I väntan på våra bilar....

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

vampyren
Inlägg: 183
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

I väntan på våra bilar....

Inlägg av vampyren »

Hej alla,

Tänkte fråga vad ni tänker köpa/byta när ni får era MY?

Jag tänker själv redan byta till 20 eller 19 tum däck (21 är standard på performance som jag beställt). I de flesta video jag sett så klagar man på att 21 är för hård i stadstrafik.
Om någon går i samma tankar får ni gärna berätta vilka däck som ni tycker är bra? Bor i Malmö så jag kör friktionsdäck året runt.

En annan grej som är cool är programmerbara knappar + extra dashboard som jag har i min lista:
https://enhauto.com/

Såg ingen tråd med detta men det kanske finns, sorry i så fall.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7340
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av SwedishAdvocate »

vampyren skrev:
.../ Bor i Malmö så jag kör friktionsdäck året runt. /...
Menar du så kallade all-season-däck? Eller nordiska eller kontinentala vinterdäck?

Har du samma däck på sommaren med?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av Dfokr »

Du skulle bara köpt en MYLR där du får 19 tums fälgar och mer komfort samt räckvidd. Nu när stötdämpningen uppdaterats är den mer komfortabel än MYP. Testade kollegans nya MYLR och den var avsevärt mjukare och tystare än MYP vi provkörde tidigare.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7340
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dfokr skrev:
Du skulle bara köpt en MYLR där du får 19 tums fälgar och mer komfort samt räckvidd. /...
Är det skillnad i räckvidd mellan MYLR och MYP ifall de har samma fälgar? MYP är väl lite lägre än MYLR. Det borde väl gynna MYP i så fall... Särskilt i högre hastigheter som 100-120 km/h...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
vampyren
Inlägg: 183
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av vampyren »

SwedishAdvocate skrev:
vampyren skrev:
.../ Bor i Malmö så jag kör friktionsdäck året runt. /...
Menar du så kallade all-season-däck? Eller nordiska eller kontinentala vinterdäck?

Har du samma däck på sommaren med?
Tror de heter friktionsdäck, kanske all-season-däck....hade på min EV6 och innan på BMW.
Alla säger det sliter mycket på sommar men jag kör ändå minst 4 år med de. Kör iof kanske mindre än de flesta
men orkar inte byta fram och tillbaka. Har man bra kvalitetsdäck så funkar det bra på vinter tycker jag iaf.
vampyren
Inlägg: 183
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av vampyren »

Dfokr skrev:
Du skulle bara köpt en MYLR där du får 19 tums fälgar och mer komfort samt räckvidd. Nu när stötdämpningen uppdaterats är den mer komfortabel än MYP. Testade kollegans nya MYLR och den var avsevärt mjukare och tystare än MYP vi provkörde tidigare.
Ju men då får man inte snabbheten. Betalar jag så mycket så är 30k inte så pass mycket i sammanhanget.Däremot 5 till 3,7s är rätt mycket för 0-100 :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av taliz »

vampyren skrev:
Dfokr skrev:
Du skulle bara köpt en MYLR där du får 19 tums fälgar och mer komfort samt räckvidd. Nu när stötdämpningen uppdaterats är den mer komfortabel än MYP. Testade kollegans nya MYLR och den var avsevärt mjukare och tystare än MYP vi provkörde tidigare.
Ju men då får man inte snabbheten. Betalar jag så mycket så är 30k inte så pass mycket i sammanhanget.Däremot 5 till 3,7s är rätt mycket för 0-100 :)
Dessutom kan du sälja original 21" och få igen en stor del av mellanskillnaden.
Dvs du får en P nästan gratis.

Själv tycker jag dock Y kräver åtminstone 20" för att se OK ut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2823
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av NEO »

Jag kan fastslå att en MYP med 19” är betydligt snålare än motsvarande LR med 19”.

Min MYP snittar 165Wh/km i motorvägsfart på totalt 12000km körda med snitthastighet på 110km/h. Det ger verklig räckvidd med farter mellan 110-130 på 472km. Kör jag med snittfart på 80-90km/h är snittförbrukning 120-140Wh/km.

Ta denna landsvägsrunda som exempel, körde 81km med snittförbrukning på 141Wh/km, i 8-10 graders yttertemp, tre i bilen. Bilen har 78kWh netto, skulle ge 100-0% på 553km. Det är bättre än WLTP på LR.

Jag har en misstanke om att Tesla inte vill ”tillåta” 19” aero officiellt för att den då får längre räckvidd än LR.
vampyren
Inlägg: 183
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av vampyren »

taliz skrev:
vampyren skrev:
Dfokr skrev:
Du skulle bara köpt en MYLR där du får 19 tums fälgar och mer komfort samt räckvidd. Nu när stötdämpningen uppdaterats är den mer komfortabel än MYP. Testade kollegans nya MYLR och den var avsevärt mjukare och tystare än MYP vi provkörde tidigare.
Ju men då får man inte snabbheten. Betalar jag så mycket så är 30k inte så pass mycket i sammanhanget.Däremot 5 till 3,7s är rätt mycket för 0-100 :)
Dessutom kan du sälja original 21" och få igen en stor del av mellanskillnaden.
Dvs du får en P nästan gratis.

Själv tycker jag dock Y kräver åtminstone 20" för att se OK ut.
Precis min tanke :D
Jag kommer att sätta de på blocket tänkte jag. Mer gummi = skönare och köra (speciellt stadstrafik) + säkrare + billigare också.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av taliz »

Rent praktiskt finns det bara fördelar med mindre fälgar.
Men det är ju tråkigt att köra runt med en dyr bil som inte är snygg IMO. ;)
Gäller att finna en lagom balans.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Esson
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 15 maj 2022 13:09

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av Esson »

NEO skrev:
Jag kan fastslå att en MYP med 19” är betydligt snålare än motsvarande LR med 19”.

Min MYP snittar 165Wh/km i motorvägsfart på totalt 12000km körda med snitthastighet på 110km/h. Det ger verklig räckvidd med farter mellan 110-130 på 472km. Kör jag med snittfart på 80-90km/h är snittförbrukning 120-140Wh/km.

Ta denna landsvägsrunda som exempel, körde 81km med snittförbrukning på 141Wh/km, i 8-10 graders yttertemp, tre i bilen. Bilen har 78kWh netto, skulle ge 100-0% på 553km. Det är bättre än WLTP på LR.

Jag har en misstanke om att Tesla inte vill ”tillåta” 19” aero officiellt för att den då får längre räckvidd än LR.
Låter fantastiskt!!

Då kanske MYP med 19” aero kapslar är nere och nosar på Mercedes EQXX rekordförbrukning 83wh/km!! :shock: :D
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av Nicke Nyfiken »

vampyren skrev:
Hej alla,

Tänkte fråga vad ni tänker köpa/byta när ni får era MY?

Jag tänker själv redan byta till 20 eller 19 tum däck (21 är standard på performance som jag beställt). I de flesta video jag sett så klagar man på att 21 är för hård i stadstrafik.
Om någon går i samma tankar får ni gärna berätta vilka däck som ni tycker är bra? Bor i Malmö så jag kör friktionsdäck året runt.

En annan grej som är cool är programmerbara knappar + extra dashboard som jag har i min lista:
https://enhauto.com/

Såg ingen tråd med detta men det kanske finns, sorry i så fall.
Kör MYP med 21” och det är inga komfortproblem i stadstrafik. Jag kör mycket i Lund och du vet säkert hur gatorna ser ut där med gatsten och massa fartgupp. Däremot är en LR från Kina med 19” en plåga på dessa gator.
Men med 21” får man vara väldigt försiktig så man inte klipper en trottoarkant, för då har man en skadad fälg direkt.

Kör du inte norrut på vintern och vill slippa byta däck och ha ökad komfort så skulle jag satsa på 19” eller 20” fälgar med Michelin Cross Climat 2 SUV. De brukar ligga i top i tester av åretrunt-däck, och har A klassning på förbrukning vilket aldrig är fel med en elbil.

Extra dashboard hade jag också på min lista innan jag köpte bilen, men efter 2 veckors körning utan så försvann den från listan. Man vänjer sig sjukt snabbt och ser inte behovet längre. Däremot skulle jag gärna haft Head Up display.

Så mitt råd är att köra med bilen ett tag innan du beställer extra dashboard.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av taliz »

Nicke Nyfiken skrev:

Extra dashboard hade jag också på min lista innan jag köpte bilen, men efter 2 veckors körning utan så försvann den från listan. Man vänjer sig sjukt snabbt och ser inte behovet längre.
Sjukt många som köper sådan och sen aldrig monterar("jo men display bakom ratten har jag ju alltid haft, så det måste man ha.."). :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2823
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av NEO »

Esson skrev:
NEO skrev:
Jag kan fastslå att en MYP med 19” är betydligt snålare än motsvarande LR med 19”.

Min MYP snittar 165Wh/km i motorvägsfart på totalt 12000km körda med snitthastighet på 110km/h. Det ger verklig räckvidd med farter mellan 110-130 på 472km. Kör jag med snittfart på 80-90km/h är snittförbrukning 120-140Wh/km.

Ta denna landsvägsrunda som exempel, körde 81km med snittförbrukning på 141Wh/km, i 8-10 graders yttertemp, tre i bilen. Bilen har 78kWh netto, skulle ge 100-0% på 553km. Det är bättre än WLTP på LR.

Jag har en misstanke om att Tesla inte vill ”tillåta” 19” aero officiellt för att den då får längre räckvidd än LR.
Låter fantastiskt!!

Då kanske MYP med 19” aero kapslar är nere och nosar på Mercedes EQXX rekordförbrukning 83wh/km!! :shock: :D
Siffrorna är med aerokapslar på gemini hjulen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av taliz »

Om du monterar 1" hjul kanske du bygger en evighetsmaskin? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av Nicke Nyfiken »

taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Extra dashboard hade jag också på min lista innan jag köpte bilen, men efter 2 veckors körning utan så försvann den från listan. Man vänjer sig sjukt snabbt och ser inte behovet längre.
Sjukt många som köper sådan och sen aldrig monterar("jo men display bakom ratten har jag ju alltid haft, så det måste man ha.."). :lol:
Precis så.
Det har ju lagts ut ett antal till försäljning ”aldrig monterad” här på forumet utav en anledning. :lol:

Men visst hade jag velat ha en dashboard bakom ratten original. Men inte så mycket att jag vill ha en efterkonstruktion.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av Nicke Nyfiken »

NEO skrev:
Jag kan fastslå att en MYP med 19” är betydligt snålare än motsvarande LR med 19”.

Jag har en misstanke om att Tesla inte vill ”tillåta” 19” aero officiellt för att den då får längre räckvidd än LR.
Tror du verkligen det är så stor skillnad till Performance fördel?
Vad beror det på i så fall?
Visst P är några centimeter lägre, men det kan väl inte göra någon större skillnad?
Folk har ju provat att ha fjädringen på Model S i olika lägen utan att få fram någon mätbar skillnad på förbrukningen.

Om Tesla inte vill ”tillåta” 19” aero så är det ju märkligt att just det är ett alternativ i hjulkonfiguratorn i bilen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
vampyren
Inlägg: 183
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av vampyren »

Nicke Nyfiken skrev:
vampyren skrev:
Hej alla,

Tänkte fråga vad ni tänker köpa/byta när ni får era MY?

Jag tänker själv redan byta till 20 eller 19 tum däck (21 är standard på performance som jag beställt). I de flesta video jag sett så klagar man på att 21 är för hård i stadstrafik.
Om någon går i samma tankar får ni gärna berätta vilka däck som ni tycker är bra? Bor i Malmö så jag kör friktionsdäck året runt.

En annan grej som är cool är programmerbara knappar + extra dashboard som jag har i min lista:
https://enhauto.com/

Såg ingen tråd med detta men det kanske finns, sorry i så fall.
Kör MYP med 21” och det är inga komfortproblem i stadstrafik. Jag kör mycket i Lund och du vet säkert hur gatorna ser ut där med gatsten och massa fartgupp. Däremot är en LR från Kina med 19” en plåga på dessa gator.
Men med 21” får man vara väldigt försiktig så man inte klipper en trottoarkant, för då har man en skadad fälg direkt.

Kör du inte norrut på vintern och vill slippa byta däck och ha ökad komfort så skulle jag satsa på 19” eller 20” fälgar med Michelin Cross Climat 2 SUV. De brukar ligga i top i tester av åretrunt-däck, och har A klassning på förbrukning vilket aldrig är fel med en elbil.

Extra dashboard hade jag också på min lista innan jag köpte bilen, men efter 2 veckors körning utan så försvann den från listan. Man vänjer sig sjukt snabbt och ser inte behovet längre. Däremot skulle jag gärna haft Head Up display.

Så mitt råd är att köra med bilen ett tag innan du beställer extra dashboard.
Sant, får nog ge det en chans, iaf gällande dashboard :)
Tack för tipset, ser helt ok ut på bild...
https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Mi ... V/R-367283
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av Dfokr »

vampyren skrev:
Dfokr skrev:
Du skulle bara köpt en MYLR där du får 19 tums fälgar och mer komfort samt räckvidd. Nu när stötdämpningen uppdaterats är den mer komfortabel än MYP. Testade kollegans nya MYLR och den var avsevärt mjukare och tystare än MYP vi provkörde tidigare.
Ju men då får man inte snabbheten. Betalar jag så mycket så är 30k inte så pass mycket i sammanhanget.Däremot 5 till 3,7s är rätt mycket för 0-100 :)
Vi har aldrig lyckats nå 3.7 sek i polarens MYP. Snabbaste var 4.11 sek. Min MYLR med acceleration boost gjorde det på 4.38 sekunder. Du märker ingen skillnad det lovar jag.

Gällande räckvidd körde vi en sträcka och MYP hade högre förbrukning än MYLR. Den lilla höjdskillnaden är inte särskilt avgörande för förbrukningen. Att ha en lägre bil med 21" fälgar med familj och stadskörning var helt ologiskt för mig helt enkelt. Han har lyckats skrapa 2 av 4 fälgar samt fått punka två gånger nu. Ena gick att laga andra punkan fick däcket bytas då däcken som sitter på inte är så reparationsvänliga.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Dfokr skrev:
vampyren skrev:
Dfokr skrev:
Du skulle bara köpt en MYLR där du får 19 tums fälgar och mer komfort samt räckvidd. Nu när stötdämpningen uppdaterats är den mer komfortabel än MYP. Testade kollegans nya MYLR och den var avsevärt mjukare och tystare än MYP vi provkörde tidigare.
Ju men då får man inte snabbheten. Betalar jag så mycket så är 30k inte så pass mycket i sammanhanget.Däremot 5 till 3,7s är rätt mycket för 0-100 :)
Vi har aldrig lyckats nå 3.7 sek i polarens MYP. Snabbaste var 4.11 sek. Min MYLR med acceleration boost gjorde det på 4.38 sekunder. Du märker ingen skillnad det lovar jag.

Gällande räckvidd körde vi en sträcka och MYP hade högre förbrukning än MYLR. Den lilla höjdskillnaden är inte särskilt avgörande för förbrukningen. Att ha en lägre bil med 21" fälgar med familj och stadskörning var helt ologiskt för mig helt enkelt. Han har lyckats skrapa 2 av 4 fälgar samt fått punka två gånger nu. Ena gick att laga andra punkan fick däcket bytas då däcken som sitter på inte är så reparationsvänliga.
Din kompis verkar vara en riktig klant. ;)
Men förutom det så är det nog något fel på hans bil om den är så ”långsam”.
De flesta som mäter (med tillförlitlig utrustning) brukar hamna mellan 3,8 och 3,9 sekunder med 21”
Med mindre hjul blir den givetvis snabbare.

Tesla Björns resultat för 0-100 km/h var:
21” = 3,88 sekunder
19” = 3,77 sekunder
18” = 3,74 sekunder

Och siffrorna är inte den snabbaste tiden, utan ett snitt av 5 genomförda accelerationer.


Du har ju betalt mer för din LR med 20” fälgar och acceleration boost, än vad en Performance kostar.
Det är helt ologiskt för mig. :o
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av Dfokr »

Nicke Nyfiken skrev:
Dfokr skrev:
vampyren skrev:
Dfokr skrev:
Du skulle bara köpt en MYLR där du får 19 tums fälgar och mer komfort samt räckvidd. Nu när stötdämpningen uppdaterats är den mer komfortabel än MYP. Testade kollegans nya MYLR och den var avsevärt mjukare och tystare än MYP vi provkörde tidigare.
Ju men då får man inte snabbheten. Betalar jag så mycket så är 30k inte så pass mycket i sammanhanget.Däremot 5 till 3,7s är rätt mycket för 0-100 :)
Vi har aldrig lyckats nå 3.7 sek i polarens MYP. Snabbaste var 4.11 sek. Min MYLR med acceleration boost gjorde det på 4.38 sekunder. Du märker ingen skillnad det lovar jag.

Gällande räckvidd körde vi en sträcka och MYP hade högre förbrukning än MYLR. Den lilla höjdskillnaden är inte särskilt avgörande för förbrukningen. Att ha en lägre bil med 21" fälgar med familj och stadskörning var helt ologiskt för mig helt enkelt. Han har lyckats skrapa 2 av 4 fälgar samt fått punka två gånger nu. Ena gick att laga andra punkan fick däcket bytas då däcken som sitter på inte är så reparationsvänliga.
Din kompis verkar vara en riktig klant. ;)
Men förutom det så är det nog något fel på hans bil om den är så ”långsam”.
De flesta som mäter (med tillförlitlig utrustning) brukar hamna mellan 3,8 och 3,9 sekunder med 21”
Med mindre hjul blir den givetvis snabbare.

Tesla Björns resultat för 0-100 km/h var:
21” = 3,88 sekunder
19” = 3,77 sekunder
18” = 3,74 sekunder

Och siffrorna är inte den snabbaste tiden, utan ett snitt av 5 genomförda accelerationer.


Du har ju betalt mer för din LR med 20” fälgar och acceleration boost, än vad en Performance kostar.
Det är helt ologiskt för mig. :o
I mitt fall ville jag prioritera räckvidd och ljudnivå samt komfort (som ett tag var bättre på P men som nu är åtgärdad på LR). Acceleration boost är smidig då du i princip får MYP accelerationen om du vill ha det. Alltså behöver jag inte ligga ute med dom pengarna direkt utan kan jag motivera det i framtiden så gör jag det. I synnerhet nu när marknaden på Teslor ser ut att svalna av finns födelen att ha lagt mindre pengar på bilen.

För övrigt fick det bli MYLR då vita säten är ett måste och MYP i Berlin kommer bara i svarta säten, vita säten är kraftigt försenade och ser ut att förbli så ett bra tag dessvärre.
vampyren
Inlägg: 183
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av vampyren »

Dfokr skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Dfokr skrev:
vampyren skrev:
Dfokr skrev:
Du skulle bara köpt en MYLR där du får 19 tums fälgar och mer komfort samt räckvidd. Nu när stötdämpningen uppdaterats är den mer komfortabel än MYP. Testade kollegans nya MYLR och den var avsevärt mjukare och tystare än MYP vi provkörde tidigare.
Ju men då får man inte snabbheten. Betalar jag så mycket så är 30k inte så pass mycket i sammanhanget.Däremot 5 till 3,7s är rätt mycket för 0-100 :)
Vi har aldrig lyckats nå 3.7 sek i polarens MYP. Snabbaste var 4.11 sek. Min MYLR med acceleration boost gjorde det på 4.38 sekunder. Du märker ingen skillnad det lovar jag.

Gällande räckvidd körde vi en sträcka och MYP hade högre förbrukning än MYLR. Den lilla höjdskillnaden är inte särskilt avgörande för förbrukningen. Att ha en lägre bil med 21" fälgar med familj och stadskörning var helt ologiskt för mig helt enkelt. Han har lyckats skrapa 2 av 4 fälgar samt fått punka två gånger nu. Ena gick att laga andra punkan fick däcket bytas då däcken som sitter på inte är så reparationsvänliga.
Din kompis verkar vara en riktig klant. ;)
Men förutom det så är det nog något fel på hans bil om den är så ”långsam”.
De flesta som mäter (med tillförlitlig utrustning) brukar hamna mellan 3,8 och 3,9 sekunder med 21”
Med mindre hjul blir den givetvis snabbare.

Tesla Björns resultat för 0-100 km/h var:
21” = 3,88 sekunder
19” = 3,77 sekunder
18” = 3,74 sekunder

Och siffrorna är inte den snabbaste tiden, utan ett snitt av 5 genomförda accelerationer.


Du har ju betalt mer för din LR med 20” fälgar och acceleration boost, än vad en Performance kostar.
Det är helt ologiskt för mig. :o
I mitt fall ville jag prioritera räckvidd och ljudnivå samt komfort (som ett tag var bättre på P men som nu är åtgärdad på LR). Acceleration boost är smidig då du i princip får MYP accelerationen om du vill ha det. Alltså behöver jag inte ligga ute med dom pengarna direkt utan kan jag motivera det i framtiden så gör jag det. I synnerhet nu när marknaden på Teslor ser ut att svalna av finns födelen att ha lagt mindre pengar på bilen.

För övrigt fick det bli MYLR då vita säten är ett måste och MYP i Berlin kommer bara i svarta säten, vita säten är kraftigt försenade och ser ut att förbli så ett bra tag dessvärre.
Aha, insåg inte att denna är endast mjukvara uppdatering. Jag la själv bara till "Uppgraderad Autopilot" och inte "Total självkörningsförmåga" då jag visste att man kan uppgradera och inte säker ens jag behöver det.
Å andra sida så vill jag ha vingen där back :) och även jag tror att det bör finnas större skillnad mellan LR och P. Men men de är ändå super snabba bilar och man kan lägga till och moda. Tror vi blir båda nöjda ;)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Dfokr skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Dfokr skrev:
vampyren skrev:
Dfokr skrev:
Du skulle bara köpt en MYLR där du får 19 tums fälgar och mer komfort samt räckvidd. Nu när stötdämpningen uppdaterats är den mer komfortabel än MYP. Testade kollegans nya MYLR och den var avsevärt mjukare och tystare än MYP vi provkörde tidigare.
Ju men då får man inte snabbheten. Betalar jag så mycket så är 30k inte så pass mycket i sammanhanget.Däremot 5 till 3,7s är rätt mycket för 0-100 :)
Vi har aldrig lyckats nå 3.7 sek i polarens MYP. Snabbaste var 4.11 sek. Min MYLR med acceleration boost gjorde det på 4.38 sekunder. Du märker ingen skillnad det lovar jag.

Gällande räckvidd körde vi en sträcka och MYP hade högre förbrukning än MYLR. Den lilla höjdskillnaden är inte särskilt avgörande för förbrukningen. Att ha en lägre bil med 21" fälgar med familj och stadskörning var helt ologiskt för mig helt enkelt. Han har lyckats skrapa 2 av 4 fälgar samt fått punka två gånger nu. Ena gick att laga andra punkan fick däcket bytas då däcken som sitter på inte är så reparationsvänliga.
Din kompis verkar vara en riktig klant. ;)
Men förutom det så är det nog något fel på hans bil om den är så ”långsam”.
De flesta som mäter (med tillförlitlig utrustning) brukar hamna mellan 3,8 och 3,9 sekunder med 21”
Med mindre hjul blir den givetvis snabbare.

Tesla Björns resultat för 0-100 km/h var:
21” = 3,88 sekunder
19” = 3,77 sekunder
18” = 3,74 sekunder

Och siffrorna är inte den snabbaste tiden, utan ett snitt av 5 genomförda accelerationer.


Du har ju betalt mer för din LR med 20” fälgar och acceleration boost, än vad en Performance kostar.
Det är helt ologiskt för mig. :o
I mitt fall ville jag prioritera räckvidd och ljudnivå samt komfort (som ett tag var bättre på P men som nu är åtgärdad på LR). Acceleration boost är smidig då du i princip får MYP accelerationen om du vill ha det. Alltså behöver jag inte ligga ute med dom pengarna direkt utan kan jag motivera det i framtiden så gör jag det. I synnerhet nu när marknaden på Teslor ser ut att svalna av finns födelen att ha lagt mindre pengar på bilen.

För övrigt fick det bli MYLR då vita säten är ett måste och MYP i Berlin kommer bara i svarta säten, vita säten är kraftigt försenade och ser ut att förbli så ett bra tag dessvärre.
Jag blir förvirrad. Har du acceleration boost eller tänker du skaffa det i framtiden?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Dfokr skrev:

I mitt fall ville jag prioritera räckvidd och ljudnivå samt komfort (som ett tag var bättre på P men som nu är åtgärdad på LR). Acceleration boost är smidig då du i princip får MYP accelerationen om du vill ha det. Alltså behöver jag inte ligga ute med dom pengarna direkt utan kan jag motivera det i framtiden så gör jag det. I synnerhet nu när marknaden på Teslor ser ut att svalna av finns födelen att ha lagt mindre pengar på bilen.

För övrigt fick det bli MYLR då vita säten är ett måste och MYP i Berlin kommer bara i svarta säten, vita säten är kraftigt försenade och ser ut att förbli så ett bra tag dessvärre.
Jag blir ännu mer förvirrad.
Har du både acceleration boost och 20” så har du lagt mer pengar på en LR än vad en P kostar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: I väntan på våra bilar....

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Dfokr skrev:

I mitt fall ville jag prioritera räckvidd och ljudnivå samt komfort (som ett tag var bättre på P men som nu är åtgärdad på LR). Acceleration boost är smidig då du i princip får MYP accelerationen om du vill ha det. Alltså behöver jag inte ligga ute med dom pengarna direkt utan kan jag motivera det i framtiden så gör jag det. I synnerhet nu när marknaden på Teslor ser ut att svalna av finns födelen att ha lagt mindre pengar på bilen.

För övrigt fick det bli MYLR då vita säten är ett måste och MYP i Berlin kommer bara i svarta säten, vita säten är kraftigt försenade och ser ut att förbli så ett bra tag dessvärre.
Ytterligare förvirring.
Du säger att du valt att uppgradera till 20” hjul.
Då prioriterar du ju bort just räckvidd, ljudnivå och komfort, alltså allt det du säger sig prioritera.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skriv svar