som fått framflyttad EDD från aug-sep till nov-dec? Beställde s/s 20” i mars. Fick sms för tre veckor sedan med förfrågan om jag kunde ta emot en eventuell leverans i aug/maj. Men nu står det som sagt nov/dec i appen. Har läst på forumet att sms trumfar appen, men blir ju smått orolig ändå. Är så less på detta…
Nu har appen uppdaterats igen till 28 aug - 29 sep. Fram och tillbaka… :roll: Ja, ja, känns ju mer hoppfullt än nov/dec ;)
tomten22
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 maj 2022 15:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tomten22 »

Samma här :D har 23/8 - 22/9 så det är nästan en vecka tidigare nu.
MYLR where art thou
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 jun 2022 21:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MYLR where art thou »

Jag har också, liksom någon skrev tidigare, fått beskedet att infon i appen är den mest uppdaterade och att TA (i Gbg) inte har någon mer info att gå på. Har också fått sms ang om jag kan ta en leverans i aug/sept, men nu har appen uppdaterats från uppskattad leverans i nov-jan till december 13 - januari 27… Sjukt frustrerande.
Jag hade haft någorlunda överseende om en lunchrestaurant med enbart sommarjobbare haft så här dålig koll på beställningar och leveranser, men inte när det gäller en vara för en trekvarts miljon… Undrar vad en TA tillför i affären egentligen..? Annat är att tipsa om den bästa specen för snabb leverans utan att, helt uppenbart, ha någon verklig kunskap om hur produktionen kommer att se ut.
J-vla lotteri…
Hejhejhej
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 jun 2022 01:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hejhejhej »

MYLR where art thou skrev:
Jag har också, liksom någon skrev tidigare, fått beskedet att infon i appen är den mest uppdaterade och att TA (i Gbg) inte har någon mer info att gå på. Har också fått sms ang om jag kan ta en leverans i aug/sept, men nu har appen uppdaterats från uppskattad leverans i nov-jan till december 13 - januari 27… Sjukt frustrerande.
Jag hade haft någorlunda överseende om en lunchrestaurant med enbart sommarjobbare haft så här dålig koll på beställningar och leveranser, men inte när det gäller en vara för en trekvarts miljon… Undrar vad en TA tillför i affären egentligen..? Annat är att tipsa om den bästa specen för snabb leverans utan att, helt uppenbart, ha någon verklig kunskap om hur produktionen kommer att se ut.
J-vla lotteri…
Samma datum här, vit/svart 20” med upphämtning i Sthlm..
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

MYLR where art thou skrev:
Jag har också, liksom någon skrev tidigare, fått beskedet att infon i appen är den mest uppdaterade och att TA (i Gbg) inte har någon mer info att gå på. Har också fått sms ang om jag kan ta en leverans i aug/sept, men nu har appen uppdaterats från uppskattad leverans i nov-jan till december 13 - januari 27… Sjukt frustrerande.
Jag hade haft någorlunda överseende om en lunchrestaurant med enbart sommarjobbare haft så här dålig koll på beställningar och leveranser, men inte när det gäller en vara för en trekvarts miljon… Undrar vad en TA tillför i affären egentligen..? Annat är att tipsa om den bästa specen för snabb leverans utan att, helt uppenbart, ha någon verklig kunskap om hur produktionen kommer att se ut.
J-vla lotteri…
Ärligt talat trodde jag min TA jag pratade med i Göteborg skojade när denne sa "Vi vet lika mycket och lika lite som du angående leveransdatum fram till att vi får VIN-nummer att börja tilldela. Vi estimerar leverans via hemsidan som alla andra kunder".

Inser att det är nog den enda sanningen jag fått av Tesla faktiskt. Sedan läser man om det galna väntetiden när service behövs. Så när vi väl får våra bilar för närmare 800 000 kr (!!!) kan vi börja be till gudarna att inget går sönder för då börjar en om möjligt ännu värre väntetid.
MYLR where art thou
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 jun 2022 21:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MYLR where art thou »

Hejhejhej skrev:
MYLR where art thou skrev:
Jag har också, liksom någon skrev tidigare, fått beskedet att infon i appen är den mest uppdaterade och att TA (i Gbg) inte har någon mer info att gå på. Har också fått sms ang om jag kan ta en leverans i aug/sept, men nu har appen uppdaterats från uppskattad leverans i nov-jan till december 13 - januari 27… Sjukt frustrerande.
Jag hade haft någorlunda överseende om en lunchrestaurant med enbart sommarjobbare haft så här dålig koll på beställningar och leveranser, men inte när det gäller en vara för en trekvarts miljon… Undrar vad en TA tillför i affären egentligen..? Annat är att tipsa om den bästa specen för snabb leverans utan att, helt uppenbart, ha någon verklig kunskap om hur produktionen kommer att se ut.
J-vla lotteri…
Samma datum här, vit/svart 20” med upphämtning i Sthlm..
Missade att skriva det, men jag har samma spec som du.
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

Felet Tesla gör är att kommunicera precisa datum överhuvudtaget. Tills de faktiskt vet skulle de bara ge ungefärligt kvartal.

Lite som när jag beställde en tidig Ioniq 5 (som jag sedan avbokade iaf) så var det typ man la en beställning. Handlaren sa att ja det tar väl ett rätt bra tag och gav en ungefärlig årstid för leverans. Inget mer att gå på eller att spekulera kring än så.

Sen helt knäpptyst tills en dag han ringde och sa att snart kommer den. Gissar att den lastats på ett skepp då. Då avbokade jag för jag var glad och nöjd att behålla den begagnade Model 3 jag köpte så länge. Och handlaren klagade inte för han hade väl tusen folk i kö, och kunde säkert ta mer betalt för den också än vi avtalat.

Mindre info och inget att gå på. Men kändes samtidigt rätt stabilt för det var inget att fundera kring. ”Den kommer när den kommer”. Iofs lite så jag resonerar ibland kring min beställa Model Y också m. Samtidigt skulle det vara trevligt att få den innan snö och slask.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Skriv svar