Tesla har släppt en enbart bakhjulsdriven version av sin populära el-SUV Model Y. Något kortare WLTP räckvidd än fyrhjulsdrivna Long Range modellen (455 km mot 533 km), långsammare acceleration (6,9 sekunder mot 5,0) och långsammare laddning (170 kW mot 250 kW) – men 79 000 kronor billigare.
Den nya modellen har lanserats i hela Europa men den är kanske extra viktig för oss svenskar i och med att den hamnar under den magiska 700 000 kronors gränsen. Elbilar dyrare än så är ju inte längre berättigade bonuset på 70 000 kronor.
Tyvärr är det inte så enkelt att i och med att modellen nu kostar 699 170 kronor inklusive destinationsavgift så får man bonuset. Vi gratulerar dem som beställt bilen för ett ytterst bra bilval men de kan tyvärr inte räkna med att få 70 tusen kronor i bonus.
Problemet är att bilar blir berättigade bonuset när de registreras. Och tills de lyckliga kunderna får leverans kan mycket hända.
Till att börja med är det inte försäljningspriset som gäller utan vilket pris som listas i skatteverkets bilprislista. Och där är den nya modellen inte med än. Nästa uppdatering kommer ske mot slutet av året. Höjs priset tills dess kan bilen hamna på fel sida 700 tusen kronors gränsen.
Dessutom har regeringen redan flaggat för att elbilsbonus sänks till 50 000 kronor vid årsskiftet. Vi får verkligen hoppas att “uppskattad leveranstid dec 2022 – feb 2023” verkligen innebär att åtminstone några av dem som beställer nu verkligen hinner få sina bilar i tid. Får man leverans i början av nästa år sänks kanske elbilsbonuset.
Eller inte.
Eller avskaffas helt?
Eller höjs?!
Med tanke på de stundande valen kan vi inte vara säkra på vilka bonusregler som över huvud taget gäller nästa år. Den 11 september går vi till val (ganska ödesdigert datum, 9/11) och beroende på vilka partier som vinner och kan bilda regering kan mycket hända med bonusreglerna. Det spelar ingen roll vilka regler som gäller nu – det är reglerna som gäller när bilen väl registreras som avgör om köparen får bonus eller inte.
Kortare räckvidd och långsammare laddning – hur mycket påverkar det? Om vi tittar på “vardags-räckvidd” är skillnaden faktiskt inte så stor. Tesla Model Y LR har visserligen 533 km WLTP räckvidd – men rekommenderas endast laddas till max 90% till vardags av Tesla. Det blir 480 km. Bakhjulsdrivna Model Y har 455 km WLTP räckvidd – men dess järnfosfat batterier tål att laddas 100% varje dag utan att skadas.
Max laddeffekt på 170 kW låter också mycket lägre än LR modellens 250 kW. Men dessa toppeffekter uppnås endast under en kort tid. Sänkningen av maxeffekten medför i verkliga livet endast 5-10 minuter längre laddtid mot LR modellen.
Det är väldigt turbulent tid vi har att se fram emot. Beställer du en bakhjulsdriven Tesla Model Y nu kan du inte vara helt säker på hur mycket elbilsbonus du kommer få tillbaka.
Det enda du kan vara säker på är att du har beställt en sjuhelsikes bra elbil.