Model Y som förmånsbil
Moderator: Redaktion
Model Y som förmånsbil
Hej! Jag kan börja med att nämna att jag är totalkass på allt detta.
Jag har kikat på att ta en Model Y som förmånsbil via min nystartade enskilda firma med finansiell leasing. Har ingen större omsättning i företaget utan får in passiv inkomst från streamingintäkter samt några enstaka mindre summor vid särskilda bokningar.
Jag kommer använda bilen mestadels privat men ibland också i ”tjänsten”.
Är det värt det?
En annan grej som klämmer är att jag i regel aldrig har bilar längre än ~1.5 år. Dessa finansiella leasingavtal är 36 mån allt som oftast. Går det att att sälja bilen i förtid?
Jag har kikat på att ta en Model Y som förmånsbil via min nystartade enskilda firma med finansiell leasing. Har ingen större omsättning i företaget utan får in passiv inkomst från streamingintäkter samt några enstaka mindre summor vid särskilda bokningar.
Jag kommer använda bilen mestadels privat men ibland också i ”tjänsten”.
Är det värt det?
En annan grej som klämmer är att jag i regel aldrig har bilar längre än ~1.5 år. Dessa finansiella leasingavtal är 36 mån allt som oftast. Går det att att sälja bilen i förtid?
Senast redigerad av gvb, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Model Y som förmånsbil
Hej, jag har finansiell leasing på 18 månader på min Myp så det går fint.
Re: Model Y som förmånsbil
Blir saftig månadskostnad då va?Tobiasb skrev:Hej, jag har finansiell leasing på 18 månader på min Myp så det går fint.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model Y som förmånsbil
Ja, det går bra, du har hela tiden ett (minskande) restvärde hos leasingfirman som måste lösas vid försäljning, men så länge du hittar en köpare så är du inte låst till att behålla hela avtalstiden.gvb skrev:En annan grej som klämmer är att jag i regel aldrig har bilar längre än ~1.5 år. Dessa finansiella leasingavtal är 36 mån allt som oftast. Går det att att sälja bilen i förtid?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Model Y som förmånsbil
fth skrev:Ja, det går bra, du har hela tiden ett (minskande) restvärde hos leasingfirman som måste lösas vid försäljning, men så länge du hittar en köpare så är du inte låst till att behålla hela avtalstiden.gvb skrev:En annan grej som klämmer är att jag i regel aldrig har bilar längre än ~1.5 år. Dessa finansiella leasingavtal är 36 mån allt som oftast. Går det att att sälja bilen i förtid?
/fth
Men dåså. Det fungerar ju då i stort sett som ett billån? Begära slutfaktura och pröjsa i samband med försäljning.
Re: Model Y som förmånsbil
Har läst på detta forum att om man lånar via DnB är det så, Santander vill ha räntepengar för perioden ut.
Kanske beror på att Santander ger fast ränta? Någon får gärna fylla i.
Kanske beror på att Santander ger fast ränta? Någon får gärna fylla i.
Re: Model Y som förmånsbil
Jag har haft ett privat billån via Santander och då var det inte så, kanske bara gäller företag då?Lurkern skrev:Har läst på detta forum att om man lånar via DnB är det så, Santander vill ha räntepengar för perioden ut.
Kanske beror på att Santander ger fast ränta? Någon får gärna fylla i.
Re: Model Y som förmånsbil
Jag är lite i samma sits. Nytt företag (relativt 8 mån nu) och har en MY på företaget.gvb skrev:fth skrev:Ja, det går bra, du har hela tiden ett (minskande) restvärde hos leasingfirman som måste lösas vid försäljning, men så länge du hittar en köpare så är du inte låst till att behålla hela avtalstiden.gvb skrev:En annan grej som klämmer är att jag i regel aldrig har bilar längre än ~1.5 år. Dessa finansiella leasingavtal är 36 mån allt som oftast. Går det att att sälja bilen i förtid?
/fth
Men dåså. Det fungerar ju då i stort sett som ett billån? Begära slutfaktura och pröjsa i samband med försäljning.
Vad händer då avtalet slutar, jo kanske företaget köper loss bilen från finanbolaget till restvärdet.
Men sen då om det faktiska värdet är högre än restvärdet.
Om sen bilen ska köpas loss av tex. mig. Är det restvärdet som är måttstocken eller en uppskattning av marknadsvärdet?
MYLR-24
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 895
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Model Y som förmånsbil
Det är alltid marknadsvärde du måste betala till ditt eget företag, annars upptaxeras du. Deras system flaggar direkt när bil sålts till närstående och du måste kunna motivera att priset är marknadsmässig._TonyV skrev:Jag är lite i samma sits. Nytt företag (relativt 8 mån nu) och har en MY på företaget.gvb skrev:fth skrev:Ja, det går bra, du har hela tiden ett (minskande) restvärde hos leasingfirman som måste lösas vid försäljning, men så länge du hittar en köpare så är du inte låst till att behålla hela avtalstiden.gvb skrev:En annan grej som klämmer är att jag i regel aldrig har bilar längre än ~1.5 år. Dessa finansiella leasingavtal är 36 mån allt som oftast. Går det att att sälja bilen i förtid?
/fth
Men dåså. Det fungerar ju då i stort sett som ett billån? Begära slutfaktura och pröjsa i samband med försäljning.
Vad händer då avtalet slutar, jo kanske företaget köper loss bilen från finanbolaget till restvärdet.
Men sen då om det faktiska värdet är högre än restvärdet.
Om sen bilen ska köpas loss av tex. mig. Är det restvärdet som är måttstocken eller en uppskattning av marknadsvärdet?
Det du kan göra är att sätta ett lågt restvärde, men inte noll för då är det avbetalningsköp och du får inte dra 50% moms. Med lågt restvärde hinner du dra mer av leasing-momsen och sparar några kronor. Dessutom när du skall köpa ut den i bolaget behöver du bara betala full moms på det lägre restvärdet, denna moms är inte avdragsgill. Så finns kapital i ditt bolag, sätt lägre rest värde.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: Model Y som förmånsbil
Inte första 12 månaderna. Pratade med en mycket bister kvinna på DNB som sa åt mig att DNB måste godkänna att man bryter leasingen under de första 12 månaderna och för det krävdes synnerliga skäl, typ allvarlig sjukdom eller konkurs. Sen vet jag inte om de är så hårda när det väl bränner till men... Jag har även för mig att restvärdet inte minskar de första 12 månaderna på leasingen hos vissa leasinggivare. Så var/är det iaf hos BMW Finans.gvb skrev:Går det att att sälja bilen i förtid?
Däremot kan man ju få någon annan att överta leasingkontraktet. Då krävs bara en avgift på ett par tusen för pappersarbetet. Då kommer man runt båda ovanstående problem. Men då måste man leta upp någon ny själv och kan inte sälja bilen till en handlare.
Re: Model Y som förmånsbil
Senaste åren har det varit förmånligare att ta den helt privat. Du slipper förmånsvärdet. Du får
En tredjedel så hög försäkringskostnad. (Ca en tusenlapp i månaden) och du får ”svarta” pengar i fickan.
Gör ditt bolag vinst på bilen så får du betala skatt på detta. Du kommer nämligen lösa bilen för restvärdet och sen sälja den dyrare än du löser den. Då uppstår en vinst.
En tredjedel så hög försäkringskostnad. (Ca en tusenlapp i månaden) och du får ”svarta” pengar i fickan.
Gör ditt bolag vinst på bilen så får du betala skatt på detta. Du kommer nämligen lösa bilen för restvärdet och sen sälja den dyrare än du löser den. Då uppstår en vinst.
Re: Model Y som förmånsbil
Verkar skilja ca 1500-2300 i månadskostnad med samma restvärde efter 3 år på privatlån/finansiell leasing vilket är en hel del.pejvic skrev:Senaste åren har det varit förmånligare att ta den helt privat. Du slipper förmånsvärdet. Du får
En tredjedel så hög försäkringskostnad. (Ca en tusenlapp i månaden) och du får ”svarta” pengar i fickan.
Gör ditt bolag vinst på bilen så får du betala skatt på detta. Du kommer nämligen lösa bilen för restvärdet och sen sälja den dyrare än du löser den. Då uppstår en vinst.
Varför skiljer försäkringen så mycket? Låter helt otroligt
Re: Model Y som förmånsbil
Jag är lite osäker på exakt vad du menar med att månadskostnaden skiljer sig.gvb skrev:Verkar skilja ca 1500-2300 i månadskostnad med samma restvärde efter 3 år på privatlån/finansiell leasing vilket är en hel del.pejvic skrev:Senaste åren har det varit förmånligare att ta den helt privat. Du slipper förmånsvärdet. Du får
En tredjedel så hög försäkringskostnad. (Ca en tusenlapp i månaden) och du får ”svarta” pengar i fickan.
Gör ditt bolag vinst på bilen så får du betala skatt på detta. Du kommer nämligen lösa bilen för restvärdet och sen sälja den dyrare än du löser den. Då uppstår en vinst.
Varför skiljer försäkringen så mycket? Låter helt otroligt
I båda fallen så betalar man först en kontantinsats på 20% minst. Det är alltid värt att betala mer förstås eftersom räntan är en kostnad. Sen sätter du normalt 1000 mil som val (även om man kör mer - det har man rätt att göra) så blir restvärdet 50%.
Räntesatserna är lika. Så man finansierar mellanskillnaden på tex 3år plus restvärdet.
Så man kan välja lite vad man vill ha för månadskostnad. Det bör dock inte skilja sig nämnvärt i de två fallen. Räknar den finansiella leasingen möjligen ex moms?
I slutändan skall man bara på nåt sätt betala bilen. Så månadsbetalningen är ganska ointressant när det kommer till TCO:n.
Men helt klart skönt att betala ett lågt belopp varje månad.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Model Y som förmånsbil
Sista raden, det är kanske försäkringspremien han avsåg, som skiljer mycket. Och det gör det nog för att det är större risk att fler kör en firmabil än en privatägd, och kanske förarna inte är lika rädda om den.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Model Y som förmånsbil
pejvic skrev:Jag är lite osäker på exakt vad du menar med att månadskostnaden skiljer sig.gvb skrev:Verkar skilja ca 1500-2300 i månadskostnad med samma restvärde efter 3 år på privatlån/finansiell leasing vilket är en hel del.pejvic skrev:Senaste åren har det varit förmånligare att ta den helt privat. Du slipper förmånsvärdet. Du får
En tredjedel så hög försäkringskostnad. (Ca en tusenlapp i månaden) och du får ”svarta” pengar i fickan.
Gör ditt bolag vinst på bilen så får du betala skatt på detta. Du kommer nämligen lösa bilen för restvärdet och sen sälja den dyrare än du löser den. Då uppstår en vinst.
Varför skiljer försäkringen så mycket? Låter helt otroligt
I båda fallen så betalar man först en kontantinsats på 20% minst. Det är alltid värt att betala mer förstås eftersom räntan är en kostnad. Sen sätter du normalt 1000 mil som val (även om man kör mer - det har man rätt att göra) så blir restvärdet 50%.
Räntesatserna är lika. Så man finansierar mellanskillnaden på tex 3år plus restvärdet.
Så man kan välja lite vad man vill ha för månadskostnad. Det bör dock inte skilja sig nämnvärt i de två fallen. Räknar den finansiella leasingen möjligen ex moms?
I slutändan skall man bara på nåt sätt betala bilen. Så månadsbetalningen är ganska ointressant när det kommer till TCO:n.
Men helt klart skönt att betala ett lågt belopp varje månad.
I finansiell leasing så dras ju 1/2(?) momskostnaden av månadskostnaden. Då det handlar om en ”leasing” så känns det lättast att prata månadskostnad. Jag kollade teslas hemsida och jämförde och det skiljde ungefär 1500 till typ 2300 beroende på. På deras förslag var inte heller kontantinsatsen lika hög för finansiell leasing, möjligen också räknat ex moms då
Re: Model Y som förmånsbil
Ja är du momsredovisningsskyldig så kan du dra halva momsen. Tror dock du måste köra minst 100 mil i tjänsten.
Och är du ute efter en RWD så köp idag så får du sannolikt 70.000 i bonus.
Har du finansiell så kan du lösa den om du vill efter 12 månader.
Men jag blir fortsatt lite tveksam till om det är lönsamt för dig. Är din firma enskild och har mkt pengar så jo möjligen. Men betala isåfall om minst 30% så får du dra halva momsen på det.
Och ja i din sista mening så är det ex moms.
Vad är det egentligen som gör att du funderar på att ta bilen på firman?
Ta saker på firman som är oskattade är främst bra när man kostar på mkt.
Lackbehandlingar, styling, tvättar osv. Det finns inte mkt delar du kan dra av eftersom bilen är ny.
Normalt är det bra att ta en bil på firman om den kostar mkt att äga. Som tex högt värdetapp men dagens elbilar har ej det. Åtminstone ej historiskt men efterfrågan är väldigt hög så det skall mkt till om de skall börja tappa i värde. Iallafall en sån bil som en Y. Som alla vill ha pga dragvikt och utrymmen och absolut bästa förbrukningen på marknaden.
Och är du ute efter en RWD så köp idag så får du sannolikt 70.000 i bonus.
Har du finansiell så kan du lösa den om du vill efter 12 månader.
Men jag blir fortsatt lite tveksam till om det är lönsamt för dig. Är din firma enskild och har mkt pengar så jo möjligen. Men betala isåfall om minst 30% så får du dra halva momsen på det.
Och ja i din sista mening så är det ex moms.
Vad är det egentligen som gör att du funderar på att ta bilen på firman?
Ta saker på firman som är oskattade är främst bra när man kostar på mkt.
Lackbehandlingar, styling, tvättar osv. Det finns inte mkt delar du kan dra av eftersom bilen är ny.
Normalt är det bra att ta en bil på firman om den kostar mkt att äga. Som tex högt värdetapp men dagens elbilar har ej det. Åtminstone ej historiskt men efterfrågan är väldigt hög så det skall mkt till om de skall börja tappa i värde. Iallafall en sån bil som en Y. Som alla vill ha pga dragvikt och utrymmen och absolut bästa förbrukningen på marknaden.
Re: Model Y som förmånsbil
Moms ja. Jag kommer lätt kunna skriva 100 mil inom tjänsten/år. Det jag kommer göra på bilen vad jag vet nu är att helfoliera den samt att alla andra bilkostnader blir momsfria vilket också känns fördelaktigt. Firman i sig har inte mycket pengar, men en enskilds firma är ju i princip densamma som min privatekonomi så det bör väl inte spela någon roll?pejvic skrev:Ja är du momsredovisningsskyldig så kan du dra halva momsen. Tror dock du måste köra minst 100 mil i tjänsten.
Och är du ute efter en RWD så köp idag så får du sannolikt 70.000 i bonus.
Har du finansiell så kan du lösa den om du vill efter 12 månader.
Men jag blir fortsatt lite tveksam till om det är lönsamt för dig. Är din firma enskild och har mkt pengar så jo möjligen. Men betala isåfall om minst 30% så får du dra halva momsen på det.
Och ja i din sista mening så är det ex moms.
Vad är det egentligen som gör att du funderar på att ta bilen på firman?
Ta saker på firman som är oskattade är främst bra när man kostar på mkt.
Lackbehandlingar, styling, tvättar osv. Det finns inte mkt delar du kan dra av eftersom bilen är ny.
Normalt är det bra att ta en bil på firman om den kostar mkt att äga. Som tex högt värdetapp men dagens elbilar har ej det. Åtminstone ej historiskt men efterfrågan är väldigt hög så det skall mkt till om de skall börja tappa i värde. Iallafall en sån bil som en Y. Som alla vill ha pga dragvikt och utrymmen och absolut bästa förbrukningen på marknaden.
Re: Model Y som förmånsbil
Nu har jag dålig koll på vad som gäller för enskild firma men om du knappt har några intäkter i firman hur ska då firman ha råd med bilen, leasinggivaren lär ju vilja se till att få betalt. Skjuter du in mer, redan skattade, pengar i firman blir det ju ingen besparing.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Model Y som förmånsbil
Hur menar du med att det inte blir någon besparing? Fakturan på finansiella leasingen betalas fortfarande ex moms. Vad jag förstått det som så är enskilds firmas ekonomi densamma som privatekonomin i princip.holden skrev:Nu har jag dålig koll på vad som gäller för enskild firma men om du knappt har några intäkter i firman hur ska då firman ha råd med bilen, leasinggivaren lär ju vilja se till att få betalt. Skjuter du in mer, redan skattade, pengar i firman blir det ju ingen besparing.
Re: Model Y som förmånsbil
Den som signar leasingavtalet med din firma borde väl ha något krav på betalningsförmåga tänker jag, annars är det väl att betrakta som privatleasing. Om det vore så enkelt att slippa halva momsen som att starta enskild firma utan verksamhet eller intäkter vore ju det lite för bra.gvb skrev:Hur menar du med att det inte blir någon besparing? Fakturan på finansiella leasingen betalas fortfarande ex moms. Vad jag förstått det som så är enskilds firmas ekonomi densamma som privatekonomin i princip.holden skrev:Nu har jag dålig koll på vad som gäller för enskild firma men om du knappt har några intäkter i firman hur ska då firman ha råd med bilen, leasinggivaren lär ju vilja se till att få betalt. Skjuter du in mer, redan skattade, pengar i firman blir det ju ingen besparing.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Model Y som förmånsbil
Klart att bolaget har intäkter. Men det är inget som täcker som heltidsjobb, därav enskild firma och inte AB. Men vad jag förstått det så är det ingen skillnad på en enskilds firmas ekonomi gentemot privatpersonen som äger firman. De går liksom ihop.holden skrev:Den som signar leasingavtalet med din firma borde väl ha något krav på betalningsförmåga tänker jag, annars är det väl att betrakta som privatleasing. Om det vore så enkelt att slippa halva momsen som att starta enskild firma utan verksamhet eller intäkter vore ju det lite för bra.gvb skrev:Hur menar du med att det inte blir någon besparing? Fakturan på finansiella leasingen betalas fortfarande ex moms. Vad jag förstått det som så är enskilds firmas ekonomi densamma som privatekonomin i princip.holden skrev:Nu har jag dålig koll på vad som gäller för enskild firma men om du knappt har några intäkter i firman hur ska då firman ha råd med bilen, leasinggivaren lär ju vilja se till att få betalt. Skjuter du in mer, redan skattade, pengar i firman blir det ju ingen besparing.
Sen måste du väl kunna redovisa varför bilen behövs i firman - men det är inget problem