I väntan på våra bilar....
Moderator: Redaktion
I väntan på våra bilar....
Hej alla,
Tänkte fråga vad ni tänker köpa/byta när ni får era MY?
Jag tänker själv redan byta till 20 eller 19 tum däck (21 är standard på performance som jag beställt). I de flesta video jag sett så klagar man på att 21 är för hård i stadstrafik.
Om någon går i samma tankar får ni gärna berätta vilka däck som ni tycker är bra? Bor i Malmö så jag kör friktionsdäck året runt.
En annan grej som är cool är programmerbara knappar + extra dashboard som jag har i min lista:
https://enhauto.com/
Såg ingen tråd med detta men det kanske finns, sorry i så fall.
Jag tänker själv redan byta till 20 eller 19 tum däck (21 är standard på performance som jag beställt). I de flesta video jag sett så klagar man på att 21 är för hård i stadstrafik.
Om någon går i samma tankar får ni gärna berätta vilka däck som ni tycker är bra? Bor i Malmö så jag kör friktionsdäck året runt.
En annan grej som är cool är programmerbara knappar + extra dashboard som jag har i min lista:
-
Re: I väntan på våra bilar....
Menar du så kallade all-season-däck? Eller nordiska eller kontinentala vinterdäck?vampyren skrev:.../ Bor i Malmö så jag kör friktionsdäck året runt. /...
Har du samma däck på sommaren med?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Du skulle bara köpt en MYLR där du får 19 tums fälgar och mer komfort samt räckvidd. Nu när stötdämpningen uppdaterats är den mer komfortabel än MYP. Testade kollegans nya MYLR och den var avsevärt mjukare och tystare än MYP vi provkörde tidigare.
-
Är det skillnad i räckvidd mellan MYLR och MYP ifall de har samma fälgar? MYP är väl lite lägre än MYLR. Det borde väl gynna MYP i så fall... Särskilt i högre hastigheter som 100-120 km/h...Dfokr skrev:Du skulle bara köpt en MYLR där du får 19 tums fälgar och mer komfort samt räckvidd. /...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Tror de heter friktionsdäck, kanske all-season-däck....hade på min EV6 och innan på BMW.SwedishAdvocate skrev:Menar du så kallade all-season-däck? Eller nordiska eller kontinentala vinterdäck?vampyren skrev:.../ Bor i Malmö så jag kör friktionsdäck året runt. /...
Har du samma däck på sommaren med?
Alla säger det sliter mycket på sommar men jag kör ändå minst 4 år med de. Kör iof kanske mindre än de flesta
men orkar inte byta fram och tillbaka. Har man bra kvalitetsdäck så funkar det bra på vinter tycker jag iaf.
Ju men då får man inte snabbheten. Betalar jag så mycket så är 30k inte så pass mycket i sammanhanget.Däremot 5 till 3,7s är rätt mycket för 0-100Dfokr skrev:Du skulle bara köpt en MYLR där du får 19 tums fälgar och mer komfort samt räckvidd. Nu när stötdämpningen uppdaterats är den mer komfortabel än MYP. Testade kollegans nya MYLR och den var avsevärt mjukare och tystare än MYP vi provkörde tidigare.

Dessutom kan du sälja original 21" och få igen en stor del av mellanskillnaden.vampyren skrev:Ju men då får man inte snabbheten. Betalar jag så mycket så är 30k inte så pass mycket i sammanhanget.Däremot 5 till 3,7s är rätt mycket för 0-100Dfokr skrev:Du skulle bara köpt en MYLR där du får 19 tums fälgar och mer komfort samt räckvidd. Nu när stötdämpningen uppdaterats är den mer komfortabel än MYP. Testade kollegans nya MYLR och den var avsevärt mjukare och tystare än MYP vi provkörde tidigare.
Dvs du får en P nästan gratis.
Själv tycker jag dock Y kräver åtminstone 20" för att se OK ut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Jag kan fastslå att en MYP med 19” är betydligt snålare än motsvarande LR med 19”.
Min MYP snittar 165Wh/km i motorvägsfart på totalt 12000km körda med snitthastighet på 110km/h. Det ger verklig räckvidd med farter mellan 110-130 på 472km. Kör jag med snittfart på 80-90km/h är snittförbrukning 120-140Wh/km.
Ta denna landsvägsrunda som exempel, körde 81km med snittförbrukning på 141Wh/km, i 8-10 graders yttertemp, tre i bilen. Bilen har 78kWh netto, skulle ge 100-0% på 553km. Det är bättre än WLTP på LR.
Jag har en misstanke om att Tesla inte vill ”tillåta” 19” aero officiellt för att den då får längre räckvidd än LR.
Min MYP snittar 165Wh/km i motorvägsfart på totalt 12000km körda med snitthastighet på 110km/h. Det ger verklig räckvidd med farter mellan 110-130 på 472km. Kör jag med snittfart på 80-90km/h är snittförbrukning 120-140Wh/km.
Ta denna landsvägsrunda som exempel, körde 81km med snittförbrukning på 141Wh/km, i 8-10 graders yttertemp, tre i bilen. Bilen har 78kWh netto, skulle ge 100-0% på 553km. Det är bättre än WLTP på LR.
Jag har en misstanke om att Tesla inte vill ”tillåta” 19” aero officiellt för att den då får längre räckvidd än LR.
Precis min tanketaliz skrev:Dessutom kan du sälja original 21" och få igen en stor del av mellanskillnaden.vampyren skrev:Ju men då får man inte snabbheten. Betalar jag så mycket så är 30k inte så pass mycket i sammanhanget.Däremot 5 till 3,7s är rätt mycket för 0-100Dfokr skrev:Du skulle bara köpt en MYLR där du får 19 tums fälgar och mer komfort samt räckvidd. Nu när stötdämpningen uppdaterats är den mer komfortabel än MYP. Testade kollegans nya MYLR och den var avsevärt mjukare och tystare än MYP vi provkörde tidigare.
Dvs du får en P nästan gratis.
Själv tycker jag dock Y kräver åtminstone 20" för att se OK ut.

Jag kommer att sätta de på blocket tänkte jag. Mer gummi = skönare och köra (speciellt stadstrafik) + säkrare + billigare också.
Rent praktiskt finns det bara fördelar med mindre fälgar.
Men det är ju tråkigt att köra runt med en dyr bil som inte är snygg IMO.
Gäller att finna en lagom balans.
Men det är ju tråkigt att köra runt med en dyr bil som inte är snygg IMO.

Gäller att finna en lagom balans.
Låter fantastiskt!!NEO skrev:Jag kan fastslå att en MYP med 19” är betydligt snålare än motsvarande LR med 19”.
Då kanske MYP med 19” aero kapslar är nere och nosar på Mercedes EQXX rekordförbrukning 83wh/km!!

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Kör MYP med 21” och det är inga komfortproblem i stadstrafik. Jag kör mycket i Lund och du vet säkert hur gatorna ser ut där med gatsten och massa fartgupp. Däremot är en LR från Kina med 19” en plåga på dessa gator.vampyren skrev:Hej alla,
Men med 21” får man vara väldigt försiktig så man inte klipper en trottoarkant, för då har man en skadad fälg direkt.
Kör du inte norrut på vintern och vill slippa byta däck och ha ökad komfort så skulle jag satsa på 19” eller 20” fälgar med Michelin Cross Climat 2 SUV. De brukar ligga i top i tester av åretrunt-däck, och har A klassning på förbrukning vilket aldrig är fel med en elbil.
Extra dashboard hade jag också på min lista innan jag köpte bilen, men efter 2 veckors körning utan så försvann den från listan. Man vänjer sig sjukt snabbt och ser inte behovet längre. Däremot skulle jag gärna haft Head Up display.
Så mitt råd är att köra med bilen ett tag innan du beställer extra dashboard.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Sjukt många som köper sådan och sen aldrig monterar("jo men display bakom ratten har jag ju alltid haft, så det måste man ha..").Nicke Nyfiken skrev:
Extra dashboard hade jag också på min lista innan jag köpte bilen, men efter 2 veckors körning utan så försvann den från listan. Man vänjer sig sjukt snabbt och ser inte behovet längre.

- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Siffrorna är med aerokapslar på gemini hjulen.Esson skrev:Låter fantastiskt!!NEO skrev:Jag kan fastslå att en MYP med 19” är betydligt snålare än motsvarande LR med 19”.
Då kanske MYP med 19” aero kapslar är nere och nosar på Mercedes EQXX rekordförbrukning 83wh/km!!![]()
Om du monterar 1" hjul kanske du bygger en evighetsmaskin? 

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Precis så.taliz skrev:Sjukt många som köper sådan och sen aldrig monterar("jo men display bakom ratten har jag ju alltid haft, så det måste man ha..").Nicke Nyfiken skrev:
Extra dashboard hade jag också på min lista innan jag köpte bilen, men efter 2 veckors körning utan så försvann den från listan. Man vänjer sig sjukt snabbt och ser inte behovet längre.
Det har ju lagts ut ett antal till försäljning ”aldrig monterad” här på forumet utav en anledning.

Men visst hade jag velat ha en dashboard bakom ratten original. Men inte så mycket att jag vill ha en efterkonstruktion.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Tror du verkligen det är så stor skillnad till Performance fördel?NEO skrev:Jag kan fastslå att en MYP med 19” är betydligt snålare än motsvarande LR med 19”.
Vad beror det på i så fall?
Visst P är några centimeter lägre, men det kan väl inte göra någon större skillnad?
Folk har ju provat att ha fjädringen på Model S i olika lägen utan att få fram någon mätbar skillnad på förbrukningen.
Om Tesla inte vill ”tillåta” 19” aero så är det ju märkligt att just det är ett alternativ i hjulkonfiguratorn i bilen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Sant, får nog ge det en chans, iaf gällande dashboardNicke Nyfiken skrev:Kör MYP med 21” och det är inga komfortproblem i stadstrafik. Jag kör mycket i Lund och du vet säkert hur gatorna ser ut där med gatsten och massa fartgupp. Däremot är en LR från Kina med 19” en plåga på dessa gator.vampyren skrev:Hej alla,
Men med 21” får man vara väldigt försiktig så man inte klipper en trottoarkant, för då har man en skadad fälg direkt.
Kör du inte norrut på vintern och vill slippa byta däck och ha ökad komfort så skulle jag satsa på 19” eller 20” fälgar med Michelin Cross Climat 2 SUV. De brukar ligga i top i tester av åretrunt-däck, och har A klassning på förbrukning vilket aldrig är fel med en elbil.
Extra dashboard hade jag också på min lista innan jag köpte bilen, men efter 2 veckors körning utan så försvann den från listan. Man vänjer sig sjukt snabbt och ser inte behovet längre. Däremot skulle jag gärna haft Head Up display.
Så mitt råd är att köra med bilen ett tag innan du beställer extra dashboard.

Tack för tipset, ser helt ok ut på bild...
https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Mi ... V/R-367283
Vi har aldrig lyckats nå 3.7 sek i polarens MYP. Snabbaste var 4.11 sek. Min MYLR med acceleration boost gjorde det på 4.38 sekunder. Du märker ingen skillnad det lovar jag.vampyren skrev:Ju men då får man inte snabbheten. Betalar jag så mycket så är 30k inte så pass mycket i sammanhanget.Däremot 5 till 3,7s är rätt mycket för 0-100Dfokr skrev:Du skulle bara köpt en MYLR där du får 19 tums fälgar och mer komfort samt räckvidd. Nu när stötdämpningen uppdaterats är den mer komfortabel än MYP. Testade kollegans nya MYLR och den var avsevärt mjukare och tystare än MYP vi provkörde tidigare.
Gällande räckvidd körde vi en sträcka och MYP hade högre förbrukning än MYLR. Den lilla höjdskillnaden är inte särskilt avgörande för förbrukningen. Att ha en lägre bil med 21" fälgar med familj och stadskörning var helt ologiskt för mig helt enkelt. Han har lyckats skrapa 2 av 4 fälgar samt fått punka två gånger nu. Ena gick att laga andra punkan fick däcket bytas då däcken som sitter på inte är så reparationsvänliga.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Din kompis verkar vara en riktig klant.Dfokr skrev:Vi har aldrig lyckats nå 3.7 sek i polarens MYP. Snabbaste var 4.11 sek. Min MYLR med acceleration boost gjorde det på 4.38 sekunder. Du märker ingen skillnad det lovar jag.vampyren skrev:Ju men då får man inte snabbheten. Betalar jag så mycket så är 30k inte så pass mycket i sammanhanget.Däremot 5 till 3,7s är rätt mycket för 0-100Dfokr skrev:Du skulle bara köpt en MYLR där du får 19 tums fälgar och mer komfort samt räckvidd. Nu när stötdämpningen uppdaterats är den mer komfortabel än MYP. Testade kollegans nya MYLR och den var avsevärt mjukare och tystare än MYP vi provkörde tidigare.
Gällande räckvidd körde vi en sträcka och MYP hade högre förbrukning än MYLR. Den lilla höjdskillnaden är inte särskilt avgörande för förbrukningen. Att ha en lägre bil med 21" fälgar med familj och stadskörning var helt ologiskt för mig helt enkelt. Han har lyckats skrapa 2 av 4 fälgar samt fått punka två gånger nu. Ena gick att laga andra punkan fick däcket bytas då däcken som sitter på inte är så reparationsvänliga.

Men förutom det så är det nog något fel på hans bil om den är så ”långsam”.
De flesta som mäter (med tillförlitlig utrustning) brukar hamna mellan 3,8 och 3,9 sekunder med 21”
Med mindre hjul blir den givetvis snabbare.
Tesla Björns resultat för 0-100 km/h var:
21” = 3,88 sekunder
19” = 3,77 sekunder
18” = 3,74 sekunder
Och siffrorna är inte den snabbaste tiden, utan ett snitt av 5 genomförda accelerationer.
Du har ju betalt mer för din LR med 20” fälgar och acceleration boost, än vad en Performance kostar.
Det är helt ologiskt för mig.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
I mitt fall ville jag prioritera räckvidd och ljudnivå samt komfort (som ett tag var bättre på P men som nu är åtgärdad på LR). Acceleration boost är smidig då du i princip får MYP accelerationen om du vill ha det. Alltså behöver jag inte ligga ute med dom pengarna direkt utan kan jag motivera det i framtiden så gör jag det. I synnerhet nu när marknaden på Teslor ser ut att svalna av finns födelen att ha lagt mindre pengar på bilen.Nicke Nyfiken skrev:Din kompis verkar vara en riktig klant.Dfokr skrev:Vi har aldrig lyckats nå 3.7 sek i polarens MYP. Snabbaste var 4.11 sek. Min MYLR med acceleration boost gjorde det på 4.38 sekunder. Du märker ingen skillnad det lovar jag.vampyren skrev:Ju men då får man inte snabbheten. Betalar jag så mycket så är 30k inte så pass mycket i sammanhanget.Däremot 5 till 3,7s är rätt mycket för 0-100Dfokr skrev:Du skulle bara köpt en MYLR där du får 19 tums fälgar och mer komfort samt räckvidd. Nu när stötdämpningen uppdaterats är den mer komfortabel än MYP. Testade kollegans nya MYLR och den var avsevärt mjukare och tystare än MYP vi provkörde tidigare.
Gällande räckvidd körde vi en sträcka och MYP hade högre förbrukning än MYLR. Den lilla höjdskillnaden är inte särskilt avgörande för förbrukningen. Att ha en lägre bil med 21" fälgar med familj och stadskörning var helt ologiskt för mig helt enkelt. Han har lyckats skrapa 2 av 4 fälgar samt fått punka två gånger nu. Ena gick att laga andra punkan fick däcket bytas då däcken som sitter på inte är så reparationsvänliga.![]()
De flesta som mäter (med tillförlitlig utrustning) brukar hamna mellan 3,8 och 3,9 sekunder med 21”
21” = 3,88 sekunder
19” = 3,77 sekunder
18” = 3,74 sekunder
Och siffrorna är inte den snabbaste tiden, utan ett snitt av 5 genomförda accelerationer.
Du har ju betalt mer för din LR med 20” fälgar och acceleration boost, än vad en Performance kostar.
För övrigt fick det bli MYLR då vita säten är ett måste och MYP i Berlin kommer bara i svarta säten, vita säten är kraftigt försenade och ser ut att förbli så ett bra tag dessvärre.
Aha, insåg inte att denna är endast mjukvara uppdatering. Jag la själv bara till "Uppgraderad Autopilot" och inte "Total självkörningsförmåga" då jag visste att man kan uppgradera och inte säker ens jag behöver det.Dfokr skrev:I mitt fall ville jag prioritera räckvidd och ljudnivå samt komfort (som ett tag var bättre på P men som nu är åtgärdad på LR). Acceleration boost är smidig då du i princip får MYP accelerationen om du vill ha det. Alltså behöver jag inte ligga ute med dom pengarna direkt utan kan jag motivera det i framtiden så gör jag det. I synnerhet nu när marknaden på Teslor ser ut att svalna av finns födelen att ha lagt mindre pengar på bilen.Nicke Nyfiken skrev:Din kompis verkar vara en riktig klant.Dfokr skrev:Vi har aldrig lyckats nå 3.7 sek i polarens MYP. Snabbaste var 4.11 sek. Min MYLR med acceleration boost gjorde det på 4.38 sekunder. Du märker ingen skillnad det lovar jag.vampyren skrev:Ju men då får man inte snabbheten. Betalar jag så mycket så är 30k inte så pass mycket i sammanhanget.Däremot 5 till 3,7s är rätt mycket för 0-100Dfokr skrev:Du skulle bara köpt en MYLR där du får 19 tums fälgar och mer komfort samt räckvidd. Nu när stötdämpningen uppdaterats är den mer komfortabel än MYP. Testade kollegans nya MYLR och den var avsevärt mjukare och tystare än MYP vi provkörde tidigare.
Gällande räckvidd körde vi en sträcka och MYP hade högre förbrukning än MYLR. Den lilla höjdskillnaden är inte särskilt avgörande för förbrukningen. Att ha en lägre bil med 21" fälgar med familj och stadskörning var helt ologiskt för mig helt enkelt. Han har lyckats skrapa 2 av 4 fälgar samt fått punka två gånger nu. Ena gick att laga andra punkan fick däcket bytas då däcken som sitter på inte är så reparationsvänliga.![]()
21” = 3,88 sekunder
19” = 3,77 sekunder
18” = 3,74 sekunder
För övrigt fick det bli MYLR då vita säten är ett måste och MYP i Berlin kommer bara i svarta säten, vita säten är kraftigt försenade och ser ut att förbli så ett bra tag dessvärre.
Å andra sida så vill jag ha vingen där back

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Jag blir förvirrad. Har du acceleration boost eller tänker du skaffa det i framtiden?Dfokr skrev:I mitt fall ville jag prioritera räckvidd och ljudnivå samt komfort (som ett tag var bättre på P men som nu är åtgärdad på LR). Acceleration boost är smidig då du i princip får MYP accelerationen om du vill ha det. Alltså behöver jag inte ligga ute med dom pengarna direkt utan kan jag motivera det i framtiden så gör jag det. I synnerhet nu när marknaden på Teslor ser ut att svalna av finns födelen att ha lagt mindre pengar på bilen.Nicke Nyfiken skrev:Din kompis verkar vara en riktig klant.Dfokr skrev:Vi har aldrig lyckats nå 3.7 sek i polarens MYP. Snabbaste var 4.11 sek. Min MYLR med acceleration boost gjorde det på 4.38 sekunder. Du märker ingen skillnad det lovar jag.vampyren skrev:Ju men då får man inte snabbheten. Betalar jag så mycket så är 30k inte så pass mycket i sammanhanget.Däremot 5 till 3,7s är rätt mycket för 0-100Dfokr skrev:Du skulle bara köpt en MYLR där du får 19 tums fälgar och mer komfort samt räckvidd. Nu när stötdämpningen uppdaterats är den mer komfortabel än MYP. Testade kollegans nya MYLR och den var avsevärt mjukare och tystare än MYP vi provkörde tidigare.
21” = 3,88 sekunder
19” = 3,77 sekunder
18” = 3,74 sekunder
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Jag blir ännu mer förvirrad.Dfokr skrev:
I mitt fall ville jag prioritera räckvidd och ljudnivå samt komfort (som ett tag var bättre på P men som nu är åtgärdad på LR). Acceleration boost är smidig då du i princip får MYP accelerationen om du vill ha det. Alltså behöver jag inte ligga ute med dom pengarna direkt utan kan jag motivera det i framtiden så gör jag det. I synnerhet nu när marknaden på Teslor ser ut att svalna av finns födelen att ha lagt mindre pengar på bilen.
Har du både acceleration boost och 20” så har du lagt mer pengar på en LR än vad en P kostar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Ytterligare förvirring.Dfokr skrev:
I mitt fall ville jag prioritera räckvidd och ljudnivå samt komfort (som ett tag var bättre på P men som nu är åtgärdad på LR). Acceleration boost är smidig då du i princip får MYP accelerationen om du vill ha det. Alltså behöver jag inte ligga ute med dom pengarna direkt utan kan jag motivera det i framtiden så gör jag det. I synnerhet nu när marknaden på Teslor ser ut att svalna av finns födelen att ha lagt mindre pengar på bilen.
Du säger att du valt att uppgradera till 20” hjul.
Då prioriterar du ju bort just räckvidd, ljudnivå och komfort, alltså allt det du säger sig prioritera.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015