Model Y SR eller LR?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

kaffekoko
Inlägg: 209
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Model Y SR eller LR?

Inlägg av kaffekoko »

Har en Model Y LR beställd (beställde i somras). Men nu har de just släppt SR så jag är osäker om jag ska ändra bokningen eller behålla den. Jag har aldrig haft elbil så vet inte riktigt vad man behöver (eller vill ha för den delen).

Enda fördelen med SR verkar vara att den är betydligt billgare (ca 180 000kr med klimatbonus). Ca 3000kr/månad de första tre åren.

Trevligt med lite piggare acceleration i LR, AWD och 10 ml extra räckvidd. Men är det värt 180 000kr?

Bor i stockholm och brukar bli en tur till fjällen per år (130 mil ToR) och Värmland nån gång i månaden (70 mil ToR). Samt lite andra långturer så klart. Kollat lite på ABRT och oftast är det inte jättestor skillnad i laddtider och laddstopp. Föurtom om man t.ex. ska åka till fjällen och räknar in minskad batterikapacitet pga. kyla och ålder. Då kan det verkligen vara motiverat att ha lite extra batterikapacitet. Å andra sidan är det sällan man gör sådana resor.

Hade planerat att behålla bilen i 6-10år. Men kan såklart förändras beroende på massa faktorer.

Vad tycker ni ? Ska man ändra på beställningen eller köra på med LR?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5494
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model Y SR eller LR?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

180.000:- :o

Hjälp mig att få rätt på räkenskaperna, för jag kommer inte alls fram till de siffrorna.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Model Y SR eller LR?

Inlägg av acorn »

kaffekoko skrev:
Har en Model Y LR beställd (beställde i somras). Men nu har de just släppt SR så jag är osäker om jag ska ändra bokningen eller behålla den. Jag har aldrig haft elbil så vet inte riktigt vad man behöver (eller vill ha för den delen).

Enda fördelen med SR verkar vara att den är betydligt billgare (ca 180 000kr med klimatbonus). Ca 3000kr/månad de första tre åren.

Trevligt med lite piggare acceleration i LR, AWD och 10 ml extra räckvidd. Men är det värt 180 000kr?

Bor i stockholm och brukar bli en tur till fjällen per år (130 mil ToR) och Värmland nån gång i månaden (70 mil ToR). Samt lite andra långturer så klart. Kollat lite på ABRT och oftast är det inte jättestor skillnad i laddtider och laddstopp. Föurtom om man t.ex. ska åka till fjällen och räknar in minskad batterikapacitet pga. kyla och ålder. Då kan det verkligen vara motiverat att ha lite extra batterikapacitet. Å andra sidan är det sällan man gör sådana resor.

Hade planerat att behålla bilen i 6-10år. Men kan såklart förändras beroende på massa faktorer.

Vad tycker ni ? Ska man ändra på beställningen eller köra på med LR?
Är ju alltid personligt men jag var lite i samma sits men innan SR kom ut. För mig föll valet på Model Y LR och en stor del var räckvidden. Har stuga i Vemdalen och släkt som bor i Järvsö där vi brukar stanna för att ladda. Då vi har små barn var det viktigt för mig att komma till Järvsö att utan behöva stanna om barnen sover för natten. Jag ville vara säker på att den skulle klara ca 31 mil i vinterväglag och kalla temperaturer. Utan att få ångest kände jag att Model Y var den enda som skulle klara sig. Åker jag sommartid och håller hastighetsbegränsningarna kommer jag fram med 30 % kvar.

Då vi bor i Stockholm är det ca 3,5 timmar till Järvsö och det är sällan vi åker på natten och rent praktiskt stannar vi då alltid. Jag är nöjd med att ha tagit den med längre räckvidd och skulle inte vilja gå ned men frågan är ju hur du värderar 180 000 att behöva stanna någon extra gång och ibland kanske kö?
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Model Y SR eller LR?

Inlägg av MSO »

Nicke Nyfiken skrev:
180.000:- :o

Hjälp mig att få rätt på räkenskaperna, för jag kommer inte alls fram till de siffrorna.
150 blir det väl kanske om man inte tar några tillval och antar 70k miljöbonus för SR. Lite oklart var de 30 sista pappen kommer ifrån.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Krisch
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 maj 2019 14:17

Re: Model Y SR eller LR?

Inlägg av Krisch »

Är ungefär i samma sits. Tvekar lite mellan LR och "SR". Hur långt kommer man i en SR sommartid resp. vintertid? Har idag en Model 3 SR+ 2020 (Fremont) som jag visserligen är nöjd med men det är lite tajt på vintern när man kör långt. Iofs sker det typ bara 2 ggr om året ungefär så behovet motiverar inte riktigt prisskillnaden. Eftersom denna har värmepump (antar jag) så borde det vara något bättre än min 2020 SR+ vintertid? Eller?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5494
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model Y SR eller LR?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MSO skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
180.000:- :o

Hjälp mig att få rätt på räkenskaperna, för jag kommer inte alls fram till de siffrorna.
150 blir det väl kanske om man inte tar några tillval och antar 70k miljöbonus för SR. Lite oklart var de 30 sista pappen kommer ifrån.
Jag får fram en skillnad på 79.000:- i prisskillnad på Teslas sida.
Sedan kan man kanske få 50.000:- i bonus vid leverans efter nyår, om nuvarande vänsterregering får sitta kvar.
Blir det högerregering efter valet vet man inte vad man får. Kanske 0:- men knappast mer än 50.000:- gissar jag.

Tibor har en bra artikel idag om just detta.
https://teslaclubsweden.se/ny-billigare ... a-model-y/
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 931
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Model Y SR eller LR?

Inlägg av wannabee »

Nu hann jag ju få bonusen men hade inte räknat med det, har tänkt behålla bilen länge, men har ännu inte åt så långt att jag ens behövt snabbladda en enda gång. Men jag ser ju lång räckvidd som att jag ofta hinner hem innan batteriet är helt tomt och därmed kan ladda billigt hemma. Sen att jag ska ha den länge så är det ju bra att ha lite marginaler när degraderingen av batteriet förkortar räckvidden med åren. Har läst en del skräckhistorier från en som åker Zoe med 'stora' batteriet ner i Europa och den bilen hade inte ens någon snabbladdning utan 'bara' 22 kW laddning trefas växelström, det dubbla mot vad en Y har. Att då och då behöva köra i 80 på motorvägen för att batteriet ska räcka till nästa laddställe vill man ju undvika.

Någon sorts kompromiss kanske vore att skaffa den klenare nu och få bonus, sen när bonusen tas bort? Kan man kanske sälja den utan någon större förlust och köpa en LR om man börjat längta efter längre räckvidd.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Model Y SR eller LR?

Inlägg av tor-ake »

En sak som är viktig att veta är om det är LFP eller om det är samma batteri som LR med bara färre celler.

Om det är LFP så laddar man till 100% till vardags, och har därför samma dagliga kapacitet som om man laddar en LR till 70%. Å andra sidan får man troligen låg lastvikt iom att batteriet är hundratalet kilo tyngre.

Tycker inte det framkommit, varken produktionsort eller batterityp, skulle vilja ha den informationen innan köp.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
kaffekoko
Inlägg: 209
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Model Y SR eller LR?

Inlägg av kaffekoko »

Nicke Nyfiken skrev:
180.000:- :o

Hjälp mig att få rätt på räkenskaperna, för jag kommer inte alls fram till de siffrorna.
Ok.. var lite otydlig. MYLR med 20" .. kommer väljas bort om jag tar MYSR pga. kortare räckvidd. Sen beroende om man får leverans i år eller nästa år (50k eller 70k klimatbonus). Inte exakt räknat men i runda slängar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y SR eller LR?

Inlägg av taliz »

tor-ake skrev:
En sak som är viktig att veta är om det är LFP eller om det är samma batteri som LR med bara färre celler.

Om det är LFP så laddar man till 100% till vardags, och har därför samma dagliga kapacitet som om man laddar en LR till 70%. Å andra sidan får man troligen låg lastvikt iom att batteriet är hundratalet kilo tyngre.

Tycker inte det framkommit, varken produktionsort eller batterityp, skulle vilja ha den informationen innan köp.
Det är garanterat LFP. Men lite oklart om det är CATL eller BYD.
Visst är LFP tåligare än NCM och NCA, men att konstant ladda till 100% sliter garanterat mer än att ladda till 70-80% även med LFP.
Att Tesla ändå rekommenderar att man laddar till 100% titt som tätt med LFP är för att det är mycket svårare för BCM att beräkna räckvidd om man inte gör det. Dvs räckvidd/SOC som står i displayen blir mer opålitligt om man laddar till 70-80%.

Förövrigt är RWD lättare än LR/P. Dvs lastvikt bör inte bli sämre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Model Y SR eller LR?

Inlägg av tor-ake »

taliz skrev:
tor-ake skrev:
En sak som är viktig att veta är om det är LFP eller om det är samma batteri som LR med bara färre celler.

Om det är LFP så laddar man till 100% till vardags, och har därför samma dagliga kapacitet som om man laddar en LR till 70%. Å andra sidan får man troligen låg lastvikt iom att batteriet är hundratalet kilo tyngre.

Tycker inte det framkommit, varken produktionsort eller batterityp, skulle vilja ha den informationen innan köp.
Det är garanterat LFP. Men lite oklart om det är CATL eller BYD.
Visst är LFP tåligare än NCM och NCA, men att konstant ladda till 100% sliter garanterat mer än att ladda till 70-80% även med LFP.
Att Tesla ändå rekommenderar att man laddar till 100% titt som tätt med LFP är för att det är mycket svårare för BCM att beräkna räckvidd om man inte gör det. Dvs räckvidd/SOC som står i displayen blir mer opålitligt om man laddar till 70-80%.

Förövrigt är RWD lättare än LR/P. Dvs lastvikt bör inte bli sämre.
Varför skulle det garanterat vara LFP? Beror väl helt på var bilarna produceras, och vilka batterier som finns att tillgå där. Är det Shanghai blir det väl sannolikt LFP CATL men det kan man ju inte lova innan man sett leveranser.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y SR eller LR?

Inlägg av taliz »

tor-ake skrev:
taliz skrev:
tor-ake skrev:
En sak som är viktig att veta är om det är LFP eller om det är samma batteri som LR med bara färre celler.

Om det är LFP så laddar man till 100% till vardags, och har därför samma dagliga kapacitet som om man laddar en LR till 70%. Å andra sidan får man troligen låg lastvikt iom att batteriet är hundratalet kilo tyngre.

Tycker inte det framkommit, varken produktionsort eller batterityp, skulle vilja ha den informationen innan köp.
Det är garanterat LFP. Men lite oklart om det är CATL eller BYD.
Visst är LFP tåligare än NCM och NCA, men att konstant ladda till 100% sliter garanterat mer än att ladda till 70-80% även med LFP.
Att Tesla ändå rekommenderar att man laddar till 100% titt som tätt med LFP är för att det är mycket svårare för BCM att beräkna räckvidd om man inte gör det. Dvs räckvidd/SOC som står i displayen blir mer opålitligt om man laddar till 70-80%.

Förövrigt är RWD lättare än LR/P. Dvs lastvikt bör inte bli sämre.
Varför skulle det garanterat vara LFP? Beror väl helt på var bilarna produceras, och vilka batterier som finns att tillgå där. Är det Shanghai blir det väl sannolikt LFP CATL men det kan man ju inte lova innan man sett leveranser.
För att de knappast kommer byggas i USA. Man bygger inga SR, varken 3 eller Y, med NCA eller NCMA i Kina eller Berlin.
Så de kommer antingen från Berlin, och då blir det BYD LFP(typgodkänt i EU nyligen).
Eller så kommer de från Shanghai, och då blir det troligen CATL LFP.
Min gissning är att det kommer några skepp från Shanghai innan de fått upp produktionen ordentligt i Berlin(de har ju precis fått snurr på LR-produktionen).

Förövrigt är ju CATLs LFP på ca 60kwh. Det ryktas att BYD bara är 55kwh, dvs troligen bättre att få en bil med CATL..
Dessutom har ju CATL levererat ett bra tag nu till Tesla, så de har trimmat in laddningskurva etc.
BYD är ju en ny leverantör, dvs laddkurvan kommer troligen vara begränsad i början.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model Y SR eller LR?

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
tor-ake skrev:
taliz skrev:
tor-ake skrev:
En sak som är viktig att veta är om det är LFP eller om det är samma batteri som LR med bara färre celler.

Om det är LFP så laddar man till 100% till vardags, och har därför samma dagliga kapacitet som om man laddar en LR till 70%. Å andra sidan får man troligen låg lastvikt iom att batteriet är hundratalet kilo tyngre.

Tycker inte det framkommit, varken produktionsort eller batterityp, skulle vilja ha den informationen innan köp.
Det är garanterat LFP. Men lite oklart om det är CATL eller BYD.
Visst är LFP tåligare än NCM och NCA, men att konstant ladda till 100% sliter garanterat mer än att ladda till 70-80% även med LFP.
Att Tesla ändå rekommenderar att man laddar till 100% titt som tätt med LFP är för att det är mycket svårare för BCM att beräkna räckvidd om man inte gör det. Dvs räckvidd/SOC som står i displayen blir mer opålitligt om man laddar till 70-80%.

Förövrigt är RWD lättare än LR/P. Dvs lastvikt bör inte bli sämre.
Varför skulle det garanterat vara LFP? Beror väl helt på var bilarna produceras, och vilka batterier som finns att tillgå där. Är det Shanghai blir det väl sannolikt LFP CATL men det kan man ju inte lova innan man sett leveranser.
För att de knappast kommer byggas i USA. Man bygger inga SR, varken 3 eller Y, med NCA eller NCMA i Kina eller Berlin.
Så de kommer antingen från Berlin, och då blir det BYD LFP(typgodkänt i EU nyligen).
Eller så kommer de från Shanghai, och då blir det troligen CATL LFP.
Min gissning är att det kommer några skepp från Shanghai innan de fått upp produktionen ordentligt i Berlin(de har ju precis fått snurr på LR-produktionen).

Förövrigt är ju CATLs LFP på ca 60kwh. Det ryktas att BYD bara är 55kwh, dvs troligen bättre att få en bil med CATL..
Dessutom har ju CATL levererat ett bra tag nu till Tesla, så de har trimmat in laddningskurva etc.
BYD är ju en ny leverantör, dvs laddkurvan kommer troligen vara begränsad i början.
Vilket är lite märkligt, eftersom BYD Blade har högre energidensitet än CATL LFP. Jag har lite svårt att se att räckvidden (WLTP) skulle vara såpass hög med 55 kWh. Eftersom en LR med 77 kWh har 533 km (145 Wh/km), så skulle i såfall SR ha 120Wh/km i WLTP. Tror det kommer att bli många besvikna ägare som bara kommer 35 mil på sommaren och runt 25 mil på vintern. Så blir det en högljudd diskussion om hur Tesla ljuger om räckvidden (igen) :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1185
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model Y SR eller LR?

Inlägg av holden »

Det är så klart många faktorer som ska vägas in men att köpa en elbil för 700 lax som man avsiktligt slöat ner till att göra 0-100 på 6,9 sekunder känns trist - jag är absolut ingen fartdåre men att ha den där omedelbara knuffen man inte får med (normala) fossilbilar är en viktig del i upplevelsen med elbil.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Model Y SR eller LR?

Inlägg av tor-ake »

Den är inte avsiktligt nedslöad, det blir så med bara en drivenhet.
De har plockat bort hela främre motorn med inverter, diff, drivaxlar m.m, det är därför den enbart är RWD.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1185
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model Y SR eller LR?

Inlägg av holden »

tor-ake skrev:
Den är inte avsiktligt nedslöad, det blir så med bara en drivenhet.
De har plockat bort hela främre motorn med inverter, diff, drivaxlar m.m, det är därför den enbart är RWD.
Du tror inte man aldrig satte dit den främre motorn då? Skämt åsido, hur vet du att man inte avsiktligt strypt ner den, vore ju dumt att konkurrera med sig själva eftersom man förmodligen hellre vill sälja en dyrare bil.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Model Y SR eller LR?

Inlägg av malmer »

holden skrev:
tor-ake skrev:
Den är inte avsiktligt nedslöad, det blir så med bara en drivenhet.
De har plockat bort hela främre motorn med inverter, diff, drivaxlar m.m, det är därför den enbart är RWD.
Du tror inte man aldrig satte dit den främre motorn då? Skämt åsido, hur vet du att man inte avsiktligt strypt ner den, vore ju dumt att konkurrera med sig själva eftersom man förmodligen hellre vill sälja en dyrare bil.
Det är inte omöjligt att med den bättre tillgången på LFP-batterier och att det inte behövs en främre motor med tillhörande komplexitet att marginalerna är bättre eller samma som på en Long Range.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Model Y SR eller LR?

Inlägg av tor-ake »

holden skrev:
tor-ake skrev:
Den är inte avsiktligt nedslöad, det blir så med bara en drivenhet.
De har plockat bort hela främre motorn med inverter, diff, drivaxlar m.m, det är därför den enbart är RWD.
Du tror inte man aldrig satte dit den främre motorn då? Skämt åsido, hur vet du att man inte avsiktligt strypt ner den, vore ju dumt att konkurrera med sig själva eftersom man förmodligen hellre vill sälja en dyrare bil.
Bakre drivenheten är på 200kW cirka, i de flesta varianterna av model 3/Y. Vill man åka fortare än vad det räcker till måste man ha två drivenheter. Det är inte mer komplicerat än så. 100kW/ton är inte jättemycket effekt med dagens mått mätt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1185
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model Y SR eller LR?

Inlägg av holden »

tor-ake skrev:
holden skrev:
tor-ake skrev:
Den är inte avsiktligt nedslöad, det blir så med bara en drivenhet.
De har plockat bort hela främre motorn med inverter, diff, drivaxlar m.m, det är därför den enbart är RWD.
Du tror inte man aldrig satte dit den främre motorn då? Skämt åsido, hur vet du att man inte avsiktligt strypt ner den, vore ju dumt att konkurrera med sig själva eftersom man förmodligen hellre vill sälja en dyrare bil.
Bakre drivenheten är på 200kW cirka, i de flesta varianterna av model 3/Y. Vill man åka fortare än vad det räcker till måste man ha två drivenheter. Det är inte mer komplicerat än så. 100kW/ton är inte jättemycket effekt med dagens mått mätt.
Du har säkert rätt men det borde också finnas en marknadsmässig fördel med en signifikant prestandaskillnad modellerna emellan, vilket givetvis går att styra i mjukvaran - P är väl samma bil som LR rent motormässigt (dual motor då).
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Lurkern
Inlägg: 927
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Model Y SR eller LR?

Inlägg av Lurkern »

Nej, P har större motor bak.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y SR eller LR?

Inlägg av taliz »

Lurkern skrev:
Nej, P har större motor bak.
I Model 3 har det iaf varit samma, men enligt Tesla har den de sätter i P genomgått fler tester och pga det fått en annan modellbeteckning.
Antar att det är samma i Y.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Lurkern
Inlägg: 927
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Model Y SR eller LR?

Inlägg av Lurkern »

Nej, det är inte samma i Y.
kaffekoko
Inlägg: 209
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Model Y SR eller LR?

Inlägg av kaffekoko »

Ändrade beställningen till en SR istället. Får bli en MYLR (eller MYP) nästa gång istället :) Pengarna som sparas kan göra större nytta på börsen istället.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y SR eller LR?

Inlägg av taliz »

Lurkern skrev:
Nej, det är inte samma i Y.
Du får gärna hänvisa till någon fakta. Jag tror helt enkelt att du har fel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Model Y SR eller LR?

Inlägg av Jontez »

taliz skrev:
Lurkern skrev:
Nej, P har större motor bak.
I Model 3 har det iaf varit samma, men enligt Tesla har den de sätter i P genomgått fler tester och pga det fått en annan modellbeteckning.
Antar att det är samma i Y.
I Model 3ans handbok har åtminstone det tillåtits olika mycket effekt till bakre motorn

Model 3 https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... CAA58.html

Bakjulsdrivna fordon (bakre motor)
Spänning: 350 V
Maximal effekt: 239 kW vid 5 525 varv/minut
Maximalt vridmoment: 420 Nm vid 325–5 200 varv/minut

Fyrhjulsdrivna fordon – bas (bakre motor)
Spänning: 335 V
Maximal effekt: 203 kW vid 6 700 varv/minut
Maximalt vridmoment: 330 Nm vid 325-5 500 varv/minut

Fyrhjulsdrivna fordon – prestanda (bakre motor)
Spänning: 320 V
Maximal effekt: 219 kW vid 5 075 varv/minut
Maximalt vridmoment: 420 Nm vid 325-4 800 varv/minut


Så den bakhjulsdriva har mest effekt på bakmotorn enligt handboken. Sen om det ändå är samma motor låter jag vara osagt (har en svagt minne av att LR har en annan motor än vad P och SR har bak?)


I handboken för Model Y framgår inte lika tydlig spec tyvärr
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Skriv svar