Vad bestämmer laddhastigheten på snabba laddare?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

insvept
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 sep 2021 11:42

Vad bestämmer laddhastigheten på snabba laddare?

Inlägg av insvept »

På en supercharger går hastigheten ner ju mer fullt batteri man har.
Men är det bilen eller laddstolpen som kontrollerar?

Jag antar och hoppas att det är bilen som bestämmer eftersom den har data som batterinivå & batteritemperatur. Annat verkar inte logiskt.

Jag har inte testat att ladda på en publik 50 kw-laddare än, därav frågan.
För om det vore laddstolpen som bestämmer, gör man bäst i att ställa ner laddhastigheten när man börjar få fullt i batteriet tänker jag, om man är mån om batterihälsan.
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Vad bestämmer laddhastigheten på snabba laddare?

Inlägg av MrRun »

Det stämmer, det är bilen.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad bestämmer laddhastigheten på snabba laddare?

Inlägg av mati »

Det är bilen som bestämmer laddhastigheten när man DC-laddar. Laddaren bestämmer enbart maxuttaget, dvs bilen får inte mer än vad laddaren kan leverera. Logiskt.
Observera att du inte kan sänka maximala laddhastigheten vid DC-laddning på samma sätt som vid AC-laddning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3912
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vad bestämmer laddhastigheten på snabba laddare?

Inlägg av AAKEE »

Laddning av lithiumbatterier fungerar så här:

Man kan krana på med önskad effekt( kW) så länge inte man når max tillåten spänning(V). För att ladda fort ökar man spänningen för att överkomma batteriets inre resistans till önskad laddeffekt nås.

Hög laddeffekt = hög spänning.

När max tillåten spänning nåtts (4.20V per cell för Long Range och Performancebilar) tillåts inte spänningen öka mer, så strömmen minskar och därmed laddeffekten.
Som det ser ut bromsar inte Tesla laddeffekten något utan det är batteriets inre resistans som styr. Förvärmningen minskar inre resistansen och ökar därmed laddeffekten. Tesla verkar släppa på allt som går som det ser ut.

Det ser alltså ut att vara naturlagarna som styr med anledning av vad batterierna ”kan ta emot”.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Vad bestämmer laddhastigheten på snabba laddare?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

En annan sak som kan påverka är hur många elbilar det är som står och laddar samtidigt. Maxeffekten i elnätet räcker då ofta inte till, och då måste laddningen strypas ned.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad bestämmer laddhastigheten på snabba laddare?

Inlägg av mati »

AAKEE skrev:
Laddning av lithiumbatterier fungerar så här:

Man kan krana på med önskad effekt( kW) så länge inte man når max tillåten spänning(V). För att ladda fort ökar man spänningen för att överkomma batteriets inre resistans till önskad laddeffekt nås.

Hög laddeffekt = hög spänning.

När max tillåten spänning nåtts (4.20V per cell för Long Range och Performancebilar) tillåts inte spänningen öka mer, så strömmen minskar och därmed laddeffekten.
Som det ser ut bromsar inte Tesla laddeffekten något utan det är batteriets inre resistans som styr. Förvärmningen minskar inre resistansen och ökar därmed laddeffekten. Tesla verkar släppa på allt som går som det ser ut.

Det ser alltså ut att vara naturlagarna som styr med anledning av vad batterierna ”kan ta emot”.
Är du helt säker på det? Hur kan man då förklara Teslas olika eskapader med att öka och sänka laddeffekten på en och samma bil? Tidigare kunde inte bilarna ta emot mer än 100-120kW, beroende på batteriets skick osv. Sen ökades plötsligt laddeffekten till betydligt mer, för att sedan strypas till mindre än vad bilen kunde ladda med när den var ny. Är det bara maxspänning de fipplar med?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3912
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vad bestämmer laddhastigheten på snabba laddare?

Inlägg av AAKEE »

mati skrev:
Är du helt säker på det? Hur kan man då förklara Teslas olika eskapader med att öka och sänka laddeffekten på en och samma bil? Tidigare kunde inte bilarna ta emot mer än 100-120kW, beroende på batteriets skick osv. Sen ökades plötsligt laddeffekten till betydligt mer, för att sedan strypas till mindre än vad bilen kunde ladda med när den var ny. Är det bara maxspänning de fipplar med?

Det är spänningen man laddar med som styr hur hög strömmen blir(som dessutom beror på inre resistansen).

Man har inga andra sätt att styra det på.

Ska du blåsa upp en ballong är det trycket som avgör hur fort luften strömmar in.
Vill du blåsa upp ballongen fortare måste du öka trycket.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad bestämmer laddhastigheten på snabba laddare?

Inlägg av mati »

Det förstår jag såklart. Men i fallet med strypa Teslor, eller när Tesla ökade laddhastigheten, så måste de ju ha sänkt/höjt spänningen för att åstadkomma detta. Och eftersom det är olika från bil till bil, utifrån hur Tesla behagar vilja ha det, måste det ju ändå vara mer än bara batteriet som bestämmer laddeffekten.
Eller har jag missuppfattat dig nu? Det var kanske det du menade?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 956
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Vad bestämmer laddhastigheten på snabba laddare?

Inlägg av agehall »

AAKEE förenklar lite - det finns ju en BMS med i systemet som styr och ställer, men det är detaljer i sammanhanget. I praktiken stämmer det han skriver. Troligen var BMS konfigurerad till att vara konservativ tidigare och nu har man ändrat i mjukvaran så att den kan blåsa på lite mer.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Skriv svar