--------
Jag kan börja med att ställa en fråga angående just spabad.
Ett par släktingar till mig äger en fastighet i Norge med ett spabad utomhus sedan 2009 som används flitigt av hyresgäster. I år har dock elpriserna stuckit iväg rejält, och dessutom har norska elnätsbolaget precis här om månaden infört tidstariffer, då elnätsavgiften blir billigare på natten och dyrare på dagen.
Jag har hört en del folk prata om att smartstyra sitt spabad så att värmen går primärt nattetid, men frågan är då: Vad ska man använda för pryl till det? Jag har sett mycket gott om t.ex Shellys smarta system, men utan att veta exakt hur allt är kopplat är det svårt att veta ifall det är lämpligt eller inte? Man vill ju kunna styra emot både elpris/tid men också ifall behovet uppstår så att inte temperaturen sjunker allt för mycket. Dessutom så vill man ju kanske att "jetmotorerna" och belysning fungerar även ifall värmen är avslagen för stunden.
T.ex bloggen Cornucopia diskuterarsom hastigast och pratar just om spabad tillsammans med Shelly 3EM och kontaktor. https://cornucopia.se/2022/08/timmatnin ... sladdning/
Någon kunnig i systemet som kan ge råd hade uppskattats mycket