Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model Y
Jaha. Så hände det. Edd flyttad till slutet av Q4/början av Q1. Känns som att de som beställer RWD nu får bilen tidigare. Gissar att Kina sprutar ut bilar av den typen då de säkert är mkt billigare att bygga pga lfp-batterier.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Fick information på varför min tysktillverkade bil dröjer fast den står till synes redo på uthämtningsplatsen sen länge. Det är en buckla på bakluckan och den måste bytas, två månaders leveranstid för ny lucka. Bucklan ser väldigt liten ut på bild så tänker hämta ut den och vänta på att det fixas. Har tankat diesel för ”sista gången” lite för många gånger nu.
Välkommen till klubben. Skulle fått i maj men väntar fortfarande. I början var man glad och förlåtande men nu börjar man inse att Tesla tar oss för idioter. Och idiot är man för att man trots allt väntar och sväljer skiten istället för att avboka. Hade fler i protest gjort så hade Tesla blivit bättre och mer ärligt.malmer skrev:Jaha. Så hände det. Edd flyttad till slutet av Q4/början av Q1. Känns som att de som beställer RWD nu får bilen tidigare. Gissar att Kina sprutar ut bilar av den typen då de säkert är mkt billigare att bygga pga lfp-batterier.
Ironin är ju att många inkl. Tesla själva gärna påtalar att dom kan leverera bilar snabbare än alla andra elbilstillverkare men nu när jag väntat i snart 7 månader och lär vänta cirka 3-6 månader till inser jag att dom är som alla andra tillverkare.
Du har troligtvis beställt en LR eller Performance med grå/blå/röd lack eller vit inredning, och de varianterna har inte börjat tillverkas i Berlin ännu.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Vit/vit MYLR som beställdes 2 april. Shanghai tillverkar vit inredning därav lovades maj absolut senast juni. Känner fler som fått vit inredning i 3 och Y från Shanghai. Men nu ser det ut att försenas ännu mer då Berlin ska ta över leveranser hit och dom gör bara svart interiör. Ett stort skämt alltihop.Bengt skrev:Du har troligtvis beställt en LR eller Performance med silver/blå/röd lack eller vit inredning, och de varianterna har inte börjat tillverkas i Berlin ännu.
Ändrad uppskattad leveranstid igen.
Beställde i april för leverans i Maj. MYLR Vit med Svart inredning. Valde 20" för snabbare leverans. När jag insåg att den inte skulle komma innan bonusen försvann ändrade jag till 19" som var det jag egentligen ville ha. Fick sen uppdaterad leverans till 1-17 september och det låg fram till igår. Då ändrades det igen till 6 november - 31 december.
Man blir ju lite matt. September tänkte jag var självklart nu när produktionen var igång igen i Shanghai så jag sålde min model 3 i augusti efter semestern. Beställde även utan vinterdäck, vilket riskerar att ställa till det nu.
Ser framför mig att ev. behöva köpa en fossilare för att klara planerade vinterresor... "skit också" kort sagt.
Beställde i april för leverans i Maj. MYLR Vit med Svart inredning. Valde 20" för snabbare leverans. När jag insåg att den inte skulle komma innan bonusen försvann ändrade jag till 19" som var det jag egentligen ville ha. Fick sen uppdaterad leverans till 1-17 september och det låg fram till igår. Då ändrades det igen till 6 november - 31 december.
Man blir ju lite matt. September tänkte jag var självklart nu när produktionen var igång igen i Shanghai så jag sålde min model 3 i augusti efter semestern. Beställde även utan vinterdäck, vilket riskerar att ställa till det nu.
Ser framför mig att ev. behöva köpa en fossilare för att klara planerade vinterresor... "skit också" kort sagt.
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
Om det är någon tröst gjorde jag det ännu värre för mig själv. Sålde min andra elbil i maj. Sedan dess cyklar jag (ganska gött nu i somras). Skulle väntat med att sälja så hade vi haft en till bil samt fått ännu mer för den nu då priserna gått upp. Nåväl, lätt att vara efterklok.perkabolo skrev:Ändrad uppskattad leveranstid igen.
- Tato2022
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/https://---">https://---
Väntar leverans inom kort. Väntar på sms för bokning av upphämtning i Sthlm. Min bil var med på en båt som anlände till Zeebrugge den 28/8.
Men var befinner sig bilen nu? Det avgick en båt från Zeebrugge (VIKING AMBER) den 29/8 som ankom till Malmö 1/9 och Gbg 2/9. Kan den ha varit på någon av dem? Var lastas bilar som ska till Sthlm av? Någon som sett några transporter av MY längs någon motorväg under helgen?
Men var befinner sig bilen nu? Det avgick en båt från Zeebrugge (VIKING AMBER) den 29/8 som ankom till Malmö 1/9 och Gbg 2/9. Kan den ha varit på någon av dem? Var lastas bilar som ska till Sthlm av? Någon som sett några transporter av MY längs någon motorväg under helgen?
Jag fick VIN i källkoden förra helgen på en tysktillverkad LR V/S 19” men i torsdags försvann VIN i källkoden!
Kände en viss förtvivlan och oro då många scenarion om vad som kan gått fel nu snurrade i mitt huvud.
På fredagen ringde jag till Tesla i Norrköping och fick lugnande besked att jag fortfarande var matchad mot bilen och att han som jag pratade med skulle kolla lite mer var bilen befann sig och ringa upp senare.
Efter en halvtimme ringde han upp och meddelade att bilen redan var hos dem och var genomgången och att det bara var rekond och nummerplåtar som fattades innan den kan levereras!
Jag beställde den 10/4, då med 20”, bytte till 19” i början av juni.
Kände en viss förtvivlan och oro då många scenarion om vad som kan gått fel nu snurrade i mitt huvud.
På fredagen ringde jag till Tesla i Norrköping och fick lugnande besked att jag fortfarande var matchad mot bilen och att han som jag pratade med skulle kolla lite mer var bilen befann sig och ringa upp senare.
Efter en halvtimme ringde han upp och meddelade att bilen redan var hos dem och var genomgången och att det bara var rekond och nummerplåtar som fattades innan den kan levereras!
Senast redigerad av Esson, redigerad totalt 1 gånger.
Vänta här, menar du att du fick VIN på en LR med vita säten från Tyskland? Trodde dom bara gjorde svarta säten en tid framöver! Väntar själv på MYLR vit/vit 20" som skulle kommit i maj.Esson skrev:Jag fick VIN i källkoden förra helgen på en tysktillverkad LR S/V 19” men i torsdags försvann VIN i källkoden!
- HerrNilsson
- Teslaägare
Fick SMS idag om upphämtning på fredag 9/9 i Trosta vilket var första dagen i mitt "leveransfönster" som jag blev meddelad om tidigare.
Beställd slutet av mars.
LR Svart/svart 20".
Beställd slutet av mars.
LR Svart/svart 20".
Mvh
Nilsson
Nilsson
Jag börjar känna mig aningens stressad nu.. Jag har en bilresa till Italien med planerad avfärd den 16/9. Har varit inställd hela tiden på att leveransen av den nya Y:n kommer vara löst i god tid innan dess. Fick svar på morgonen från Tesla att bilen levereras till Stockholm mot slutet av denna vecka alternativt i början av nästa och att leverans innan 16/9 troligen inte är något problem.. Så långt allt gott men utmaningen är att få tag på ett registreringsbevis. Enligt Transportstyrelsen tar det 3-4 dagar från ägarbyte till att man har regbeviset. Det innebär att ägarbytet behöver vara gjort senast nästa måndag, gärna tidigare för att jag ska kunna sova lugnt 
Nån som har en bra idé om hur man går tillväga för att lugna nerverna? Jag har bett Tesla om hjälp att spåna fram en lösning men det är ju stört omöjligt att ens veta vart man ringer? Jag har en mejlkontakt men jag misstänker att det inte bara är jag som ställer frågor om leveranser just nu så svaren brukar dröja

Nån som har en bra idé om hur man går tillväga för att lugna nerverna? Jag har bett Tesla om hjälp att spåna fram en lösning men det är ju stört omöjligt att ens veta vart man ringer? Jag har en mejlkontakt men jag misstänker att det inte bara är jag som ställer frågor om leveranser just nu så svaren brukar dröja

Nu fick ja ändrat till 30okt-6dec. Rätt håll. MYRWD/SR.Anmg skrev:Inget specifikt, 6e november till 31 december bara.gvb skrev:Någon som alldeles precis beställt en SR och fått ett leveransdatum?
- pawweshark
- Teslaägare
Lotteriet fortsätter...
Nu fick jag datumet flyttat rejält framåt.
Från att legat stadigt på september sedan beställning i mitten på maj så har de flyttat EDD till 8 november-15 december.
Kan det verkligen vara så svårt att estimera tillverkningstid och leveranstid på en bil?
Från att legat stadigt på september sedan beställning i mitten på maj så har de flyttat EDD till 8 november-15 december.

Kan det verkligen vara så svårt att estimera tillverkningstid och leveranstid på en bil?
Tesla Model Y LR 2022
Yes skämtet fortsätter, samma här. Tycker synd om alla som bokat nyligen och får lovat lev okt-nov och som tror att bilen kommer då. Hela spänningen och lyckan med beställningen är ju borta vid detta lag.pawweshark skrev:Lotteriet fortsätter...
Från att legat stadigt på september sedan beställning i mitten på maj så har de flyttat EDD till 8 november-15 december.![]()
Plötsligt händer det, hämtade ut idag i Malmö LR sv/sv 20' beställd 13 mars. Dryg väntan med missade klimatbonus samt större fälgar än önskat MEN wow vilken jävla bil, lycka till för er övriga det ser ju ljusare ut med både Shanghai och Berlin, men nu lämnar jag äntligen denna kanalen. Hatthylla, stänkskydd fram, klädda utrymmen i bagage, hemmaladdare samt rejäl typ2 laddare, dubbla glas både fram och bak, PPF på skärmarna bak, tyst och skönt, grymma högtalare samt mycket bra handsfree. Röststyrningen funkar oxå mycket bra
Grattis!Tur tut skrev:Plötsligt händer det, hämtade ut idag i Malmö LR sv/sv 20' beställd 13 mars. Dryg väntan med missade klimatbonus samt större fälgar än önskat MEN wow vilken jävla bil, lycka till för er övriga det ser ju ljusare ut med både Shanghai och Berlin, men nu lämnar jag äntligen denna kanalen. Hatthylla, stänkskydd fram, klädda utrymmen i bagage, hemmaladdare samt rejäl typ2 laddare, dubbla glas både fram och bak, PPF på skärmarna bak, tyst och skönt, grymma högtalare samt mycket bra handsfree. Röststyrningen funkar oxå mycket bra
Är bilen tillverkad i Berlin eller Shanghai?
Om Shanghai; har du filt hela vägen upp i bagaget?
Har du extra sömmen som det pratas om på sätet?
Är nyfiken på hur mycket det skiljer på de senast levererade från Shanghai jämfört med Berlin.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Jag träffade på 4 lastbilar lastade med Y LR i jönköping igår. Det var lite olika färger och fälgar så jag antar att det är Kina bilar.
Sådär, MY RWD beställd. Hade missat att den släppts, gått med vånda hela sommaren då jag pga av jobbyte blir av med min T3LR i slutet av september och samma vecka som jag fattade det beslutet klubbades miljöbilspremien bort samt Tesla höjde priserna, men en MY RWD sub 700k var en positiv överraskning. Kommer initialt att ta privatavbetalning, finns det någon konsensus kring om Santander eller DNB är bättre? Båda räknas som konsumentkrediter antar jag så man kan betala snabbare än plan om man vill, givet att man inte binder ränta eller liknande inlåsning?
- pawweshark
- Teslaägare
Ja de som bokar nu kan nog räkna med våren 2023.Dfokr skrev:Yes skämtet fortsätter, samma här. Tycker synd om alla som bokat nyligen och får lovat lev okt-nov och som tror att bilen kommer då. Hela spänningen och lyckan med beställningen är ju borta vid detta lag.pawweshark skrev:Lotteriet fortsätter...
Från att legat stadigt på september sedan beställning i mitten på maj så har de flyttat EDD till 8 november-15 december.![]()
Ta den estimerade tiden vid beställning och lägg på minst 1 kvartal så är vi närmare sanningen än dagens skämt tider
Tesla Model Y LR 2022
-
Jaha, nu vågar även jag hoppas. Imorgon hämtar jag min Vit/svart 20" LR (inte fått tillbaka pengarna för min P ännu BTW.. men drar det till ARN efter leverans känner jag)
Efter att beställt 23/3, haft LOVAD leverans i Maj om jag valde 20" så har jag haft så många datum förändringar, missad miljöbonus, ingen dragkrok mm..
Samlad upplevelse kan beskrivas som Dålig. Hade hellre vetat att den skulle komma i oktober och fått den nu redan från start i ärlighetens namn, bara tvivlet kring leverans och hetset innan bonusen försvann är inte värt stressen..
Så om välden vill mig väl så hoppar jag ur väntrummet imorgon. Btw.. är 3-6 veckor leverans på vinterdäck.. haha jag frågade direkt om han kunde GARANTERA det.. och nä det är bara en uppskattad leverans.. Så om nån har fälgar över skicka mig ett PM annars ringer jag en klassisk firma imorgon för 4-8 arbetsdagar med spårbart kolli
Efter att beställt 23/3, haft LOVAD leverans i Maj om jag valde 20" så har jag haft så många datum förändringar, missad miljöbonus, ingen dragkrok mm..
Samlad upplevelse kan beskrivas som Dålig. Hade hellre vetat att den skulle komma i oktober och fått den nu redan från start i ärlighetens namn, bara tvivlet kring leverans och hetset innan bonusen försvann är inte värt stressen..
Så om välden vill mig väl så hoppar jag ur väntrummet imorgon. Btw.. är 3-6 veckor leverans på vinterdäck.. haha jag frågade direkt om han kunde GARANTERA det.. och nä det är bara en uppskattad leverans.. Så om nån har fälgar över skicka mig ett PM annars ringer jag en klassisk firma imorgon för 4-8 arbetsdagar med spårbart kolli

Precis. Som sagt blev lovad maj senast juni. Tesla över telefon sa vänta dig inget annat än tidigast runt årsskiftet. Det är en skillnad på 7 månader minst. Hoppas på ett sätt att all orolighet med ekonomi och elen kommer ge Tesla många avbokningar så att dom lär sig att dessa lögner och fantasier inte funkar längre om dom vill ha kunder.pawweshark skrev:Ja de som bokar nu kan nog räkna med våren 2023.Dfokr skrev:Yes skämtet fortsätter, samma här. Tycker synd om alla som bokat nyligen och får lovat lev okt-nov och som tror att bilen kommer då. Hela spänningen och lyckan med beställningen är ju borta vid detta lag.pawweshark skrev:Lotteriet fortsätter...
Ta den estimerade tiden vid beställning och lägg på minst 1 kvartal så är vi närmare sanningen än dagens skämt tider
Det är nog inte så lätt att uppskatta med tanke på hur flytande allt är nuförtiden.
Folk beställer, och avbeställer, online tiotusentals ggr per dag. Produktionen förändras löpande, ibland får man inte de komponentleveranser man förväntat, andra ggr är det myndigheterna som bråkar. Länder förändrar sina regler. Transporter går inte som de ska. Etc etc.
Folk beställer, och avbeställer, online tiotusentals ggr per dag. Produktionen förändras löpande, ibland får man inte de komponentleveranser man förväntat, andra ggr är det myndigheterna som bråkar. Länder förändrar sina regler. Transporter går inte som de ska. Etc etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Absolut men det där med kundkommunikation samt att dom som man ringer på Tesla faktiskt vet något borde man kunna lösa 2022. Sen har vi faktumet att folk som beställt efter mig samma spec får bilen levererad innan mig. Det kan vi knappast beskylla komponentsbristen för eller myndigheter. Det heter oorganisation och dålig service.taliz skrev:Det är nog inte så lätt att uppskatta med tanke på hur flytande allt är nuförtiden.