Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
26 min vs 29 min är snarare 10%.
20-30% mer gör stor skillnad, särskilt på motorväg i högre hastigheter där man som mest behöver låg förbrukning.
20-30% mer gör stor skillnad, särskilt på motorväg i högre hastigheter där man som mest behöver låg förbrukning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Har kört båda bilarna samt ID4 och min bild är att samtliga är komfortabla bilar. Mer lyxlimpa i form av fluffigare komfort med e-tron. En liknelse är väl en A6 med luftfjädring mot en Passat ungefär. Hade audi kostat på interiören lite mer i Q4 (tycker inte den är helt topp i fat e-tron heller) så hade jag lätt kunnat tänka mig en Q4 då jag gillar exteriören.
Jag pratade om 25 minuter i jämförelse med 38 minuter som du ser om du läser det jag citerade.taliz skrev:26 min vs 29 min är snarare 10%.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Att ID.4 och Q4 är relativt lika är jag med på då de delar samma bottenplatta.
Men min personliga åsikt/känsla är att det skiljer sig mellan dem och även Enyaqen körmässigt av mina provkörningar innan beställning.
Av dessa tre så upplevde jag Q4 som bekvämast.
Som jag skrev, så är inte DC-laddningen det viktigaste då mitt körmönster väldigt sällen behöver det, vid de längre sträckorna jag normalt kör så finns det 3-fas uttag och jag är då där så pass lång tid att man kommer hem utan laddstopp.
Därav min fundering på hur mycket bättre storebror är komfortmässigt och om den prismässigt är värd skillnaden.
Men min personliga åsikt/känsla är att det skiljer sig mellan dem och även Enyaqen körmässigt av mina provkörningar innan beställning.
Som jag skrev, så är inte DC-laddningen det viktigaste då mitt körmönster väldigt sällen behöver det, vid de längre sträckorna jag normalt kör så finns det 3-fas uttag och jag är då där så pass lång tid att man kommer hem utan laddstopp.
Därav min fundering på hur mycket bättre storebror är komfortmässigt och om den prismässigt är värd skillnaden.
Jag hade beställt en Q4 50 som nästa bil om det inte vore för den groteska leveranstiden… Gillar designen!
Men just nu står det emellan MYP och Skoda Enyaq 80x sportline. Tycker att Skodan inte var så dum förutom att den påminner lite om en skåpbil på nått sätt.
Men just nu står det emellan MYP och Skoda Enyaq 80x sportline. Tycker att Skodan inte var så dum förutom att den påminner lite om en skåpbil på nått sätt.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Då jämför du gamla 125kw och båda till 80%. Det är ju rätt irrelevant.Legato skrev:Jag pratade om 25 minuter i jämförelse med 38 minuter som du ser om du läser det jag citerade.taliz skrev:26 min vs 29 min är snarare 10%.
Stämmer väl med vad jag sett i tester. Q4 det mest ”påkostade” chassit och uppträdandet samt tystast. Skodan mest påkostad interiör. ID4 inte bäst av de tre på ngt.Erxon skrev:Att ID.4 och Q4 är relativt lika är jag med på då de delar samma bottenplatta.
Ehhh. Jag jämför de existerande bilarna, inte ett hypotetiskt scenario, samt jämför precis på det sätt de flesta kör.taliz skrev:Då jämför du gamla 125kw och båda till 80%. Det är ju rätt irrelevant.Legato skrev:Jag pratade om 25 minuter i jämförelse med 38 minuter som du ser om du läser det jag citerade.taliz skrev:26 min vs 29 min är snarare 10%.
Du menar på fullt allvar att det är mer relevant att jämföra vad som kanske kommer samt ett laddmönster "ingen" har?
Om vi gör en poll här i tråden, tror du då de flesta kommer svara att de oftast laddar till 80% eller 100% på långresa?
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag menar att antingen har du en viss räckvidd du vill uppnå, eller så har du en massa tid då du tex käkar och då laddar det fullt oavsett.Legato skrev:Ehhh. Jag jämför de existerande bilarna, inte ett hypotetiskt scenario, samt jämför precis på det sätt de flesta kör.taliz skrev:Då jämför du gamla 125kw och båda till 80%. Det är ju rätt irrelevant.Legato skrev:Jag pratade om 25 minuter i jämförelse med 38 minuter som du ser om du läser det jag citerade.taliz skrev:26 min vs 29 min är snarare 10%.
Du menar på fullt allvar att det är mer relevant att jämföra vad som kanske kommer samt ett laddmönster "ingen" har?
Om vi gör en poll här i tråden, tror du då de flesta kommer svara att de oftast laddar till 80% eller 100% på långresa?
Att "alltid ladda till 80%" gör väl inte ens nybörjare? De laddar till 100%.

Själv brukar jag sätta speed till 130% i ABRP och ladda enligt det.

Och ABRP kommer nästan aldrig föreslå att ladda till 100% eftersom det extremt sällan är optimalt tidsmässigt. Dessutom sliter det som bekant på batteriet.taliz skrev:Jag menar att antingen har du en viss räckvidd du vill uppnå, eller så har du en massa tid då du tex käkar och då laddar det fullt oavsett.Legato skrev:Ehhh. Jag jämför de existerande bilarna, inte ett hypotetiskt scenario, samt jämför precis på det sätt de flesta kör.taliz skrev:Då jämför du gamla 125kw och båda till 80%. Det är ju rätt irrelevant.Legato skrev:Jag pratade om 25 minuter i jämförelse med 38 minuter som du ser om du läser det jag citerade.taliz skrev:26 min vs 29 min är snarare 10%.
Helt meningslös diskussion dock, är 100% säker på att du egentligen vet att du har fel. Om inte så kan vi slå vad om i princip valfritt belopp

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Uhm va? Du menar att även om du har massa tid så laddar du ändå alltid till 80%? Då måste du ju ladda mer nästa gång, och då kanske du inte vill göra ett långt stopp.Legato skrev:Och ABRP kommer nästan aldrig föreslå att ladda till 100% eftersom det extremt sällan är optimalt tidsmässigt. Dessutom sliter det som bekant på batteriet.taliz skrev:Jag menar att antingen har du en viss räckvidd du vill uppnå, eller så har du en massa tid då du tex käkar och då laddar det fullt oavsett.Legato skrev:Ehhh. Jag jämför de existerande bilarna, inte ett hypotetiskt scenario, samt jämför precis på det sätt de flesta kör.taliz skrev:Då jämför du gamla 125kw och båda till 80%. Det är ju rätt irrelevant.Legato skrev:Jag pratade om 25 minuter i jämförelse med 38 minuter som du ser om du läser det jag citerade.
Helt meningslös diskussion dock, är 100% säker på att du egentligen vet att du har fel. Om inte så kan vi slå vad om i princip valfritt belopp
På långresa sätter iaf jag gränsen till 100% om jag gör ett långt stopp. Mest tidseffektivt.
Fel om vad? Titta på teslabjörns 1000km test, det är inte många minuter det skiljer även med gamla kurvan.
Fel om att det normala är att ladda till 100%. Det är det garanterat inte.taliz skrev:Uhm va? Du menar att även om du har massa tid så laddar du ändå alltid till 80%? Då måste du ju ladda mer nästa gång, och då kanske du inte vill göra ett långt stopp.Legato skrev:Och ABRP kommer nästan aldrig föreslå att ladda till 100% eftersom det extremt sällan är optimalt tidsmässigt. Dessutom sliter det som bekant på batteriet.taliz skrev:Jag menar att antingen har du en viss räckvidd du vill uppnå, eller så har du en massa tid då du tex käkar och då laddar det fullt oavsett.Legato skrev:
Ehhh. Jag jämför de existerande bilarna, inte ett hypotetiskt scenario, samt jämför precis på det sätt de flesta kör.
På långresa sätter iaf jag gränsen till 100% om jag gör ett långt stopp. Mest tidseffektivt.
Fel om vad? Titta på teslabjörns 1000km test, det är inte många minuter det skiljer även med gamla kurvan.
Som sagt, planera i abprp som du sa så får du nästan aldrig 100% som förslag.
Givetvis händer det att man laddar till 100% om man har tex lunch/middagsstopp men det tillhör ju definitivt undantagen.
Det roliga är att om detta hade varit en tråd gällande Model 3/Y så hade du sagt precis motsatsen. Du har alltid hävdat att de laddar extremt snabbt och att laddkurvan inte spelar någon roll... Det bygger helt på att man alltid laddar till väldigt låg SOC.
Men jag lägger ner det här. Är som sagt noll chans att du egentligen tror det du påstår. Gör du det så kör vi ett vad som sagt...
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Nån som vet om alla id bilarna lider av samma låga laddhastighet vintertid? Kollegan har en Enyaq 80 och den laddar så sjukt långsamt vintertid mot vad den gör på sommaren (enligt honom). Han når aldrig upp till maxladdeffekt (vintertid).
Är nått jag kommer sakna med min 55:a. Den laddar likadant om det är vinter eller sommar (så länge man inte börjar ladda med kallt batteri då)
Är nått jag kommer sakna med min 55:a. Den laddar likadant om det är vinter eller sommar (så länge man inte börjar ladda med kallt batteri då)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Audi e-tron
Det påstod jag inte heller. Jag påstod att du måste ladda till 100% i etron för att få ungefär samma räckvidd som 80% i Q4.Legato skrev:Fel om att det normala är att ladda till 100%. Det är det garanterat inte.taliz skrev:Uhm va? Du menar att även om du har massa tid så laddar du ändå alltid till 80%? Då måste du ju ladda mer nästa gång, och då kanske du inte vill göra ett långt stopp.Legato skrev:Och ABRP kommer nästan aldrig föreslå att ladda till 100% eftersom det extremt sällan är optimalt tidsmässigt. Dessutom sliter det som bekant på batteriet.taliz skrev:Jag menar att antingen har du en viss räckvidd du vill uppnå, eller så har du en massa tid då du tex käkar och då laddar det fullt oavsett.Legato skrev:
Ehhh. Jag jämför de existerande bilarna, inte ett hypotetiskt scenario, samt jämför precis på det sätt de flesta kör.
Som sagt, planera i abprp som du sa så får du nästan aldrig 100% som förslag.
Givetvis händer det att man laddar till 100% om man har tex lunch/middagsstopp men det tillhör ju definitivt undantagen.
Det roliga är att om detta hade varit en tråd gällande Model 3/Y så hade du sagt precis motsatsen. Du har alltid hävdat att de laddar extremt snabbt och att laddkurvan inte spelar någon roll... Det bygger helt på att man alltid laddar till väldigt låg SOC.
Men jag lägger ner det här. Är som sagt noll chans att du egentligen tror det du påstår. Gör du det så kör vi ett vad som sagt...
Händelsevis tar det nästan exakt lika länge.
Audi e-tron
Beror förstås på om bilen är varm eller ej. Jag hade inga problem med min ID4 även i snöstorm mellan Malmö och Stockholm. Men kör man bara en kort sträcka innan man laddar, alternativt låg hastighet, så blir det ju inte varmt.Nect skrev:Nån som vet om alla id bilarna lider av samma låga laddhastighet vintertid? Kollegan har en Enyaq 80 och den laddar så sjukt långsamt vintertid mot vad den gör på sommaren (enligt honom). Han når aldrig upp till maxladdeffekt (vintertid).
Etron vet vi ju att en del av att den är så törstig beror på att den lägger massa energi på att optimera batteritemperaturen.
Sommartid har jag laddat 125 men vintertid max 80 tror jag. I vintras var vi iväg på vår första långresa och frugan lät mig inte köra under 30%. Så om jag laddar från 5-10% som jag gjort sommartid borde det nu vara ungefär samma effekt. Tror också nya mjukvaran ska fixa/förbättra det där. Enyaq btw.Nect skrev:Nån som vet om alla id bilarna lider av samma låga laddhastighet vintertid? Kollegan har en Enyaq 80 och den laddar så sjukt långsamt vintertid mot vad den gör på sommaren (enligt honom). Han når aldrig upp till maxladdeffekt (vintertid).
På längre sträckor i högre hastigheter spelar det ingen roll vilken MEB-bil man använder. Det är mest exteriören/interiören som spelar in när man väljer sin MEB. Håller med om skåpbilskänslan på Enyaq och att det är lite för mycket ”vanlig” Skoda över den. Dock är alla är trevliga bilar och med nya laddkurvan och förhoppningvis förvärmning i 3.2 uppdateringen så skiljer inte mycket på dem. Eller?
Vad är det med folk? 30%? Jag brukar sikta på 5%. Ibland lägre.Lacho skrev:Sommartid har jag laddat 125 men vintertid max 80 tror jag. I vintras var vi iväg på vår första långresa och frugan lät mig inte köra under 30%. Så om jag laddar från 5-10% som jag gjort sommartid borde det nu vara ungefär samma effekt. Tror också nya mjukvaran ska fixa/förbättra det där. Enyaq btw.Nect skrev:Nån som vet om alla id bilarna lider av samma låga laddhastighet vintertid? Kollegan har en Enyaq 80 och den laddar så sjukt långsamt vintertid mot vad den gör på sommaren (enligt honom). Han når aldrig upp till maxladdeffekt (vintertid).
Jo nu är vi mer vana. Men första långresan med småbarn, -10 grader osv...MWall skrev:Vad är det med folk? 30%? Jag brukar sikta på 5%. Ibland lägre.Lacho skrev:Sommartid har jag laddat 125 men vintertid max 80 tror jag. I vintras var vi iväg på vår första långresa och frugan lät mig inte köra under 30%. Så om jag laddar från 5-10% som jag gjort sommartid borde det nu vara ungefär samma effekt. Tror också nya mjukvaran ska fixa/förbättra det där. Enyaq btw.Nect skrev:Nån som vet om alla id bilarna lider av samma låga laddhastighet vintertid? Kollegan har en Enyaq 80 och den laddar så sjukt långsamt vintertid mot vad den gör på sommaren (enligt honom). Han når aldrig upp till maxladdeffekt (vintertid).
Brukar sikta på 10-15% för jag tycker E-tron larmar och beter sig så när de kommer under 10% och blir det parti med regn så ör det skönt med lite marginal, passerar ju ofta regnhålet Borås.MWall skrev:Vad är det med folk? 30%? Jag brukar sikta på 5%. Ibland lägre.Lacho skrev:Sommartid har jag laddat 125 men vintertid max 80 tror jag. I vintras var vi iväg på vår första långresa och frugan lät mig inte köra under 30%. Så om jag laddar från 5-10% som jag gjort sommartid borde det nu vara ungefär samma effekt. Tror också nya mjukvaran ska fixa/förbättra det där. Enyaq btw.Nect skrev:Nån som vet om alla id bilarna lider av samma låga laddhastighet vintertid? Kollegan har en Enyaq 80 och den laddar så sjukt långsamt vintertid mot vad den gör på sommaren (enligt honom). Han når aldrig upp till maxladdeffekt (vintertid).
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
10% är väl ingen gräns?Dafro skrev:Brukar sikta på 10-15% för jag tycker E-tron larmar och beter sig så när de kommer under 10% och blir det parti med regn så ör det skönt med lite marginal, passerar ju ofta regnhålet Borås.MWall skrev:Vad är det med folk? 30%? Jag brukar sikta på 5%. Ibland lägre.Lacho skrev:Sommartid har jag laddat 125 men vintertid max 80 tror jag. I vintras var vi iväg på vår första långresa och frugan lät mig inte köra under 30%. Så om jag laddar från 5-10% som jag gjort sommartid borde det nu vara ungefär samma effekt. Tror också nya mjukvaran ska fixa/förbättra det där. Enyaq btw.Nect skrev:Nån som vet om alla id bilarna lider av samma låga laddhastighet vintertid? Kollegan har en Enyaq 80 och den laddar så sjukt långsamt vintertid mot vad den gör på sommaren (enligt honom). Han når aldrig upp till maxladdeffekt (vintertid).
Har för mig att den klagar vid 50 km, dvs 12-15% och sedan klagar mycket samt begränsar effekt vid 20 km, dvs 5-7%.
Men i sak håller jag med delvis, med Teslan siktade jag ofta på 3-5%. Audin blir så kinkig där så siktar snarare på 7-10%.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det har du nog rätt i men i den häraden vill jag minnas att det var när jag körde ner till 3 för att se på beteendet.Legato skrev:10% är väl ingen gräns?Dafro skrev:Brukar sikta på 10-15% för jag tycker E-tron larmar och beter sig så när de kommer under 10% och blir det parti med regn så ör det skönt med lite marginal, passerar ju ofta regnhålet Borås.MWall skrev:Vad är det med folk? 30%? Jag brukar sikta på 5%. Ibland lägre.Lacho skrev:Sommartid har jag laddat 125 men vintertid max 80 tror jag. I vintras var vi iväg på vår första långresa och frugan lät mig inte köra under 30%. Så om jag laddar från 5-10% som jag gjort sommartid borde det nu vara ungefär samma effekt. Tror också nya mjukvaran ska fixa/förbättra det där. Enyaq btw.Nect skrev:Nån som vet om alla id bilarna lider av samma låga laddhastighet vintertid? Kollegan har en Enyaq 80 och den laddar så sjukt långsamt vintertid mot vad den gör på sommaren (enligt honom). Han når aldrig upp till maxladdeffekt (vintertid).
Har för mig att den klagar vid 50 km, dvs 12-15% och sedan klagar mycket samt begränsar effekt vid 20 km, dvs 5-7%.
Men i sak håller jag med delvis, med Teslan siktade jag ofta på 3-5%. Audin blir så kinkig där så siktar snarare på 7-10%.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Mmm. Är helt säker på 50 km gränsen, men inte helt säker på 20 km, skulle kunna vara 5% också. Är ju lite märkligt system om den begränsar vid 20 km, effekten borde ju begränsas vid en viss SOC (som du antog) och inte vara beroende av ens körhistorik.Dafro skrev:Det har du nog rätt i men i den häraden vill jag minnas att det var när jag körde ner till 3 för att se på beteendet.Legato skrev:10% är väl ingen gräns?Dafro skrev:Brukar sikta på 10-15% för jag tycker E-tron larmar och beter sig så när de kommer under 10% och blir det parti med regn så ör det skönt med lite marginal, passerar ju ofta regnhålet Borås.MWall skrev:Vad är det med folk? 30%? Jag brukar sikta på 5%. Ibland lägre.Lacho skrev:
Sommartid har jag laddat 125 men vintertid max 80 tror jag. I vintras var vi iväg på vår första långresa och frugan lät mig inte köra under 30%. Så om jag laddar från 5-10% som jag gjort sommartid borde det nu vara ungefär samma effekt. Tror också nya mjukvaran ska fixa/förbättra det där. Enyaq btw.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag är nog ok med en sträcka som bygger på tidigare körsätt men 50 km på en bil som kommer knappt 300 som jag kör så tycker jag att det blir alldeles för tidigt.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Fast vid 50 km blir det ingen begränsning vad jag vet. Enda som händer är att det varnas och lyser rött på displayen. Vid nästa gräns (20 km eller 5%) blir däremot effekten ordentligt begränsad och sen faller den ytterligare ju längre man kör vidare.Dafro skrev:Jag är nog ok med en sträcka som bygger på tidigare körsätt men 50 km på en bil som kommer knappt 300 som jag kör så tycker jag att det blir alldeles för tidigt.
Rent tekniskt är det ju SOC som avgör att effekt blir begränsat, därför lite ologiskt imo om det baseras på något annat (km), men givetvis ingen biggie.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021