Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Dfokr

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

FStaake skrev:
Dfokr skrev:
FStaake skrev:
Jag hade samma som ni. Fick sms med erbjudande om att gå ner i fälgstorlek för att få snabbare leverans.
Vilket jag tackade ja till.
Beställde i slutet på mars, egentligen också vit/svart 20”, som nu blir vit/svart 19”

Men som jag sagt tidigare, tror på det när jag verkligen hämtat bilen. Utgår ifrån att någon ringer mig imorgon och gör upp detaljerna.
Om inte annat vill jag ha ett pris på vad dom erbjuder för min Kia Sorento.
Men då får du prisavdrag antar jag? När jag pratade med Tesla om det så sa dom "ja du kan byta till annan konfiguration men då gäller det nya priset då vi höjt priserna samt att du hamnar sist i kön för alla som beställt samma som du".
Jag fick samma svar när jag frågade i juni/juli när det blev klart att vi med 20” blev utan bilar om jag kunde byta till en annan konfiguration. Så jag valde att avvakta. Nu var det Tesla som skickade erbjudandet om att gå ner i fälgstorlek om det innebar snabbare leverans. Jag misstänkte att jag skulle få till nya priset, framgår av min spekulation i fredags i denna tråd, men så var alltså inte fallet. Jag får bilen till det listpriset för 19” som gällde när jag beställde.
Nu är den dock säkert utan dragkrok, vilket är synd. Men man kan inte få allt.
Jag tänker lite att nu när det endå är kört med bonusen samt att jag väntat som en idiot sen maj så kan jag lika gärna fortsätta vänta så får jag en dag exakt den bilen jag ville ha. Nedgraderar jag mig har jag dels förlorat bonusen, väntat så länge i onödan OCH inte fått bilen jag önskade. Oh well.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare

Inlägg av FStaake »

Jag tänker lite att nu när det endå är kört med bonusen samt att jag väntat som en idiot sen maj så kan jag lika gärna fortsätta vänta så får jag en dag exakt den bilen jag ville ha. Nedgraderar jag mig har jag dels förlorat bonusen, väntat så länge i onödan OCH inte fått bilen jag önskade. Oh well.[/quote]

Då är vi i lite olika sits, jag valde 20” enkom för den förmodade snabbare leveransen.
Bonusen är surt, men den har jag aldrig räknat hem utan såg den just som bonus.

Hade jag beställt idag hade jag valt vita säten, men det är en annan historia.

Btw så har jag VIN i källkoden och har hittat reg nr.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

bracad skrev:
Dfokr skrev:
bracad skrev:
Hämtade idag min MYLR, tysk tillverkad... öppen för frågor...
Ja,den har hatthylla...
1. Har du dom uppdaterade sätena med extra sömmen längs sidorna som bara Perfomance från Berlin hade?
1. Nej, det är inte extra sömmen längst sidorna.
Oj, det var lite oväntat. Jag kunde tänka mig att enda skillnaden LR/P från tyskland skulle vara spoiler, pedalerna, fälgarna, bromsoken, röda strecket på bakluckan. Betyder ju att de har två olika uppsättningar säten i lager osv i fabriken…
Undrar varför de gör så. De gör (väl?) inte så i USA och ingen skillnad listad i specen när man köper en Model Y LR vs. P.

En annan fråga som vore intressant att veta om det är skillnad i hjulupphängning osv. mot MYP eller om enda skillnaden är andra fjädrar som gör att den blir högre.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
zumba
Teslaägare

Inlägg av zumba »

Idag syns mitt regnr på car.info. Det verkar närma sig leverans på riktigt denna gång. I appen står det uppskattad leverans 25/8-8/9.

MLR VIT/SVART 19” Trosta.
Ingensoppa

Inlägg av Ingensoppa »

zumba skrev:
Idag syns mitt regnr på car.info. Det verkar närma sig leverans på riktigt denna gång. I appen står det uppskattad leverans 25/8-8/9.

Samma här, regnummer synligt på carinfo. Uppsk.leverans 22 Aug - 5 Sept. Tror ändå inte på att det är sant förrän jag kört 1200 mil i bilen
FutureProof

Inlägg av FutureProof »

Ingensoppa skrev:
zumba skrev:

Samma här, regnummer synligt på carinfo. Uppsk.leverans 22 Aug - 5 Sept. Tror ändå inte på att det är sant förrän jag kört 1200 mil i bilen
Samma här, regnr på Car.info lev senast 6 sept enligt app
FutureProof

Inlägg av FutureProof »

FutureProof skrev:
Ingensoppa skrev:
zumba skrev:

Förresten, har ni gjort slutbetalningen?
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare

Inlägg av Highfoot »

FutureProof skrev:
FutureProof skrev:
Ingensoppa skrev:
zumba skrev:

Jag gjorde min betalning så fort det gick. Hämtar på torsdag i Trosta.
Elbil1

Inlägg av Elbil1 »

MYLR vit/svart 20”
Upphämtning 30 aug, Malmö.
Användarvisningsbild
zumba
Teslaägare

Inlägg av zumba »

FutureProof skrev:
FutureProof skrev:
Ingensoppa skrev:
zumba skrev:

Japp. Jag gjorde det för två veckor sedan.
strandteslan

Inlägg av strandteslan »

Nu har man regskylt också (får dock köpte en ny för kan ju inte ha den gamla versionen =)
Mitt ramlade igenom när båten passerade Mallorca, 28/8 anländer den till Belgien. Vårar väl hoppas på första veckan i september kanske för leverans.
Användarvisningsbild
Kjellbrel
Teslaägare

Inlägg av Kjellbrel »

Elbil1 skrev:
MYLR vit/svart 20”
När beställde du?
Elbil1

Inlägg av Elbil1 »

:( Kjellbrel skrev:
Elbil1 skrev:
MYLR vit/svart 20”
När beställde du?

December… för leverans i juni, det vet vi ju hur det blev med den saken :roll:
Användarvisningsbild
Kjellbrel
Teslaägare

Inlägg av Kjellbrel »

Elbil1 skrev:
:( Kjellbrel skrev:
Elbil1 skrev:
MYLR vit/svart 20”
När beställde du?

December… för leverans i juni, det vet vi ju hur det blev med den saken :roll:
Då blir det nog för mig nov-dec som det står i appen.
Beställde Vit/Svart 20” i juni med leverans okt-dec och hade en from förhoppning om att det ev skulle komma igång med ordentliga leveranser även av bilar med 20” så det skulle kunna bli något tidigare.
Som tur är ingen panik då jag har en Model 3 (personalbil) som kommer säljas i samband med leverans av Model Y (som personalbil).
Bara att gilla läget och vänta och se :)
Användarvisningsbild
Tur tut
Teslaägare

Inlägg av Tur tut »

Nu oxå regnummer i car.info, fick vin innan suez slutet på Juli. Beställde 13/3 Malmö sv/sv 20' (pga maj..)
Leverans 23 Aug - 6 Sept, båten i Belgien 28/8 så gissar första veckan i September, men man vågar ju inte riktigt ropa Hej än. Ej betalt icke fått leveransbesked ännu.
FutureProof

Inlägg av FutureProof »

Tur tut skrev:
Nu oxå regnummer i car.info, fick vin innan suez slutet på Juli. Beställde 13/3 Malmö sv/sv 20' (pga maj..)
Leverans 23 Aug - 6 Sept, båten i Belgien 28/8 så gissar första veckan i September, men man vågar ju inte riktigt ropa Hej än. Ej betalt icke fått leveransbesked ännu.
Nog dags att betala så de inte släpper bilen till andra. De gör så har dem sagt
Användarvisningsbild
Tur tut
Teslaägare

Inlägg av Tur tut »

FutureProof skrev:
Tur tut skrev:
Nog dags att betala så de inte släpper bilen till andra. De gör så har dem sagt
Hmm jo det skulle ju bara fattats att något sådant händer. Men jag har inte fått sms om att välja dag för leverans så vill helst inte betala för grisen i säcken flera veckor innan förhoppningsvis leverans
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare

Inlägg av FStaake »

Då är det äntligen dags för mig att lämna väntrummet.
Hämtar min tyskbyggda vita med svart inredning och 19” hjul i Norrköping imorgon! :D
För att sammanfatta resan:
Beställde i slutet på mars, valde 20” för att få en tidig leverans. Det gick som alla här vet åt fanders.
Hörde av mig till Tesla lite då och då på mail utan att få något vettigt svar. Datumet på kontot hoppade fram och tillbaka som en jojo. Värsta var december-januari. Men den hoppade tillvara till slutet oktober början på november.
Så plötsligt i fredags fick jag ett sms om att jag kunde byta till 19” med möjlighet till tidigare leverans, vilket jag svarade på.
Var övertygad om att det då skulle bli till nu gällande pris, men det var ok för mig då jag egentligen ville ha 19” och framförallt dragkrok.
Men så blev det inte, jag betalar det pris som gällde för 19” vid beställningstillfället. Snyggt hanterat ändå.

Lycka till ni andra med era beställningar, hoppas ni också får era bilar snart:)
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Du behöver bara betala i tid, det räcker bra. Bilen ska vara betald (ex eventuell finansiering) när du hämtar den.

Jag betalade vår bil ett par dagar innan upphämtning.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tur tut
Teslaägare

Inlägg av Tur tut »

jonasl skrev:
Du behöver bara betala i tid, det räcker bra. Bilen ska vara betald (ex eventuell finansiering) när du hämtar den.

Jag betalade vår bil ett par dagar innan upphämtning.
Tackar, man behöver inte bli besviken i onödan
Dubbelkollar med Kontaktperson för säkerhets skull
FutureProof

Inlägg av FutureProof »

Fått sms idag om upphämtning 9/9 :-)
FSO

Inlägg av FSO »

Hade uppsk lev 23 aug- 6 sept.
Fick sms idag om upphämtning mellan 9-19 sept.
Gäller nog att kolla bilarna noga vid hämtning då det varit mkt förseningar
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Samma här. SMS nu om upphämtning 9/9-19/9.
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
Razorman82
Teslaägare

Inlägg av Razorman82 »

Japp även jag… Norrköping
lindvalll

Inlägg av lindvalll »

Vad och när beställde ni som fått SMS idag?
Skriv svar