Batterigaranti och ev batteriköp?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Batterigaranti och ev batteriköp?

Inlägg av 18650 »

Om jag inte minns fel så har S60 inte samma batterigaranti som 70/85/90. Jag antar att 20000mil på en S60 uppstår före 8årsbiten. Finns det någon som kört mer än 20000mil och behövt köpa ett nytt batteri till sin S60?

Förr eller senare kommer som vi sett batteriet behöva bytas ut. Både Björn Nyland och Kmanauto har fått batteriet utbytta, men inom garantitiden. Vad händer om man är utanför den tiden? Bilpriser sjunker ju ganska fort och ett nytt batteri får inte kosta mer än kaffepengar egentligen. Har sett någon obekräftad siffra på $44000 vilket är nästan vad man idag kan köpa en Model S för.

Kan man förvänta sig nya eller begagnade ersättningsbatterier om 5år för 50000kr? Detta är ju ett problem som gäller alla elbilar.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Batterigaranti och ev batteriköp?

Inlägg av bat »

Roadster uppgraderingen för 29000USD kanske kan ge någon indikation:
http://shop.teslamotors.com/products/ro ... -0-upgrade

Tros vara ett 74kWh enligt http://www.greencarreports.com/news/109 ... e-of-range
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batterigaranti och ev batteriköp?

Inlägg av Svenssons »

Vad gäller Roadsters batteri så är det inte lika standardiserat som för Model S samt att bilen inte konstruerats för enkelt batteribyte vilket Model S har.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Batterigaranti och ev batteriköp?

Inlägg av Gretsch »

När nu 85 batteriet har tagits bort; blir vi som har 85 tvungna att uppgradera oss till 90 den dagen när det är dags att byta batteri, eller rent av nergradera oss till 70? Det blir kanske en kostnads fråga vad man har råd med .
vigge50
Inlägg: 7514
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Batterigaranti och ev batteriköp?

Inlägg av vigge50 »

Gretsch skrev:
När nu 85 batteriet har tagits bort; blir vi som har 85 tvungna att uppgradera oss till 90 den dagen när det är dags att byta batteri, eller rent av nergradera oss till 70? Det blir kanske en kostnads fråga vad man har råd med .
Om vi nu pratar om åtta år för 85 kWh batteriet så har utbudet av batterierna säkert ändrats fler gånger innan det är dags för er. Sen så har priserna också gått ner i och med Gigafactory. Elon Musk har ju sagt att nya batterier ska komma både 2017 och 2020 så vi får väll se vad ni kan välja på då :)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Batterigaranti och ev batteriköp?

Inlägg av Leo »

Låt oss klargöra ett par saker

1. garantitid och förväntad livslängd är olika saker.

2 ja, frågan är hur mycket garantin är att ha om Tesla går i konkurs. Dock kommer det fortfarande att finnas en hyfsat stark efterfrågan på begagnade Teslabilar ändå. Kommer ju liksom inga nya ut på marknaden av dessa. Teslan är snygg, snabb, praktisk, miljövänlig och tekniskt intressant för många (Visst andra ny bättre dyker upp MEN många "frälsta" vill nog ändå åka i en original Tesla). Se t ex på Fisker Karma och priser på dessa bilar som håller sig hyfsat stabila. Dock låga volymer av bilar jämfört med Tesla. Dock går det enkelt att reparera/uppdatera ett Teslabatteripack med tanke på hur det är uppbyggt. Finns garanterat firmor som kommer att livnära sig på det (ev med delar från krockade/skrotade Tesla). Skulle Tesla försvinna skulle Tesla nog i historieböckerna ändå enligt många kunna liknas med den som uppfann begreppet "smartphone" om vi jämför med mobiltelefonibranschen även om inte själva "märket" Tesla skulle överleva. Dvs Tesla som företag och deras bilar kommer nog att anses som pionjär att visa ett helt nytt tankesätt inom elbilsområdet avseende, räckvidd, laddning, utseende, prestanda, integrering med batteritillverkningskapacitet, OTA-uppdateringar osv. Jämfört med övriga traditionella biltillverkare (GM, VW, Toyota, BMW) eller andra ny aktörer (Apple, Google, BYD, FF, mm) som mycket väl kan vara ikapp och förbi om ett antal år beroende på hur framtiden ser ut.

3. ja kapaciteten kommer att sjunka med åren. Enligt de uttalanden jag läst hört på den här batteritypen av den här kvaliteten utifrån den erfarenhet som finns. Räkna med kanske 80-85% efter 8år och 50% efter 12-14år (Sjunker mer i början tydligen). Då vill nog många byta till nya batterier för att öka användbarheten av bilen MEN batterierna med sänkt kapacitet är fortfarande användbara i Powerwalls mm Där man i princip inte har samma volym/vikt-krav i förhållande till kapacitet. Dvs de är definitivt inte värdelösa utan snarare tvärt om. Lagring av solenergi i soliga länder t ex.

4. Man måste inte byta ut ALLA CELLER SAMTIDIGT. Ett vanligt fel på t ex 12V batterier är att en enskild cell dör. Då byts HELA batteriet ut pga man inte kan byta en cell. De flesta elbilsbatterier är uppbyggda av många celler, sammankopplade i flera moduler och till sist sammanfogat till ett helt ELBILSBATTERIER. Därav att man enkelt kan byta ut de celler/moduler som är trasiga. Visst alla celler tappar lite över tid men det är ett annat fenomen, se ovan. Därav kommer kostnaden för att fräscha upp batteriet, eller ett begagnat uppfräschat utbytesbatteri att vara betydligt mindre än kostnaden för ett helt nytt batteripaket.

5. På sikt kommer det att finnas celler/moduler från skrotade bilar att använda då antalet bilar som rullar ökar snabbt. Ett batteri från en krockad Tesla kan säkert delas upp och användas för att fräscha upp 10-tals begagnade Teslabilars batteripaket.

6. i princip ingen behöver betala för ett nytt batteri under garantitiden. Så vad det kostar idag är i det avseendet ointressant.

7. Kostnaden den dag du som ägare behöver betala för någon del/hela batteriet kommer att vara betydligt lägre än dagens kostnad för motsvarande batteri. ÄVEN om vi bara räknar med den årliga batteriutvecklingstakten som ofta nämns till 5%. Så under t ex 8års tid så ger det ett betydligt lägre pris.

Så personligen tycker jag "oron" över livslängd/batteripriser är väldigt överdriven. Se på glaset som "halvfull istället för halvtomt" och fokusera på elbilarnas BRA saker. Där en av dessa ÄR just hur batterierna är möjliga att hålla fräscha över tid med tanke på hur de är uppbyggda i många av dagens elbilar! :D
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 6 gång.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batterigaranti och ev batteriköp?

Inlägg av LarsL »

Även en Model S med halva räckvidden är ganska attraktiv för pendlare som klarar sig med det. Frågan blir alltså om man kommer bry sig om nytt batteri på en 15 år gammal bil? När bilen blir hopplös, läs Nissan Leaf räckvidd, så är den förmodligen så sliten och tråkig att ägaren (som köpt den billigt begangnad) inte har lust att lägga ens 10-20 000kr på ett nytt batteri. Hur många köper ny motor till sin 20 år gamla bil? Jo, jag vet jag bytte motor på mina 140/240 när jag var 18-20 och inte hade mycket pengar. Då kostade bilen 500-3000kr och motorerna fick man i princip. Men den där verksamheten var ju helt frikopplad från den som köpte bilen som ny 15 år tidigare.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Batterigaranti och ev batteriköp?

Inlägg av Leo »

Jämfört med traditionella bilar så har ju elbilar potentialen att hålla längre tack vare färre mekaniska delar. Dock är ju elektroniken en akilleshäl då den kanske kan bli svår att hålla liv i över tid.

Tesla med sin aluminiumkaross har ju också potential att slippa traditionella rostproblem (även om aluminium visst kan korrodera)

Tror också att Teslan med halva räckvidden fortfarande är intressant. Kan dock bli ett starkt intressefall om bilens kapacitet inte längre räcker för att ta sig mellan SUC på ett vettigt sätt om de inte sitter tätare än idag. Å andra sidan finns det garanterat massor av fler publika laddare allmänt om 10-15 år än idag. (Typ 2, Chademo, CCS osv)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batterigaranti och ev batteriköp?

Inlägg av LarsL »

När man pendlar till jobbet är det ointressant med laddare eftersom man inte vill slösa tid på det. Klarar bilen resan fram och tillbaka är den intressant. Värdet går ju att få fram genom förväntad livslängd x bränslebesparing.
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 221
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Batterigaranti och ev batteriköp?

Inlägg av G F »

bat skrev:
Roadster uppgraderingen för 29000USD kanske kan ge någon indikation:
http://shop.teslamotors.com/products/ro ... -0-upgrade

Tros vara ett 74kWh enligt http://www.greencarreports.com/news/109 ... e-of-range
Det där priset går inte att jämföra med som du ser om du läser hela artikeln du länkade till http://www.greencarreports.com/news/109 ... mile-range
För det inkluderar en total ombyggnad av bilen. Med byte av flera chassi delar för lägre luftmotstånd. Ny typ av lågfriktions hjul samt ny inverter (styrelektronik till motorn) mm. det vill säga en helt ny bil roadster 3.0 med över 60mils räckvidd!
Senast redigerad av G F, redigerad totalt 1 gånger.
vigge50
Inlägg: 7514
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Batterigaranti och ev batteriköp?

Inlägg av vigge50 »

G F skrev:
bat skrev:
Roadster uppgraderingen för 29000USD kanske kan ge någon indikation:
http://shop.teslamotors.com/products/ro ... -0-upgrade

Tros vara ett 74kWh enligt http://www.greencarreports.com/news/109 ... e-of-range
Det där priset går inte att jämföra med som du ser om du läser hela artikeln du länkade till http://www.greencarreports.com/news/109 ... mile-range
För det inkluderar en total ombyggnad av bilen. Med byte av flera chassi delar för lägre luftmotstånd. Ny typ av lågfriktions hjul samt ny inverter (styrelektronik till motorn) mm. det vill säga en helt ny bil roadster 3.0 med mer än 60mils räckvidd!
Nä, kostnaden är bara för batteribyte sen det med ändringar i chassit och andra hjul kommer utanpå det men det batteriet är till stora delar byggt för hand och i väldigt liten upplaga vilket leder till höga kostnader.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Batterigaranti och ev batteriköp?

Inlägg av 18650 »

Leo skrev:
4. Man måste inte byta ut ALLA CELLER SAMTIDIGT.
Har du någon referens på det? Ut med gamla "A"-celler och in med nya "F", "G", "H"? Som jag förstått det har man begränsad möjlighet att balansera i batteriet och olika kapacitet går då inte.

Jag tänker i min ursprungsfråga inte på degradering utan den dagen bilen stannar och säger att det är fel på batteriet som för Björn och Kman. De fick nya batterier, de var inom garantitiden. Kanske kunde man lagat det gamla? Kanske fick batteriet bara för sig att något var lite glappt och inte egentligen helt paj.

Jag tycker frågan är ytterst intressant och något värt att dra i snarare än att sopa under mattan och bara fokusera på de positiva sakerna hos elbilar.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Batterigaranti och ev batteriköp?

Inlägg av bylund »

18650 skrev:
Leo skrev:
4. Man måste inte byta ut ALLA CELLER SAMTIDIGT.
Har du någon referens på det? Ut med gamla "A"-celler och in med nya "F", "G", "H"? Som jag förstått det har man begränsad möjlighet att balansera i batteriet och olika kapacitet går då inte.

Jag tänker i min ursprungsfråga inte på degradering utan den dagen bilen stannar och säger att det är fel på batteriet som för Björn och Kman. De fick nya batterier, de var inom garantitiden. Kanske kunde man lagat det gamla? Kanske fick batteriet bara för sig att något var lite glappt och inte egentligen helt paj.

Jag tycker frågan är ytterst intressant och något värt att dra i snarare än att sopa under mattan och bara fokusera på de positiva sakerna hos elbilar.
Batterier som får problem under garantitiden byter Tesla ut, men de tar ju tillbaka det trasiga batteriet och lagar det. Man kan nog inte räkna med ett nytt batteri på garantin, utan det kan röra sig om ett fixat använt batteri. Fördelen är ju att man slipper vänta på att få just det batteri som satt i bilen lagat, utan kan få ett annat snabbare.

När det är egna pengar som ska betala för trasiga batterier blir det ju intressant om Tesla har ett system där de köper in ett trasigt och man betalar mellanskillnad för att få ett fungerande, eller om man måste köpa ett nytt, eller betala för och vänta på att fixa just sitt eget batteri.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Batterigaranti och ev batteriköp?

Inlägg av 18650 »

Ja, det resonemanget köper jag. Tesla kan matcha celler och bygga nya paket som kan leva länge till. Frågan är om de vill och vad det kostar. De är ju tydliga med att deras uppdrag är att främja elbilsåkandet i första hand.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Batterigaranti och ev batteriköp?

Inlägg av Leo »

Det är alltså teknisk möjligt/enkelt att byta ut celler/moduler därav att man inte MÅSTE byta ut alla på en gång. Sen vilka generationer som passar med vad är liksom en annan fråga. Precis som med vilka reservdelar som helst. Om det inte finns "rätt" sort till just ditt batteri precis nu, så kan just din sort bli reservdelar åt någon annans batteri, eller annan applikation och du får en annan sort än du hade från början med en ev prisjustering. Kolla på Anerikansk Teslaforumet, flera som varit med om olika generationers utbytes/ersättnings/lånebatterier på sina egna bilar och på CPO bilar.

Tror säkert Tesla har intresse att byta ut/uppgradera batterier. Anledningen är "Powerwall" och "Solarcity". De kan byta ut, matcha ihop och sälja/leasa ut i nya användningsområden utöver bilar... Mr Elon har ju liksom tänkt ett steg längre än många andra känns det som!

Att man byter ut "hela" är ju av praktiska skäl så att du kan åka vidare i din bil. (Ev i väntan på att du får ditt ursprungliga batteri/reparerat tillbaka) KOSTNADEN kommer dock inte att motsvara det för ett komplett batteribyte där det gamla kastas bort så att säga.

Försöker inte "sopa under mattan" utan snarare lyfta fram tekniska fakta så man tänker korrekt. Är sååå många som tror/tänker/räknar/kalkylerar med att man måste byta ut HELA batteriet, till DAGENS TOTALPRIS, direkt den dagen GARANTIN går ut. Vilket alltså ger en skev bild av hur saker och ting hänger ihop och vad saker (batterier) kan komma att kosta över tiden på en elbil.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 3 gång.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Batterigaranti och ev batteriköp?

Inlägg av jjmaskin »

På Björn Nylands bil var det väl nån kontaktor som krånglade och då bytte tesla hela batteret. Det finns snart nya hos mekonomen och biltema, om tio till femton år så kommer det vara wonderbaumklasar hängande i backspegeln och plyshöverdragsklädsel med två finniga artonåringar som trimmar -13 års S85 med bättre komtaktor och ekerfälgar efter att dom kapat taket och gjort en cab
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Batterigaranti och ev batteriköp?

Inlägg av ovelundkvist »

:D

Eller finniga 16-åringar som kapar talet bakom försrstolarna och registrerar om den som Epa-traktor med konstant Valet-mode!
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Batterigaranti och ev batteriköp?

Inlägg av bat »

G F skrev:
bat skrev:
Roadster uppgraderingen för 29000USD kanske kan ge någon indikation:
http://shop.teslamotors.com/products/ro ... -0-upgrade

Tros vara ett 74kWh enligt http://www.greencarreports.com/news/109 ... e-of-range
Det där priset går inte att jämföra med som du ser om du läser hela artikeln du länkade till http://www.greencarreports.com/news/109 ... mile-range
För det inkluderar en total ombyggnad av bilen. Med byte av flera chassi delar för lägre luftmotstånd. Ny typ av lågfriktions hjul samt ny inverter (styrelektronik till motorn) mm. det vill säga en helt ny bil roadster 3.0 med över 60mils räckvidd!
Ja, det är sant. Men spola fram ett antal år i tiden så kan mycket väl Tesla anse att en Model S från 2015 behöva en total uppdatering av hjul, styrelektronik, chassi också och bara sälja det som paket. De batterier som produceras då är troligen konstruerade på annat sätt än idag och inte säkert kompatibla rakt av med en gammal Model S utan ombyggnad. Det har hunnit hända så extremt mycket på bara några år så känns svårt att förutse något om framtiden egentligen.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batterigaranti och ev batteriköp?

Inlägg av Svenssons »

Tackar Leo för hans eminenta svar. Man får ju ofta frågan vad ett nytt batteri till Teslan kostar och svaret på den frågan är att det är gratis för samtliga Tesla-ägare då det går på garantin.

(Sedan kanske man får frågan vad det kostar efter garantin och då kan man svara med en motfråga; Vad kostar 1 fat olja om 8 år?)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Batterigaranti och ev batteriköp?

Inlägg av 18650 »

Svenssons skrev:
Tackar Leo för hans eminenta svar. Man får ju ofta frågan vad ett nytt batteri till Teslan kostar och svaret på den frågan är att det är gratis för samtliga Tesla-ägare då det går på garantin.

(Sedan kanske man får frågan vad det kostar efter garantin och då kan man svara med en motfråga; Vad kostar 1 fat olja om 8 år?)
Nu gav Leo också ett balanserat svar.

Att motfråga med något kaxigt är att stoppa huvudet i sanden. En vacker dag lyckas man själv förstöra batteriet och behöver ett nytt. Somliga straffar gud direkt som det heter.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batterigaranti och ev batteriköp?

Inlägg av Svenssons »

18650 skrev:
Svenssons skrev:
Tackar Leo för hans eminenta svar. Man får ju ofta frågan vad ett nytt batteri till Teslan kostar och svaret på den frågan är att det är gratis för samtliga Tesla-ägare då det går på garantin.

(Sedan kanske man får frågan vad det kostar efter garantin och då kan man svara med en motfråga; Vad kostar 1 fat olja om 8 år?)
Nu gav Leo också ett balanserat svar.

Att motfråga med något kaxigt är att stoppa huvudet i sanden. En vacker dag lyckas man själv förstöra batteriet och behöver ett nytt. Somliga straffar gud direkt som det heter.
Vad jag menar med min fråga är att det inte går att förutsäga vad något ska kosta flera år in i framtiden. Behöver inte vara olja utan kan vara något annat som ändras snabbt och som man inte vet priset på i framtiden. För mig känns det rätt meningslöst att fråga något som ingen kan svara på. Man skulle kunna köra med samma svaret på den ultimata frågan om livet, universum och allting, 42. Frågan är dock vilken valuta och valör...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Batterigaranti och ev batteriköp?

Inlägg av kanylbullen »

Om den första Model S ägaren med trasigt batteri efter garantitidens slut får en offert på nytt batteri på en halv miljon är risken att andrahandsvärdet för alla Teslor sjunker som en sten, vilket också kommer påverka nybilsförsäljningen. Min gissning är att tesla kommer hålla nere priset någorlunda även om de skulle gå back på det inledningsvis. Min gissning är max 100 000.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Batterigaranti och ev batteriköp?

Inlägg av 18650 »

kanylbullen skrev:
Om den första Model S ägaren med trasigt batteri efter garantitidens slut får en offert på nytt batteri på en halv miljon är risken att andrahandsvärdet för alla Teslor sjunker som en sten, vilket också kommer påverka nybilsförsäljningen. Min gissning är att tesla kommer hålla nere priset någorlunda även om de skulle gå back på det inledningsvis. Min gissning är max 100 000.
Hoppas det jag med
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batterigaranti och ev batteriköp?

Inlägg av Svenssons »

När garanti löpt ut och batteriet tappat för mycket av räckvidden eller om ägaren vill byta upp sig så är det troligen inte ett rent batteri köp som kommer göras utan ett batteribyte. Det gamla batteripaketet har ett hyfsat värde även om kapaciteten bara är 50% av den ursprungliga.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Senox
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 05 aug 2014 10:54

Re: Batterigaranti och ev batteriköp?

Inlägg av Senox »

Idag ger Tesla 20.000 kr i inbyte för ett 85 batteri i samband med byte till ett 90 batteri.
Skriv svar