Skador i alu-plåten

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

MrMikaelEricsson

Skador i alu-plåten

Inlägg av MrMikaelEricsson »

Jag är intresserad av paintless dent repair (PDR) som jag själv utför och vill höra om något här fått lagat en buckla. Hade gärna testat men det är inte lätt att hitta en begagnad huv. Jag har pratat med PDR firmor och någon har gått bet på att laga. Jag vet dem som lyckats men exemplen är få. Oavsett så är plåten mycket hårdare än Volvo eller Audis aluminium. Jag vet att Mr. Elon Musk använder special legering (Space X teknologi?) men min fråga är om ni fått bucklor lagade med PDR?

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Re: Skador i alu-plåten

Inlägg av Jojo »

Jag har inga skador på min Tesla, tack och lov, men buckliga Land Rover (som givetvis också är gjorda av aluminium) har jag gott om, skulle det vara någon hjälp?
MrMikaelEricsson

Jojo skrev:
Jag har inga skador på min Tesla, tack och lov, men buckliga Land Rover (som givetvis också är gjorda av aluminium) har jag gott om, skulle det vara någon hjälp?
Det är inte enkelt att laga det heller för alu flexar och har heller inget "minne" som vanlig plåt har. Men det går utmärkt och jag håller på att öva på min V50 huv :)

Bild
Bild
MrMikaelEricsson

Verkar inte vara många som fixat bucklor här med PDR? Någon i Malmö trakten som har intresse att prova?

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Såvitt jag vet är det bara två verkstäder i Sverige som är godkända för Teslajobb. RMs är en av dem
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
MrMikaelEricsson

Gustafsson skrev:
Såvitt jag vet är det bara två verkstäder i Sverige som är godkända för Teslajobb. RMs är en av dem
Det är helt korrekt när det gäller traditionellt plåtarbete. PDR tekniken masserar ut bucklan utan att ändra något så garantin påverkas inte. Garantin påverkas heller inte vid ett mindre dörruppslag så att få ut det igen med PDR är bara en fördel.

Användarvisningsbild
DperssonBIlrekond
Kontakt:

Inlägg av DperssonBIlrekond »

Jag hade en norsk Tesla hos mig i somras. Den blockade vi en bula på vid hundbenet. Fick ut den till 95% men det var stenhårt.

Skickat från min superbraiga LG G4
www.DperssonBilrekond.se
Kör AMG GTs i väntan på att få råd med en Tesla Modell 3
MrMikaelEricsson

DperssonBIlrekond skrev:
Jag hade en norsk Tesla hos mig i somras. Den blockade vi en bula på vid hundbenet. Fick ut den till 95% men det var stenhårt.

Ok, var den bucklan rundad eller med skarpa veck? Masserade du med stänger eller drog med lim?

Användarvisningsbild
DperssonBIlrekond
Kontakt:

Inlägg av DperssonBIlrekond »

Kom inte till med stänger. Fick bli lim.. Den hade ett veck efter ett dörruppslag

www.DperssonBilrekond.se
Kör AMG GTs i väntan på att få råd med en Tesla Modell 3
Skriv svar